Nytt fra Yamaha

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 03 mai 2020, 10:14 Det neste er vel nevnt og ment her, men hva med driftskostnader? Dekksett? Service på dempere? Bremseklosser? Reservedeler etter krasj? Jeg tror det blir dyrt.
Ja noe mer blir det naturlig nok. Framdekk byttes i par når de skal byttes. Bremseklosser foran trenges 4 sett. Dempere foran er det bare to av som på andre motorsykler. Det ser ut som det er to på hver side, men det er bare det ene beinet som har fjær og demper. Det andre er der kun for styring. Det er en del mer stag og leamikk høyere opp i forstillingen som selvfølgelig må få noe service og nye deler etter hvert, på samme måte som baksving og lenkearmer trenger nye foringer og lager etter hvert på alle motorsykler.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50
kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
Det var Brudeli Tech som fant opp denne løsningen:
https://www.bygdeposten.no/lokale-nyhet ... 43-1869505
Leanster.jpg
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
Joda, italienerne, nærmere bestemt Piaggio, har hatt suksess med sine trehjulsscootere. Trehjulskonseptet passer nok bedre til denne typen kjøretøy egnet for massene enn Niken, som ganske sikkert forblir et nisjeprodukt.
Men hvem vet, kanskje konseptet tar av om noen å?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50
kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
Nei, Yamaha er ikke først ute med tre hjul. Fra før finnes en rekke forsøk som ikke kom i produksjon, og det finnes en del scootere som er bygget for å kunne balansere selv eller låses slik at man ikke trenger sette ned en fot om det blir stopp i et lyskryss for eksempel. Dette var grunnideen for disse, bygget først og fremst for urbant bruk og pendlertrafikk. Yamaha er også med i dette segmentet med trehjulsscooteren Tricity 125 som kom i 2012, og en ny 300cc scooter som er forsinket lansert pga. midlertidig koronastengt fabrikk. Flere av disse kan også kjøres på B-førerkort. Sammenlignet med Niken er forstillingen på disse ikke spesielt avansert. Det finnes også noen trikes og varemopeder med to framhjul. Disse er stive og krenger ikke. Snøscootere på hjul holder vi utenfor denne sammenligningen. (CanAm Spyder og lignende.)
Niken er likevel noe annet. Den er bygget som motorsykkel, med forbedrede egenskaper for inspirerende landeveiskjøring på svingete veier. De som har kjørt den sier at den oppleves helt som en motorsykkel, og de glemmer at det er to framhjul når den kjøres. Samtidig føles den svært trygg. Den krenger maksimalt 45 grader, det er rikelig for de aller fleste på trafikkert vei. (Det oppnås 52-53 grader i MotoGP, men den er ikke bygget for slik bruk.) Forhjulene svinger i perfekt ackermanngeometri.
En slik motorsykkel er noe nytt, selv om tre hjul ikke er nytt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 03 mai 2020, 11:41
simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50
kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
Det var Brudeli Tech som fant opp denne løsningen:
https://www.bygdeposten.no/lokale-nyhet ... 43-1869505

Leanster.jpg

Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
Joda, italienerne, nærmere bestemt Piaggio, har hatt suksess med sine trehjulsscootere. Trehjulskonseptet passer nok bedre til denne typen kjøretøy egnet for massene enn Niken, som ganske sikkert forblir et nisjeprodukt.
Men hvem vet, kanskje konseptet tar av om noen å?
De fleste som uttaler seg om Niken sammenligner den med trehjuls scootere, og har ikke selv prøvd Niken. Det er ikke direkte sammenlignbart selv det er noen fellestrekk.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Grendel »

Trehjuls scootere, som Piaggio, har ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet. Niken kan. Det er en stor fordel til pendlere.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av niko »

Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

niko skrev: 03 mai 2020, 17:35 Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?
Hvorfor?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Grendel skrev: 03 mai 2020, 17:25 Trehjuls scootere, som Piaggio, har ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet. Niken kan. Det er en stor fordel til pendlere.

8-)
Førekort klasse a vs b

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 03 mai 2020, 12:16 De som har kjørt den sier at den oppleves helt som en motorsykkel, og de glemmer at det er to framhjul når den kjøres. Samtidig føles den svært trygg.
Jeg har prøvd Niken og kan bekrefte at dette var min opplevelse også.
kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann.
Dette stemmer med det selgeren fra Speed MC sa da jeg spurte han om nettopp dette. Tror det var i juni i fjor og på det tidspunktet hadde de ikke solgt en eneste en. Han nevnte også at Yamaha antagelig ikke hadde noen ambisjoner om at dette skal bli noen salgssuksess. Jeg vet ikke helt hva motivasjonen til Yamaha er, men det er jo fint at produsentene prøver nye ting tenker jeg da.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Ketil »

Sakkle skrev: 03 mai 2020, 23:24
kjellv skrev: 03 mai 2020, 12:16 De som har kjørt den sier at den oppleves helt som en motorsykkel, og de glemmer at det er to framhjul når den kjøres. Samtidig føles den svært trygg.
Jeg har prøvd Niken og kan bekrefte at dette var min opplevelse også.
kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann.
Dette stemmer med det selgeren fra Speed MC sa da jeg spurte han om nettopp dette. Tror det var i juni i fjor og på det tidspunktet hadde de ikke solgt en eneste en. Han nevnte også at Yamaha antagelig ikke hadde noen ambisjoner om at dette skal bli noen salgssuksess. Jeg vet ikke helt hva motivasjonen til Yamaha er, men det er jo fint at produsentene prøver nye ting tenker jeg da.
Enn om Yamaha heller brukte sin kreative ingeniørkunst til å utvikle en ny Super Tenere? Det ville vært noe og sannsynligvis noe de fikk salg på:thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Sakkle »

Ketil skrev: 03 mai 2020, 23:34 Enn om Yamaha heller brukte sin kreative ingeniørkunst til å utvikle en ny Super Tenere? Det ville vært noe og sannsynligvis noe de fikk salg på:thumleft
Tja... men nå har jo Yamaha holdt koken i ganske mange år og tjener nok gode penger.
De vet nok sånn omtrent hva de driver med... :scratch :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

Men det er jo spesielt at en produsent sier at vi lager en motorsykkel, så stygg, så spesiell, så ukonvensjonell at vi ikke regner med selge mange men bruker 100 vis av millioner på dette allikevel?
Nei, det er noe som skurrer.
Alle produsenter lager ting for å selge og tjene penger, så enkelt er det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.
Ut fra hva jeg leser i tråden, så er ikke dette trehjulskonseptet noe som er funnet opp eller kan betraktes som nyskapende av Yamaha. Det kan være at Niken i sin helhet er en slags nyskapning da den er laget som en motorsykkel, men hvordan i alle dager har Yamaha råd til å spytte ut noe på markedet dem VET ikke kommer til å selge mye av? Yamaha er et solid merke, men SÅ god råd tror jeg ikke dem har, for slike ting ser jeg for meg koster veldig mye penger.

Disse pengene ville jeg heller brukt på og oppgradere MT09 med enda bedre komponenter og selge den til mer eller mindre samme pris. Da har man plutselig en sykkel som vil vinne enda flere tester og dette igjen vil jo føre til poitiv omtale og mer blest rundt Yamaha.

Men hvordan Yamaha kan lage en sykkel som i bunn og grunn ikke tilbyr noen revolusjon vedrørende tre hjul og attpåtil med full viten av at dette ikke kommer til å bli noen suksess er for meg en gåte.

Nå kan det jo hende at produksjonskostnadene ikke bør ha kostet så alt for mye hvis dem i noe enkelt ordlag har tatt en MT09, kastet på en ny fremaksel med plass til to hjul og spyttet den ut. I så tillfelle vil jeg mene at dette er en fremgangsmåte som jeg ikek synes er Yamaha verdig.

Når det er sagt, så har jeg aldri sagt at sykkelen er stygg. Utseendet synes jeg er bra isolert sett, men dette er ikke, og kommer aldri til å bli noen "motorsykkel" i mine øyne.

Derimot tror jeg at med hold funksjon og en kanskje noe nedplombert motor ville fungert som en veldig flott hjelpemiddel for eldre, å jeg sier ikke dette på en nedverdigende måte. Jeg mener at et slik type kjøretøy i en noe modifisert utgave ville passet med et slikt kundegrunnlag i tankene.

Det at politi burde hatt slike bare fordi man slipper førerkort på motorsykkel(?) er for meg også en gåte. Den føles vel og oppfører seg også som en motorsykkel når man kjører den. Det at lovens lange arm ikke trenger videre kjøreopplæring rundt en slik sykkel er direkte urovekkende. Man blir ikke verdensmester av å ta på seg en politiuniform. Det er mennesker det også, noe man tydelig ser hver eneste dag.

Senest i går vedrørende politijakten i nabolaget mitt hvor dem jaktet på en MC fører. Den lokale Facebookgruppa var tidlig ute med å hyle. "En motorsykkel i minst 250km/t passerte nettopp huset mitt!" Dette viste seg å være en Kawasaki Ninja 650 og denne har en oppgitt toppfart på 212km/t. Jeg så politibilene som fulgte etter han og jeg vet ikke hva som er værst, men dæven døtte sier jeg bare. Politibilene fulgte etter i grisefart gjennom tettbebygd strøk. Det får meg til å undre... Hva er det som gjør politet imune mot newtons lover? Sjansen for at politiet dreper noen i slik jakt er langt større enn det en motorsyklist uten snuten i hælene hadde gjort tror jeg.

Nå støtter ikke jeg oppunder slik kjøring som motorsyklisten foretok seg, for slike ting skal man slå ned på, men ikke for enhver pris. Jeg trodde prioritet nummer en var å redde liv. Slik jeg ser det er prioritet en og vinne en bil/MC jakt. Et desidert feil valg spør du meg.

Svar