MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 15:26 Ja det er jo nesten helt ufattelig, bare helt tilfeldig politi som dukker opp på et så avsidesliggende sted.

Du har ikke tilfeldigvis kjørt veien de var på selv?
Regner med at det er meg du spør.

Det er så lenge siden at da var dette hoved veien, og jeg satt i baksetet - men har tenkt å ta turen i sommer ,når jeg er på tur til Bidjovagge, nedlagt gruve anlegg sørvest av Kautokeino.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

rolf-arne skrev: 26 apr 2021, 14:55
SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 15:26 Ja det er jo nesten helt ufattelig, bare helt tilfeldig politi som dukker opp på et så avsidesliggende sted.

Du har ikke tilfeldigvis kjørt veien de var på selv?
Regner med at det er meg du spør.

Det er så lenge siden at da var dette hoved veien, og jeg satt i baksetet - men har tenkt å ta turen i sommer ,når jeg er på tur til Bidjovagge, nedlagt gruve anlegg sørvest av Kautokeino.
Det var deg ja :)

Du får være forsiktig, men gjerne også ta litt bilder i området rundt brua. Det hadde vert inntressant å se hvordan det ser ut før man kommer til stedet de kjørte utfor. Samt om myndighetene eller grunneier har gjort noen utbedringer i området siden ulykken.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

Problemet med slike veier er vel gjerne at de er litt "eierløse"?
Har selv en gammel vei over utmark på hytta. Ble eksproperiert på 70 tall for kraftutbygging, men i følge muntlig avtale er den tilbakeført.
Så på papiret er det statnett sin, i praksis er den min, og hverken jeg etter statnett har noe plan om å gjøre noe annet enn å la den gro igjen.

Sikkert litt det samme her, gammel veg som er glemt av staten, og man kan ikke pålegge en grunneier å utbedre eller koste på noe som i sin tid ikke var hans.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev: 26 apr 2021, 16:41 Problemet med slike veier er vel gjerne at de er litt "eierløse"?
Har selv en gammel vei over utmark på hytta. Ble eksproperiert på 70 tall for kraftutbygging, men i følge muntlig avtale er den tilbakeført.
Så på papiret er det statnett sin, i praksis er den min, og hverken jeg etter statnett har noe plan om å gjøre noe annet enn å la den gro igjen.

Sikkert litt det samme her, gammel veg som er glemt av staten, og man kan ikke pålegge en grunneier å utbedre eller koste på noe som i sin tid ikke var hans.
Bare en logisk brist her - staten bygde vegen - staten tok den ut av drit og staten er grunneier - så jo noen burde tatt ansvar i kommunen og fått flyttet brukarene - den største kostnaden er nok transporten av nødvendig maskin - men en traktorgraver burde kunne gjøre jobben på en dag.

Brukaret burde kunne brukes til en rasteplass ved bekken -
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 10:22
xavi0n skrev: 26 apr 2021, 16:41 Problemet med slike veier er vel gjerne at de er litt "eierløse"?
Har selv en gammel vei over utmark på hytta. Ble eksproperiert på 70 tall for kraftutbygging, men i følge muntlig avtale er den tilbakeført.
Så på papiret er det statnett sin, i praksis er den min, og hverken jeg etter statnett har noe plan om å gjøre noe annet enn å la den gro igjen.

Sikkert litt det samme her, gammel veg som er glemt av staten, og man kan ikke pålegge en grunneier å utbedre eller koste på noe som i sin tid ikke var hans.
Bare en logisk brist her - staten bygde vegen - staten tok den ut av drit og staten er grunneier - så jo noen burde tatt ansvar i kommunen og fått flyttet brukarene - den største kostnaden er nok transporten av nødvendig maskin - men en traktorgraver burde kunne gjøre jobben på en dag.

Brukaret burde kunne brukes til en rasteplass ved bekken -
Der er jeg egentlig uenig, trenger ikke å ubedre den. Men det burde settes opp en enkel avsperring, feks fareskilt, sperrebukk eller sperreband på tvers av veien.

Feks et par stolper på hver side av veien og en rødmalt 2x4 på tvers av veien før krysset. Det må være lov å bruke billige og enkle løsninger.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Eller bare kjøre en doser med ripper å gnage opp alt. 🤔
Synd med smellen de fikk-men:
Hvis man kjører i utmark på en nedlagt vei så kan en ikke klage til andre over at man kjører fortere enn man har kontroll på underlaget.
De har jo også på filmen fjærnet den siste tiden før smellen slik at man ikke ser foranledningen/ farten
Når jeg kjører «på tur» så gasser jeg ikke uhemmet på ukjente spennende veier eller der jeg ikke har sikt.
Men ingen vil vel ha skylda sjøl.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-ulykker

Legg inn av KåreDump »

rolf-arne skrev: 24 apr 2021, 11:19
AJ skrev: 23 apr 2021, 22:24 Men så må jeg si jeg stusser ikke så rent lite på at de begge fortsetter å "youtube" etter uhellet - på engelsk. Til og med RideTheBean capsen er på plass...
Imponerende, eller hva skal man si... :-k :scratch ...
Får meg til å tenke at disse youtuberne må være en egen "rase", som lever etter "the show must go on" uansett hva som skjer... :-k .
- og jeg forstår det slik at både for Pia og han så var youtube en terapi i deres ganske så spesielle situasjon.
Forstår dem egentlig godt, ikke at jeg har noe forhold til Youtubing, men jeg har andre hobbyer som kanskje har skurra litt og fått andre til å heve øyenbrynene i enkelte situasjoner.
Har lenge hatt både jakt og og skyting som hobby. Er medlem i en pistolklubb med et fantastisk miljø, med masse fantastiske mennesker, der jeg virkelig føler at jeg kan slappe av og føle meg hjemme.
Som dere sikkert vet så mista jeg en sønn på Utøya, og etter 22. juli 2011 tilbrakte både jeg og min datter mye tid på skytebanen.
Det var mange som reagerte på det... men det var der vi følte vi kunne senke guarden og være oss selv for noen få timer.

Det er ikke alltid andres valg virker fornuftige uten at vi har gått noen mil i deres sko...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

KåreDump skrev: 27 apr 2021, 14:00
Det er ikke alltid andres valg virker fornuftige uten at vi har gått noen mil i deres sko...
Kloke ord.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 27 apr 2021, 13:48 Eller bare kjøre en doser med ripper å gnage opp alt. 🤔
Synd med smellen de fikk-men:
Hvis man kjører i utmark på en nedlagt vei så kan en ikke klage til andre over at man kjører fortere enn man har kontroll på underlaget.
De har jo også på filmen fjærnet den siste tiden før smellen slik at man ikke ser foranledningen/ farten
Når jeg kjører «på tur» så gasser jeg ikke uhemmet på ukjente spennende veier eller der jeg ikke har sikt.
Men ingen vil vel ha skylda sjøl.
Ja, det er nettopp det jeg stusset på også, og hovedgrunnen til at jeg sier det hadde vert meget intressant å se bilder i fra området.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Nå skal en ikke drodle for mye rundt denne ulykken og etterspillet.
alle kan jo feilvurdere.
men man kan muligens dra noe lærdom av dette.

Det ser ut som dette er noen km syd for Suolovuopmi fjellstue.
Er visst rundt 20 år siden brua ble fjærnet sto det i IFinnmark.
https://www.ifinnmark.no/mc-sjafor-alvo ... 81-1224618

lite bilder bortsett fra noen få med opphavsrett.
men her er veien. se bil for skalering. de kom visst nordfra på bildet.
vidda.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jompa »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 03:00
AJ skrev: 24 apr 2021, 22:38 En annen interessant og veldig bra ting, vil jeg si, er ulykkesberedskapen vi har her i landet.
I forb. med ulykken til Pia og Kenneth så må man vel kunne si at politi og redning- og helsepersonell kom rimelig kjapt til stedet, som jo lå ganske godt utenom allfarsvei.
Grunnen til at politiet kom så kjapt var at de var ute å kjørte ATV på den veien selv. De hadde ikke fått varsel om ulykken, de kom bare helt tilfeldig.

Satt på spissen må man lure på om de ikke har noe bedre å finne på. For her hvor jeg bor (Årdal) bruker politiet gjerne 2-3 timer på å dukke opp i nødstilfeller.
Det er reinpolitiet som kommer kjørende på ATV, en egen avdeling i politiet.
De har en hytte som brukes i tjenesten et kort stykke fra ulykkesstedet.
Denne veien er mye brukt både sommer og vintere, både av reindrifta og folk på fjelltur.
Ulykkesstedet er omtrent tre kilometer fra riksvegen , og redningshelikopteret har omtrent 25 min flytid dit.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev:
Det er reinpolitiet som kommer kjørende på ATV, en egen avdeling i politiet.
De har en hytte som brukes i tjenesten et kort stykke fra ulykkesstedet.
Denne veien er mye brukt både sommer og vintere, både av reindrifta og folk på fjelltur.
Ulykkesstedet er omtrent tre kilometer fra riksvegen , og redningshelikopteret har omtrent 25 min flytid dit.
Da var ikke husken min så alle værst.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Mags
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2021, 11:31
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850 1999

Re: MC-ulykker

Legg inn av Mags »

Bare et lite uhell, men hva slags sykkel er det? Registrerbar? Ser ikke ut til å ha lykter.
https://www.varden.no/nyheter/mc-og-bil ... n-i-skien/
1.jpg
222.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Mags skrev: 07 mai 2021, 16:48 Bare et lite uhell, men hva slags sykkel er det? Registrerbar? Ser ikke ut til å ha lykter.
https://www.varden.no/nyheter/mc-og-bil ... n-i-skien/

1.jpg
222.jpg
Null blinklys, null baklys, så definitivt ikke registrerbar. Ser ut som falskt skilt også.

Når det kommer til hvilken sykkel der er vet jeg ikke, så litt etter om jeg kunne finne rammen men fant ikke noe som er likt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, hvorfor skal ikke denne være registrerbar da? Ser ut som alle andre hooligan-motarder der ute.

Svar