MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av AJ »

Hva tenker MCsiden folket om motorsykler med lang kjørelengde når dere er på utkikk etter 'ny' sykkel?

Selv har jeg aldri hatt sykler som har gått skikkelig langt (+ 100-150K), men to av de jeg har hatt siden 2006 har runder 50K og begge virker å være i sin beste form noensinne etter passerte 50.
Begge syklene har tosylindrede motorer, som mange mener først er godt innkjørt etter flere titalls tusen km.
Kanskje derfor de bare blir bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på?

Det er noe som heter "å stå seg i hjel". Kan det faktisk være tilfelle at motorsykler som kjører lite hver sesong er mer utsatt for feil enn de som ofte er ute på farten?
Om så er tilfelle kan det kanskje i de aller fleste tilfeller være lurest å kjøpe sykkel med høy kilometerstand?
Forutsatt selvfølgelig at sykkelen er tatt godt vare på ved at eieren selv kan dokumentere regelmessig godt servicevedlikehold eller ved å legge fram utfylt servicehefte.

Kunne vært interessant å høre hva brukerne her inne mener om dette med høy km.stand og hvilke erfaringer som er gjort.
Så vidt jeg husker har det ikke vært mye meningsutvekslinger om akkurat dette her inne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av JanK »

AJ skrev: 30 okt 2017, 19:02 Hva tenker MCsiden folket om motorsykler med lang kjørelengde når dere er på utkikk etter 'ny' sykkel?
En godt vedlikeholdt sykkel som har gått 60000km er nok på ingen måte dårligere enn en tilsvarende sykkel som har gått 20000km. Som du skriver blir de kanskje bli bedre for hver km som de ruller. Vedlikehold er alfa/omega.

Jeg eier motorsykler som knapt brukes, kanskje de går ett par hundre mil i året, maks. Har aldri opplevd noen mekaniske problemer, det eneste jeg har opplevd på sykler som har stått lenge (over ett år om gangen) er lekkasje fra framgaffel.

Da det gjelder kjøp og videresalg er km stand mest relevant for verdien på kjøretøyet, skal du beholde den "for alltid" har det ikke stort å si, men skal du selge om 2-3 år kan det utgjøre mange tusen i verditap.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Relax »

Hvorfor skulle ikke sykler gå like langt som biler? :roll
"Do the right thing"

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av SverreOlsen »

Relax skrev: 30 okt 2017, 21:10 Hvorfor skulle ikke sykler gå like langt som biler? :roll
Effekt utaket i forhold til dimensjonen på motoren? :)

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av evo16v »

Min 2016 Multistrada har akkurat passert 30k km og den fungerer ihvertfall bedre enn noen gang f,eks girkassa skifter mye bedre nå enn da den var ny.
Men lurer jo også på hvor lenge den skal beholdes, når har en sånn sykkel gått så langt at det blir vanskelig å selge?
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av TGR »

Det er med mc-motorer som med de fleste andre motorer. Regelmessig og riktig vedlikehold, så går de laaangt. I sommer hadde jeg en R1150 GS en stakket stund. Den hadde 113k på telleren. Min nyinnkjøpte R1200GS står på 110k. Begge motorene virket / virker tighte og fine, ikke noe muffens så vidt jeg oppdaget. 1200'en maler som en katt faktisk. Men nå er jo dette motorer som ikke er tynet til siste dråpe, og de er antagelig ikke heller kjørt som om det sto om livet.

Det som kommer av problemer på en mc, kan jeg ikke heller se er særlig annerledes enn på en bil. 100 - 150k km, så må man begynne å tenke clutch. Fjærer blir slakkere etterhvert, og dempere må byttes. Akkurat som på en bil.

Jeg ser faktisk ikke noe problem med kjørelengder, forutsatt at servicehistorikk og vedlikehold virker troverdig.

Og jeg mener at Fredrik har vært borti K1200RS med 3-400k på telleren.......

Jeg er faktisk betydelig mer skeptisk til å kjøpe en mc importert fra utlandet, 15 år gammel, med kun 8000 km på telleren, som ny må vite...... :crazy: :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Relax »

TGR skrev: 30 okt 2017, 22:11 Det er med mc-motorer som med de fleste andre motorer. Regelmessig og riktig vedlikehold, så går de laaangt. I sommer hadde jeg en R1150 GS en stakket stund. Den hadde 113k på telleren. Min nyinnkjøpte R1200GS står på 110k. Begge motorene virket / virker tighte og fine, ikke noe muffens så vidt jeg oppdaget. 1200'en maler som en katt faktisk. Men nå er jo dette motorer som ikke er tynet til siste dråpe, og de er antagelig ikke heller kjørt som om det sto om livet.

Det som kommer av problemer på en mc, kan jeg ikke heller se er særlig annerledes enn på en bil. 100 - 150k km, så må man begynne å tenke clutch. Fjærer blir slakkere etterhvert, og dempere må byttes. Akkurat som på en bil.

Jeg ser faktisk ikke noe problem med kjørelengder, forutsatt at servicehistorikk og vedlikehold virker troverdig.

Og jeg mener at Fredrik har vært borti K1200RS med 3-400k på telleren.......

Jeg er faktisk betydelig mer skeptisk til å kjøpe en mc importert fra utlandet, 15 år gammel, med kun 8000 km på telleren, som ny må vite...... :crazy: :lol
:thumleft

Det kan kanskje være en forskjell på sykler som har gått 150k i 8000 RPM og sykler som lever på under halvparten av det turtallet, men ellers burde det funke om olje ( & service) har vært holdt bra. Selvfølgelig kan dempere,diverse lagre, generator osv måtte byttes , men sykkelen som sådan kan holde.
Det var en spørreundersøkelse i Cycleworld ( tror det var der?) for en de år tilbake and hvor lang sykler gikk. Det kom opp MANGE som hadde gått flere hundre tusen MILES..også noen ennå mer.
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bryr meg ikke stort om det sålenge tilstanden virker god.

1. Er motoren tett?
2. Clutch virker bra?(særlig på BMW med tørrclutch er dette viktig, med tanke på pkt. 1)
3. (Hvis) Kardang er tett og ingen slakk?
4. Tight forstilling?
5. Bremser ok?
6. Motoren går greit?

Generell sjekk av utseende og tilstand. Liker man det man ser?
Jeg har sett langkjørte motorsykler som har stått ute hele sitt liv, de svetter overalt og brytere, sal, vindskjerm og alt er både falmet og gult. Alle skruer er rustne. Vet om en som har kjørt sin K1200RS 140k, den ser ikke ut i måneskinn.
En kollega har en kamerat som har kjørt rett under 400k på sin, den ser OK ut. Så alt går på vedlikehold.

Jeg har drøyt 90k på min BMW K1200RS, kan ikke forstå at den er noe dårligere nå enn da den var ny. Har dog skiftet dempere forran og bak. I tillegg har jeg fordi jeg ønsker det gått over sjekkpunkter på både motor og øvrig. Jeg vil ikke si at det ville vært dyrere totalt sett å eie en langkjørt sykkel som er godt ivaretatt enn en som er kortere kjørt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Kjellrf »

Relax skrev: 31 okt 2017, 08:38

Det kan kanskje være en forskjell på sykler som har gått 150k i 8000 RPM og sykler som lever på under halvparten av det turtallet,
Ikke nødvendigvis, en motor tåler fint det turtallet den er designet for å gå på. En motor med samme effekt/dreimoment på lavere turtall, må ha tyngre og sterkere dimensjonerte deler i hele konstruksjonen, pga større belastning pr omdreining.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Greenone »

En annen kuriositet når det gjelder slitasje på stempel/sylinder så har motorer som er designet for lavere rpm ofte lengre slaglengde. Det medfører høyere stempelhastighet pr omdreining vs en med mindre slaglengde, som vil utjevne rpm forskjellen noe. Men nå har jo nikasil sylindere lang levetid da. Generelt sett er vedlikehold og oljeskift alfa omga. Da holder ting lenge.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Eirikvestfold »

Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.

Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren ;)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av AJ »

Eirikvestfold skrev: 10 nov 2017, 20:18 Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.

Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren ;)
Uten å ha støtt på problemer av noe slag som f.eks. tørre/morkne gummipakninger, lekkasje i forgaffel, vaiere som "henger", startproblemer osv. osv.?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av NickNei »

Nei, med riktig vedlikehold er den som har gått lengst, mest slitt, og vil gå først i stykker. En noenlunde moderne MC vil ikke stå seg ihjel på noen måte hvis de blir brukt noe i løpet av året, eller et par år.
Folk er veldig flinke til vedlikeholde MC, det byttes olje mye oftere enn man trenger, minst en gang om året. Har sykkelen da gått 500KM istedenfor 8000KM på olja er jo det bare en fordel. Og det er en grunn til at folk vil ha de kjøretøyene med lavest kjørelengde, de er det minst feil på.
Hvordan den er brukt har noe å si, en mil med bykjøring sliter mer enn en mil på landeveien, så man må jo da vite hvor sykkelen har gått også.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av Eirikvestfold »

AJ skrev: 10 nov 2017, 20:34
Eirikvestfold skrev: 10 nov 2017, 20:18 Jeg kjøpte en 2007 modell Yamaha i sommer som sto med 6200 km på telleren. Det er i underkant av 70 mil i året.. Jeg har faktisk tenkt tanken at sykkelen ikke har hatt godt av å ha blitt kjørt så lite.

Heldigvis har jeg tatt igjen litt denne sommeren ;)
Uten å ha støtt på problemer av noe slag som f.eks. tørre/morkne gummipakninger, lekkasje i forgaffel, vaiere som "henger", startproblemer osv. osv.?
Ikke som jeg har merket. Men den skal få en skikkelig service til våren.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC med lang kjørelengde / høy kilometerstand – mer en fordel enn en ulempe?

Legg inn av AJ »

NickNei skrev: 10 nov 2017, 20:40 Og det er en grunn til at folk vil ha de kjøretøyene med lavest kjørelengde, de er det minst feil på.
Dette er ikke nødvendigvis riktig (se min understrekning i sitatet).
Det forekommer ikke rent sjelden feil på sykler med lav km, la oss si under f.eks. 30K. Feil som er rettet, gjerne som garantisak, på sykler med høy km. Sånn sett kan man være rimelig trygg på sykler med relativ høy km som har fulgt servicer og hvor det foreligger bekreftelser, kvitteringer eller elektronisk loggføring som i tilfeller med KTM på evt. recalls og reklamasjonsreparasjoner.

Om slike ting skjer på MC'er med lav km får nok ny eier som hovedregel disse tingene dekket som reklamasjon/garantissak, men må altså ta seg bryet med å ta opp en slik sak både med forrige eier og selger.
Noe man altså slipper med en tilsvarende sykkel med høyere km hvor disse tingene allerede er utbedret.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar