Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AJ »

En artikkel i Bike nr. 8/2017 fanget interessen min her om dagen.
"Raushet og toleranse" er overskriften på saken forfattet av Bike medarbeider Kenneth Nordahl-Pedersen og handler om mer enn bruk av gulvvester, noe han innleder med i ingressen til artikkelen.

Artikkelforfatteren tar opp mange interessante spørsmål og et av de er åpenbart om det i det hele tatt finnes noe (ensartet) motorsykkelmiljø her i landet.
Mye "miljøarbeid" foregår på nett, påstår han og har nok rett i det. Det nevnes grupper og forum på nett.
MC-forum på nett har sett bedre dager, mens det kommer stadig nye MC-grupper av forskjellig slag på sosiale medier (les: Facebook...). Og alt som foregår i disse gruppene er kanskje ikke preget av generøs raushet og toleranse? Er det slik at en del i "motorsykkelmiljøet" gjør seg til dommere over andres atferd og holdninger, slik det mer enn antydes i Bike artikkelen.
Treffer artikkelforfatteren spiker'n på hodet eller skyter han i blinde uten å ane hvor blinken er?
Og har han rett i at mange av oss knapt hilser på andre motorsyklister når vi møtes langs veien?

Kunne vært interessant å høre hva MCsiden folket mener om det som Kenneth Nordahl-Pedersen tar opp i denne artikkelen.
MCsiden har fått tillatelse fra redaktør Stig-Roar Martinsen i Bike til å bruke artikkelen, som altså sto på trykk i Bike nr. 8/2017.

Tilgang til artikkelen ved å klikke på linken nedenfor:
Bike artikkel.pdf
Her et par korte utdrag fra artikkelen:

Bilde

Bilde

NB!
Anbefaler selvfølgelig alle som er interessert i temaet å lese hele artikkelen.
De løsrevne sitatene er mest ment som et par eksempler som tas opp i artikkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AlfaGuzzi »

Mye gode poenger i den teksten i innlegget til Bike. Og det er helt riktig.
Jeg synes det er like unaturlig å føle en tilhørighet med alle som kjører 2 hjulinger, som det er med alle som kjører doninger som har 4 hjul.
Motorsykler har stort sett 2 hjul, men modellene man kan velge i dekker alle mulige forskjellige behov, og interesser. Noen liker seg best off road på grus og andre skal ha slett asfalt med masse svinger og helst fri fart.
De 2 yttergruppene har så forskjellig bruksområde på sin sykkel at de neppe deler de samme gledene ved å kjøre sykkel. På samme måte som de som ser på bilen sin som et utelukkende fremkomstmiddel og de som gjerne kjører samme merke, men som deltar på klubbtreff og felles kjøreturer. Like barn leker best.
Så jeg synes ikke det er unaturlig at han på RR sykkelen og han med Touratec utstyrt doning har lettere for å samles rundt sine egne likesinnede i egne grupperinger/ klubber.
Det eneste som kanskje mangler litt i dag er aksept for at andres valg og meninger. Der kan vi skjerpe oss. Meg også.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av kvase »

Tragisk lesing jeg kjenner ikke igjen mye av det han skriver - men det kan jo hende han skriver den artiklen nettopp for å få frem noen poeng -
Joda enkelte forumer er rigide i flere retninger. -Noe jeg fikk erfart fort i mc verden på nett-.
Møte med andre MC folk langs veien eller i andre settinger har jeg bare for det meste å opplevd positivt - å Innehold-s rikt.
Hele artiklen sikter i feil retning etter min mening -
Men hva pokeren veit jeg - har bare drivi fjåsa på diverse forumer de siste 20 åra å MC verden er jo et hemmelig sted etter mye av det som er skrevet der
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av simpson »

Tror nok det var mer samhold, hilsing og småprat blant motorsykkelister for 20-30 år siden enn i dag.
Det har kanskje med at det var mindre sykler og folk som kjørte så det ble litt mer samhold.
Det var jo heller ikke samme mengden av sykkeltyper og velge mellom så det var ikke så veldig mange grupperinger du indentifiserte deg med.
Men er enig med artikkelen at de som kjemper for gul vest o.l. er like ekstreme som de som er i andre enden av skalaen.
Identifiserer meg ikke med gulvester, selv om jeg kjører BMW.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av KåreDump »

Først litt om meg selv:
Har kjørt sykkel siden midten av nittitallet, og har en fortid som yrkessjåfør, og runder snart 2,5 millioner kjørte kilometer om man tar med alt fra MC til vogntog (har rygga lenger enn en de fleste i omgangskretsen min har kjørt :lol )

Kjører i dag HD, men har hatt flere andre typer sykler tidligere. Har de siste årene kjørt for en klubb, ikke en NMCU-klubb, men langt fra en 1% klubb.

Klubben min har rundt 70-80 medlemmer fint fordelt over nesten hele landet. Vi møtes til sosiale sammenkomster hos de forskjellige avdelingene HELE året, også utenom den vanlige sykkelsesongen, og har det veldig trivelig sammen, både internt i klubben og sammen med andre klubber.
Litt av poenget med klubben vår er at vi skal kunne omgås ALLE, men jeg kjenner at jeg begynner å bygge opp mer og mer aversjon mot de i gul "ledertrøye"!

Så til artikkelen:
Kjenner meg godt igjen i mye av det han skriver. Jeg kjører MYE og så ofte som jeg kan (dog ikke på vinteren), og av og til kommer hornene ut og grisekjøring forekommer (joda, det er faktisk mulig på en HD også!).
Jeg treffer massevis av forskjellige motorsyklister på min vei, og deler gjerne erfaringer med de fleste av dem.

Nå er det dessverre slik med deling av erfaringer i MC-miljøet som det er i resten av samfunnet, det er ofre de som kan minst som vil dele mest! :knegg

Og der kommer ofte han prototypen på en besserwisser i gul vest inn i bildet!
Han (ja, det er ALLTID en han) er i slutten av førtiårene/begynnelsen av femtiårene og har hele EN sesong erfaring på MC, og da kun på tørre veier i minst 20 varmegrader!
Han er så uerfaren at han stort sett aldri tør å slippe styret for å hilse på andre motorsyklister, men det han mangler av erfaring kompenseres med en utrolig selvgodhet!

Han har ingen problemer med å rakke ned på min bekledning. Hvem kan vel være så idiot at de kjører i olabukse (kevlar-jeans)??
Og halvhjelm??? Det er direkte livsfarlig! Det vet han basert på hans egen støttevelt i garasjen, hadde han ikke hatt helhjelm da, da hadde hadde nok hakepartiet hans blitt slipt bort!! :lol

For ikke å snakke om apehenget mitt!! Han kan ikke fatte at noen monterer noe så trafikkfarlig på en motorsykkel!
Ubehagelig er det å kjøre med, og umulig å kjøre langtur med, det vet han utmerket godt uten å ha prøvd.
Dessuten er alt utstyr som ikke er i Touratech-katalogen livsfarlig, og mest sannsynlig forbudt!!
At jeg kjører lengre på en uke enn han gjør på en hel sesong er irrelevant...

Den eneste rette er å kjøre rundt utkledd som et juletre, slik at andre trafikanter ser deg!
Argumenter som at dersom ikke medtrafikanter ser de tre skarpe frontlyktene mine, så ser de heller ingen gul vest faller til steingrunn hos denne karen!

Prøv for all del ikke å argumentere med denne karen om at litt lyd faktisk kan være vel så nyttig for å tilkalle enkelte bilisters oppmerksomhet!!
Han er hellig overbevist om at å kjøre rundt med noe som lager mer lyd enn en veloljet Singer er det rene barbari!

Men som oftest slipper jeg å føre en samtale med disse gutta i gul vest, de hilser aldri på sånne som meg, de innleder aldri en samtale, og de stopper helst ikke der jeg stopper.
De vet jo så alt for godt hvilken type jeg er etter å ha sett en halv episode av dokumentarserien Sons of Anarchy! :lol :lol
De vet så alt for godt at jeg er kriminell og at det er sånne som meg som gir MC-miljøet et dårlig rykte og ødelegger samholdet!
(Bare sånn for ordens skyld, rullebladet mitt er plettfritt! :thumleft )

Da får jeg heller stå der og prate med R-gutta med knepucker og posørpukkel, de er i følge gulvest-gutten nesten like sinnssyke og ødeleggende for miljøets omdømme som det jeg er.

Ser at gulvestene har inntatt flere MC-frupper på FB, like uerfarene på nettikette som på MC og MC-miljø..... sørgelig!
MC-siden er egentlig en herlig oase der motorsyklister fra alle fraksjoner kan møtes og diskutere i sømmelige former.
Noen diskusjoner sporer litt av, men jeg syns saklighetsnivået her inne er bra mange hakk høyere enn det man finner på andre formum , for ikke å snakke om Facebook.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av cannon »

Jeg får noen ganger inntrykk av at "gjeng"-mentalitet, "identifisere seg med" osv har stor betydning for mange innenfor MC-miljøer.
Hvis jeg har rett, hvorfor er det sånn? Gule vester, ADV, plastraketter, HD, you name it. Spiller det noen rolle?
Jeg har kompiser som kjører MC, vill blanding av japse-plastrakett, gammel Zephyr, Shadow, HD og Ducati i vill blanding. Det er da menneskene under kjøretøyet som teller, og jeg gir blaffen i de andres valg av mc og kjøre-utstyr.
Og jeg tenker at det kanskje blir litt kjedelig om kjørekompiser må ha de samme preferansene på alt dette. Uttrykk som "Gulvestene" ligger uttafor mitt vokabular.....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Relax »

En gang i verden var kanskje "bikers" litt spesielle..den gang det kanskje krevde litt ekstra for å kjøre sykkel av pågangsmot/ selvhjulpen-het/ eventyrlyst/ whatever.... Etter hvert som sykler, bekledning, veier er blitt bedre og redning er en kun mobiltelefon unna uansett hvor du er i verden, så kan alle kjøre sykkel . På samme måte som alle kan stikke til nordpolen eller Mount Everst en tur om de ønsker det. Alle kan alt, ikke noe er spesielt lenger...det er bar spørsmål om hva du har lyst til og hva du har penger til.
Følgelig treffer du i dag "folk flest" på MC.... dvs den vanlig blandingen av stort sett hyggelige folk ..men med noen unntak..akkurat som bilistene... og med noen VELDIG interessante innimellom, akkurat som ellers i livet.
Sååå...motorsyklister er om folk flest, men de har ( mer eller mindre) interesse av motorsykkel og turer, derfor snakker vi kanskje lettere med dem enn mange andre...vi har noe felles som starter en prat ;)

Når det gjelder raushet og toleranse , så er vi som folk flest...
Ska'kke skryte på oss mer ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 16 nov 2017, 16:12 ...Det er da menneskene under kjøretøyet som teller, og jeg gir blaffen i de andres valg av mc og kjøre-utstyr. ...
:thumleft
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av kvase »

I min leve tid har jeg møtt mange mennesker i diverse settinger men jeg kartlegger litt-- Noen er helt firkanta i tankesett om seg selv eller hvordan ting skal være - Andre er mere ovale og løsnings orientert - Jeg anser at jeg tilhører den siste typen i mer å mer grad --- finn løsningen selv :lol
:crazy:
Joda jeg har møtt på folk som ikke vil lese eller høre den andres argumentasjoner fordi de er så forbaska redde for forandringer i helhetsbilde de har pr dags dato--- joda jeg har nettopp meldt meg ut av 2 mc relaterte forumer ja også 1 fotorelatert forum nettopp fordi et slik vesen av menneske er så forbaska flink til å spre pest og galle og fordreie det som blir sagt så da velger jeg og ikke lage en bølge av smålig uro innad i slike forum med et resultat av ødeleggelse -men meg om det jeg tar nå bilde av slike hendelser for å ha ryggen fri :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av Juicebox »

