De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 05 jan 2018, 17:33
Ketil skrev: 05 jan 2018, 08:01
AJ skrev: 03 jan 2018, 08:42
ZZR-Erling skrev: 03 jan 2018, 07:28 Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?
Det er jeg også nysgjerrig på. En god gammel traver som visstnok skal ha blitt oppgradert en del på 2018 modellen, om jeg ikke tar helt feil?

Noen her inne med XT 1200/Super Ténéré, som har lyst til å dele erfaringene sine i denne tråden?
Jeg har en 2010 XT1200Z Super Tenere som jeg er svært godt fornøyd med. Utrolig lettkjørt i forhold til størrelse og vekt, faktisk lettere å krypkjøre med enn Vstrom 650 jeg hadde tidligere. På langkjøring er den helt fantastisk komfortabel, selv om setet ikke er helt optimalt, og på dårlige veier og grusveier er den også veldig god. Den har nå rullet 41000 km og var inne på ventilsjekk i høst, mekanikerens tilbakemelding var at motoren så ny ut og justering var ikke nødvendig. Da jeg byttet sykkel sist var også BMW GS 1200 en sterk kandidat, prøvde enn 2013 modell, men min konklusjon var da at Yamahaen var den som "stemte" for meg. Kjøreegenskaper og Yamaha sin driftssikkerhet var det som var utslagsgivende for meg, selv om det finnes andre kandidater som har høyere effekt og et mer spenstig oppsett. I forhold til 2018 modellen av Super Tenere så har nok den først og fremst oppdateringer på elektronikk og er nok en bedre mc på flere felt enn det jeg klare å se, men motor og drivverk virker å være mye det samme. Når tror jeg at jeg skal ha min i mange år fremover, da den dekker mitt mc-behov og vel så det, men skulle jeg byttet i dag ville nok den nye Super Tenere vært en sterk kandidat sammen med BMW GS.

Når det gjelder hva som er en optimal Adventure sykkel, så mener jeg den må ha pondus nok til at du kan ut på lange eventyr, nok motor og tankkapasitet, samtidig som den er hendig nok til å takle dårlige grusveier. I mitt hode er kjøring på stier og offroad mer ekstremt enn det jeg tenker på som Adventure, men det er som sagt i mitt hode :crazy:
Denne fikk en oppgradering i 2015, med Euro4 motor som ikke er veldig endret fra 2010. Den fikk da 112hk mot 2010 som hadde 110hk, og har også fått en ny clutch, helt nytt og større instrument. Den kom også med elektronisk justering av dempere i 2015 (ZE)
2018 kom uten noen endringer, men den kom med en modell i tillegg som kalles XT1200ZE "Raid Edition" og vel kan sammenlignes med den tidligere "World Crosser", altså en ferdig utrustet langtursykkel. Den er samme som standard, men er levert med en stor utstyrspakke. Denne har 2 stk helt nye Yamaha 37L sidebokser, og skal i Norge også leveres med stor toppboks ettersom det spesielt i Norge er vanlig med tre bokser. Resten av Europa leveres den kun med sidebokser. Jeg vet ennå ikke hvor stor toppboksen blir.
Ellers har Raid Edition bukplate, karbon sidedeksler, tåkelys og en del annet jeg ikke kommer på i farta..

Denne sykkelen har vært på markedet siden 2010 og har ikke vært noen storselger her i landet. Ellers i Europa selger den bra, men i det Norske markedet som av en eller annen grunn domineres av BMW har den blitt hengende etter. Den er stor og tung (265kg med full tank), men er likevel svært letthåndterlig. Med 112 hk/117Nm har den likevel rikelig med krefter, og en motor som trives på lave turtall. Forholdet mellom hk/kg kan kanskje forklare noe av salgstallene, men denne sykkelen bør uansett oppleves før man gjør seg bastante meninger om den. Motoren kan sies å være en forstørret TDM-motor, og har en like morsom karakteristikk. Den har høyt moment fra lave turtall, og det er ikke så innmari nøye hvilket gir man bruker. Servicekostnadene er lave, driftssikkerheten er høy.
Slik jeg forstår av det du beskriver som er nytt i forhold til utgangspunktet i 2010 så er det vel noe elektronikk, som sikkert er kjekt det, og noe eksteriør. Ellers er vel det mye det samme, men det jo til gjengjeld et svært bra utgangspunkt :thumleft Det jeg tror ville hjulpet for å få opp salget av Super Tenere må være en oppgradering av motoren slik at den effektmessig er på høyde med konkurrentene, mange er jo veldig opptatt av hk. Personlig opplever jeg motor og effekt som mer enn tilstrekkelig til mitt bruk, og det er som du skriver Kjellv en dravillig motor fra lave turtall og i alle gir.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kvase »

Blås i størrelse på motor vi er individualister så her er flere trumf mc en vi klarer å bli 100 % enig om jeg er glad i min KTM men jeg blir imponert av slike turer som dette som er vel god gammeldags moto dra på tur å opplev ting 30 000 km
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar