Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av AJ »

Kom over denne, som har noen artige poeng:

http://www.motorcycle.com/top10/10-dumb ... tions.html

Det er jo dette forum som MCsiden.no handler om og som gjorde at jeg fant veien hit i sin tid i 2006.

Så hva tenker MCistene her inne: ingen dumme spørsmål, men kanskje et og annet dumt svar :crazy: ;) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av kvase »

En del nyanser i den artiklen som kan tolkes rart -noe med forståelsen av det skriftlige å gjøre - men alt rart er jo et spørsmål om forståelse av hva det rare dreier seg om :crazy: :O :-k :scratch
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av KåreDump »

Langt fra så mange dumme (frekke) svar her inne, som på MC-grupper på Facebook.
Har nok litt med at et forum er mer søkbart, men på FB er søk dødfødt. Ergo vil samme "dumme" spørsmål dukke opp om og om igjen på samme FB-fruppa!

Observerer da at enkelte blir rimelig kvasse i tonen etter å ha besvart samme "dumme" spørsmål 4-5 ganger i løpet av samme sesong.
For svare MÅ man jo, i alle fall på FB, spiller ingen rolle om man overhodet ikke har noen kunnskap om det det spørres om, svare SKAL man!
:doh
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av Jompa »

Hvis spørsmålene som er listet opp på motorcycle.com er vanlige spørsmål fra nybegynnere, har mc-verdenen forandret seg mye siden jeg var ung, og det er bare 30 år siden.
Da jeg kjøpte min første sykkel var alle mc-førere teknisk interreserte, og kjøreskolene underviste også i elementære ting som når ett dekk skal skiftes og hvordan man smører og justerer kjede.
Er det helt slutt på det nå ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 22 nov 2017, 21:54 Hvis spørsmålene som er listet opp på motorcycle.com er vanlige spørsmål fra nybegynnere, har mc-verdenen forandret seg mye siden jeg var ung, og det er bare 30 år siden.
Da jeg kjøpte min første sykkel var alle mc-førere teknisk interreserte, og kjøreskolene underviste også i elementære ting som når ett dekk skal skiftes og hvordan man smører og justerer kjede.
Er det helt slutt på det nå ?
:lol Jeg trur det er et resultat av at verden har endret seg. Da vi var unge, så brukte vi tida til å sette oss inn i ting, praktiske ting, for det var jo det vi dreiv med. I dag bruker de tida til tastaturer. Da vi var unge hadde vi ikke elektroniske oppslagsverk i lomma. Vi måtte finne ut ting sjøl, eller spørre noen voksne. I dag fisker de opp mobilen og fyrer et spørsmål på verdensveven.

Jeg trur at det er en sammenheng her, at det er en av årsakene til at vi ser så mange banale spørsmål. :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av LarsE »

TGR skrev: 23 nov 2017, 22:48
Jompa skrev: 22 nov 2017, 21:54 Hvis spørsmålene som er listet opp på motorcycle.com er vanlige spørsmål fra nybegynnere, har mc-verdenen forandret seg mye siden jeg var ung, og det er bare 30 år siden.
Da jeg kjøpte min første sykkel var alle mc-førere teknisk interreserte, og kjøreskolene underviste også i elementære ting som når ett dekk skal skiftes og hvordan man smører og justerer kjede.
Er det helt slutt på det nå ?
:lol Jeg trur det er et resultat av at verden har endret seg. Da vi var unge, så brukte vi tida til å sette oss inn i ting, praktiske ting, for det var jo det vi dreiv med. I dag bruker de tida til tastaturer. Da vi var unge hadde vi ikke elektroniske oppslagsverk i lomma. Vi måtte finne ut ting sjøl, eller spørre noen voksne. I dag fisker de opp mobilen og fyrer et spørsmål på verdensveven.

Jeg trur at det er en sammenheng her, at det er en av årsakene til at vi ser så mange banale spørsmål. :)
Trur nok heller at det er en del som sliter med å finne ut ting selv generelt, ikke fordi dem har en smarttelefon på lomma. Kanskje det er litt vanskelig å finne ut av ting selv når du har pute under armene? :-k

Har selv vokst opp med verdsveven lett tilgjengelig men du ser meg sjelden spørre tekniske spørsmål på f.eks Facebook, pleier heller å være den som svarer. Hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det og måtte stå der og vente på at noen skal komme over innlegget mitt og ville svare på det når jeg bare kan søke litt og lese meg opp på det selv? Uansett hvor unike vi tror vi er så er det mest sannsynlig noen som har vært borti samme problemet før eller forklart hvordan ditt og datt fungerer.

Hva gjelder kjøreopplæring så har man jo litt om vedlikehold, slik som å sjekke lys og dekk, og selvsagt sjekke bremser/gass/clutch/osv. Sjekk av lager og kjede står også på planen.
KåreDump skrev: 22 nov 2017, 00:41 For svare MÅ man jo, i alle fall på FB, spiller ingen rolle om man overhodet ikke har noen kunnskap om det det spørres om, svare SKAL man!
:doh
Fint å se at det ikke er bare jeg som har lagt merke til dette. Syns spesielt det er merkelig med de som insisterer på å svare på besvarte spørsmål, som oftest med mindre/dårligere info enn de andre svarene... :roll

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ingen dumme spørsmål - men ikke uvanlig med dumme svar...?

Legg inn av TGR »

LarsE skrev: 25 nov 2017, 12:32
Trur nok heller at det er en del som sliter med å finne ut ting selv generelt, ikke fordi dem har en smarttelefon på lomma. Kanskje det er litt vanskelig å finne ut av ting selv når du har pute under armene? :-k

Har selv vokst opp med verdsveven lett tilgjengelig men du ser meg sjelden spørre tekniske spørsmål på f.eks Facebook, pleier heller å være den som svarer. Hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det og måtte stå der og vente på at noen skal komme over innlegget mitt og ville svare på det når jeg bare kan søke litt og lese meg opp på det selv? Uansett hvor unike vi tror vi er så er det mest sannsynlig noen som har vært borti samme problemet før eller forklart hvordan ditt og datt fungerer.

Hva gjelder kjøreopplæring så har man jo litt om vedlikehold, slik som å sjekke lys og dekk, og selvsagt sjekke bremser/gass/clutch/osv. Sjekk av lager og kjede står også på planen.
Trur kanskje at du ikke helt fikk tak i poenget mitt. Det du snakker om er jo nyanser av smartphone-bruk.

Poenget mitt er derimot at for noen tiår siden, så fantes ikke denne muligheten. Da jeg begynte med mc, på slutten av 60-tallet, så fantes hverken datamaskiner, internett eller mobiltelefoner. Vi måtte snakke sammen, ansikt til ansikt. De fleste av mine novise-spørsmål fikk jeg svar på i miljøet, på motorsenteret i Hvervenbukta osv. Samtaler, observasjoner av hvordan de eldre gutta skrudde og hva de snakket om. Og slik var det jo også på 70 og 80-tallet. De "dumme" spørsmålene vi hadde var ikke synlige for andre enn de i umiddelbar nærhet :thumleft

Svar