MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

rolf-arne skrev:Kjørte R 1250 RT 2019 mod.

Alvorlig jo men sånn snilt alvor..

16 brudd i ribbein...



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du har jo nesten knekt alle pipene i orgelet da jo, 16 brudd !!!!!.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev:
rolf-arne skrev:Kjørte R 1250 RT 2019 mod.

Alvorlig jo men sånn snilt alvor..

16 brudd i ribbein...



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Du har jo nesten knekt alle pipene i orgelet da jo, 16 brudd !!!!!.
Å æ ligg her å undres hvordan det hadde vært uten airbag????

.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Det er ikke meningen med denne tråden at vi skal "meske" oss i MC-ulykker. Slett ikke =; :[-X !
Den er her for å minne oss om hvor sårbare vi er. Både i forhold til egen kjørebevissthet og kjøreatferd.
Husk! vi er blant de myke trafikantene der ute!
Dette må vi hele tiden være veldig klar over i forhold til andre trafikanter, men også ikke minst i forhold til egen kjøreatferd.
Dette gjelder selvfølgelig ung som eldre.
Spesielt vi som er kommet en god del opp i årene. Ikke hvil på erfaringslaurbærene, folkens!

Den siste tiden har vi hatt flere alvorlige og fatale MC-ulykker med folk i 60-årene...
La oss håpe denne blir den siste i år prayer !

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 62545-6650
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er lov å håpe men jeg tviler, i følge ulykkesstatistikken som blir presentert når man tar MC sertifikat så var det før en trend til at det var yngre sjåfører som var mest utsatt for ulykker. Men nå har ulykkesfrekvensen gått kraftig ned for de yngre, men den har derimot steget kraftig for de eldre.

Når man da tar med i beregningen at veldig mange plukket opp MC-kjøringen igjen etter en lang pause på grunn av covid pandemien, så må vi nesten bare regne med at det blir flere ulykker fremover, og spesielt blant de mer erfarne MC-førerene. Så for de av dere som ikke har kjørt på en stund, vurder å ta noen kjøretimer med en skolelærer for å få på plass gode vaner. Eller eventuelt se NCMU sin videoserie om kjøreteknikk, tren litt, pugg litt, og kanskje ta en prat med noen som har tatt Klasse A nå i løpet av de siste årene om de kan gi litt tilbakemelding på kjøringen din.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Statestikken er også påvirket av godt voksne utenlanske førere som ikke er vant til våre veier og føreforhold.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg tror også det kan ha noe med dagens opplæring som også har blitt bedre. Mere fokus på kjøreteknikk enn bare det å faktisk kjøre en mc. Det er ufattelig stor forskjell på hvordan mange håndterer en sykkel i trafikken. Det som forundrer meg mest er kanskje mangelen på bruk av veibanen til veldig mange. Mye sikkerhet ligger i riktig sporvalg og bruk av syn.
Har fulgt denne karen en god stund https://www.youtube.com/c/MotoJitsu og kan anbefale å ta en kikk på de mange filmene han har lagt ut. For min del begynte det med denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=FwOTovVqlq0 og man får da et innblikk i hvem han er og er han kvalifisert til å kommentere/ korrigere? Dette er en mann som driver aktivt med opplæring av yrke og har tatt det videre på den digitale plattformen. Utrolig lærerikt og slike kan etter min mening være med på å få ned antall ulykker. Verdt en kikk og jeg prøver ut en del av det han forklarer.... må si at det har gitt meg noe positivt.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.

At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.

At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 31 mai 2022, 11:24
Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.

At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jeg synes det er herlig å lese at du innrømmer dette. Det er først når man innser det, at man kan lære av det. Dette var forøvrig ikke ment som noen pekefinger, bare så det er sagt. Jeg vet at min tur kan komme når som helst :redface

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

https://www.dagbladet.no/video/kjorer-i ... n/SuUMN9Fg

Sjåføren av bilen fikk 30 måneder i fengsel og 4 år uten sertifikat.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 31 mai 2022, 12:22
rolf-arne skrev: 31 mai 2022, 11:24
Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.

At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jeg synes det er herlig å lese at du innrømmer dette. Det er først når man innser det, at man kan lære av det. Dette var forøvrig ikke ment som noen pekefinger, bare så det er sagt. Jeg vet at min tur kan komme når som helst :redface
Det var nå uansett et godt innlegg, det du sier er helt rett, hjelper ikke å øke kjøreferdighetene hvis alt man gjør er å øke farten i takt med økte ferdigheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Nok en ulykke med dødelig utgang.

I følge Facebook profieln hans dreiv han med motorsport og var en habil MC kjører da han drev med motorkross.
https://www.dt.no/motorsyklist-omkom-et ... 57-1923745

Nok et bevis på at kunnskap og erfaring ikke alltid redder deg i trafikken. Det er mye tilfeldigheter der ute. Er man på feil sted på feil tidspunkt, så går det galt, uavhengig om du har Rossi eller Johansen som etternavn.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

https://www.nrk.no/sorlandet/alvorlig-t ... 1.16003446

Desverre, det skjærer i både kropp og sjel


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=97554

Mann død i MC-ulykke.

Det er vel minst nummer 8 så langt i år, og vi ser politikerene reagerer. Fortsetter det slik ville det ikke ha overrasket meg om man plutselig må i gjennom regelmessige kurs for å få lov til å fortsette å kjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Tror vi kan vente oss hyppige kontroller rettet mot MC fremover. Kanskje spesielt fartskontroller. For fart i forhold til dyktighet står sjelden i stil til hverandre når det skjer dødsulykker. Uavhengig om det er MC fører eller andre trafikanter som forårsaker ulykken.

Men det er selvsagt også lettere og slå ned på motorsyklister enn å omskolere bilister.

Svar