MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av LarsE »

Med høyere kilometerstand kommer jo også mer slitasje. Kan selvsagt være en sykkel med ti tusenvis av kilometer som er blitt veldig godt tatt vare på, eller en sykkel med noen få tusen som har blitt kjørt hardt helt fra oppstart og herjet med. Å finne ut hvilken type sykkelen du ser på er om ikke umulig veldig vanskelig. Og å finne ut hvilken som har fått mer slitasje er jo enda værre.

Dersom du skulle finne på å selge sykkelen igjen så kan det kanskje være vanskeligere å finne en kjøper dersom sykkelen har unormalt høy kilometerstand da mange kjøpere kan være skeptiske til sykler med høy kilometerstand, om det er berettiget eller ikke.

Hva som er høy kilometerstand kommer jo veldig an på hvilken sykkel det er. Slik som min 690 SMC-R så tenker jeg at 15-20k er litt mye kilometer (for en 2012 vert fall), mens for en Adventure/Touring sykkel så er det helt innafor eller til og med lite. Til sammenligning så har 690en min cirka 7k km på klokka, mens 650GSen min har 42k.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Ronning »

Hva er det egentlig som skjer med en motor som har gått langt, og når er langt? På engelsk er det mye snakk om engine rebuild etter en viss tid, men hva menes med det? Er det så enkelt som stempelringer, eller er det full nedplukking av motor, også bytte det meste som går rundt inni der?

15000 på en 690 kan da umulig være mye. Ikke mange mil pr år sida 2012 det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha eid en bil med 540 000km på telleverket da jeg lot den gå til huggern var motoren fremdeles pottetett, malte som en katt, startet lett, hadde kompresjon iht. manualen og gikk som et uvær så er jeg ikke spesielt redd for en sykkel med høy kilometerstand.
Man må se på generell tilstand og hvordan den ellers ser ut. Da kan man få et greit overblikk over hvordan den er blitt tatt vare på.
Jeg runder nok 100k på BMWen min neste sesong uten at jeg tar det så tungt. Fremdeles fin å se på og er i bedre stand enn mange som har gått halvparten. Det vet jeg etter å ha besiktiget mange med både 30k og 50k på tellern.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av kjellv »

Jeg har også gjort meg en del tanker om dette. Det er jo blitt slik at bruktprisene har en tendens til å reduseres ganske kraftig på sykler som nærmer seg eller har passert 100K. Men så lenge man vet litt om hvordan sykkelen har vært brukt og vedlikeholdt trenger ikke dette bety all verden.
Vedlikeholdet er viktig. Motoren i de fleste tunge sykler av anerkjente merker holder mye mer enn 100K så lenge den blir vedlikeholdt riktig. Service er mer enn olje og filterskift. Luftfilter og ventilkontroll/justering er også viktig. Likeså oljekvalitet! Billigoljer med med spec som holder akkurat minimumsspesifikasjonene holder sikkert bra nok for de fleste, men jeg er overbevist om at oljer der det ikke er spart på litt dyrere additiver vil gi et veldig positivt utslag på motorer som skal gå langt. Service handler også om mye annet. Styrekrone, svingarmslagring, demperlenke, hjullager, bremser, kjølevæske, wirer og en mengde annet. Slike ting vil før enn siden få et sammenbrudd om det ikke blir smurt, justert og holdt øye med. Dessverre er det mange sykler som kun får et oljeskift med billigolje i ny og ne, og eier kaller det service. Dette ville jeg ha gått litt dypt i historikken på før jeg hadde blitt enig med selger om pris.. :-k

Generelt sett så vil jeg tro at sykler som har gått mye, vært mye på langtur, har en tilfredstillende servicehistorikk og har fått utført de recalls som skal utføres, kan være mer pålitelige enn tilårskomne sykler med lav tellerstand.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av LarsE »

Ronning skrev: 11 nov 2017, 22:51 Hva er det egentlig som skjer med en motor som har gått langt, og når er langt? På engelsk er det mye snakk om engine rebuild etter en viss tid, men hva menes med det? Er det så enkelt som stempelringer, eller er det full nedplukking av motor, også bytte det meste som går rundt inni der?

15000 på en 690 kan da umulig være mye. Ikke mange mil pr år sida 2012 det.
Omtrent alt som beveger seg inni en motor blir slitt etterhvert. Hva som inngår i en engine rebuild er opp til den som gjør arbeidet/eventuell kunde/hva som trengs.

Crossere har gjerne det som kalles top end rebuild så og så ofte. Da byttes stempel, ringer, stempel lager (ikke spør meg hva det egentlig heter, men er lageret som sitter mellom veiva og stempel-pinnen) og selvsagt pakninger.

Hva som er langt kommer helt an på motoren, crossere regner levetiden på stempel i timer, mens andre motorer kan gå flere hundre tusen uten problem.

Svar