MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Færrest antall omkomne motorsyklister siden 2011

Legg inn av AJ »

Å kjøre MC er en risikoaktivitet. Det tror jeg de fleste av oss kan være enige i. Derfor er det spesielt glede å lese at antall omkomne motorsyklister så langt i år er 15. Det laveste antallet siden 2011, hvor 13 motorsyklister omkom i trafikken.
Gledelige tall selv om 15 fortsatt er samme antall for mange, hvor det også er flere utenlandske motorsyklister på tur i Norge.

Tallenes tale er klar og vil være en vekker og en påminnelse for oss alle som kjøre motorsykkel. Samtidig er dette tall som viser at "skremselspropagandaen" som ofte kommer fra Statens Vegvesen om at det stadig er flere motorsyklister som omkommer i trafikken er økende, ikke samsvarer med virkeligheten. Heldigvis!

https://nmcu.org/seks-faerre-drepte-enn-fjor/9411/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

La oss håpe tallene er på vei ned.

Det er dessverre også fullt mulig at dette bare er tilfeldigheter. Svaret får vi kanskje om 3-4-5 år. Er kurven fortsatt nedadgående, så er det nok mindre sjanse for tilfeldigheter.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Jeg har nettopp kommet hjem etter en snartur til Kristiansund med bil. Jeg hørte på radioen en kort nyhetssending, men er slett ikke sikker på hvilken kanal jeg hørte akkurat da. Men det interessante var at det var et innslag om ulykkesstatistikk for fritidsbåter, og at i år har antall dødsulykker med fritidsbåt så langt nådd 23 her i landet.
Det er utrolig mange fritidsbåter her i landet, uten at jeg vet hvor mange. Men som det er med motorsykkel, svært mange av båtene forlater knapt hjemmehavn hele sesongen. Statistikken er i grunnen veldig interessant. Motorsyklisme er sett på som farlig av mange, og det er nok til en viss grad riktig. Men man må få lov å spekulere litt på om ikke fritidsbåt kan være minst like farlig :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 11 des 2018, 20:09 Jeg har nettopp kommet hjem etter en snartur til Kristiansund med bil. Jeg hørte på radioen en kort nyhetssending, men er slett ikke sikker på hvilken kanal jeg hørte akkurat da. Men det interessante var at det var et innslag om ulykkesstatistikk for fritidsbåter, og at i år har antall dødsulykker med fritidsbåt så langt nådd 23 her i landet.
Det er utrolig mange fritidsbåter her i landet, uten at jeg vet hvor mange. Men som det er med motorsykkel, svært mange av båtene forlater knapt hjemmehavn hele sesongen. Statistikken er i grunnen veldig interessant. Motorsyklisme er sett på som farlig av mange, og det er nok til en viss grad riktig. Men man må få lov å spekulere litt på om ikke fritidsbåt kan være minst like farlig :-k
Alkohol er en medvirkende faktor her.
Sist redigert av Rune75 den 11 des 2018, 20:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 11 des 2018, 20:10
kjellv skrev: 11 des 2018, 20:09 Jeg har nettopp kommet hjem etter en snartur til Kristiansund med bil. Jeg hørte på radioen en kort nyhetssending, men er slett ikke sikker på hvilken kanal jeg hørte akkurat da. Men det interessante var at det var et innslag om ulykkesstatistikk for fritidsbåter, og at i år har antall dødsulykker med fritidsbåt så langt nådd 23 her i landet.
Det er utrolig mange fritidsbåter her i landet, uten at jeg vet hvor mange. Men som det er med motorsykkel, svært mange av båtene forlater knapt hjemmehavn hele sesongen. Statistikken er i grunnen veldig interessant. Motorsyklisme er sett på som farlig av mange, og det er nok til en viss grad riktig. Men man må få lov å spekulere litt på om ikke fritidsbåt kan være minst like farlig :-k
Alkohol er en medvirkende faktor her.
Ja, det er det nok ingen tvil om. Men som det er med ulykkesstatistikk for MC er også der har en stor del av dødsulykkene årsakssammenheng med stjålne sykler, førere uten førerkort og sikkert også alkohol..

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

kjellv skrev: 11 des 2018, 20:15
Rune75 skrev: 11 des 2018, 20:10
kjellv skrev: 11 des 2018, 20:09 Jeg har nettopp kommet hjem etter en snartur til Kristiansund med bil. Jeg hørte på radioen en kort nyhetssending, men er slett ikke sikker på hvilken kanal jeg hørte akkurat da. Men det interessante var at det var et innslag om ulykkesstatistikk for fritidsbåter, og at i år har antall dødsulykker med fritidsbåt så langt nådd 23 her i landet.
Det er utrolig mange fritidsbåter her i landet, uten at jeg vet hvor mange. Men som det er med motorsykkel, svært mange av båtene forlater knapt hjemmehavn hele sesongen. Statistikken er i grunnen veldig interessant. Motorsyklisme er sett på som farlig av mange, og det er nok til en viss grad riktig. Men man må få lov å spekulere litt på om ikke fritidsbåt kan være minst like farlig :-k
Alkohol er en medvirkende faktor her.
Ja, det er det nok ingen tvil om. Men som det er med ulykkesstatistikk for MC er også der har en stor del av dødsulykkene årsakssammenheng med stjålne sykler, førere uten førerkort og sikkert også alkohol..
Ikke minst andre rusmidler.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Så med tabloid bruk av statistikk så er det dobbelt så farlig med fritidsbåt i forhold til motorsykkel.. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

mekkern skrev: 12 des 2018, 07:18 Så med tabloid bruk av statistikk så er det dobbelt så farlig med fritidsbåt i forhold til motorsykkel.. :twothumbs:
Skulle vel tro at fritidsbåt er mer enn dobbel så farlig. Ingen opplæring er påkrevd for båt. Ingen registrerte antall, i alle fall ikke påkrevd, ingen overholdelse av "A2" klasse (9,9 hk?) Sesong? Rusmidler? Etc.

Med flere førerkort, økende salg av MC, tidligere førere som kommer tilbake (tilbakefall?) Så er det positive med tallenes tale.

Fortsett og kjør pent og forsvarlig i 2019 også. Måtte det også bli en flott og lang sesong.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Det er vel rett i underkant av en million fritidsbåter i Norge, og ca 190000 registrerte motorsykler, så da blir det vel heller mye farligere å kjøre motorsykkel..

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: MC-ulykker

Legg inn av barske »

Vil tro at der båter har alkohol i bildet, har motorsykkel i alle fall fart i bildet som medvirkende årsak til ulykker.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-ulykker

Legg inn av KåreDump »

barske skrev: 12 des 2018, 10:49 Vil tro at der båter har alkohol i bildet, har motorsykkel i alle fall fart i bildet som medvirkende årsak til ulykker.
Den nyeste godt analyserte statistikken over dødsulykker på MC jeg har funnet er fra 2005-2009.
I følge SVV står da "ekstrem atferd" for skylden i en av tre MC-ulykker med dødelig utfall , det vil si høy fart og/eller rus.
De skiller altså ikke på om føreren kjørte for fort, var rusa, eller begge deler.
Men leser man videre i rapporten finner man at 20% av de omkomne var ruspåvirket, noe som kan gi en pekepinn på hvor mange ulykker som skyldes kun fart/idiotkjøring. SVV skriver også de fleste som kjørte i ruspåvirket tilstand i tillegg holdt alt for høy fart.
Så etter mitt hode så viser det at ruskjøring er et større problem enn de som "bare kjører for fort".... :scratch


Et annet litt skremmende moment er hvor utsatt ferske førere er.
50% av de omkomne har hatt MC-lappen i to sesonger eller mindre og 14 % ble regnet som
”tilbakevendt motorsyklist" (gammelt førerkort, men manglende "fersk" kjøreerfaring).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Nå som sessongen snart tar til og mange rustne førere, er det kansje greit å forberede seg på det man minst ønsker.
Ringer man nødetatene fra appen, vil den sende posisjon automatisk.

https://lokalen.wordpress.com/2019/02/1 ... edder-liv/

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Dette er jo i leikegrinda mi Bilde Her kjører jeg tur flere ganger i sesongen, hadde også tur hit sammen med Bjerknez for noen år siden.
Et voldsomt væromslag har vi hatt de siste dagene. På ei uke har det gått fra 12 kuldegrader og en meter snø til 12 plussgrader og bare tørre veier. Snøen er nesten borte i terrenget også. Mange har de siste dagene tatt fram syklene for en prøvetur.
Dette er skummelt. Tele i bakken, strøsand på veiskulderen er ikke noe godt utgangspunkt.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av adivass »

Et par hakk lenger sør viste måleren 14 grader i dag, og om den viser det samme i morgen er det stor sannsynlighet for at jeg med flere vil ut og lufte seg litt. Det er mange faremomenter som kjellv nevner, men den største faren er nok at det er veldig lenge siden vi sist satt på salen. Vi ruster fort og har alt for stor tro på oss selv. Jeg oppfordret til fjorårets sesong at folk tar seg en tur på en parkeringsplass eventuelt kjøregården utenfor trafikkstasjonen og kjører litt øvelser i lav fart. 15-30 minutter med rustløsing i første omgang gjør underverker, og jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er moro å hone ferdighetene slik. Gjennom hele sesongen tar jeg meg en tur i kjøregården i ny og ne for å leke meg litt, og jeg synes alltid jeg har igjen for tiden jeg bruker der.

Kjør pent og forsiktig, sola er lav og det gjør oss tidvis ekstra vanskelige å se. Trenger ikke være street-Rossi før påske ;)

Svar