De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av FredrikE24 »

For meg er valget enkelt, R1200GS. Kardang, ekstreme mengder ettermarkedsdeler å slenge på og få den tilpasset slik man selv ønsker(eller ser hva man "må" ha, som alle andre har), velprøvd og solid. Ikke minst ikke noe problem å vedlikeholde selv med en verksted-blekke fra BMW eller Clymer. Diagnoseutstyr har jeg fra før. 2017 modell med nivåregulering skal visst være helt utrolig bra i følge en jeg jevnlig snakker med på jobb som har en slik. Nå kommer de med TFT-skjerm osv osv. En bra turkamerat som tåler litt bruk. Holder seg meget godt i pris gjør det også.
Om jeg skal komme med noe negativt om den, så må jeg si at GSA-modellen er regne klatrestativet. Den er høy, svær og klumpete. En kollega hadde en GSA(2013) i noen år, og han veide nok en 130kg.
Han gikk på sykkelen ved å trå opp på høyre fothviler med høyre bein og legge venstre beinet over, mens sykkelen sto på sidestøtta(!). Det var imidlertid ingen andre av oss i følget som kjørte på tur, som kunne cruise i 120km/t på svenske fjellveier uten å måtte bremse ned for humper og hull i veien. Den svelget alt.. Vi kjørte på grus i noen mil, og må si at jeg selv klarte meg bra på det tungte svinet mitt, men den GSAen.. Jeg ble meget imponert da han dro den ut i grøfta og opp på siden av veien og fortsatte "som ingenting" i terrenget ved siden av. Jeg prøvesatt sykkelen og synes nok tyngdepunktet var voldsomt høyt, men så fort man fikk det hele til å rulle så var det i grunn lekende lett.

Man går jo akkurat ikke sine egne veier ved å kjøpe en R1200GS, men det er jo ikke alltid målet mitt, eller andres heller. Skal man først legge mye penger i en motorsykkel som skal brukes som en "adventure"-sykkel, så er det greit å vite at mange før deg har kjørt jorda rundt på en slik før. Da bør den fungere under de fleste forhold. BMW har jo brukt 30 år på å bygge GS-merkevaren, og de jobber stadig hardt for å bygge videre på det.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

Tja...McGregor/Boreman brukte vel bare noen måneder på å bygge GS-merkevaren ;) Tidenes PR-kupp (og tidenes tabbe av KTM da det var 990 Adventure de egentlig ville ha).

Men GS er super sykkel til sitt bruk, utrolig effektiv på landeveien, særlig når blir litt rufsete, og bra på grus til å primært være en gatesykkel og klart mer komfortabel enn f.eks. 690. Ikke noe særlig på single track da...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Problemet med GS'en i mine øyne er ikke det praktiske. Der er den nok best i klassen (vil jeg tro). Motoren derimot er ganske kjedelig. Funker til sitt bruk og for de fleste sikkert "rask" nok, men noen hybrid er det ikke. Får man lyst til å dra frem hornene i panna så bør den nok byttes ut.

Da tror jeg KTM 1290 Super Adventure er langt mer spennende og kanskje mer allsidig.

Men at GS er en dårlig sykkel har jeg aldri sagt :redface

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av BAJAZZ »

En meget god beskrivelse, og kan med hånda på hjertet understreke dette. GS,n er er helt klart i toppklassen, men må si meg enig i det at den oppleves noe kjedeligere en både KTM og Triumph,n.
Og litt moro skal man jo ha det også, med litt "tørt krutt mellom beina" :twisted
Uansett, ender vel muligens opp med en slik en når jeg fyller 60 jeg også :P
Men ikke før :[-(

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kvase »

KTM 1090R dekker man mange behov av like så Honda Africa- Triumph,800 og BMW fra 800 å opp til de største av de muligheten man finner av disse mc merkene
Godt nytt år med Adventer mc tiden eller andre typer mc er for sitt bruk
Russer mc er.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Fidel »

Jeg tror den som virkelig ville på en skikkelig "adventure" ville valgt seg en 250 eller noe, og brukt resten av penga på benzin og annet gøy.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kvase »

Fidel skrev: 31 des 2017, 15:49 Jeg tror den som virkelig ville på en skikkelig "adventure" ville valgt seg en 250 eller noe, og brukt resten av penga på benzin og annet gøy.
250-300-450cc Duger langt innpå heia og lenger med -Selvsagt det er fåtall av disse beista fra 700 cc klassen og opp over klarer å duge til .S
Stier-kjerreveier-grusveier-Langkjøring ja det er vel det som er tanken rundt det denne tråden handler om av årets Adventur mc -- :D :-k Helt enig at 250 kommer man seg smidig frem med -vekt+ størrelse er bare et pluss der
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

Hørt sagt at ingen som har reist jorda rundt har angret på at de ikke valgte større sykkel. Men er nok en del som velger for stor, ja.

Men hatt 250cc(4T), helt supert i småskauen da letthåndterlig og savner ikke effekt. Og så kommer man ut av skauen og så er det som om noen byttet ut motoren med en 50cc mens du snudde deg bort...det blir for blodfattig :sorry Og det selv på kortere strekninger, hadde blitt gal av 50mils transportetapper.

Så byttet til 450 igjen, betydelig mer langbeint og sikkert bra til adventure..om primært offroad og gjerne litt rufsete.

Men er ikke i tvil om at 690en hadde valgt om skulle reist jorden rundt i morgen. Mye mer langbeint enn 450en og skal være veldig rufsete før du må gi opp.

Hadde 950 Superenduro inntil nylig, fantastisk sykkel, mye lettere enn GS1200 (og GS800 for den saks skyld) etc...men mest for grusvei, ikke så mye single trail. Så derfor ble 690 igjen.

Men selvfølgelig avhengig av hva slags type veier man tenker å kjøre, hvor mye bagasje man skal ha med (camping?), hvor flink man er å kjøre etc...jammen godt bor i fritt land hvor man kan velge selv :prf

Godt Nyttår enten du har 250 eller 1200 :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Min BMW 800 er en liten og lett adv sammenlignet med tungvekterne.
Fin på grus og kjerreveier men langt fra noe off roadsykkel og ville ikke brukt den utenfor traktorveier.
Alt for tung, men som en grus/asfaltsykkel er det helt OK.
Lurer på hvordan en 1200 GS el ville vært utenfor vei😳
Helt klart at en mindre off road er mye bedre til det, men det går ut over asfaltegenskapene igjen.
Har tidligere hatt Transalp 700 og kan vel påstå at den også bør kjøres på i værste fall kjerreveier.
Men nå er jo ikke adv best på noe bortsett fra å være den konfigurasjonen som til en viss grad kan delvis kombinere vei/grus/lett off road

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Fidel »

pingvin skrev: 31 des 2017, 17:00 Hørt sagt at ingen som har reist jorda rundt har angret på at de ikke valgte større sykkel. Men er nok en del som velger for stor, ja.

Men hatt 250cc(4T), helt supert i småskauen da letthåndterlig og savner ikke effekt. Og så kommer man ut av skauen og så er det som om noen byttet ut motoren med en 50cc mens du snudde deg bort...det blir for blodfattig :sorry Og det selv på kortere strekninger, hadde blitt gal av 50mils transportetapper.

Så byttet til 450 igjen, betydelig mer langbeint og sikkert bra til adventure..om primært offroad og gjerne litt rufsete.

Men er ikke i tvil om at 690en hadde valgt om skulle reist jorden rundt i morgen. Mye mer langbeint enn 450en og skal være veldig rufsete før du må gi opp.

Hadde 950 Superenduro inntil nylig, fantastisk sykkel, mye lettere enn GS1200 (og GS800 for den saks skyld) etc...men mest for grusvei, ikke så mye single trail. Så derfor ble 690 igjen.

Men selvfølgelig avhengig av hva slags type veier man tenker å kjøre, hvor mye bagasje man skal ha med (camping?), hvor flink man er å kjøre etc...jammen godt bor i fritt land hvor man kan velge selv :prf

Godt Nyttår enten du har 250 eller 1200 :vs
Tjæææh... Jeg kjørte riktig så langt med Yamaha WR250R'en min. Ikke noe fartsmonster på gata, men med litt større tank og fint sete var det bare å la det stå til. Jeg kom akkurat like fort fram som dem jeg kjørte med, viste deg seg. Råskinn i svingene :) Jeg har også en KTM 690 som jeg har beefa opp med litt rallytank osv, og den dekker stort sett dagens grusbehov. Jeg har riktig nok solgt WR'n nå (jeg var ung - trengte pengene...), men om jeg skulle ut på jorda rundt-tur i morgen, ville jeg uansett valgt WR'n. Hands down.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Tjææææ
Spørs hva som er matsjfart på langtur.
Med BMW'n på langturer i Tyskland mener jeg 150 kmt er maks, men fortsatt behagelig nok til at det er innafor,, samme med Transalpen jeg hadde. Men neppe med noe som er mye mindre.
Men dette er uvant for meg da jeg med Ducatien hadde rundt 200 kmt i marsj over mange timer,
Kjørte Assen Ålborg på 4 timer med den og det var perfekt for den sykkelen, kjørte samme med Transalpen på 7t.
Klart det lar seg gjøre men det er ikke for meg optimalt.
I 1986 kjørte jeg 45 mil på en GP 100, det gikk men ikke faen om jeg gjør det igjen.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Fidel »

Å flise gjennom Tyskland i 150-200 km/t er for meg transport - ikke så mye "adventure". Jentungen og jeg dro på 14 dagers ferie med hver vår moped. 2000 km "adventure" så det holder :)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Fidel skrev: 01 jan 2018, 16:17 Å flise gjennom Tyskland i 150-200 km/t er for meg transport - ikke så mye "adventure". Jentungen og jeg dro på 14 dagers ferie med hver vår moped. 2000 km "adventure" så det holder :)
Helt enig med deg. Men transportetapper er dessverre en del av sykkelkjøring og av og til helt nødvendig hvis du ikke skal bruke for lang tid på enkelte turer. Så derfor er det for meg helt nødvendig på ha en sykkel som også funker bra på det også.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av KåreDump »

pingvin skrev: 29 des 2017, 07:06 Tja...McGregor/Boreman brukte vel bare noen måneder på å bygge GS-merkevaren ;) Tidenes PR-kupp (og tidenes tabbe av KTM da det var 990 Adventure de egentlig ville ha).
Ingen tvil om at du har rett i det!!
Før The Long Way Round var var det stort sett bare sære tyskere på tur til Nordkapp som kjørte GS.
Etter serien måtte alle som skulle kjøre lengre enn fire mil ha en sånn.

Husker jeg sto og venta på ferga fra Dublin til Holyhead et par år etter at serien hadde gått sin seiersgang.
Det var meg på HD, en Kanadier på en custom Suzuki (husker ikke modellnavn, men det var en de kun selger i Nordamerika), og 50-60 "individualister" på GS......
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar