MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Ser ut som teorien om at han har falt av bekreftes her. Syns det har tatt litt "lang" tid før denne infoen om at det var et vitne kom ut, men det kan vel ha sine grunner.

https://www.nrk.no/osloogviken/dodsulyk ... Q3kgi6vXOw
Bjerknez skrev: 21 jun 2022, 07:59
kgjersda skrev: 21 jun 2022, 07:36
Bjerknez skrev: 20 jun 2022, 21:19
SilverSmurfer skrev: 20 jun 2022, 21:17
Bjerknez skrev: 20 jun 2022, 20:04
kjellv skrev: 19 jun 2022, 09:50 I dag ser jeg at politiet har en annen teori. Fører har "falt av" sykkelen (jeg begriper nesten ikke at det er mulig), og sykkelen har fortsatt alene på egne hjul et langt stykke. Sykkelen skal ha vært borti autovernet flere steder.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=97579

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Et illebefinnende kan det kanskje være, eller var det bakhjulskjøring som gikk galt? Men ja, litt rart...
Tviler litt på bakhjulskjøring, han var 60 år gammel og jeg tror ikke 60 åringene driver med så mye slikt? (Eller tar jeg feil?)

Men også så tenker jeg at hvis det var bakhjulskjøring så har syklene en tendens til å gå opp og sidelengs eller bakover. Og da velter de gjerne slik at de glir fremover på siden. Mens hvis man feks har infarkt og detter av sykkelen så er det mer sannsynlig at han kjører rett frem?
Tror ikke du skal undervurdere enkelte 60 åringer. Finnes mange daredevils der ute tror jeg.
Tror ikke vi skal spekulere i ulykkeforløpet, det kan vegvesenet og politiet finne ut av.
Jeg tror ikke politi og vegevesen spekulerer så mye. Dem har nok sine rutiner for å finne en noenlunde fasit på dette. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 21 jun 2022, 10:42 Ser ut som teorien om at han har falt av bekreftes her. Syns det har tatt litt "lang" tid før denne infoen om at det var et vitne kom ut, men det kan vel ha sine grunner.

https://www.nrk.no/osloogviken/dodsulyk ... Q3kgi6vXOw
Håper det ikke er et MCsiden medlem som hr omkommet...

Husker enda godt da en bruker, yngre enn den omkomne i saken på Torpo, døde i en tragisk MC-ulykke for noen år siden.
Brukeren var tidvis aktiv her inne og skrev om korte og lange turer han gjorde sammen med sønnen sin, også aktiv bruker her på forumet.
Men etter farens altfor tidlige død har det vært stille fra ham. Naturlig nok, er det vel grunn til å tenke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Det var vel en bruker til som jeg ikke husker navnet på og som sikkert heller ikke trengs å nevnes som mistet farens sin på vestlandet ett sted. Tragisk.

Så vidt jeg husker skrudde dem mye sykkel sammen.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 337
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: MC-ulykker

Legg inn av utc »

Hva som er årsaken til den nå etterhvert dystre statistikken ifht fjoråret er det ikke opp til meg å spekulere i men i dette tilfellet er det nesten 700 meter fri sikt. Bilisten har kommet fra Elvestadsiden og skulle fra RV128 og inn på 211. Krysset her er veldig oversiktlig uten hindringer. Vi får håpe at det etterhvert går bedre med motorsyklisten. https://www.smaalenene.no/18-aring-alvo ... 38-1183713
Skjermbilde 2022-06-22 075312.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »


Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Speedo »

En kan bare spekulere i årets høye ulykkesstatistikk, men én forklaring kan være en ganske brå endring i trafikkmønster sammenlignet med de to siste årene. Mange har kanskje ikke kjørt så mye under pandemien, i hvert fall ikke t/f jobb. Det samme gjelder trafikken generelt, da de gangene man faktiksk har kjørt, har det vært få biler på veiene. Hva tenker dere?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Veldig mange tilfeldigheter ute å går tror jeg. Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit. Man må se statistikken over tid.

Men de fleste ulykkene som skjer er et resultat av dårlig dømmekraft tror jeg. De som overlever har mulighet til å lære av feilene, det har desverre ikke dem som mister livet. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det tragisk.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 13:19 Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit.
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å formidle her?
Det er ingenting "foreløpig" med disse tallene. Det er absolutt fasit, per i dag,
og viser et veldig høyt antall omkomne i forhold til at vi bare skriver 22. juni.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

arilds skrev: 22 jun 2022, 14:02
Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 13:19 Tror ikke vi skal ta årets foreløpige høye dødsfall i trafikken som en fasit.
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å formidle her?
Det er ingenting "foreløpig" med disse tallene. Det er absolutt fasit, per i dag,
og viser et veldig høyt antall omkomne i forhold til at vi bare skriver 22. juni.
Mye av dette kan være tilfeldigheter. Altså de foreløpige høye tallene. Det som derimot hadde vært interesant og vite er hvor stor prosentandelen av de som kjører MC som omkommer eller havner i ulykker. Hvis det er feks. Dobbelt så mange motorsyklister på veien så vil jo normalt sett dødsfall og ulykker øke også.

Jeg sier altså ikke at tallene er feil. Men grunnen til økt mengde ulykker kan også være flere motorsyklister på veien. 12 er uansett mange, men man må slik jeg ser det i forbindelse med hvor mange som faktisk kjører rundt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som... :-k

Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...

En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/

Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister :thumleft .

https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som... :-k

Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...

En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/

Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister :thumleft .

https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Også en faktor som må tas med ja. Jeg håper ikke politiet eller Statens Vegvesen ser årets tall som grunnlag for å gjøre inngripen i motorsyklisters frihet. Jeg tror man må se det over tid og se om trenden fortsetter oppover neste år og året etter. Gjør den det, så får man fort et litt bredere bilde.

Ulykkesårsaker må man også se på. Kanskje det ikke er selve motorsyklisten som har skyld i alle ulykker? Er det da riktig å "straffe" motorsyklister som helhet for det? Bilistene må også ta sin del av støyten mener jeg. Kanskje dårlig kvalitet på veiene og dermed noe av skylden også bør rettes til statens vegvesen?

Men altså, en ting er hvem som blir hardest rammet. Det er vi motorsyklister. Det ansvaret må vi ta selv. Men skal man forebygge så blir det for enkelt og feie motorsyklister under en stol som eneste årsak.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 455
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

BA.no 22.06.22

"10:33:44
Bente-Line Svellingen
– Motorsykkel i fjellveggen
Like før klokken 1030 fikk nødetatene melding om at en motorsykkel hadde kjørt i fjellveggen på Fykesesundvegen i Kvam.

– Opplysninger vi har fått på stedet, tyder på at ulykken har skjedd i forbindelse med en unnamanøver på grunn av nedbremsing. Det er svært smal vei på stedet. Vi jobber med å avhøre vitner for å verifisere hendelsesforløpet, sier operasjonsleder i Vest politidistrikt, Eirik Loftesnes.

Føreren av den tunge motorsykkelen er en mann i 50-årene. Han var våken og bevisst etter ulykken.

– Han ble tilsett av lege på stedet, og deretter kjørt til traumemottaket ved Voss sjukehus. Skadeomfanget hans er ikke kjent for meg, sier Loftesnes.

Politiet dirigerer trafikken på stedet så lenge nødetatene er der, fordi det er svært smalt.

– Motorsykkelen må hentes av bilberger, sier Loftesnes.

Politiet har ikke mistanke om kjøring i påvirket tilstand, men det blir rutinemessig tatt promilletest av motorsyklisten.

Klokken 1215 ble veien åpnet for fri ferdsel."

https://www.ba.no/vis/trafikk?p=lc-4059 ... gensavisen

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 22 jun 2022, 23:33
AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som... :-k

Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...

En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/

Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister :thumleft .

https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Også en faktor som må tas med ja. Jeg håper ikke politiet eller Statens Vegvesen ser årets tall som grunnlag for å gjøre inngripen i motorsyklisters frihet. Jeg tror man må se det over tid og se om trenden fortsetter oppover neste år og året etter. Gjør den det, så får man fort et litt bredere bilde.

Ulykkesårsaker må man også se på. Kanskje det ikke er selve motorsyklisten som har skyld i alle ulykker? Er det da riktig å "straffe" motorsyklister som helhet for det? Bilistene må også ta sin del av støyten mener jeg. Kanskje dårlig kvalitet på veiene og dermed noe av skylden også bør rettes til statens vegvesen?

Men altså, en ting er hvem som blir hardest rammet. Det er vi motorsyklister. Det ansvaret må vi ta selv. Men skal man forebygge så blir det for enkelt og feie motorsyklister under en stol som eneste årsak.
Man skal selvfølgelig være forsiktig å konkludere noe som helst uten å studere tilgjengelig material først, spesielt rundt tema som dette.
Litt synsing kan man jo gjøre, og jeg sitter med et inntrykk av at ulykker generelt har økt i det siste, ikke bare på motorsykkel.
I området hvor jeg bor har jeg lest mye om ulykker både på motorsykkel, i fritidsbåt og i forbindelse med snøskred i 2022. Om det er en effekt av fokus fra media, eller om det er faktiske tall er vanskelig å si, men de tallene jeg har sett viser altså en generell økning i ulykker.

Så er det vel gjerne på slutten av 2022 eller begynnelsen av 2023 de store studiene legges frem for 2022.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 22 jun 2022, 21:30 En annen ting som kanskje kan være relevant hva angår økningen i trafikkulykker generelt, ikke bare når det gjelder motorsyklister, er "post-pandemi" effekten hvor mange nå spør seg om hjerteproblemer som oppstår hos Covid-19 vaksinerte... Plutselige hjerteproblemer under kjøring vil jeg tro fort kan føre til fatalt utfall...
Det har jo vist seg at at et ikke ubetydelig antall vaksinerte nå får får hjerteproblemer av forskjellig slag.
Noe hverken leger eller de vaksinerte selv velger å se som en mulighet av vaksineringen, virker det som... :-k

Innleggelser som følge av Covid-19 øker her i landet for tiden. Langt de fleste som havner på sykehus nå er visstnok fullvaksinerte.
Det er jo ikke så veldig mange av oss lenger, som ikke er vaksinert...

En økning på 57 innleggelser siste uke:
https://www.vg.no/spesial/corona/

Så får man inderlig håpe at denne utviklingen ikke akselererer, men at den heller avtar i sommerukene som ligger foran oss der framme og som vi forhåpentligvis kan nye til fulle som friske og raske motorsyklister :thumleft .

https://www.document.no/2022/06/22/oker ... trafikken/
Flere vaksiner som helt sikkert påvirker denne statistikken.
"flu vaccines like seasonal flu-shots, Measles-mumps-rubella (MMR) vaccine and chickenpox vaccines can cause vision and/or eye related side effects"

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

quote:
"I fjor omkom til sammen 29 personer i juni, juli og august. Nå har vi hatt mer enn tre ganger så mange dødsulykker denne våren sammenlignet med i fjor."

Dette gjelder jo alle i trafikken så økningen er ikke spesifik MC..
Så kan man jo stille spørsmålene om hvorfor?
noe tilfeldigheter er det nok men en trend med at rus og uoppmerksomheten øker tror jeg er nærliggende faktorer-ikke fart(selv om UP ønsker å fremstille dette som hovedårsak) når en ser ulykkene er det lite relatert til fartsoverskridelser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar