Nytt fra Yamaha

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av mekkern »

De har kun endret primærgearingen for at den ikke skulle bli for sløv-ellers samme motor sa de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 11 nov 2017, 18:29 De har kun endret primærgearingen for at den ikke skulle bli for sløv-ellers samme motor sa de.
Takk for at du klargjorde dette, jeg fikk ikke med meg at Eric de Seynes fortalte dette før jeg så på opptaket nå. Jeg mener det var før pressekonferansen de 134 hk ble nevnt. Men da er i hvert fall dette oppklart. Beklager.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av mekkern »

Hadde vært artig da..... da kunne man muligens enkelt ha oppgradert 09 motoren med mer morro... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

En annen oppklaring fra Eicma.. Litt skuffende.
Den nye Venture 1850 kommer dessverre bare i Star-utgave. Altså ikke i Europa.
18_venture_granite_gray_s1_rgb.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Yamaha Niken GT testkjørt - publisert på Youtube i dag, 1. mai 2020

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 27 okt 2017, 20:09 Mer om Niken...:
Denne karen er full av lovord om Niken GT:



Lurer på hvor mange som er solgt av denne her i landet :-k ?
Har så langt ikke møtt noen på mnine korte og lange MC-turer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

Er du overrasket?
Kan ikke være solgt mange nei : :D :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Jeg aner ikke hvor mange som er solgt her i landet. Har ikke sett noen fullstendige salgstall. Men jeg har blant annet sett at Yamaha Bergen har levert en som skolesykkel.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Grendel »

Som Yamaha-eier følger jeg litt med der, men salgstall har jeg heller ikke sett. Skulle vært artig. Kult konsept fra Yamaha. Blir nok litt for ekstremt/radikalt for de fleste. Menpositive kommentarer har jeg hørt mye om.

I vinter så jeg en MC-politi på motorveien. Her burde jo NIKEN hatt mye å tilby.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Jeg kan ikke se for meg den som en politisykkel, og iallefall ikke til vinteren. Denne vil ikke stå oppreist uten støtte så det å miste grep kan være fatalt. Altså på is og snø. Den er for bred til å filtrere gjennom trafikken effektiv. Jeg har også sett politi på mc i vinter, men som oftest på motorveier og veier der det er kraftig saltet. Det at det funker å bruke to hjul under slik forhold så ser jeg ikke grunnen til at en ekstra hjul skal bidra med så mye mer til at politiet vil vurdere niken.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 02 mai 2020, 15:21 Jeg kan ikke se for meg den som en politisykkel, og iallefall ikke til vinteren. Denne vil ikke stå oppreist uten støtte så det å miste grep kan være fatalt. Altså på is og snø. Den er for bred til å filtrere gjennom trafikken effektiv. Jeg har også sett politi på mc i vinter, men som oftest på motorveier og veier der det er kraftig saltet. Det at det funker å bruke to hjul under slik forhold så ser jeg ikke grunnen til at en ekstra hjul skal bidra med så mye mer til at politiet vil vurdere niken.
Jeg tror faktisk at vinteregenskapene til Niken er en god del bedre enn en motorsykkel med to hjul. Nettopp fordi den har to hjul foran. Jeg vet at Yamaha Bergen utstyrer sin demo-Niken med piggdekk og har den tilgjengelig hele vinteren. De har gode erfaringer med den. Nå er vel kanskje ikke Bergen det mest egnede stedet å teste sykkelen på vinterføre, men også der har de jo tidvis vinter.
Det er jo nettopp veigrepet som gir Niken et fortrinn. To dekk på veien foran, og ekstra vekt både i front og bak. Økt vekt på bakhjulet fordi førerposisjon er flyttet bakover på sykkelen. To hjul foran gir ekstra veigrep, det gir også mye bedre retningsstabilitet. Om ett av hjulene mister grepet for eksempel på sporete underlag har gjerne det andre framhjulet grep.
Bredden på Niken har ingen betydning. Den er ikke mer enn 5 cm bredere enn en MT-09 som den har nært slektskap til. Politiet kjører vel også med sidevesker, de blir uansett bredere enn fronten. Niken står ikke oppreist uten støtte nei, men det gjør jo heller ikke andre politimotorsykler.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av mekkern »

Nææææ... tror nok Niken lider samme skjebne som de store tourene til Yamaha.. elendig salg og produksjonsstopp..
Butikkene i USA har masse av de som de ikke får solgt -selv med skikkelige kampanjer..
Eluder som har stått i butikk i 2 år..
https://www.cycletrader.com/listing/201 ... 5011586391

billigere enn :
https://www.cycletrader.com/listing/201 ... 5006533455

Markedene har kjørt seg inn i et par spor ser det ut som..gjelder alle merker ser det ut som..
Adventure og "naked bike" selger som bare det..de andre sliter mer..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 02 mai 2020, 17:07
Juicebox skrev: 02 mai 2020, 15:21 Jeg kan ikke se for meg den som en politisykkel, og iallefall ikke til vinteren. Denne vil ikke stå oppreist uten støtte så det å miste grep kan være fatalt. Altså på is og snø. Den er for bred til å filtrere gjennom trafikken effektiv. Jeg har også sett politi på mc i vinter, men som oftest på motorveier og veier der det er kraftig saltet. Det at det funker å bruke to hjul under slik forhold så ser jeg ikke grunnen til at en ekstra hjul skal bidra med så mye mer til at politiet vil vurdere niken.
Jeg tror faktisk at vinteregenskapene til Niken er en god del bedre enn en motorsykkel med to hjul. Nettopp fordi den har to hjul foran. Jeg vet at Yamaha Bergen utstyrer sin demo-Niken med piggdekk og har den tilgjengelig hele vinteren. De har gode erfaringer med den. Nå er vel kanskje ikke Bergen det mest egnede stedet å teste sykkelen på vinterføre, men også der har de jo tidvis vinter.
Det er jo nettopp veigrepet som gir Niken et fortrinn. To dekk på veien foran, og ekstra vekt både i front og bak. Økt vekt på bakhjulet fordi førerposisjon er flyttet bakover på sykkelen. To hjul foran gir ekstra veigrep, det gir også mye bedre retningsstabilitet. Om ett av hjulene mister grepet for eksempel på sporete underlag har gjerne det andre framhjulet grep.
Bredden på Niken har ingen betydning. Den er ikke mer enn 5 cm bredere enn en MT-09 som den har nært slektskap til. Politiet kjører vel også med sidevesker, de blir uansett bredere enn fronten. Niken står ikke oppreist uten støtte nei, men det gjør jo heller ikke andre politimotorsykler.
Ja nettopp, slik som andre politisykler. Hvorfor bytte plattform da? Jeg tror ikke at gevinsten er stor nok for at Niken blir noe politisykkel. Det er jo nettopp det at sykler og Niken ikke er effektiv i vinterføre kontra et kjøretøy med fire hjul. Jeg skjønner at Niken fysisk har bedre veigrep med sine tre hjul, men den blir håpløs på snø og is når driften skjer på bakhjulet. Den går selvsagt fremover, men effektivt? Tviler :P

Yamaha R1 har også blitt levert med piggdekk i Bergen :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Mine tidligere anntakelser om at Niken aldri ville bli noen hit i Norge (eller i verden generelt) ser ut til å holde fortsatt. Niken som politisykkel klarer jeg egentlig heller ikke å se argumentene for. Det lå en video på Youtube jeg se for noen uker siden som hadde testet veilgrepet på Niken opp mot MT09 og slik jeg tolket videoen var forskjellene veldig små med tanke på veigrep.

Hadde man kunnet låst akslene på den når man sto stille, slik at man slapp å sette beina i bakken, så ser jeg dog et noe større argument for innsalg, og kanskje da spesielt til den eldra garde som vil ut på to hjul for første gang. Kanskje hadde den også fungert som en slags "rullator" eller handicap sykkel i en nedplombert ugave. Ikke vet jeg...

Men nei... Niken kommer nok aldri til å bli noen hit. Den uttalelsen står jeg fortsatt for.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Grendel »

Folk er jo litt konservative også. To hjul holder og det (eventuelt) bedre veigrep trenger jeg ikke. I alle fall ikke til nå. Normal bruk og kjøring er to hjul nok.

Og så er det mye penger å legge i noe som jeg kanskje ikke vil like. Plass vil den også ta , om jeg beholder den gamle....

Jeg tror nok produkt og spesifikasjoner er bra, og honnør til Yamaha som prøver og satser på noe nytt. Det er kult.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av cannon »

Det neste er vel nevnt og ment her, men hva med driftskostnader? Dekksett? Service på dempere? Bremseklosser? Reservedeler etter krasj? Jeg tror det blir dyrt.

Svar