MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »

Kjør forsiktig alle sammen

[url]vhttps://www.rb.no/nyheter/trafikkulykke/riksvei ... -43-583849[/url]

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av BC45 »

MrPitlane skrev: 10 sep 2017, 20:00 Kjør forsiktig alle sammen

[url]vhttps://www.rb.no/nyheter/trafikkulykke/riksvei ... -43-583849[/url]
Også her var det en kvinne involvert. I sommer synes jeg det har vært mange kvinner representert i ulykkene, sett i forhold til hvor liten andel av mc-istene som er er kvinner. Noen som har lest noen statistikker på dette?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MC-ulykker

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm ikke lest noe men når du nevner det synes også jeg at det har vært mangen ulykker med kvinner... men om det finnes en statistikk er ikke sikkert, hadde vært intresangt og sett.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

BC45 skrev: 10 sep 2017, 22:41
MrPitlane skrev: 10 sep 2017, 20:00 Kjør forsiktig alle sammen

[url]vhttps://www.rb.no/nyheter/trafikkulykke/riksvei ... -43-583849[/url]
Også her var det en kvinne involvert. I sommer synes jeg det har vært mange kvinner representert i ulykkene, sett i forhold til hvor liten andel av mc-istene som er er kvinner. Noen som har lest noen statistikker på dette?
Jeg har lagt merke til menn i 50-60 årene i egenulykker i år, men de er også i store antall så ulykkeraten er kanskje ikke så høy i forhold til brukere. Hvor det er billisten sin skyld kan jeg ikke si jeg husker å ha lagt merke til noe. Hadde vært interessant å se tall på det.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Skogstrollet »

Vet ikke om det vært så mange flere prosent av kvinner i ulykker, egentlig. Kan være litt den tingen at man legger merke til disse akkurat på grunn av at det er kvinner involvert? Vanskelig å si uten å se på statistikk selvfølgelig.

Med det sagt, så virker det å være litt flere av oss på veiene, kanskje? Forrige søndag ved Rakkestad møtte jeg to ektepar, alle på hver sin MC - ikke noen passasjerer der ikke. Endte med at vi var flere kvinnelige enn mannlige MC-førere rundt bordet :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

overlay skrev: 11 sep 2017, 09:16
BC45 skrev: 10 sep 2017, 22:41
MrPitlane skrev: 10 sep 2017, 20:00 Kjør forsiktig alle sammen

[url]vhttps://www.rb.no/nyheter/trafikkulykke/riksvei ... -43-583849[/url]
Også her var det en kvinne involvert. I sommer synes jeg det har vært mange kvinner representert i ulykkene, sett i forhold til hvor liten andel av mc-istene som er er kvinner. Noen som har lest noen statistikker på dette?
Jeg har lagt merke til menn i 50-60 årene i egenulykker i år, men de er også i store antall så ulykkeraten er kanskje ikke så høy i forhold til brukere. Hvor det er billisten sin skyld kan jeg ikke si jeg husker å ha lagt merke til noe. Hadde vært interessant å se tall på det.
Enig i at det kan være verdt litt oppmerksomhet. Jeg er allikevel opptatt av at skyldspørsmålet er av ganske så underordnet betydning. Det er liksom MC-istens lodd i livet å unngå de ulykkene også, til glede for både oss selv og bilistene som ikke ser oss.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder slike ulykker(ref. link), så er det nok glatt vei som er hovedårsaken. Kjører mye i regn i bynære strøk ifm. jobb. Folk kjører som om det skulle vært tørt. Kvinne eller ikke.

Ser motorsyklister slenge ukontrollert med bakenden nesten daglig. Kun én gang har jeg sett en gå i bakken. Akselerasjonsfelt ut på flerfeltsvei, eller å komme opp i fart på flerfeltsvei er der jeg ser det oftest. Skjedde meg da jeg hadde rykende ferskt sertifikat, nå er det pusekjøring i regnvær som gjelder.
I rundkjøringer har jeg sett fire gå i bakken hittil i år.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Jeg har merket selv at det er glattere nå om dagen. De siste dagne har jeg merket at baken lett logrer. Jeg kjører veeldig forsiktig om dagen. Det er så hyggelig å kjøre, men må innse at min første sesong går nådeløst mot slutten.

Plutselig har jeg begynt å tenke på at det kan være greit å gjøre som så mange andre; parkere for vinteren. (Vel, i alle fall for den daglige "til jobben kjøringen"). Jeg anser meg fortsatt som fersk MC-fører. Sist uke rundet telleren 2000km.

Dette har vært en fantastisk sommer. Det kan være lurt å gi seg mens man kan smile. I dag var det glatt på vei til jobb, men hjem var alt glemt!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å kjøre deretter, så går det bra. Man skal dog være obs på at man kjører en tohjuling på rundt 300kg, og ikke en tråsykkel.
Jeg kastet inn håndkleet da det ble is på veien ifjor.
En morgen kom jeg kjørende, det var 2-3 minusgrader ute og tørt de fleste steder. 150 meter fra jobben, der kom jeg som jeg brukte å gjøre. Så blir asfalten kølsvart og jeg skjønner det i det ræva legger seg ut at: "ojsan.. Her er det bare isen gitt..". Gikk på gassen litt igjen og sykkelen styrte seg fint inn igjen. Så trilla jeg hele veien til det var tørr asfalt igjen.. :crazy:

Stoppa ikke meg fra å ta omvei hjem, dra på Onsdagstreffet( det var dog bare meg der) på Tyrigrava den dagen.

For meg er MC-kjøringen til og fra jobben primært det jeg bruker MCen til, så her strekker man det fra slutten av Mars til så langt det går på høsten. Jeg kan ikke si at jeg har oppdaget at det har vært glattere siste tiden. På våta kjører jeg som en skikkelig pyse åkkesom rundt byen og trafikkerte veier. På landeveien jevner det seg ut litt. Til helga blir det nok siste langtur på MC

Nå skal det vinterkjøres i år. Redskapen jeg skal bruke veier 160kg fulltanket. At jeg kommer til å gå i bakken en gang eller fem ila. vintern er jeg helt inneforstått med :redface Man må kjøre deretter og kommer nok ikke til å kjøre på de mest trafikkerte veiene i høy fart utenom rushen.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »

Kjør forsiktig alle sammen, sesongen er på hell..

https://www.rb.no/nyheter/jessheim/traf ... -43-590716

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ronning »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2017, 22:09

For meg er MC-kjøringen til og fra jobben primært det jeg bruker MCen til, så her strekker man det fra slutten av Mars til så langt det går på høsten. Jeg kan ikke si at jeg har oppdaget at det har vært glattere siste tiden. På våta kjører jeg som en skikkelig pyse åkkesom rundt byen og trafikkerte veier. På landeveien jevner det seg ut litt. Til helga blir det nok siste langtur på MC
Har noenlunde samme strategi selv. Kjører til nattefrosten kommer, jeg. Da er det på tide å parkere for min del. Litt av sjarmen forsvinner med kaldere dager, og løv og drit i veibanen, men det går da fint å kjøre om man roer ned tempoet og nedlegget i svinger.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jacobsen »


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

Svar