MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Canutus skrev::blue
NRK:
11:31 Alvorlig trafikkulykke på Jessheim Nødetatene er på Jessheim etter melding om en kollisjon mellom en motorsykkel og en personbil. Politiet melder at det fremstår som alvorlig.
Det melder politiet i Øst på Twitter.

Politiet opplyser overfor NRK at personen er livstruende skadd.

Fylkesvei 1496 ved Jessheim i retning Kløfta er midlertidig stengt på grunn av ulykken.

https://www.nrk.no/nyheter/?festet=1.16094503#festet
https://www.rb.no/dodsulykke-mellom-bil ... 43-1870321

Desverre så gikk det helt galt..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Canutus skrev: 07 sep 2022, 14:13 :blue
NRK:
11:31 Alvorlig trafikkulykke på Jessheim Nødetatene er på Jessheim etter melding om en kollisjon mellom en motorsykkel og en personbil. Politiet melder at det fremstår som alvorlig.
Det melder politiet i Øst på Twitter.

Politiet opplyser overfor NRK at personen er livstruende skadd.

Fylkesvei 1496 ved Jessheim i retning Kløfta er midlertidig stengt på grunn av ulykken.

https://www.nrk.no/nyheter/?festet=1.16094503#festet
Bilfører som var involvert i mc ulykke på Jessheim forlot landet samme dag og er ikke avhørt av politiet. Han er siktet etter veitrafikkloven paragraf 3 og det jobbes med å få avhørt bilfører.
§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
FF1D0F60-43DD-4FF3-9AFA-F21FCE4DD9F9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Ser ut som det har vært 3 mc-ulykker relativt nærme Staand-treffet i helgen.
VTB ser det ut som ingen var veldig alvorlig, men det var +artikler så skal la vær å linke.
Edit:
- Boræsvegen, MC og bobil - smerter i bein.
- Vråliosen, MC kjørt av vegen - smerter i armen
- avkøyringa til Fjågesund, MC kjørt av vegen - Føraren, ein mann i 60-åra, har slått seg kraftig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Hder et skremmende eksempel på hvor sårbare vi motorsyklister er som myke trafianter:



En ganske unik situasjon, er det grunn til å tro. Men likevel.
Også kan man jo virkelig spørre seg selv om hva det endelig utfallet av dette uhellet ble...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av KiMedic »

KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Staurheim
Innlegg: 57
Registrert: 17 des 2021, 07:30
Motorsykkelen din: Dr350

Re: MC-ulykker

Legg inn av Staurheim »

Noen som vet hvordan det har gått?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Uff... :sorry

La dette være en påminner om å ta det veldig, veldig rolig nå i starten av sesongen:

https://www.nrk.no/mr/trafikkulykke-i-s ... 1.16372704

Ser selvfølgelig helst at vi får færrest mulig slike nyheter i mediene denne sesongen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Litt flaks i uflaksen at det var en ambulanse han ble påkjørt av, da var det i alle fall noen på stedet som kunne livredning..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

SilverSmurfer skrev: 13 apr 2023, 22:39 Litt flaks i uflaksen at det var en ambulanse han ble påkjørt av, da var det i alle fall noen på stedet som kunne livredning..
Ikke påkjørt av ambulanse! https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... i-surnadal

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 13 apr 2023, 23:28
SilverSmurfer skrev: 13 apr 2023, 22:39 Litt flaks i uflaksen at det var en ambulanse han ble påkjørt av, da var det i alle fall noen på stedet som kunne livredning..
Ikke påkjørt av ambulanse! https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... i-surnadal
Sør-Øst politidistrikt skriver at de har mottatt melding om en trafikkulykke på riksvei 7 i området Styrkebråten.

– En ambulanse har krasjet med en motorsykkel. Kun skade på MC-fører, skriver politiet.
I følge VG direkte var det ambulansen som krasjet med føreren.
– Motorsykkelen kjørte i følge med to andre motorsykler. Ambulansen kjørte i motgående kjørefelt, og var under utrykning. De to første motorsyklene bremset, og vår teori er at den siste MC-kjøreren ikke får med seg ambulansen og legger seg ut i motgående kjørefelt og treffer ambulansen, opplyser operasjonsleder Marianne Mørk til VG.

Ambulansen traff et tredje kjøretøy under hendelsen.

– Ingen i hverken ambulansen eller den andre bilen er meldt skadet, sier Mørk.
Samt at ambulansen traff et annet kjøretøy også, og dette kommer direkte i fra Politiet's Operasjonsleder til VG.

Kan hende de har gitt feil informasjon, ikke vet jeg, men det er nå det som de har gått ut med offentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 13 apr 2023, 23:28
SilverSmurfer skrev: 13 apr 2023, 22:39 Litt flaks i uflaksen at det var en ambulanse han ble påkjørt av, da var det i alle fall noen på stedet som kunne livredning..
Ikke påkjørt av ambulanse! https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... i-surnadal
Joda, det står spesifikt i linken han poster i dette innlegget. jeg tror du siterte feil innlegg.
viewtopic.php?p=422529#p422529

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 13 apr 2023, 23:28
SilverSmurfer skrev: 13 apr 2023, 22:39 Litt flaks i uflaksen at det var en ambulanse han ble påkjørt av, da var det i alle fall noen på stedet som kunne livredning..
Ikke påkjørt av ambulanse! https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... i-surnadal
Joda, det står spesifikt i linken han poster i dette innlegget. jeg tror du siterte feil innlegg.
viewtopic.php?p=422529#p422529
Javisst. Det har jeg gjort. Beklager.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 758
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

Bare for å legge inn riktig link til siste tragiske ulykke slik at det ikke blir noen misforståelser og tvil om hva som skjedde : https://www.nrk.no/mr/mc-ulykke-i-surnadal-1.16372837

Ser i mitt lokal område at ungdommen på 125 er riktig så tøffe for tida og snakka med et par av de her om dagen når jeg var ute selv en tur. De tenker ikke på veistøv i det hele tatt skjønte jeg og tok en liten spørrerunde med om de kunne tenke seg hva som kunne skje i 80 med fullt nedlegg og et stort vinterhull i veien dukket opp og de måtte korrigere ut i støvrenna.... De fikk noe å tenke på.
Det er så Jæv... viktig at vi tar det med ro og spesielt så tidlig i sesongen. Det er masse sand og støv på veiene selv om feiebilene har kommet ut og i de sene timer kan det fortsatt være glatt når smeltevann renner ut i veibanen og fryser på.
Har hatt meg en par turer selv og putra rundt og det er langt fra trygt med så mye støv på veiene og kanskje en litt "rusten" kjørekropp etter måneder med vinter.
For min del går jeg bare å venter på NAF rustløser'n så jeg kan få frisket opp i trygge former igjen.
Ducati Multistrada V4S - 2021

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av BjørnSover »

Audi Mannen skrev: 14 apr 2023, 08:36 Ser i mitt lokal område at ungdommen på 125 er riktig så tøffe for tida og snakka med et par av de her om dagen når jeg var ute selv en tur. De tenker ikke på veistøv i det hele tatt skjønte jeg og tok en liten spørrerunde med om de kunne tenke seg hva som kunne skje i 80 med fullt nedlegg og et stort vinterhull i veien dukket opp og de måtte korrigere ut i støvrenna.... De fikk noe å tenke på.
:thumleft Godt forebyggende arbeid :thumleft

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: MC-ulykker

Legg inn av adivass »

Det begynner å bli vår, som tidenes minst aktive medlem av forumet ser jeg på det som min plikt å nok en gang komme med velmente råd i denne tråden. Audi Mannen prater fornuft over her, overraskende nok når man ser på bilvalget ( :roll ), og han nevner noe jeg ser på som veldig viktig: RUST.

For mange er det kanskje både 6 og 8mnd siden dere satt på salen sist, plenty tid til at oksideringen har begynt, la oss ikke gjøre det til gravrust.
En sykkel i 50km/t og over begynner å gjøre mesteparten av jobben selv, ved normal kjøring. Vi dytter så vidt litt i styret som de latsekkene vi er mens sykkelen gjør resten.
Det jeg derimot ser hver bidige vår og utover sommeren er folk som ser ut som de kommer rett ut fra nærmeste bar når det kommer til kjøring i lavere hastigheter. Jeg ser også mye snodig håndtering av de forvokste mopedene på våre svingete vestlandske veier, ofte tegn til at tungmopedisten ikke helt har funnet rytmen enda.

Jeg argumenterer til noen tar livet av meg for at kjøreferdigheter til dels er ferskvare, men frykt ei, en løsning ligger rett utenfor nærmeste vei.
PLASSØVELSER

Hver eneste vår hopper jeg på salen med en god dose glede og overmot og kjører meg straka vegen til plassen utenfor vegvesenet eller en passende parkeringsplass. Der kjører jeg litt øvelser i 15-20 minutter. Mann og maskin blir som ett, bensin pumper gjennom årene og blod strømmer gjennom forgasseren, jeg er sykkelen og sykkelen er meg.
Festlig som jeg er, så er jeg også dønn seriøs. Det er så lite som skal til for min del, da føler jeg ferdighetene er omtrentlig slik de var når jeg parkerte etter sesongen. Du får kalibrert armer, ben og balanse, følt på bremsene på skikkelig, tatt noen unnamanøvere for å vekke de korrekte refleksene fra dvalen. Det er ikke for uten grunn at man gjerne tar litt plassøvelser før kjøringa hos kjøreskolene. Kall det gjerne en førerkalibrering, eller som det er sagt i alle år: en rustløser. I mitt tilfelle en svært effektiv en.
Når tok du en unnamanøver sist f.eks? Eller en nødbrems? Vet du hvor hardt du kan stoppe uten å bedre ditt bekjentskap med asfalten? Føler du deg sikker på at du kan sige sakte inn forran kaféen uten å gjøre deg selv forlegen ved å velte med en gjeng pene damer som vitne?

Jeg kjører i overkant av 50 000km årlig om jeg legger sammen alle kjøretøy, for det meste på fæle vestlandsveier og i alt slags vær og vind. Vil ikke påstå jeg heter hverken Schumacher eller Rossi, men jeg har mine timer bak både rattet og styret. Bruker jeg føttene mine noen dager og setter meg bak rattet trenger jeg kanskje noen sekunder med kalibrering før ting føles som normalt. Er jeg på ferie en stund lurer jeg på hva den runde dingsen forran meg i førersetet er forno når jeg kommer hjem. Sånn uten å ta i for meget.
Jeg liker å kjenne på mine egne begrensinger og å være ærlig med meg selv om de, forhåpentligvis vil det hjelpe meg å ikke bli en del av statistikken. Dessverre, som Audi Mannen poengterer, så er det mange eksterne faktorer som er alvorlig skumle, men da må man også bruke det som befinner seg mellom ørene og gjøre fornuftige vurderinger hva gjelder fart o.l. basert på det man observerer og mener man burde kunne forvente rundt neste sving.

Unnskyld mine dårlige forsøk på humor, men dette er noe jeg brenner litt for. Jeg vil helst ikke lese om deg i avisene ei heller være den som finner deg i grøfta langs veien. Kjør med måte, bruk hodet og ikke minst, ha det moro!

Svar