Hva om forhandler går konkurs ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Jompa »

Noen har antakelig fått med seg at jeg er i ferd med å kjøpe "ny" sykkel.
Har en gunstig avtale med forhandleren om 50 % betaling ved underskrivelse av kjøpekontrakt og resterende om 7-8 mnd.
Hva om forhandleren går konkurs i mellomtida ?
Jeg har en uregistrert sykkel stående på lager og har betalt 50 % av kjøpesummen.
Vil kreditorene med høyest prioritet da ha krav på sykkelen, og har jeg i såfall tapt det jeg har betalt inn ?

Om jeg betaler 100% av kjøpesummen nå, og forhandler går konkurs, har jeg da en bedre sak ?
Forutsetter at sykkelen fremdeles ikke er registrert og står i forhandlers lokale.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av kjellv »

Et vanskelig juridisk spørsmål.. :-k
Finnes det jurister her inne som kan klargjøre dette for oss?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av hakhap »

ville gjette at hvis du betalar 100% er den din og du har fortsatt en uregistrert sykkel etter en konkurs. Hvis 50% betaling stiller du som andre kreditorer, hvor normalt banken og staten får først og alle andre slåss om smulene. (jeg kan ha feil da dette er sånn jeg hørt / lest om det uten juridisk kjennedom)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av cannon »

Når du beskriver dette som en gunstig avtale så regner jeg med at selger finansierer 50% av kjøpesummen, og at sykkelen overføres eiermessig til deg (salgsmelding/kontrakt) ved avtaleinngåelse. I så fall er sykkelen som din å regne, og selger har ikke krav på sykkelen så sant du ikke har misligholdt din betalingsforpliktelse. Ved konkurs vil konkursboet ta over 50%-fordringen og du gjør opp med boet. Hvis selger har formidlet kreditt fra en annen part (for eksempel bank) så er det denne parten som har fordringen på deg, uavhengig av konkurs eller ikke. Konkursboet kan ikke hevde eierskap til gjenstander som ikke eies av selger.

Derimot, hvis du har forhåndsbetalt 50% uten at sykkelen er eiermessig overført til deg så har du finansiert selgers innkjøp(import?) av sykkelen (du har altså lånt ut penger til forhandleren). Dette er på ingen måte en gunstig avtale for deg, og du tar risiko ved en eventuell konkurs. Du vil da bli stående som en kreditor mot boet og du vil trolig ha svært lav prioritet i forhold til banker og andre med pant i konkursboet. I denne varianten vil trolig din posisjon også være avhengig av hvilke betingelser som ble avtalt da du utbetalte lånet til forhandleren. Her kan også eierskapet til sykkelen være mer komplisert, da forhandler kanskje ikke har gjort opp for sin anskaffelse av sykkelen fra sin leverandør.

Om sykkelen er registrert eller ikke har liten/ingen betydning. Det er eierskapet til sykkelen som er avgjørende. Hvis du tror at forhandler kommer til å gå konk så bør du snarest mulig sluttføre handelen og få sykkelen ut av lokalene. Dette fordi det uansett kan være vanskelig å hente ut eiendeler av et konkursbo på grunn av karantene etc.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av mekkern »

Hvis du ikke har dokumentasjon på at du er eier-tollpaåirer/reg dokumenter så stiller du tynt. Samme hvis den fortsatt er i firmaets «hende» da den ikke regnes overlevert men er i «lagerbeholdning»

Se link. Og bytt ut båt med mc.
http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/1 ... rkesselger
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Stian87 »

Enig med cannon, 50 % ved signering av kontrakt er absolutt ingen gunstig avtale. 10 % er ganske vanlig, men heller ikke gunstig. Årsaken til dette er at du gir selger kreditt med hva det innebærer av avkastningstap. For å si det på en annen måte, hvis du har pengene hos deg generer de andre penger, for eksempel renter på sparekonto eller plassering i fond eller lignende. Når du har betalt penger til selger sitter pengene og generer penger hos selger, han får således større likviditet og kan bruke pengene på innkjøp til virksomheten sin som han kan selge med fortjeneste.

Det er også veldig spesielt å betale for et produkt før man får det. I de aller fleste sammenheng betaler man etterskuddsvis etter at man har mottatt en vare, gjerne da ved faktura med 14 dager kreditt i din favør.

Som flere også påpeker bærer du en ekstrem risiko ved å betale 50 % på forskudd i tilfelle en konkurs. Da vil du sannsynligvis måtte vinke farvel til både sykkel og forskuddet ditt. Men som cannon sier, det avhenger av betingelsene ved avtalen. Avtalen du har inngått bør ha klausuler som regulerer eventuell konkurs.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Bjerknez »

Å betale på forskudd hadde jeg aldri noensinne gjort. Vertfall ikke med slike beløp. Så sant man ikke kjenner vedkommede veldig godt. Jeg hadde vertfall ikke hatt guts til noe slikt. SÅ mye penger har jeg ikke å tape... :)

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av mekkern »

Når jeg kjøpte NY bil så betalte jeg ved henting-noe annet var/er helt uaktuelt.

Forutsetningene kan brått endres.
Hva med en sterk endring i valutakursen? eller frakt?

hvis sykkelen er her i landet så er jo muligheten å gjøre alt papirarbeid nå og registrere den.
SÅ kan du avregistrere den og inngå en skriftlig avtale om lagring av DIN sykkel.
Da er du sikret hvis konkurs.

Hvis sykkelen ikke er her i landet ville jeg ikke betalt en krone.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 13 nov 2017, 23:16 Om jeg betaler 100% av kjøpesummen nå, og forhandler går konkurs, har jeg da en bedre sak ?
Forutsetter at sykkelen fremdeles ikke er registrert og står i forhandlers lokale.
Kan ikke forstå annet enn at det skal være knekkende likegyldig om sykkelen er registrert i ditt navn så lenge kontrakten er underskrevet og kjøpesummen er betalt.
Ved en eventuell konkurs bør det jo likestilles med en hvilken som helst annen sykkel som står inne hos forhandler til rep/service eller vinterlagring.

Ville vært mer skeptisk til forhold rundt forsikring (brann/tyveri/skade) enn en eventuell konkurs.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Tiderace »

Du betaler med kredittkort og stoler på Finansavtaleloven. Forbrukerrådet:
"Den som har gitt deg kreditt (som oftest banken), blir ansvarlig hvis selgeren av en vare eller tjeneste går konkurs, og du har et berettiget krav mot selgeren."

Erling.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Jompa »

Sykkelen står hos forhandleren, det er altså ikke snakk om å forskuttere import.
Utifra svarene regner jeg det som sikkert at underskrevet kjøpekontrakt med serienummer holder som bevis på at sykkelen er kjøpt og eid av meg.
Det står også spesifikt i kontrakten at den skal lagres hos forhandler frem til juni 18.
Har skrevet under og returnert kontrakten i dag. :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva om forhandler går konkurs ?

Legg inn av Kjellrf »

Gå inn på proff.no og sjekkregnskapstallene, hvis det er AS. Det er normalt at butikkene ikke går spesielt bra/har bra resultat.
Og gratulerer! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar