MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er ganske sykt, på en måte er jeg ikke overrasket, på en annen måte er jeg helt sjokkert. Det har gått timesvis nå siden jeg så videoen men har fremdeles ikke klart å legge fra meg tanken på dem.

Det er en helt sinnsyk berg og dalbane de har vert i gjennom. Fra depresjoner til lykke til sorg og når man først tror det går bra igjen så er det slutt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Interessant (?) at NRK bruker krasjen i promoen av podcasten "SOS Nødtelefonen"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

En annen interessant og veldig bra ting, vil jeg si, er ulykkesberedskapen vi har her i landet.
I forb. med ulykken til Pia og Kenneth så må man vel kunne si at politi og redning- og helsepersonell kom rimelig kjapt til stedet, som jo lå ganske godt utenom allfarsvei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av taulen »

pekle skrev: 24 apr 2021, 22:33 Interessant (?) at NRK bruker krasjen i promoen av podcasten "SOS Nødtelefonen"
Kanksje litt feil at dette er første posten min på forumet.
Men så disse videoene for noen dager siden, og fant ut at mora er ein kunstner eg faktisk hadde hørt om, og har på veggen.
Ho skreiv dette på facebook veggen sin ang akkurat dette, veit ikkje om det er public, men regner med det er OK.
Vi får en del spørsmål nå vedr tv-reklamen som Pia er med i og som viser deler av ulykken på Finnmarksvidda. Det er veldig sårt for oss å se dette men det var Pias ønske å være med. Hun ventet på at hun skulle sende oss link til podcasten. Og vi gledet oss til å høre på den. Det er jo et viktig tema og helt i Pias ånd så vi lot NRK sende den. Det blir det også opplyst om på slutten av podcasten.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Takk, nyttig opplysning :-)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 24 apr 2021, 22:38 En annen interessant og veldig bra ting, vil jeg si, er ulykkesberedskapen vi har her i landet.
I forb. med ulykken til Pia og Kenneth så må man vel kunne si at politi og redning- og helsepersonell kom rimelig kjapt til stedet, som jo lå ganske godt utenom allfarsvei.
Grunnen til at politiet kom så kjapt var at de var ute å kjørte ATV på den veien selv. De hadde ikke fått varsel om ulykken, de kom bare helt tilfeldig.

Satt på spissen må man lure på om de ikke har noe bedre å finne på. For her hvor jeg bor (Årdal) bruker politiet gjerne 2-3 timer på å dukke opp i nødstilfeller.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 03:00
AJ skrev: 24 apr 2021, 22:38 En annen interessant og veldig bra ting, vil jeg si, er ulykkesberedskapen vi har her i landet.
I forb. med ulykken til Pia og Kenneth så må man vel kunne si at politi og redning- og helsepersonell kom rimelig kjapt til stedet, som jo lå ganske godt utenom allfarsvei.
Grunnen til at politiet kom så kjapt var at de var ute å kjørte ATV på den veien selv. De hadde ikke fått varsel om ulykken, de kom bare helt tilfeldig.

Satt på spissen må man lure på om de ikke har noe bedre å finne på. For her hvor jeg bor (Årdal) bruker politiet gjerne 2-3 timer på å dukke opp i nødstilfeller.
Nærpolitireformen kalles dette. Slik fungerer den i praksis.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 25 apr 2021, 09:03 Nærpolitireformen kalles dette. Slik fungerer den i praksis.
Det er helt sykt, hvis politiet bruker en time på å komme i Oslo blir det en førstesidesak i landets største aviser. Men hvis de bruker en time i Finnmark er folk sjokkerte over at de kom såpass fort.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 09:11
kjellv skrev: 25 apr 2021, 09:03 Nærpolitireformen kalles dette. Slik fungerer den i praksis.
Det er helt sykt, hvis politiet bruker en time på å komme i Oslo blir det en førstesidesak i landets største aviser. Men hvis de bruker en time i Finnmark er folk sjokkerte over at de kom såpass fort.
I distriktene er det mer tilfeldig hvor de få lokale patruljer er i det øyeblikket alarmen går. Distriktene er store og oppgavene er mange. Men antallet politi pr. 1000 innbyggere skal være noenlunde likt over hele landet. I Oslo og andre store byer blir naturlignok de geografiske avstandene mye kortere, og det er flere politifolk som er tilgjengelig på kort tid. Jeg vil tro at i Årdal er omtrent som i Molde. Det lokale politi har mer kontortid i bilene, og distriktet de skal dekke er langt større enn den byen de har som hovedbase.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Molde blir storby i forhold, med massive 30 000 innbyggere.

Mens Årdal deler politi med 2 andre kommuner, Lærdal og Aurland, som sammenlagt har omtrent 10 000 innbyggere. Det betyr i praksis at hele distansen fra Gudvangen til Øvre Årdal går under samme politistasjon, et område som er 3 ganger så stort som Molde.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 03:00 Grunnen til at politiet kom så kjapt var at de var ute å kjørte ATV på den veien selv. De hadde ikke fått varsel om ulykken, de kom bare helt tilfeldig.
Jeg antar at den patruljen vi ser ankomme er det vi normalt kaller "reinpoliti" - de er på "vidda" og kontrollerer alt fra tjyvfiske til ulovlig motorferdsel - og må mer regnes som UP i forhold til vanlig almenpoliti. Det vil da si til AJ at flaksen var på deres side denne gangen - om det hadde skjedd en annen dag så hadde patruljen vært iet annet område og kanskje opptil 30 mil unna i terreng.
AJ skrev: 24 apr 2021, 22:38 En annen interessant og veldig bra ting, vil jeg si, er ulykkesberedskapen vi har her i landet.
I forb. med ulykken til Pia og Kenneth så må man vel kunne si at politi og redning- og helsepersonell kom rimelig kjapt til stedet, som jo lå ganske godt utenom allfarsvei.
Den redningsberedskapen man her ser er 330 skv - som har litt over 20 minutters flytid - en ambulanse vil ta mellom 2 og 3 timer om den hadde kommet frem til det stedet.

I mitt fylke (som fremdeles lyder geografisk navn Finnmark) så er det i snitt 3 timer mellom ambulansene - så da snakker vi om ca 2 timer i utrykningstid - så skal man til sykehus og fra meg er det 2 timer i god fart - fra ulykkesstedet til disse to så er det litt over 3 timer i svært så god fart.

Godt med meldingen fra Pias mor - for jeg har også reagert på reklamen - men hadde egentlig slått meg til ro med at produsenten har hatt orden i sysakene sine før og sikkert nå også.

Men personlig så blir undringen min enda større når Pia har et slikt samfunnsengasjement og ikke finner livet verd å leve. Understreker bare at det å forstå andre mennesker er vanskelig -- vanskeligere enn man tror. Og det gjør ikke egne følelser mindre såre.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

For de av oss som ikke bor i Finnmark, er det mye ulovlig motorferdsel på sommertid? Hva er greia egentlig? ATV som kjører fritt for morro skyld osv? Eller stort sett snøscootere?

Er det forøvrig noen som kan sende en link til denne reklamen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 11:30
Er det forøvrig noen som kan sende en link til denne reklamen?
Ikke link til reklamen for programmet, men til podkasten:
https://radio.nrk.no/podkast/sos_noedte ... c8065707ab
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

SilverSmurfer skrev: 25 apr 2021, 11:30 For de av oss som ikke bor i Finnmark, er det mye ulovlig motorferdsel på sommertid? Hva er greia egentlig? ATV som kjører fritt for morro skyld osv? Eller stort sett snøscootere?

Er det forøvrig noen som kan sende en link til denne reklamen?
Barmarkskjøring er et generellt problem, få vil kalle det for morroskyld - men i forhold til forskrift og lov så er det alikevel utenfor - hvor det selvsagt er et paradoks at hovedtyngden av barmarkskjøring som bedrives er lovlig - fordi det er i forbindelse med tillatt næringsutøvelse. Ellers skal denne politigrenen følge med at nærinngsutøvelsen også følger lov.

Og når det er snakk om innsatsen så er det vel 2 patruljer - 4 personer på et område som gamle Hedemark , bare en antagelse fra min side - men tror det skulle være sånn passelig rett. Så i bunn og grunn så var det en utrolig flaks at denne patruljen kom til ulykken da den skjedde.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Ja det er jo nesten helt ufattelig, bare helt tilfeldig politi som dukker opp på et så avsidesliggende sted.

Du har ikke tilfeldigvis kjørt veien de var på selv?

Svar