MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1271
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-ulykker

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:Det ser ut til at han/hun har truffet midtdeleren midt i en sving på innersiden.... Mistenker at det er en unnamanøver for en annen bil som gikk galt. Er vel ikke mulig å treffe denne midtdeleren på innersvingen sånn uten videre....

Tørre fine veier er det også og høy fart ville jo evt. Sendt han ut av svingen... Da hadde han kanskje klart seg også, ironisk nok.

Mye synsing her nå dog....
Nullvisjonen til Statens vegvesen...jadda.
http://nmcu.org/vil-ha-omkamp-om-wirerekkverk
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

http://www.sa.no/nyhet/e6/ulykke/mc-uly ... -46-214556

Han skal i følge Sarpsborg Arbeiderblad ha kommet i nordgående felt og ikke klart svingen. Sykkelen har da havnet i motgående kjørefelt der den ligger på bildet.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av Fsva »

Huff :eh Ganske skarpe de svingene der (til å være E6). Lurer på om et skikkelig autovert, og ikke de stålvaierene, kunne gikk et annet utfall :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Den svingen der har jeg kjørt maaaange ganger. For å si det sånn, hvis han har kjørt ut grunnet fart her så har det gått svinfort. Svingen er relativt brå, men over hodet ikke noe problem og cruise gjennom denne i 130 km/t. Jeg tipper høy fart er hovedårsaken her, siden ingen biler var involvert i ulykken...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC-ulykker

Legg inn av WikingTnT »

Fsva skrev:Huff :eh Ganske skarpe de svingene der (til å være E6). Lurer på om et skikkelig autovert, og ikke de stålvaierene, kunne gikk et annet utfall :sk?
Poenget med mitt innlegg var ikke å spekulere i ev annen utgang - men fokus på disse wire-eggdelerne , det kan bare ikke gå bra med disse nesten uansett fart.
Nedover Europa tar de faktisk hensyn til mc-førere og det er ofte doble rails på autovern , men her i Verdens rikeste land så har vi ikke råd til litt ekstra penger i invisteringsfasen - en skam :evil

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jacobsen »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev:http://www.sa.no/nyhet/e6/ulykke/mc-uly ... -46-214556

Han skal i følge Sarpsborg Arbeiderblad ha kommet i nordgående felt og ikke klart svingen. Sykkelen har da havnet i motgående kjørefelt der den ligger på bildet.
Var en 39 åring fra Moss som omkom i ulykken og i følge vitner holdt han stor fart.

Hvis du skal kjøre ut akkurat der han gjorde så måtte farten ha vert rimelig stor. Dette er jo 110-sone og man kan lett ha 130km/t gjennom denne svingen helt uproblematisk. Hvis farten er eneste grunn for utforkjøringen så må den ha vert over 200km/t, Har kjørt denne svingen maaange ganger selv.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Ingen lystig tråd, dette...
Men nødvendig som en viktig påminnelse.
Kjør forsiktig, folkens :gk

Nok en tragisk og fatal ulykke i dag...

http://www.tv2.no/nyheter/8393999/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 468
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Nok en dødsulykke og to velt/lettere skader. Kom forbi i Røldal mens Viking ryddet bort sykkelen.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/MC-fore ... 15903.html

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC-ulykker

Legg inn av jongsanim »

Og enda en...

https://www.nrk.no/nordland/mc-forer-om ... 1.13004974

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »

Forebygging av ulykker.

I dagens nyheter er det stygge tall knyttet til dødsulykker med motorsyklister. Myndighetene er raskt ute med fasit, og det er som vanlig motorsykkelfører som må trene mer, kle seg med refleks m.v.

Litt pussig at selv om de fleste ulykkene der mc er involvert med annet kjøretøy er det bilfører som er å laste, så blir tiltakene satt på motorsyklistene.

Litt farlig å ensidig satse på forskning og statistikk, da dette ville føre til at det var tryggest å kjøre naken med en RR sykkel i Januar, da jeg gjennom Google ikke har funnet dødsulykker med den kombinasjonen i Norge de siste ti år.

Forebyggende tiltak er omstridt, men denne rapporten viser at det ikke er noen quickfix å påby alle motorsyklister å kjøre med refleksvest.
Det er forskjell på by og land og det er kontraster som er viktige. Se s 18.
http://nmcu.org/files/SWOV_Dutch%20SEE% ... 2012_1.pdf

Kjør forsiktig og anse alle i en blikkboks som trafikkdyslektikere. :thumleft

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Trist med så mange ulykker. Kjør på en måte som om alle bilistene er ute etter å kjøre deg ned :[-(

Fin rapport du linket:
There is evidence that physical appearance (bright and reflective clothing) has a positive effect on crash risk. However, in different conditions (a bright day in a rural environment), dark clothing and a dark motorcycle are better. In other words, it is difficult to recommend one type/colour of clothing to improve conspicuity in all conditions
Som det også står, syntes tiltalk som påminnelse om at det nå er motorsykler på veiene etter vinteren er bra. Kanskje det skulle vært flere bannere/reklame langs veiene om at vi kan være vanskelig å se kontra en bil. Ser jo stadig vekk reklame om at syklister og bilister skal dele veien :-k Burde da vært mulig å få til noe lignende skilt

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: MC-ulykker

Legg inn av vim »

Jeg er så enig, så enig i at det er mye idiotisk og/eller blind bilisme ute og går, men jeg tror MC folk også i høyere grad må gå i seg (oss) selv.
Nå har jeg kjørt sykkel i to år, etter et fravær på over 20 år, og er skremt av mye jeg ser.
Dette er bare siste 10 dager:

* Jeg kjører mellom kølinjene vestover fra Oslo i ca. 30 km/t og blir forbikjørt av flere MC'er som holder minst det doble. Da blir en "blind" bilist plutselig farlig og ikke bare irriterende.
* Jeg ligger i 140 på motorveien ved Mosseporten (med av- og påkjøringer) og ser nesten ut som jeg rygger, når en KTM raser forbi i nærmere 200!
* Jeg følger en buss i kollektivfeltet innover fra Sandvikaog holder 80. Da kommer ikke mindre enn 3 sykler som splitter filer og kjører slalom i minst 120, der det er på/av kjøring ved Høvik.
* Og så har jeg ikke tall på hvor mange som daglig passerer inn/utkjøringer fra eiendommer og parkeringsplasser, uten å legge seg litt ut til venstre i egen fil og slakke bittelitt av på gassen - i tilfelle den bilen som er på vei ut ikke følger med.

Jeg tror dessverre ikke at all verdens holdningskampanjer, skilt og gule vester kan redde den slags kjøring.
Hvis man legger til noen episoder som jeg sikkert selv har vært lykkelig uvitende om og kunne ha sikret meg mot, så er det alt for mange potensielt farlige øyeblikk på en drøy uke, til at statistikken noen gang kan nærme seg null. Og jeg tør ikke en gang tenke på hvor mange det var av sånne øyeblikk den gang jeg var ung, usårbar og totalt tonedøv i forhold til formaninger om sikkerhet...

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sprint »

Ser mye idiotkjøring på veien mellom Odda og Eidfjord,smal vei med mange stikkveier og gårdstun.Når da fuller opp med bobiler som lager lange køer har man oppskriften på katastrofer.Ser forbikjøringer foran svinger osv.Ofte er det bare flaks at det ikke skjer flere ulykker.
Så endel av ulykkene på mc har man klar å skape selv,med det er ikke så j#### gøy å måtte sjekke om den personen som ligger der er i live eller ikke.Så please mc venner det er lov å bruke hodet sjøl om du har hjelm.... :prop:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Så sant så sant... ta ansvar for egen kjøring :)

Svar