Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

Dette var absolutt en nyhet jeg hadde håpet på frfa årets EICMA messe, nemlig en Moto Guzzi med nyutviklet olje- og luftkjølt motor med konkurransedyktig kubikk - effektforhold:

http://www.eicma.it/en/media/news/moto- ... v85_12112/

Selv om jeg synes konseptutseendet ikke er helt slik jeg helst ønsker en ferdig utviklet modelle skal se se ut, liker jeg helt klart tanken på at det ligger an til at Moto Guzzi er på vei tilbake i adventuresegmentet.
En 850 med lav vekt og 80 HK luft- og oljekjølt tradisjonell Moto Guzzi V2 høres veldig interessant ut.
Godt jobbet, må man kunne si, å få 80 HK ut av ens slik motor med tanke på at dagens 850 kubikker yter 55:
V85 MG Adv.jpg


Så få man leve i håpet om at det også jobbes med å få oppjustert bigblock motoren på 1151 kubikk slik at maksimalt effektuttak på denne også øker. Lite trolig sp mye som 850 motoren i prosentvis økning, men det bør være lov å håpe på en effektøkning fra 105 til
130, kanskje?
Hvis det skjer er sannsynligheten meget stor for at jeg står langt framme i kjøpskøen :crazy: :twothumbs: !

Her et par videoklipp med Moto Guzzis nye framtid :thumleft :



Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 08 nov 2017, 13:00 Selv om jeg synes konseptutseendet ikke er helt slik jeg helst ønsker en ferdig utviklet modelle skal se se ut, liker jeg helt klart tanken på at det ligger an til at Moto Guzzi er på vei tilbake i adventuresegmentet.
Bortsett fra det grelle fargevalget så så den slett ikke ille ut den der!!

Men med stadig strengere støykrav er det vel bare å innse at store luftkjølte motorer dessverre er på vei ut. :sorry
Når ikoner som BMW's GS, og de største Touringvariantene av HD begynner med vannavkjøling, så er det vel kanskje bare å innse at en epoke snart er over?

Virkelig synd for oss som ikke liker motorsykler med bilmotor (vannavkjølt rekkefirer), og som er av den overbevisning at motorsykler skal "bråke" litt!
(Min HD er ikke av de mest høymælte, men lyden har berga meg fra meg fra å bli pløyd ned av sløve bilister mer enn en gang!)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

@KåreDump
Du har helt sikkert rett ang. luft- og oljekjølte MC motorer. Tilmålt tid til tross, er det likevel spesielt spennende at Moto Guzzi åpenbart jobber aktivt for å holde seg innafor støy- og utslippskrav i tillegg til å imøekomme kundenes krav. Som helt klart dreier seg om å være relevante med tanke på effektuttaket på motorene.

Framtida til de store Moto Guzzi motorene er nok mer usikker, men faktum er likevel at 1400 motoren deres var innafor de nye Eurokravene da den kom. Og dermed har den allerede et godt utgangspunkt ved neste korsvei.
Og i lys av dette bør det også være håp for at 1200 motoren kommer tilbake. Eller kanskje fabrikken har en 1300 på lur?
Uansett er det tydelig at Moto Guzzi har interessante ting på gang :thumleft :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg liker konseptet, oppreist, oversiktlig, bredt styre, momentet nede i registeret og lav vekt, men legofargene må bort :-)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av Ronning »

Underlig vridning av motor. Hvordan vil de utstikkende toppene tåle en velt tro?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av KåreDump »

Ronning skrev: 09 nov 2017, 13:18 Underlig vridning av motor. Hvordan vil de utstikkende toppene tåle en velt tro?
He he, det der er faktisk en luftkjølt motor som er konstruert rett, der begge sylindrene blir i fartsvinden, i motsetning til min feilkontruerte luftkjølte v-twin (HD), hvor det i praksis er bare fremre sylinder fartsvinden.... :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av olela »

Moto Guzzi gjør ting på sin egen måte, både på godt og vondt. Må si jeg har skikkelig sansen for syklene og det litt sære/spesielle ved dem.
Som de aller fleste andre skulle jeg de hadde mer "krutt", men de som har kjørt en del Guzzi sier jo at de er overraskende kvikke med tanke på de oppgitte tallene. Moto Guzzi lager vel stort sett veldig lette sykler også dersom jeg husker rett!?
En V7 med en V85 motor hadde virkelig gjort susen ville jeg tro!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

olela skrev: 09 nov 2017, 14:34 Moto Guzzi lager vel stort sett veldig lette sykler også dersom jeg husker rett!?
Det med vekt har ofte vært gjenstand for diskusjoner i Moto Guzzi miljøene verden over.
Faktum er nok at Guzzi'ene ikke akkurat er noen lettvektere.
I hvert fall ikke Stelvio'en jeg hadde... Antakelig var den tyngst i klassen med sine ca. 300 kg. fulltanket.
I tillegg til det hadde den minst effekt - 105 HK.
Men det skulle man altså ikke tro!
For sykkelen gikk som et uvær og jeg tror mange jeg kjørte sammen med fikk seg en og annen overraskelse over hvor godt sykkelen gikk.

Og nå viser Moto Guzzi med den nye konseptsykkelen at det åpenbart bor mer i disse V2 motorene enn man turde håpe på.
Det skal bli spennende å følge Europas eldste motorsykkelprodusent med uavbrutt produksjon siden 1921, i tiden framover!
Kanskje står vi foran en Moto Guzzi revolusjon som virkelig gir gass når 100 års jubileet er en realitet om få år?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av olela »

Var ikke du overrasket over V7 III motoren også?? Mener jeg husker det fra testen du hadde?
Uansett syntes jeg Guzziene har meget høy "må-ha" faktor over seg. Også syntes jeg det er gøy med noe som ikke alle andre har. :D

Bare kjedelig at den lokale MG butikken sluttet å selge nå i sommer.. :(

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av LarsE »

Ronning skrev: 09 nov 2017, 13:18 Underlig vridning av motor. Hvordan vil de utstikkende toppene tåle en velt tro?
Tåler vel like mye/mer enn toppene på R1200GS, og de er jo velkjent og mye brukt offroad.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

olela skrev: 09 nov 2017, 17:56 Var ikke du overrasket over V7 III motoren også?? Mener jeg husker det fra testen du hadde?
Joda. Både den med 52HK i V7 og 850 kubikkeren med 55HK i V9.
Derfor synes jeg det låter spesielt spennende med en nyutviklet 850 motor - samme størrelse som i V9 - med 80 HK.
Egentlig en formidabel effektøkning og til alt overmål ser det også ut til at denne nye motoren blir luftavkjølt, uten oljekjøler.
Det synes jeg rett og slett er imponerende!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av ejs »

80 hester på 850 kubikkeren er vel oppnåelig i disse datasimulerings tider.
Den originale V7 var oppgitt til 70 hk i 1971.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

Med stadig skjerpende støy- og utslippskrav de senere åre en har Moto Guzzi åpenbart slitt med holde tritt med "HK-hysteriet".
Men nå ser det jammen ut til at de finner løsninger på dette.
At V7 på 70-tallet hadde 70 HK overrasker nok ingen. "Alt" var mye enklere på den tiden i forhold til dagens krav. I 2017 er mye annerledes.
Det faktum at Moto Guzzi i dag er i stand til å levere en nyutviklet 850 motoren med effektøkning på hele 25 HK uten å måte ty til hel- eller delvis (toppkjølt, som hos BMW) væskekjøling og oljekjølingsregister(radiator), dømt ut fra bildene man har sett, er egentlig oppsiktsvekkende.

Bare tenk på alle lovordene BMW boxereren fikk da den nye versjonen med væskekjøling i sylindertoppene kom og hvor effektøkningen var 10 HK, fra 115 til 125.

Moto Guzzis nye 850 motor er med sine lovede 80HK forholdsmessige på høyde med den første nye sykkelen jeg hadde, Yamaha TDM 900 med sine 897 kubikk og 86 HK.
Overraskende kvikk og sterk sykkel det også.

Og i forhold til både Yamahas 700 kubikker (MT-09), KTM 690/Husqvarna 701 Vitpilen (793 kubikk), som har 75 HK, synes jeg også den nye 850'en fra Moto Guzzi står seg bra forholdsmessige når det gjelder effektuttaket.
Så får man heller se bort fra å sammenligne med "verstinger" som bl.a. 800 kubikkerne fra MV Agusta og 850 motoren til Yamaha med sine 115 HK...

Med slike lovende takter som Moto Guzzi nå vier på motorsiden er det kanskje et ørlite håp om en relansering av en 1200 kubikker med større effektutak enn tidligere?
Gjerne med 125 HK eller mer og fortsatt luft- og oljekjølt. At en Moto Guzzi bigblock motor skal greie seg med bare luftkjøling, har jeg dog liten tro på.

Nevner også at Yamaha SuperTénéré med sin 1199 kubikk store motor har 112 HK. Dette burde en bigblock 1200 kubikker fra Moto Guzzi fint kunne matche med samme motorteknologi som i den nye 850 motoren.

Ingen, det blir spennende å følge med på utviklingen hos Moto Guzzi i tida framover :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av AJ »

Dette begynner å ligne noe man fort kan like veldig godt :janikk :
V85_white.jpg
Noen designjusteringer på bla. tanken og forhåpentligvis mindre dominerende forskjerm, så kan dette bli virkelig bra saker, tror jeg :).

Effektmessig er V85'en også interessant å sammenligne med Honda Africa Twin.
850 kubikk, 80 HK mot en 1000 kubikk med 95 HK...
Tror nye V85 vil stå seg godt mot Honda'en i så måte.
Ingen særlig tvil om hvilken jeg ville valgt... ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Håp for fortsatt luft/oljekjølte Moto Guzzi motorsykler?

Legg inn av olela »

Oi, den var veldig lett å like ja :)
Er dette bildet fra Moto Guzzi eller er det noen som har "fiklet" med det?

Svar