MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

En mann fra Buskerud omkom i en motorsykkelulykke i Thailand i helgen.


https://www.dt.no/lokal-mann-omkom-i-mc ... 57-2145505
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Hvis man tar drept og SKADD så er vel elsparkesykkel værre...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »

Norsense skrev: 22 mai 2023, 14:51 Screen Shot 2023-05-22 at 14.50.57.png
Jeg ser det er to grafer med to forskjellige tall. Hva som er hva egentlig?

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaLARSnikov »

Greddy skrev: 22 mai 2023, 19:51
Norsense skrev: 22 mai 2023, 14:51 Screen Shot 2023-05-22 at 14.50.57.png
Jeg ser det er to grafer med to forskjellige tall. Hva som er hva egentlig?
Hvis jeg skal gjette basert på beskrivelsene samt tallene jeg så fra SSB tidligere i dag (hentet de dog ut i Excel og mikket litt for å få det litt mer oversiktelig) så er den første skadde og drepte mens den andre er kun drepte.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Norsense »

Greddy skrev: 22 mai 2023, 19:51
Norsense skrev: 22 mai 2023, 14:51 Screen Shot 2023-05-22 at 14.50.57.png
Jeg ser det er to grafer med to forskjellige tall. Hva som er hva egentlig?
Den første er totalt skadde, og den andre er drepte. Fordelt på aldersgrupper. Begge for motorsykkel tyngre enn lett.

Om man sammenligner med antall registrerte kjøretøy er ulykkesfrekvensen jevnt og trutt på vei ned.
Screen Shot 2023-05-23 at 09.20.08.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev:Jeg har vurdert det jeg også, å er overbevist at om du highsider å flyr til himmels å smeller i bakken igjen eller kjører i noe så kan den hjelpe. Men siste jeg hørte var de fleste alvorlige skader oppstått i det man forlater vegen å treffer hva enn som befinner seg utenfor
Er jo nevnt i tråden om airbag, og må presisere , jeg kjører ikke med vest!

Jeg har helintegrert touringjakke , min airbag dekker fra hoftekul til hjelm.

Den er også slik innrettet at den sammen med hjelmen, fungerer som nakkekrave.

Du kan ha rett i at om du ryker inn i en stolpe, eller stein, kan du skades betraktelig selv om man bruker vest/jakke.

Men du har en vesentlig bedre sjanse med airbag, enn uten.

Legger til at i min løsning så er det også ryggplate, solid og med litt vekt( merkes ikke på sykkelen)..

Med tanke på risiko/sikkerhet tenking, så må man jo se til hjemens betydning, treffer du stolpen i mage/brystregionen så hjelper det lite med uskadet hode...annet enn at smertefølelsen er høyst tilstedeværende..

Litt flåsete sagt, men rett allikevel.

Personlig valg, men det meste er til hjelp, hver på sin måte..

Jeg var oppe å gikk etter smellen, til vi åpnet jakken, da var det over.. ja nå mangler det 4 dager på et år, og det kjennes enda.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av BjørnSover »

Noen ganger er det utrolig at det ikke går verre : https://www.sirdalmedia.no/2023/05/mc-f ... l-sykehus/

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »

BjørnSover skrev: 24 mai 2023, 20:26 Noen ganger er det utrolig at det ikke går verre : https://www.sirdalmedia.no/2023/05/mc-f ... l-sykehus/
Jeg tipper at han som foretok høyresving havnet på hans venstre felt, pga høy fart. og dermed kolliderte han som skulle kjøre venstresving (nordover).

https://www.google.no/maps/@58.8598606, ... 384!8i8192

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Omdal »

Ja er nåkk riktig som greddy sier. Denne svingen kan fort bli en overraskelse vis farten er for høy. Kjørte forøvrig samme strekning 1time før ulykken.

Var veldig mye sykkler ute i helgen. Og jeg synes desverre at mange velger og kjøre med litt små sikkerhetsmarginer.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 7789281cbd
Luftambulansen har landet og hentet en skadet MC-fører etter en ulykke på E24 ved Moi i Rogaland, melder Sør-Vest politidistrikt.

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »


mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 15 jun 2023, 20:38 Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende? :scratch
Det kan være en årsak eller att motorsykkelisten har fokus på telefon, GPS eller andre ting som tar oppmerksomheten.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

mekkern skrev:Men hvordan det er mulig å kjøre av veien på en tilnærmet rett 4felts vei stusser jeg på-Illebefinnende? :scratch
Jeg tenker, uoppmerksom, unnamanøver, nødbrems, wobbling, eller man kan kveppe av at det "plutselig" var en i en blindsone. Kan være så mangt.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Det sies ingenting om vindforhold i Finnmark, men de siste 3 dagene er det blåst av veien ca 5 mc og flere bobiler pr dag... så vind kan være medvirkende årsak.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar