MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Tror det er i rutinene at SEFO skal varsles om politiet skader noen, så det var vel ingen overraskelse.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Canutus skrev: 29 mai 2020, 11:39 Om politiet ikke kan gjøre slikt hvis mc-folket ikke stopper /sikker av, så vil det bli lovløse tilstander
Neppe. Tror ikke et øyeblikk på at de fleste av oss er potensielle avstikkere. Og de som er det (panikk, rus og en og annen Ghost rider-wannabe) vil prøve det uansett om politiet ser det som formålstjenlig å bruke bilen som våpen.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Canutus skrev: 29 mai 2020, 12:00 Tror det er i rutinene at SEFO skal varsles om politiet skader noen, så det var vel ingen overraskelse.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Nei mente ikke at de fleste av oss vil begynne å stikke av, men om andelen øker av de som mener de bare kan stikke av for politiet kan ikke gjøre noe, ja så blir det mer grisekjøring. Det gir styggere statestikk, høyere forsikring og enda mer polarisering. Det er ingen tjent med.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Sakkle skrev: 29 mai 2020, 11:50
Canutus skrev: 29 mai 2020, 11:39 Syns det e litt skremmende hvor agressivt mange har reagert på Fb pga den videoen.
Vi aner ingenting om forhistorien, selv om det var oppgitt noe høy hastighet, så kan det også ha vært kjøring som tilsa at han måtte stoppes før han skadet andre. Prøvde man å ymte frempå med slikt fikk man som øyne gikk i spinn.
Om politiet ikke kan gjøre slikt hvis mc-folket ikke stopper /sikker av, så vil det bli lovløse tilstander, noe de fleste av oss ikke er tjent med.
Jeg er helt enig i det du skriver her. Vi vet bare hva vi ser i videoen, og vi ser kun en vinkel filmet fra avstand. Når det er sagt synes jeg likevel det vi ser i videoen ser alvorlig nok ut til å kreve en etterforskning, noe vi nå heldigvis får.

Politiet har vel, så vidt meg bekjent, lov til å bruke bilen som maktmiddel dersom det er tvingende nødvendig for å stanse en farlig situasjon.

Og de som tar til orde for vold mot Politiet, utlevering av navn på tjenestemennene etc. bør ta seg en bolle.
Jeg er helt enig med dere.
Jeg så tidlig hvordan moderatorer på flere facebooksider slettet filmen og kommentarer etter hvert som de kom, og har selv holdt et hyppig blikk på denne tråden her i forumet. Her har det heldigvis ikke vært nødvendig å gjøre grep.
Det er meg helt ubegripelig hvordan utenforstående uten noe som helst kunnskap om forhistorien kan lire av seg et voldsomt hat mot politiet KUN på grunnlag av denne filmen. Det har, så vidt jeg kan se, ennå ikke kommet fram noen som helst opplysninger i media om forhistorien. Vi ser avslutningen filmet fra et privat dashbordkamera, og filmen er dramatisk nok. Men det har foregått en del dramatikk også før motorsykkelen og politibilen fanges på dette kameraet. Vi aner fortsatt ikke hvor mange ganger politiet har forsøkt å stoppe ham FØR de klarte det. Vi aner heller ikke hvorfor de ville stoppe ham. For alt vi vet kan han ha stjålet sykkelen fra en av våre forummedlemmer.. :-k
Politiet prosederer IKKE slike saker i media, så dette kommer nok heller ikke fram i noen seriøse aviser. Jeg regner med at når saken kommer for retten vil opplysningene komme i media, det gjør nok også forhistorien.
NMCU var tidlig ute og forlangte pågripelsesmetoden etterforsket, og dette ble gjort. I første omgang av politiets eget organ.
Jeg vil ellers skryte av våre forummedlemmer, dere har holdt tilbake det verste og opptrådt langt mer dempet enn mange debattanter i diverse sosiale media. :prf

mekkern
Innlegg: 7580
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Nå er jeg meget godt kjent på omtalt område og ser på både første del av filmen og siste del av filmen og politiets forklaringer om forhistorie og hva de fysisk gjorde/hvor og hvor unødvendig jeg mener dette var, da de enkelt kunne svingt kontrollert inn på skrå FORAN mc for ev å blokkere hvis de fryktet "stikk"..dette var forøvrig første og eneste gang de forsøkte å stoppe ham i denne sammenheng.
Det er opplyst at han var målt til en gjennomsnittshastighet på 140 i 100sonen-hvilket ikke i utgangspunktet kvalifiserer til å miste førerkortet.(i ettertid ble det avklart at han ikke hadde gyldig førerrett)
OM han forsøkte å stikke eller ikke er noe som bare vitnene som har stått frem, Litaueren og/eller patruljen kan påstå eller konstatere.

Er forøvrig ikke første gang jeg ser de "gutta" i den bilen der oppføre seg aggressivt i trafikken og presser litt bakfra-uten at det beviser noe..

At en del fra tidligere "østeuropa" ikke er like regeltro som de fleste er en annen sak opp i dette -men å potensielt kværke noen med å bruke bilen som et våpen er litt på kanten..samme at de bare avhørte fyren og dumpet han hjemme uten legetilsyn etter at han tross alt hadde en smell som gjorde at han mistet hjelmen..... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Skal sies at UP siste tiden har vært hissig siste tiden på inn- og utfartsveiene til Oslo. Har sett sivile og uniformerte biler og motorsykler stoppe folk. Jeg har bare hatt flaks da jeg har vært svært nære.

Tok igjen en K1600GT her om dagen. Jeg kjørte i fartsgrensa + moms. Som på akkurat den veien er tett på lappgrensa. K1600GTen yppa litt, men når man kjører K1600GT med R1200RT toppboks ringer det noen bjeller hos meg. Sakker farten og legger meg bak. Ytterligere litt yppig kjøring fra hans side, men jeg legger meg pent bak. Så drar han plutselig på, men jeg valgte å ikke henge på. Så kjørte han av på neste avkjøring og ventet på meg. Jeg kjørte pent og pyntelig. Så litt flaks der.

Har også hatt en R1200GS uniformert på meg, men han fikk ingen måling. Og en K1300S sivil som ventet på meg. Jeg hadde flaks og la meg i venstre og la meg midt på en semitrailer i det jeg passerte.

På Onsdag var det en mistenkelig KTM som yppa litt. Fikk han opp på siden og så spiralledningen til hjelmen. Jeg kjørte denne gangen helt etter boka.

Jeg kjører fort, og tar straffen når den kommer. Så det vil skje før eller senere.

Av erfaring så er de to karene i Mercedes ganske hissige. Kjørte for noen år siden med rød L bakpå..

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

FredrikE24 skrev: 29 mai 2020, 23:37 Skal sies at UP siste tiden har vært hissig siste tiden på inn- og utfartsveiene til Oslo. Har sett sivile og uniformerte biler og motorsykler stoppe folk. Jeg har bare hatt flaks da jeg har vært svært nære.

Tok igjen en K1600GT her om dagen. Jeg kjørte i fartsgrensa + moms. Som på akkurat den veien er tett på lappgrensa. K1600GTen yppa litt, men når man kjører K1600GT med R1200RT toppboks ringer det noen bjeller hos meg. Sakker farten og legger meg bak. Ytterligere litt yppig kjøring fra hans side, men jeg legger meg pent bak. Så drar han plutselig på, men jeg valgte å ikke henge på. Så kjørte han av på neste avkjøring og ventet på meg. Jeg kjørte pent og pyntelig. Så litt flaks der.

Har også hatt en R1200GS uniformert på meg, men han fikk ingen måling. Og en K1300S sivil som ventet på meg. Jeg hadde flaks og la meg i venstre og la meg midt på en semitrailer i det jeg passerte.

På Onsdag var det en mistenkelig KTM som yppa litt. Fikk han opp på siden og så spiralledningen til hjelmen. Jeg kjørte denne gangen helt etter boka.

Jeg kjører fort, og tar straffen når den kommer. Så det vil skje før eller senere.

Av erfaring så er de to karene i Mercedes ganske hissige. Kjørte for noen år siden med rød L bakpå..
Mener at jeg lærte at Politi ikke skal fremprovosere lovbrudd? Eller husker jeg feil?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Tror litt av poenget med sivilie biler/sykler er at man skal prøve å ikke bli oppdaget og få meg i dette tilfellet å fortsette forbi i samme tempo. Jeg kom trossalt langt over grensa opp bakfra og slakke helt av og la meg bak. Følgelig kunne han nok anta at jeg var mistenksom.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Motorsyklist alvorlig skadd i Telemark: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=34251
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 mai 2020, 20:49
Sakkle skrev: 29 mai 2020, 11:50
Canutus skrev: 29 mai 2020, 11:39 Syns det e litt skremmende hvor agressivt mange har reagert på Fb pga den videoen.
Vi aner ingenting om forhistorien, selv om det var oppgitt noe høy hastighet, så kan det også ha vært kjøring som tilsa at han måtte stoppes før han skadet andre. Prøvde man å ymte frempå med slikt fikk man som øyne gikk i spinn.
Om politiet ikke kan gjøre slikt hvis mc-folket ikke stopper /sikker av, så vil det bli lovløse tilstander, noe de fleste av oss ikke er tjent med.
Jeg er helt enig i det du skriver her. Vi vet bare hva vi ser i videoen, og vi ser kun en vinkel filmet fra avstand. Når det er sagt synes jeg likevel det vi ser i videoen ser alvorlig nok ut til å kreve en etterforskning, noe vi nå heldigvis får.

Politiet har vel, så vidt meg bekjent, lov til å bruke bilen som maktmiddel dersom det er tvingende nødvendig for å stanse en farlig situasjon.

Og de som tar til orde for vold mot Politiet, utlevering av navn på tjenestemennene etc. bør ta seg en bolle.
Jeg er helt enig med dere.
Jeg så tidlig hvordan moderatorer på flere facebooksider slettet filmen og kommentarer etter hvert som de kom, og har selv holdt et hyppig blikk på denne tråden her i forumet. Her har det heldigvis ikke vært nødvendig å gjøre grep.
Det er meg helt ubegripelig hvordan utenforstående uten noe som helst kunnskap om forhistorien kan lire av seg et voldsomt hat mot politiet KUN på grunnlag av denne filmen. Det har, så vidt jeg kan se, ennå ikke kommet fram noen som helst opplysninger i media om forhistorien. Vi ser avslutningen filmet fra et privat dashbordkamera, og filmen er dramatisk nok. Men det har foregått en del dramatikk også før motorsykkelen og politibilen fanges på dette kameraet. Vi aner fortsatt ikke hvor mange ganger politiet har forsøkt å stoppe ham FØR de klarte det. Vi aner heller ikke hvorfor de ville stoppe ham. For alt vi vet kan han ha stjålet sykkelen fra en av våre forummedlemmer.. :-k
Politiet prosederer IKKE slike saker i media, så dette kommer nok heller ikke fram i noen seriøse aviser. Jeg regner med at når saken kommer for retten vil opplysningene komme i media, det gjør nok også forhistorien.
NMCU var tidlig ute og forlangte pågripelsesmetoden etterforsket, og dette ble gjort. I første omgang av politiets eget organ.
Jeg vil ellers skryte av våre forummedlemmer, dere har holdt tilbake det verste og opptrådt langt mer dempet enn mange debattanter i diverse sosiale media. :prf
Det er vel ingen her, og heller ikke undertegnede, som har sagt at denne motorsyklisten har helt rent mel i påsan. Han fortjener straff. Jeg kjørte like fort som han (i forhold til lovlig hastighet på stedet) når jeg mistet lappen og ble målt ril høyere hastighet tidligere (i tunellen) men dem fikk ikke skikkelig måling på meg der. (Heldigvis).

At dem i slike tillfeller kan bruke meg som rambukk er for meg helt ubegripelig. Han fortjener nok sin straff, men jeg synes videoen taler litt for seg selv. Betjenetene hadde sagt at motorsyklisten hadde kjørt inn i dem. En ganske åpenbar løgn i forhold til det videoen viser mener jeg. Så hvem skal man tro på? De som har noe å vinne på og lyve, eller en video tatt fra en bil som ikke var involvert i hendelsen?

Dette lukter råtten fisk lang vei spør du meg. Å nei, jeg er ingen politihater, men jeg er helt 100% overbevist om at politet er også mennesker med adrenalin. Man kan trene så mye man orker på å skyte samt kjøreferdigheter, selvforsvar etc, men hvordan man EGENTLIG reagerer i en virkelig situasjon vet man ikke før man befinner seg i den.

Man trenger ikke noen Doktorgrad i psykologi for å se at den politimannen som hoppet ut på høyre side av bilen var full av adrenalin. Han hoppett neppe ut av bilen i full fart for å evt. Blåse liv i fyren.

Så får tiden vise vedrørende en rettsak om jeg har rett eller ikke i det jeg skriver.

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

Som 95% av sakene som spesialenheten etterforsker blir nok også denne henlagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

Skummelt med traktorer som har avkjøringer der ingen andre normalt svinger av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

iPaal skrev: 01 jun 2020, 00:34
Skummelt med traktorer som har avkjøringer der ingen andre normalt svinger av.
Mye av dette nå i våronna her ute på bygdene.
Så... vær spesielt observante nå om dagen i typiske landbruksområder.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av xyvind »

Jeg er veldig forsiktig rundt traktorer. Ofte skal de bare inn på veien et stykke før de svinger av inn på jordet igjen, eller en liten avstikker der ingen andre normalt svinger av, som du sier.
Jeg har sett et par skikkelige nesten-ulykker der noen brenner forbi hele rekka som har samlet seg bak traktoren. Og plutselig svinger traktoren til venstre inn på en liten avkjøring.

Jeg skal kanskje ikke starte en diskusjon i denne tråden om dette, men jeg har sett mange traktorer på veiene denne helgen, og de aller fleste har ikke hatt noe som helst belysning. Det er vel påbudt så lenge man skal kjøre på veien? Da har de heller ikke blinklys naturligvis.
Mellom Høydalsmo og Dalen i dag så jeg også et barn kjøre en stor, gammel traktor. Han var ikke 16 år, han var maks 13. Traktoren hadde heller ingen form for lykter montert. Det er jo ikke greit sånn som trafikkbildet har blitt?

Svar