MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 25 jun 2022, 11:00 quote:
"I fjor omkom til sammen 29 personer i juni, juli og august. Nå har vi hatt mer enn tre ganger så mange dødsulykker denne våren sammenlignet med i fjor."

Dette gjelder jo alle i trafikken så økningen er ikke spesifik MC..
Så kan man jo stille spørsmålene om hvorfor?
noe tilfeldigheter er det nok men en trend med at rus og uoppmerksomheten øker tror jeg er nærliggende faktorer-ikke fart(selv om UP ønsker å fremstille dette som hovedårsak) når en ser ulykkene er det lite relatert til fartsoverskridelser.
Enig.

Føler vel at media fremstiller dette på en litt feil måte ved å dra frem enkeltgrupper. Jeg håper politiet og SVV egentlig klarer og se dette litt mer objektivt.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

denne:
https://www.politiforum.no/kronikk/foto ... lde/226282
og et motsvar som jeg tolker litt i retning at man berettiger egen innsats:
https://www.politiforum.no/debattinnleg ... let/227055
quote:
"For høy fart medvirket til 35 prosent av dødsulykkene i 2020. Derfor er politiets manuelle og automatiske (ATK) fartskontroller av de viktigste tiltakene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken."

MEDVIRKET. så kan en diskutere hva som ligger i dette-I forhold til fartsgrenser-kjøreforhold-eller rett og slett økning av skaden(HVILKET HADDE VÆRT 0 VED 0 HASTIGHET)?

Jeg synes at når man studerer mye av ulykkene så er ikke høy/ulovlig hastighet en faktor som blir blåst opp i pressen selv om de "sitter og venter på muligheten"
Men noen "utskudd" har en jo,eksempelvis innen noen miljøer:
https://www.dt.no/18-aringen-fortsatt-i ... 57-1375132
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

En tenåring som var ute og øvelseskjørte på lettmotorsykkel, feilberegnet og frontkolliderte med en bil i Mjøndalen fredag.

For abonnenter
NEDRE EIKER: Det var i 19.30-tiden at den dramatiske meldingen kom inn til nødetatene. I den krappeste svingen ned Orkidehøgda hadde en motorsykkel og personbil frontkollidert. MC-føreren lå på bakken, skadet.

Bak rattet i bilen satt 22 år gamle Elias Christoffersen. Han kjørte i retning Mjøndalen, da han så motorsyklisten plutselig skli mot bilen hans.

– Han greide ikke svingen og skled mot meg. Jeg prøvde å bremse og svinge unna, men så smalt det, forteller han til Drammens Tidende.

Motorsykkelen fikk noen skader, det samme med bilens front. MC-føreren ble liggende midt i veibanen.

– Jeg håpet bare han ikke lå under bilen min, sier Christoffersen.


Dette bildet ble tatt kort tid etter ulykken. Foto: Privat
Promilletestet
Han var naturlig nok preget etter ulykken, men priset seg lykkelig over at det ikke endte fatalt. MC-føreren ble fraktet til sykehus for undersøkelser, og ifølge politiet skal tenåringen trolig ha sluppet unna uten alvorlige skader.

Christoffersen, som var på vei til grillfest, måtte gjennom en rutinemessig promilletest etter kollisjonen. Den var negativ. De fikk dermed kjøre videre - riktignok i en annen bil. Audien han kolliderte med måtte berges.


LES OGSÅ
Veien ble stengt etter MC-ulykke
Oppretter sak
Politioverbetjent Edmund Molland sier til Drammens Tidende at MC-føreren øvelseskjørte da ulykken skjedde.

– Det har ikke vært stor fart involvert, men han har ikke klart svingen og kolliderte med bilen i motgående kjøreretning, sier Molland.

Politiet har rutinemessig opprettet sak, men ikke tatt stilling til førerkortbeslag enda. Dette kan også bli vurdert og avgjort i ettertid.

Gjelder dette ledsager tro? :scratch :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

litt å tenke på: :scratch
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.

Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren?? :-k

Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: MC-ulykker

Legg inn av greina »

mekkern skrev: 25 jun 2022, 14:11 litt å tenke på: :scratch
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.

Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren?? :-k

Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt. :twothumbs:
Når det gjelder mc-ulykker så antar jeg at feilbedømming av sving og fart er en viktig faktor (for fort inn i sving osv), og kanskje ikke nok "guts" til å legge seg ned i svingen. Kanskje i sammenheng med grus og/eller hindringer. Det blir spekulasjoner fra min side, men det finnes vel knapt den motorsyklist som ikke har fått seg en vekker i sånne sammenhenger :-k

Tallene fra SSB (riktignok fra 2017) viser at det er singelulykker som er mest dominerende.

https://www.ssb.no/381776/type-trafikkulykke

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Her er Statens Vegvesens egen statistikk https://trine.atlas.vegvesen.no/
Litt fin denne, man kan legge inne en stor mengde parametre for å hente ut de statistikker man er ute etter. Her har jeg sortert kun på lett og tung mc. Tallene for 2022 er ikke med her.
statistikk mc-ulykker.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

greina skrev: 25 jun 2022, 16:45
mekkern skrev: 25 jun 2022, 14:11 litt å tenke på: :scratch
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes:
Høy fart, uoppmerksomhet og trøtthet er medvirkende til over 40 % av de alvorligste ulykkene.

Da spør jeg : De resterende 60%?
Og:Hva er den utløsende faktoren?? :-k

Tar meg en Is i varmen og satser på at det går greit i like mange år som det har gått bra så langt. :twothumbs:
Når det gjelder mc-ulykker så antar jeg at feilbedømming av sving og fart er en viktig faktor (for fort inn i sving osv), og kanskje ikke nok "guts" til å legge seg ned i svingen. Kanskje i sammenheng med grus og/eller hindringer. Det blir spekulasjoner fra min side, men det finnes vel knapt den motorsyklist som ikke har fått seg en vekker i sånne sammenhenger :-k

Tallene fra SSB (riktignok fra 2017) viser at det er singelulykker som er mest dominerende.

https://www.ssb.no/381776/type-trafikkulykke
Hvis en ser på bilførere så er andelen "single ulykker" nesten samme.

Så spør jeg igjen hva er da 60% av ulykkene når fart uoppmerksomhet og tretthet er MEDVIRKENDE til bare rundt 40%?
hva er den utløsende faktor for ulykkene? her er det ingen som kommer med noe holdfast.
Er det rus/selvmord eller noe annet?
statestikken bare registrerer utfallet av ulykken-drepte/skadde-en eller flere involverte-møte/kryss/utfor bakfra Osv.

Litt pussig med så stor differanse møteulykker lett/tung og ikke i sving. spesielt med tanke på drepte kontra skadde også.

når en ser på økningen av andel mc i trafikken de senere år er jo heller ikke dette en faktor som belyses i forhold til antall ulykker og skadde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av BjørnSover »

Dessverre fortsetter ulykkene : https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... -i-gjesdal

To personer omkom i MC-ulykke i Gjesdal
To personer på en motorsykkel døde i en trafikkulykke i Gjesdal i Rogaland natt til søndag.
– Begge personene er bekreftet omkommet på stedet. Politiet er i ferd med å varsle pårørende, så ytterligere opplysninger om personene vil per nå ikke bli gitt, sier operasjonsleder Irene Ragnhildstveit i Sør-Vest politidistrikt i en pressemelding.

Ulykken skjedde på fylkesvei 450 Hunnedalsveien, mellom Oltedal og Dirdal. Politiet fikk melding om ulykken klokken 01.42, og det er for tidlig å konkludere med hva som var årsaken til ulykken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Et annet spørsmål jeg savner svar på.

Hvor mange motorsyklister ferdes rundt på veien nå i år i forhold til i fjor? Er det feks. 30% fler motorsyklister på veien i år? Er økningen av mc ulykker i takt med dette? Vil det da egentlig si at prosentandelen har økt?

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Egentlig så begynner jeg å bli lei hele gnålet om ulykker med mc.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 jun 2022, 10:19 Egentlig så begynner jeg å bli lei hele gnålet om ulykker med mc.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
Faktisk enig.

Problemet her er at det nok vile komme flere restriksjoner for oss motorsyklster i enn eller annen grad grunnet disse ulykkene og det synes jeg blir feil hvis ikke alla data legges på bordet. Jeg er ganske sikker på at bilister også må ta sin del av støyten.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Restriksjoner påbud forbud kursing penger fixe veier elkjøretøy- med kunstig intelligens/ autonome og sikkert mye annet.
- pussig forresten at det tillatt å kaste seg utfor stup og bygninger med en ryggsekk og la samfunnet ta belastningen av tryningen.
For "Levetiden" under utførelse av sporten dreier seg vanligvis max om noen timer,mulig et par dager.
Men sport er jo greit uansett.
Hvis alt går dritt får jeg begynne med " Gravity Racing" det er jo "Grønt" Også.



当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

MC-ulykke i tunnel i Drammen
PUBLISERT KLOKKEN19:40
Vegtrafikksentralen stengte Strømsåstunnelen på E134 i Drammen etter melding om at en motorsyklist har falt av motorsykkelen.
Klokken 19:43 melder politiet at veien er åpen igjen.
Nødetatene rykket ut til stedet, tvitrer politiet.
MC-føreren blir undersøkt av ambulansepersonell. Motorsykkelen er fjernet, og berging bestilt.



Falt av? 🤔
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Det er mange mc dødsfall og ulykker nå som bekymrer motorsykelisters pårørende …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 26 jun 2022, 19:56 Falt av? 🤔
Merkelig beskrivelse. Man faller ikke av en motorsykkel hvor selve fallet er utfallet for et etterfølegende sammentreff. Hvis man da ikke snakker om et illebfinnende. Eller evt. bakhjulskjøring. Klarer ikke helt å se situasjoner hvor jeg kunne falt av sykkelen FØR et sammenstøt. At han falt av etter ett sammenstøt er jo selvsagt ganske naturlig.

Svar