Sykkelkjøp - A WIP

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av kjellv »

Jeg har sett mye rart av stropping når kunder kommer med sykler til verkstedet. Det er egentlig ganske utrolig hva enkelte gjør og at det i det hele tatt har gått bra. En hadde til og med brukt 4 stropper, men alle var lagt over sykkelen fra den ene siden til den andre mens sykkelen sto på støtta. Tanken så ikke ut, lakken var slitt av på flere steder. Men sykkelen stod på støtta, merkelig nok..
Men slik din er stroppet på pallen er veldig riktig og trygt. Framhjulet er låst i pallen og kan ikke flytte på seg. En stropp på hver side fra styret eller fra forgaffelen og ned er i grunnen det som skal til. Det trengs sjelden mer enn det. Hvis stroppene kan gå på skrå ned og fram i hjørnene mens framhjulet er i kontakt med skilleveggen på bilen så kan den ikke flytte på seg. Stram til likt på begge sider slik at framdemperne komprimerer minst 5 cm så står den fjellstøtt.
Det kan være smart å sikre bak også. Men det du skal sikre er at bakhjulet ikke skal løfte seg og flytte seg til siden om noe uforutsett skulle skje. Kjører du baki en bil eller har for stor fart over en fartsdemper så skal ikke sykkelen flytte seg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 21 feb 2018, 21:05 Endelig en sort MT09 uten neonfarger!! Den ser rett og slett veldig bra ut! Den skiltbraketten bak ser su nå at du ikke trenger. Mye tøffere uten. :)
Tror du må se deg rundt, det er denne fargen det er solgt flest av :lol

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Faraday »

Ja folk har gjerne lett for å slurve med stroppingen. En gang gammelsykkelen min skulle fraktes med kapellhenger hadde fadern planlagt å frakte den kun stående på sidestøtten, uten noen form for stropping.. Da var jeg ikke imponert.

Sort var den eneste fargen ut av faceliftutgavene jeg kunne tenkt meg. Hadde de derimot laget den i "Lava Red" eller "Race Blu", hadde de vært like aktuelle :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 21 feb 2018, 21:21
Bjerknez skrev: 21 feb 2018, 21:05 Endelig en sort MT09 uten neonfarger!! Den ser rett og slett veldig bra ut! Den skiltbraketten bak ser su nå at du ikke trenger. Mye tøffere uten. :)
Tror du må se deg rundt, det er denne fargen det er solgt flest av :lol
Men jeg bør jo ikke like den for det :thumleft
Hvis du mente at neonfarger selger best.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av LarsE »

Jeg bruker Motorsykkelstøtte fra Biltema. Stropper støtta fast i hengeren siden jeg ikke kan bolte den fast (låner henger), en stroppe på hver side av gaffelen og en over ramma bak. Da sitter sykkelen bom fast. Har kjørt syklene mine på en del turer på henger og har ikke hatt noe problem med denne metoden.

Når jeg skulle hente første sykkelen hadde jeg ikke tenkt så langt da, satt av sted med lånt henger og noen stropper. Satte fremhjulet i ett hjørne og støtta ned. Stroppa den ned likt som med støtta. Etter 200km stoppa jeg og så merker i hengeren etter at støtta hadde hoppa bortover...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 feb 2018, 05:51 Hvis du mente at neonfarger selger best.
Nei, det er fargen Tech Black det er solgt desidert mest av i 2017. Av generasjon 1 av MT 09 er det solgt betydelig flere Matt Grey hvert år siden den kom. Den med neongule detaljer er det ikke så mange av.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 feb 2018, 18:48
Bjerknez skrev: 22 feb 2018, 05:51 Hvis du mente at neonfarger selger best.
Nei, det er fargen Tech Black det er solgt desidert mest av i 2017. Av generasjon 1 av MT 09 er det solgt betydelig flere Matt Grey hvert år siden den kom. Den med neongule detaljer er det ikke så mange av.
Ahaa... jeg har hele tiden trodd at disse neonfargene var så populære. Da ser jeg folket stort sett er enig med meg allikevel. jeg kunne nemlig ikke forstå at de fleste valgte disse neonfargene. :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av fjs »

Bjerknez skrev: 23 feb 2018, 05:35
kjellv skrev: 22 feb 2018, 18:48
Bjerknez skrev: 22 feb 2018, 05:51 Hvis du mente at neonfarger selger best.
Nei, det er fargen Tech Black det er solgt desidert mest av i 2017. Av generasjon 1 av MT 09 er det solgt betydelig flere Matt Grey hvert år siden den kom. Den med neongule detaljer er det ikke så mange av.
Ahaa... jeg har hele tiden trodd at disse neonfargene var så populære. Da ser jeg folket stort sett er enig med meg allikevel. jeg kunne nemlig ikke forstå at de fleste valgte disse neonfargene. :)
Gule felger gir meg 10+ hestekrefter, så vettafan hva alle de andre driver med :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev: Ahaa... jeg har hele tiden trodd at disse neonfargene var så populære. Da ser jeg folket stort sett er enig med meg allikevel. jeg kunne nemlig ikke forstå at de fleste valgte disse neonfargene. :)
Det er jo ikke så merkelig, du har jo kjørt en
anti-neonfelgkampanje helt siden den kom i den fargen..

Neida, det er ikke helt slik at ingen liker den. Alle som Yamaha bestiller til landet i sine forhåndsbestillinger blir solgt. Jeg har aldri sett overliggere på lager hos Yamaha. Fargen selger bra den, det er mange som liker den.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 23 feb 2018, 07:35
Bjerknez skrev: Ahaa... jeg har hele tiden trodd at disse neonfargene var så populære. Da ser jeg folket stort sett er enig med meg allikevel. jeg kunne nemlig ikke forstå at de fleste valgte disse neonfargene. :)
Det er jo ikke så merkelig, du har jo kjørt en
anti-neonfelgkampanje helt siden den kom i den fargen..
:lol :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av kjellv »

fjs skrev: 23 feb 2018, 07:34 Gule felger gir meg 10+ hestekrefter, så vettafan hva alle de andre driver med :)
Javisst, det er jo ikke tull en gang :crazy: Det er jo bare Bjerknez som ikke har skjønt dette :lol
Det begynner kanskje å bli i overlag mye :offtopic i tråden til Faraday nå. Men jeg har lyst til å nevne at denne fargevarianten med neongule felger er litt endret i år. Tidligere har den kommet i matt grå med tanken i en blank, nærmest betonggrå farge. I år er hele sykkelen i matt grå, også tanken. Hele modellinja fra MT-125 til MT-10 har samme farge. (altså en av tre fargevarianter den kan kjøpes i)
Det var faktisk ganske stilig å se dem på Eicma i høst der de stod oppstilt på rekke i akkurat denne fargen.

Her er den nye MT-07 som blir lansert i April i år. Beklager dårlig bildekvalitet på dette bildet. Det var utrolig mye folk rundt den, og nesten umulig å få tatt skikkelig bilde.
IMG_20171107_134203.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Stian87 »

Synes den er kul med neongule felger og detaljer. Jeg ville nok ikke valgt det selv, men kul kombinasjon, og noe utenom det vanlige. Og når det kommer til MC er absolutt ikke det noe gærent 😉
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Faraday »

Jeg personlig holder med Bjerknez her. Og min personlige observasjon ila vintermånedene er at det er disse neongule syklene som har dominert på bruktmarkedet. I tillegg er det de som har vært til salgs lengst. Tolk det som dere vil :P

Kombinasjonen gul og grå får tommel ned fra meg :[-( Kanskje gul og sort hadde passet bedre??

Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av WikingTnT »

Uansett hvordan du sminker grisen eller pynter brura så er den .... :nattinatti

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - A WIP

Legg inn av Bjerknez »

Jeg personlog får litt sånn -18 år og style bilen med svære spoilere og «kule» farger- assosiasjoner. En gammel Ford Sierra blir ikke noe kulere når den er rosa, eller knall gul og har en svær spoiler.

Når det er sagt så hadde nok MT09 solgt bra nesten uansett farge da sykkelen i seg selv er prisgunstig og bra ellers. Jeg tror neppe det er fargene som gjør dette til en populær sykkel. Den mest solgte er jo i følge Kjellv den sorte også.

Som jeg har nevnt tidligere, det er tre ting som irriterer meg med MT09.
1. Som nevnt, Neonfargene.
2. Demperne (sikkert bra på SP utgaven)
3. Displayet. Ser ut som en missplassert påklistret Casio klokke.

Bortsett fra disse punktene, er dette en flott sykkel til en meget god pris :)

Svar