Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av kjellv »

simpson skrev: 30 nov 2017, 04:47
kjellv skrev: 29 nov 2017, 21:29
gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskaper :-k
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Det med veigrep må du forklare.
Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr det at den kan ha mye høyere lurvehastighet.
Noe jeg tviler sterkt at den har. Den har bare ett bakhjul som vanlige sykler, så grepet bak er neppe bedre og derfor begrenser kurvehastigheten seg og "fordelen" er bare salgsargument.
En annen ting søm taler mot denne påstanden er vekten av sykkelen.
Foreløpig eksisterer det ikke testrapporter fra motorpressen av Niken. Den har så langt ikke vært tilgjengelig for testing av andre enn Yamahas egne mannskaper. Men dette kommer. I løpet av våren vil den samlede motorpresse får tilgang til testing, og litt ut på sommeren vil den også kunne prøvekjøres av privatpersoner. Men jeg tror det ble sagt at den ikke blir tilgjengelig for Norske forhandlere eller for prøvekjøring her i landet i 2018. Men for de som er interessert vil det bli mulig noe lengre sør i Europa.

Jeg overlater til Yamaha EUs Chief Operating Officier Eric de Seyne og Valentino Rossi å forklare hva som er spesielt med Niken. De har tross alt kjørt den, det har ikke jeg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Jompa »

Jeg har ingen tro på at trehjulte sykler som Yamaha Niken har noen fremtid.
Denne sykkelen har to forgafler som må være paralelle for å kunne styre presist.
Hva skjer når slitasjen etter hvert kommer i styreledd, styrelager, og selve gaffelbeina ?
Og hva om gaffelbeina blir litt skjeve ? Ser for meg nye muligheter for wobbling her.
På en vanlig tohjuls mc kan gaffelen være litt skjev eller vridd uten at det går merkbart utover kjøreegenskapene.

Bedre løsninger er prøvd ut og forkastet tidligere, for at kundene ikke ville ha dem.
F eks navstyring som ble utviklet av Yamaha, Bimota og noen flere.

Den største forskjellen vil nok være motor og drivstoff.
Nå er det el-drift som er i vinden, etter hvert vil det komme alternative drivstoff som hydrogen og kanskje andre drivstoff for forbrenningsmotorer, og på kort sikt effektive bensinmotorer.

Tror nok også vi ganske snart vil se systemer for varsling av fare og nødbremssystemer, som allerede finnes i mange biler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 30 nov 2017, 19:13
simpson skrev: 30 nov 2017, 04:47
kjellv skrev: 29 nov 2017, 21:29
gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskaper :-k
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Det med veigrep må du forklare.
Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr det at den kan ha mye høyere lurvehastighet.
Noe jeg tviler sterkt at den har. Den har bare ett bakhjul som vanlige sykler, så grepet bak er neppe bedre og derfor begrenser kurvehastigheten seg og "fordelen" er bare salgsargument.
En annen ting søm taler mot denne påstanden er vekten av sykkelen.
Foreløpig eksisterer det ikke testrapporter fra motorpressen av Niken. Den har så langt ikke vært tilgjengelig for testing av andre enn Yamahas egne mannskaper. Men dette kommer. I løpet av våren vil den samlede motorpresse får tilgang til testing, og litt ut på sommeren vil den også kunne prøvekjøres av privatpersoner. Men jeg tror det ble sagt at den ikke blir tilgjengelig for Norske forhandlere eller for prøvekjøring her i landet i 2018. Men for de som er interessert vil det bli mulig noe lengre sør i Europa.

Jeg overlater til Yamaha EUs Chief Operating Officier Eric de Seyne og Valentino Rossi å forklare hva som er spesielt med Niken. De har tross alt kjørt den, det har ikke jeg.
Slik jeg oppfatter deg er altså påstandene om bedre veigrep og kortere bremselengse osv, kun yamaha selv som kan si noe om, fordi det bare er de som har kjørt den?

Beklager å si det, men hva yamaha sjefer mener å om sykkelen er ganske lite relevant, de har tross alt alt å tjene på å fremstille den i et positivt lys
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av simpson »

Og Rossi, som tjener 100 vis av millioner i året for å kjøre Yamaha og sier hva som helst for å blidgjøre arbeidsgiveren.
Nei vi får nok vente til det kommer en banetest mellom dette oppkomme og en vanlig Tracer.
Jeg er villig til å sette penger på at denne Niken dessverre taper ganske så mye på en bane.
Og toppfarten er også lavere, de sa de hadde samme motor men den var drevet ned i girkassa så "følt" akselerasjon var lik selv om den var tyngre.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av mekkern »

Nei den "sykkelen" der tror jeg nok blir "hyllevarmer"...
men hva fremtiden bringer så blir det vel mer og mer dilldall med skjermer og skrot og en kort periode med el-drift før det blir forbudt å kjøre mc i det store og hele..

Men litt sånn "på sidelinjen" hva skal en med alle disse elektroniske skjermer og displayer?
jeg setter pris på en mc jeg kan høre og føle hva som skjer-ikke at jeg må studere sykkelens "interface" for å vite hva skjer...

Hvis ikke UP blir nedlagt så greier jeg meg faktisk bare med et speedometer..synet bruker jeg til å se meg rundt og følge med på trafikken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

mekkern skrev: 01 des 2017, 23:51 Nei den "sykkelen" der tror jeg nok blir "hyllevarmer"...
men hva fremtiden bringer så blir det vel mer og mer dilldall med skjermer og skrot og en kort periode med el-drift før det blir forbudt å kjøre mc i det store og hele..

Men litt sånn "på sidelinjen" hva skal en med alle disse elektroniske skjermer og displayer?
jeg setter pris på en mc jeg kan høre og føle hva som skjer-ikke at jeg må studere sykkelens "interface" for å vite hva skjer...

Hvis ikke UP blir nedlagt så greier jeg meg faktisk bare med et speedometer..synet bruker jeg til å se meg rundt og følge med på trafikken.
Det vil selvfølgelig alltid være noen som foretrekker at ting er mindre elektronisk, akkurat som det er enkelte som ikke vil bruke nettbank og til og med noen som mener hest og kjerre er det eneste saliggjørende.

https://www.youtube.com/watch?v=Vkhp8Z1IloQ

Heads-up display har klare sikkerhetsfordeler, du slipper f.eks. å se ned for å se speedometeret, men kan holde øynene på veien. Integrert navigasjon er også nice to have. Dersom hjelmen kan kobles mot sensorer som kontrollerer sykkelen slik som i videoen, dekktrykk, oljenivå, bensinnivå osv, mulighetene her er ganske utømmelige.

I tillegg vil tilkobling mot andre enheter, som telefon, Facebook, og tilsvarende gjøre at man er mer tilgjengelig. Du kan delta på møter f.eks. fra motorsykkelen, f.eks. å arbeide mens du kjører en MC tur appellerer i hvert fall til meg. Så må man gjerne mene at man ikke ønsker dette og at man vil kjøre MC i fred og ro, det er en personlig mening, og handler om preferanse og ikke om poenget eller vitsen med denne teknologien.

Samfunnet endrer seg til å bli mer interaktivt, det gir fordeler og smidighet som er vanskelig å se for seg selv i dag. At MC hjelmen kobles på, på samme måte som alt annet er et helt naturlig skritt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Juicebox skrev: 30 nov 2017, 16:18 Ja dette vet jeg, men ingen motorsykkelfabrikanter har gjort dette(?)- ergo - interfacen er helt ulike og de funker "dårlig". Det jeg prøver å si er at de burde samarbeides, eller at motorsykkelfabrikantene burde heller ta seg rollen som utvikler og produsent.
I dag fungerer de dårlig, men jeg ser ikke for meg at det kommer til å være noe problem når denne teknologien først kommer for fullt. Det vil være omtrent umulig å holde på at man skal gjøre ting på sin måte. Begrensninger av konkurransen ved å nekte å bruke samme teknologi eller frekvens vil bety slutten for produsentene. Det kan godt være at motorsykkelprodusentene er de som til slutt står for utviklingen, men jeg tror heller det blir de store teknologiselskapene som gjør dette. Både motorsykkelindustrien og bilindustrien har i hvert fall hatt en historie for å være sendrektige og lite innovative når det kommer til IKT.

Poenget er at det blir den produsenten som greier å lage en interaktiv og smart motorsykkel/hjelm som overlever.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av mekkern »

Stian87 skrev: 02 des 2017, 09:07
I tillegg vil tilkobling mot andre enheter, som telefon, Facebook, og tilsvarende gjøre at man er mer tilgjengelig. Du kan delta på møter f.eks. fra motorsykkelen, f.eks. å arbeide mens du kjører en MC tur appellerer i hvert fall til meg. Så må man gjerne mene at man ikke ønsker dette og at man vil kjøre MC i fred og ro, det er en personlig mening, og handler om preferanse og ikke om poenget eller vitsen med denne teknologien.

Samfunnet endrer seg til å bli mer interaktivt, det gir fordeler og smidighet som er vanskelig å se for seg selv i dag. At MC hjelmen kobles på, på samme måte som alt annet er et helt naturlig skritt.
Hvordan det er med sikkerheten hvis man skal konsentrere seg om andre ting enn kjøringen er det forsket en del på...
når det gjelder eksempelvis tlf samtaler har man funnet at det største problemet er samtalen-ikke at man fysisk holder tlf.
Australsk undersøkelse viser at man har en økning på 400% for skade ved telefonsamtale kontra sidepassasjer..
At man synes det er artig eller "tøft" med masse dingser er jo en annen sak.

"høy informasjonsbelastning" er også et velkjent problem blant jagerflygere og har ikke spesielt mye felles med hest og kjærre.
Problemet er jo at vi har for mange forstyrrende element rundt oss som tar bort oppmerksomheten fra det vi BØR konsentrere den ensporede hjernen vår om- Kjøring og trafikkbildet.

Dette ser jeg daglig.

Vil heller ikke si at alt utstyret jeg har i bilen ubetinget gjør meg til en sikrere fører-men heller til litt "sløvere".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Jompa »

Jeg skal ikke prøve å gjøre denne tråden til en tråd om Yamaha Niken, og hvorfor jeg ikke tror den har noen fremtid.
Men syns allikevel det er greit å ta frem en tidligere konseptmodell som ligner veldig.
Kawasaki presenterte denne for noen få år siden.
thVNK4300U.jpg


Ellers har jeg nevnt navstyring i mitt forrige innlegg, et system med mange fordeler, som ingen ville ha.
Glemte helt at det er presentert mange konseptmodeller helt uten vanlige nav, som denne:
thS3LXIB4F.jpg
Og er den endelige definisjonen av motorsykkel vedtatt ?
Må en motorsykkel ha 2 eller tre hjul ?
thSCRX2WJS.jpg
Det ble nevnt av en annen at motorsykkelprodusentene er konsrvative, og det stemmer nok.
Her er de to mest revolusjonerende syklene hva angår design på de siste 30 årene.

BMW R80 GS dannet malen for alle senere ADV-sykler


thA2ISV2QD.jpg
Og linjene fra Suzuki Katana finner man igjen i veldig mange moderne sykler
th06SKRU6L.jpg
Jeg tviler ikke på at det kommer nye elektroniske hjelpemidler og ganske snart aktive sikkerhetssystemer, men mc,en som vi kjenner i dag kommer til å utvikle seg lite de nærmeste årene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av kjellv »

Hvem skulle trodd det..
NIKENs grunnide' faktisk er Norsk.. :-k
https://www.mcavisa.no/single-post/2018 ... eli-patent

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Ronning »

Ryktene sier Niken ble unnfanget på et aktivt forum for aktive mc-folk, der medlemsmassen lenge har ytret ønske om et ekstra framhjul...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 09 jan 2018, 21:15 Ryktene sier Niken ble unnfanget på et aktivt forum for aktive mc-folk, der medlemsmassen lenge har ytret ønske om et ekstra framhjul...
Javisst! Akkurat sånn var det :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av kjellv »

:lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er som nevnt tidligere en Brudeli-patent. Først vist i Autofil.
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006

ZZR-Erling

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av ZZR-Erling »

Stian87 skrev: 02 des 2017, 09:07
mekkern skrev: 01 des 2017, 23:51 Nei den "sykkelen" der tror jeg nok blir "hyllevarmer"...
men hva fremtiden bringer så blir det vel mer og mer dilldall med skjermer og skrot og en kort periode med el-drift før det blir forbudt å kjøre mc i det store og hele..

Men litt sånn "på sidelinjen" hva skal en med alle disse elektroniske skjermer og displayer?
jeg setter pris på en mc jeg kan høre og føle hva som skjer-ikke at jeg må studere sykkelens "interface" for å vite hva skjer...

Hvis ikke UP blir nedlagt så greier jeg meg faktisk bare med et speedometer..synet bruker jeg til å se meg rundt og følge med på trafikken.
Det vil selvfølgelig alltid være noen som foretrekker at ting er mindre elektronisk, akkurat som det er enkelte som ikke vil bruke nettbank og til og med noen som mener hest og kjerre er det eneste saliggjørende.

https://www.youtube.com/watch?v=Vkhp8Z1IloQ

Heads-up display har klare sikkerhetsfordeler, du slipper f.eks. å se ned for å se speedometeret, men kan holde øynene på veien. Integrert navigasjon er også nice to have. Dersom hjelmen kan kobles mot sensorer som kontrollerer sykkelen slik som i videoen, dekktrykk, oljenivå, bensinnivå osv, mulighetene her er ganske utømmelige.

I tillegg vil tilkobling mot andre enheter, som telefon, Facebook, og tilsvarende gjøre at man er mer tilgjengelig. Du kan delta på møter f.eks. fra motorsykkelen, f.eks. å arbeide mens du kjører en MC tur appellerer i hvert fall til meg. Så må man gjerne mene at man ikke ønsker dette og at man vil kjøre MC i fred og ro, det er en personlig mening, og handler om preferanse og ikke om poenget eller vitsen med denne teknologien.

Samfunnet endrer seg til å bli mer interaktivt, det gir fordeler og smidighet som er vanskelig å se for seg selv i dag. At MC hjelmen kobles på, på samme måte som alt annet er et helt naturlig skritt.
Å delta i møte mens man kjører, kan neppe kalles bærekraftig utvikling, heller trafikkfarlig!

Svar