MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Noen hopper av før det er i ferd med å smelle, i ren refleks. Er det lurt? Noen ganger kanskje?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 jun 2022, 20:34 Noen hopper av før det er i ferd med å smelle, i ren refleks. Er det lurt? Noen ganger kanskje?
Kanskje, men da "faller" man vel ikke av?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

MC-fører alvorlig skadet etter trafikkulykke
En MC-fører er alvorlig skadet etter en ulykke i Hallingdal.

Politiet skrev rundt 19.30 at en person skal ha falt av en motorsykkel.

Føreren ble fraktet til legevakt der han ble hentet av luftambulanse og fløyet til sykehus.

Klokken 20.11 opplyser politiet at føreren er alvorlig skadet.

Operasjonsleder Jan Kristian Johnsrud sier til VG at det fremstår som en singelulykke.

– Han har ikke kollidert med noen så vidt vi vet.

Politiet har ikke hendelsesforløpet klart.



Enda en.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

I alle dager... hva skjer???

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Er "falt av" en ny beskrivelse blitt eller har dem faktisk falt av? Må jo være noe som har gjort at dem falt av og ikke det at dem falt av forårsaket ulykken? Så sant vi ikke snakker om mange med illebefinnende her...

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Det må være en ny beskrivelse fra enten politi eller journalister «mc fører falt av» … det vil si det samme som kjører ut i sving eller går over ende i sving, kjører i autovernet, kjører i kantstein etc Det skal vel ikke legges noen føringer for ulykkesrapport eller utredning vil jeg tro …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC-ulykker

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 26 jun 2022, 20:40 Er "falt av" en ny beskrivelse blitt eller har dem faktisk falt av? Må jo være noe som har gjort at dem falt av og ikke det at dem falt av forårsaket ulykken? Så sant vi ikke snakker om mange med illebefinnende her...
Ha'kke peiling på hva som skjer, men ...og jeg uttaler meg ikke om noen av ulykkene, men jeg synes å se noe mer "bajas-kjøring" enn jeg så før, bland annet kjøring på bakhjulet .. Fint at folk har det morro, men har ikke helt sansen for det når de gjør det i trafikken :) Men har sett det noen ganger, ja ;)
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Bakhjulskjøring har ikke vært i mine tanker, men ja da er jo begrepet «fallt av» mulig …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

kgjersda skrev: 26 jun 2022, 20:38 MC-fører alvorlig skadet etter trafikkulykke
En MC-fører er alvorlig skadet etter en ulykke i Hallingdal.

Politiet skrev rundt 19.30 at en person skal ha falt av en motorsykkel.

Føreren ble fraktet til legevakt der han ble hentet av luftambulanse og fløyet til sykehus.

Klokken 20.11 opplyser politiet at føreren er alvorlig skadet.

Operasjonsleder Jan Kristian Johnsrud sier til VG at det fremstår som en singelulykke.

– Han har ikke kollidert med noen så vidt vi vet.

Politiet har ikke hendelsesforløpet klart.



Enda en.
En 16 år gammel gutt er alvorlig skadet etter en MC-ulykke i Gol.

Søndag kveld, i 19.30-tiden, rykket nødetatene ut etter melding om en trafikkulykke på Gol i Hallingdal.

En person hadde falt av en motorsykkel.

Politiet opplyste først at MC-føreren hadde mindre skader og ble fraktet av ambulanse til legevakt, der luftambulansen fraktet pasienten videre.

Vel en halvtime senere, klokken 20.11, opplyser politiet at skadegraden til MC-føreren nå er alvorlig.

– Føreren av lett motorsykkelen er en gutt på 16 år. Han er våken, men det er fare for indre skader, sier operasjonsleder Jan Kristin Johnsrud til TV 2.

Johnsrud sier at politiet ikke har hendelsesforløpet klart, men at det ikke ser ut til at 16-åringen har kollidert med noe.

https://www.tv2.no/a/14897674

BjørnSover
Innlegg: 383
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av BjørnSover »

Å falle av mc - blir det litt som når jeg detter ut av bilen etter å ha parkert?

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 26 jun 2022, 10:28
mekkern skrev: 26 jun 2022, 10:19 Egentlig så begynner jeg å bli lei hele gnålet om ulykker med mc.
Vi har et av verdens sikreste land å kjøre i og uansett hva en gjør blir det ikke uten risiko.
Jeg har tatt valget at jeg aksepterer farene og jeg strekker ofte strikken litt også.
Jeg har valgt dette for dette er mitt liv og dette gjør det verdt å leve.
Jeg vil leve litt hver dag og ikke bare eksistere til jeg dør.
Faktisk enig.

Problemet her er at det nok vile komme flere restriksjoner for oss motorsyklster i enn eller annen grad grunnet disse ulykkene og det synes jeg blir feil hvis ikke alla data legges på bordet. Jeg er ganske sikker på at bilister også må ta sin del av støyten.
Det er jo akkurat det som skjer på sjøen. Først båtsertifikat. Deretter påbudt med vest til en hver tid om båten er mindre enn 8 meter. Nå må man ha ett høyhastighetssertifikat om båten kan gå fortere enn 50 knop. Ekstremt mye mer maks fart områder. Det er ikke på veldig mange år de har brukt på å innføre alt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Jeg mistenker at mange av ulykkene på både to og fire hjul skyldes at føreren tøyer strikken for langt. Ambisjonsnivået overstiger ferdighetsnivået, og da er det bare et tidsspørsmål før det smeller. Spesielt mange unge førere er nok ikke i stand til å vurdere risiko i tilstrekkelig grad.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Domino skrev: 27 jun 2022, 14:25 Jeg mistenker at mange av ulykkene på både to og fire hjul skyldes at føreren tøyer strikken for langt. Ambisjonsnivået overstiger ferdighetsnivået, og da er det bare et tidsspørsmål før det smeller. Spesielt mange unge førere er nok ikke i stand til å vurdere risiko i tilstrekkelig grad.
Det er nok ganske riktig. Vi har litt lett for å fokusere på andre trafikanter som begår feil, ikke ser oss, ikke overholder vikeplikt osv. Det er jo også reelt, og en årsak til mange ulykker. Men de fleste alvorlige MC-ulykker er singelulykker, utforkjøring i sving og motorsykkelen er eneste involverte.

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: MC-ulykker

Legg inn av Arvidnesse »

Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg kom forbi denne ulykken i går, da drev Naf og noen Mc-førere og dro sykkelen ut av bushen, ca. der jeg har satt den rød prikken.
Hvordan dette har skjedd der skjønner jeg ikke helt, jeg er kjent på stedet (Engerneset nord-Trysil) og det er ikke stort til sving der.
Kan sevlsagt ha vært en elg-kryssning eller en eller annen som har kommet fra brua og kjørt ut på riksveien uten å se seg for eller en teknisk feil med sykkelen. Tysk dame og det gikk visst bra!
Tett vegetasjon ned mot Engeråa og det syntes på sykkelen (så ut omtrent som den kunne leveres som hageavfall).
https://www.ostlendingen.no/nyhetshjule ... tlendingen
engerneset.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar