MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26
mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...

https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.
Hårreisende kjøring.
Men hvorfor i F"#¤% kjører ikke bilen med henger forbi mopeden?
I følge regler skal mopeder ligge midt i veien, men føreren har valgt å slippe forbi trafikken bak og derfor lagt seg godt ut til høyre. Det er god plass for at bilen med henger kan passere.... Jeg har merket at det er en "moderne trend" å legge tilrette for å skape kø og farlige situasjoner.
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Ja det kan man jo lure på. Men nok et bevis på at det å kjøre i 45/km/t på moped ikke er det tryggeste. Det blir jo noe annet når man ser ting fra luften på video også.

Men hovedproblemet her var jo den som kjørte forbi. En usedvanlig dårlig avgjørelse. Ikke så det ut til at personen brydde seg om å gi noe særlig gass heller.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

Elendig forbikjøring av dama....

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-ulykker

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26
mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...

https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.
Enig, håper de beholder det førerkortet lenge!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 02 sep 2020, 12:57
Bjerknez skrev: 02 sep 2020, 11:26
mekkern skrev: 02 sep 2020, 11:15 søren jeg hadde feil link...

https://www.vgtv.no/video/200278/stygg- ... r-sjokkert
Det så faktisk ut som om motorsyklistene hadde god kontroll der. Men slike bilister har vi ikke bruk for, helt klart.
Enig, håper de beholder det førerkortet lenge!
Jeg tenker sånn ca. for alltid? :knegg

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Må si at scootern dreit seg ut også. De må slutte å legge seg ut på siden selv om de er treige!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil ikke si at scooteren "dreit" seg ut her. Jeg hadde selv lagt meg inn på siden i dette tillfellet. Ta i betrakning at den som kjørte scooteren også var ung og uerfaren etc. så tenker jeg denne personen var bra stresset.

Hadde den klart og holde 60km/t så hadde det vert bedre tror jeg.

Har selv kjørt moped (gammel Tempo) for ikke så lenge siden og man kan stå og si at man skal gjøre krav på plassen, men det er jammen ikke så lett når moppa gjør 45/km/t på flatmark og fartsgrensen på stedet er 70km/t og morgentrafikken hoper seg opp bak deg.

Det eneste jeg hadde lyst til når jeg kjørte moped var egentlig bare å fordufte. Jeg tar mye heller el-sykkern til ho mor. Da kan jeg vertfall sykle på gangstien.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Har kjørt 50cc scooter i 45-50km/t i mange år. Man kjører i sin egen boble. Ofte ikke noe vits å sjekke speil, det er alltid noen som ligger bak og alltid noen som kjører forbi, får ikke gjort noe med det.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

Juicebox skrev: 02 sep 2020, 13:54 Må si at scootern dreit seg ut også. De må slutte å legge seg ut på siden selv om de er treige!
Meeeen ehh... det er jo helt i tråd med trafikkreglene: kjører man saktere enn øvrig trafikk, så skal man holde til høyre og om nødvendig stoppe helt opp slik at den øvrige fortkjørende trafikken kan kjøre forbi 🧐
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Jeg mener ihvertfall at all motorisert kjøretøy på skilt har krav på et felt. Skal de bak kjøre forbi så skal de bruke venstrefeltet og ihvertfall ikke på samme felt! At et treigere kjøretøy skal ligge helt ute på kanten gjør det bare farligere for vedkommende, pluss at de bak blir oppfordret til å ta en forbikjøring på samme felt.

Ja jeg vet at man skal vike for de som er raskere og det finnes sidelommer for dette på de litt smalere veiene uten midtlinje. Igjen, syns det er unødvendig av 50kubikkene å gjøre det farligere for seg selv ved å holde seg helt ute på kanten når forbikjøring SKAL skje på venstre felt.


🧐

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.

Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: MC-ulykker

Legg inn av jongsanim »

Så akkurat oppdatering på Instagram fra ridethebean. Det var de som kjørte ut.

https://www.instagram.com/p/CEpZyWEn6e2 ... f2tnxsl4pb

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: MC-ulykker

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.

Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
Kjører du på høyre side av veien inviterer du folk til å kjøre forbi uten å bytte felt skikkelig, kan skape farlige situasjoner der mopedister blir presset av veien. At en mopedist velger å legge seg til høyre en liten stund eller aller best stopper ved mulighet hvis han/hun skaper kø er derimot bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 03 sep 2020, 08:48
Bjerknez skrev:Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.

Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
Kjører du på høyre side av veien inviterer du folk til å kjøre forbi uten å bytte felt skikkelig, kan skape farlige situasjoner der mopedister blir presset av veien. At en mopedist velger å legge seg til høyre en liten stund eller aller best stopper ved mulighet hvis han/hun skaper kø er derimot bra.
Jeg balanserer ikke på hvitstripa hvis det ikke er biler bak meg nei. Men legger meg ut mot hvitstripen hvis det kommer biler som vil forbi. Jeg ligger altså ikke konstant mot høyre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Min oppfatning er at i trafikken handler det om og holde "kontrastene" så små som mulig. Jo større kontraster (forskjell på sagtegående og hurtiggående kjøretøy) jo farligere er det.

En moped i 45km/t og en bil i 80km/t er en dårligere kombinasjon enn en moped i 60km/t og en bil i 80km/t. Så lenge all trafikk går like fort så blir skadene og eller sjansene for sammentreff mindre.

Så kan man kanskje mene at det er bilistenes ansvar overfor mopedister og minske denne kontrasten ved å bremse ned, men jeg tror det blir alt for "unaturlig" og legge seg ned i 45km/t hvor trafikken bak deg hoper seg opp. Alle forventer at du skal kjøre forbi mopedisten. Et lite stressnivå bygger seg opp og brått så ligger det flere bilister og koker bak en ung uerfaren jente på sin ny scooter i 45km/t. En usedvanlig dårlig kombinasjon.

Det jeg mener er unaturlig her er at mopedene kun gjør 45km/t (lovlig). Jeg mener at mopedførerbeviset burde vært mer omfattende. På den måten kan man kanskje rettferdigjøre å lovlig kjøre 60-70km/t på en moped. Jeg tror dette hadde vært en bedre løsning.

Jeg har som sagt selv kjørt moped i voksen alder i morgen rushet her i Fredrikstad. Etter noen få måneder opplevde jeg flere skremmende opplevelser som mopedist. Daglig følte jeg meg total underlegen i trafikken. I rundkjøringer og kryss ble aksellerasjonen for dårlig etc. Ved tre annledninger ble jeg nesten kjørt ned. Den ene gangen av bussen på landeveien.

Moped er i mine øyne det desidert dårligste fremkomstmiddelet som finnes mener jeg. En moped har ingenting i trafikken å gjøre. Vertfall ikke på de mest trafikkerte stedene med høyere hastigheter. Det samme gjelder mopedbiler. Disse er jo enda værre, selv om man sitter LITT mer sikret.

Svar