Jeg har kjørt motorsykkel en stund nå og har aldri hatt noe imot andres klesvalg, bortsett fra disse gule vestene. Det er ikke vestene i seg selv, men personen under de. Som skrevet i artikkelen, så beskriver han disse ganske bra. Når jeg møter disse så er beskrivelsen spott on. Det er irriterende, men jeg sier alltid at folk må få kjøre med hva de vil bare de har hjelm på. Det som er idiotisk er at noen stater i usa tillater mckjøring uten hjelm.
Da jeg fikk lappen, brukte jeg skinnjakke med alt av beskyttelser - det varte i 1 uke. Grunnen var at det var så sinnsykt ubehagelig og tungvint. Når man pendler daglig så vet man hva man trives best med. Jeg kjører det jeg har på meg den dagen, og det kan hende jeg bruker crocs akkurat den dagen også. Regntøy med refleks har jeg alltid ett eller annet sted under turen. Bruker bare fullt utstyr når jeg skal på langtur.

Angående hilsing så har jeg lagt merke til at de som kjører med runde lykter bare hilser på hverandre, hd og hd og folk med fullt utstyr. Jeg selv hilser bare på folk som hilser først, da jeg ikke orker å få rødt kort lenger. Øynene mine produserer fortsatt tårer selv om de er gjemt bak det svarte visiret.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av niko »

Jeg er sylfersk. Tok lappen i høst og har ennå til gode å møte en usympatisk motorsyklist. Men jeg har et spørsmål om hilsing. På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av WikingTnT »

niko skrev: 18 nov 2017, 19:31 Jeg er sylfersk. Tok lappen i høst og har ennå til gode å møte en usympatisk motorsyklist. Men jeg har et spørsmål om hilsing. På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.
Nå trenger man ikke å ta bølgen og veive med armene , et par fingrer eller et nikk holder ;)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av TGR »

niko skrev: 18 nov 2017, 19:31 På den ene siden syns jeg det er veldig stas at vi hilser på hverandre, på den andre siden ødelegger det rytmen når jeg finner en god veistrekning og drar på litt. Hvor ugreit er det å ikke hilse når man helst vil konsentrere seg bare om å kjøre og ikke noe annet? Vi er jo ganske mange ute på veiene etter hvert. Det kan bli i overkant mye hilsing.
Altså.... hvis du er nødt til å konsentrere deg så mye om kjøringa at du ikke kan løfte labben 10 cm over styret for å hilse, da kjører du over evne. Hold deg på max 70-80% av hva du behersker, og konsentrer deg om å være avslappet i kroppen. Da kommer flyten av seg sjøl etterhvert, og du har også kapasitet til å løfte labben :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av niko »

Hei TGR. Klassisk besserwissersvar. Du har ikke gul vest vel? ;-). Og takk til Wiking for greit svar på det jeg faktisk spurte om.

Brukeravatar
AageO
Innlegg: 41
Registrert: 07 jan 2017, 00:57
Motorsykkelen din: Suzuki DL650XT 2016
Sted: Haugesund

Re: Motorsykkelmiljøet – raushet og toleranse. Eller kanskje ikke?

Legg inn av AageO »

Bruker innimellon gul vest, men driver ikkje å predikerer om at alle andre er idioter, er nok mest for at eg tror at det vises bedre igjen at det er en mc på veien.. Så håper det er greit at jeg tar den på når eg vil
-16 Suzuki DL650XT 2017 -> :crazy:
-85 Yamaha XJ900 1990-1991 :-k

Svar