MC-ulykker
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: MC-ulykker
Enig med denne mannen: altfor mye unødvendig stæsj som tar oppmerksomhet fra veien.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... v-aa-miste
-
- Innlegg: 131
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
- Bosted: Vestfold
Re: MC-ulykker
Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38817
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er helt på linje med Ullevålseter når det gjelder dette. Altfor mye info"bulimi" på nye biler og sykler.Nineball skrev: ↑16 jun 2023, 15:07 Er også enig i dette med oppmerksomhet, nye sykler har ofte veldig mye info i speedometeret.
En ting som er verdt å tenke på er at vi bruker tid på å flytte fokus, fra vei til skjerm og tilbake på veien. Denne fokusendringen blir ikke raskere med årene og mange voksne som meg merker nok at dette tar tid, på lik linje med lysforhold inn og ut av tunnel.
Selv om vi er voksne og evt. erfarne fører, er det viktig å tilvenne seg en tregere reaksjonstid og dermed legge inn litt større marginer.
Saab hadde i sin tid en funskjon på instrumentene som kun viste det du hadde bruk for der og da, nettopp for å ikke fjerne fokus fra kjøringen, kanskje noen sykler og skulle vært sånn?
Men det finnes unntak.
Og Moto Guzzi V7 850 Special er definitivt et av de beste eksemplene på dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 167
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Ærlig talt: Det er ingen som kjøre 100% perfekt, hele tiden. Det han kommer med er idealistisk snakk, egentlig null verdi pga det er en selvfølge. Vi alle, er uoppmerksomme av og til og alle ulykker er utilsiktet.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
Hadde alle følgt med 100% av tida og kjørt 100% perfekt, da hadde nullvisjonen vært en realitet. Realiteten er at vi er alle late og er allergisk mot kjedsomhet. Vi tar snarveier og leter konstant etter ting som kan underholde våre sinn til vi blir søvnige og tar kvelden.
Et system som prøver å forandre idioten, er et idiotisk system. Idioti vil til syvende sist seire. Her må vi bare innbefinne oss ved å utgi oss i den store verden f.eks. Norsk trafikk, så innebære det en viss risiko. Risiko = Sannsynlighet*konsekvens. Pga lathet og ADHD så kan vi aldri eliminere Sannsynligheten til null.
Holdningskampanjer virker ikke, pga under for lite stress eller overstressa situasjoner, reduseres vi alle til bare det vi er vant til: det verste minimum. Holdningskampanjer er bare effektive for de som allerede er flinke og følger med.
Derfor er det mer nyttig å herpe på konsekvens, dvs redusere skadeomfang når først hendelsen skjer. Ha på sikkerhetsutstyr, gjerne flere lag og siste skrik innen beskyttelse. Konstruere bedre veier, gjerne oppryddet strekninger som har større sannsynlighet for utforskjøring. Finnes det områder som har stor ulykkefrekvens? Omstrukter området, istedenfor å belære alle oss idioter at vi alle må forbedre oss.
- Domino
- Innlegg: 1130
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
Night panel, ja. En funksjon jeg setter pris på nå som jeg er Saab-eier igjen. Men her i nord blir den bare brukt september-april. Alt av lys i dashbordet slukkes bortsett fra speedometer og turteller.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38817
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.nrk.no/innlandet/alvorlig-t ... 1.16457233
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
Møteulykke bil mot MC. Mistanke om at bilen kom over i motgående...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: MC-ulykker
Klokka 19.09 rykket nødetatene ut til en trafikkulykke mellom mc og bil på Hadelandsveien i Hakadal.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38817
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nok en bilfører som ikke ser seg for ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: MC-ulykker
For en uke siden var jeg i akkurat samme situasjon på gamleveien på Berger ved Kiwi butikken, jeg kjører i rolig tempo sørover og det kommer en bil i mot som blinker inn til venstre mot Kiwi og det står en bil som skal ut på veien fra Kiwi som venter på bilen som blinker inn og alt foregår etter boka før jeg kommer mot avkjøringa. Men, bilen som skal ut i veien og har ventet på bilen fra sør har ingen tanker om trafikk fra nord og overser meg glatt og kjører ut i veien da han ser meg stopper bilen og blokkerer sørgående kjørefelt mellom veigrøfta og midtdeler / rabatten. Bra det er gode bremser på BMW’n og jeg var godt under fartsgrense på stedet. Han ble tydlig brydd og fikk start på bilen igjen for da han så meg pannikkbremsa han så alt stoppa.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38817
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Tragisk...
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-1182506
Nå som ferietida er i gang gjelder det å være spesielt oppmerksom og ikke ta unødige sjanser. Sørg for nok drikke i varmen og ta nok pauser. Det er viktig å ikke bli døsig og sløv i varmen...
For ordens skyld, jeg knytter ingen av disse velmente rådene til den fatale ulykken i Gudbrandsdalen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7790
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Kan du fatte at de bråstopper når de først har blokkert hele veien-kjør for faen så det blir plass for andre.dypen skrev: ↑22 jun 2023, 22:06 For en uke siden var jeg i akkurat samme situasjon på gamleveien på Berger ved Kiwi butikken, jeg kjører i rolig tempo sørover og det kommer en bil i mot som blinker inn til venstre mot Kiwi og det står en bil som skal ut på veien fra Kiwi som venter på bilen som blinker inn og alt foregår etter boka før jeg kommer mot avkjøringa. Men, bilen som skal ut i veien og har ventet på bilen fra sør har ingen tanker om trafikk fra nord og overser meg glatt og kjører ut i veien da han ser meg stopper bilen og blokkerer sørgående kjørefelt mellom veigrøfta og midtdeler / rabatten. Bra det er gode bremser på BMW’n og jeg var godt under fartsgrense på stedet. Han ble tydlig brydd og fikk start på bilen igjen for da han så meg pannikkbremsa han så alt stoppa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1548
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC-ulykker
Enda en, men fører lever heldigvis. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=138158
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: MC-ulykker
Så trist at det gjør vondt: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 061993020c
To motorsykler i samkjøring - og en påminnelse om «faremomenter» når flere kjører i lag sammenliknet med solokjøring. (Hvorvidt faremomentene er relevante i denne saken vet jeg ikke utover det som er kort beskrevet i artikkelen.)
To motorsykler i samkjøring - og en påminnelse om «faremomenter» når flere kjører i lag sammenliknet med solokjøring. (Hvorvidt faremomentene er relevante i denne saken vet jeg ikke utover det som er kort beskrevet i artikkelen.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: MC-ulykker
Forskjellige måter å være uoppmerksom på, rus er også en.
Denne gang med tragisk utfall for MC-fører.
Denne gang med tragisk utfall for MC-fører.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 167
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: MC-ulykker
Dette er en lekse for oss: uansett hvor flinker vi er å kjøre i trafikken, så er det alltid en eller annen mindre begavet som mot astronomiske odds klare å sette seg bak rattet og kollidere på oss, på en tilfeldig tidspunkt og sted. ATGAT