Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av AJ »

Utviklingen går kanskje kjappere enn vi tror - og liker :-k
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.

Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?

Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?



Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Rha »

Ser fin ut den, bare rekkevidden er der så.
Men uansett så er ikke denne for meg siden jeg heter Roy :lol
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Ronning »

Positivt sett blir det kanskje mindre vedlikeholdskostnader med el. Jeg har en ventilhustering som bør tas i vinter, og prisen for det tar jo knekken på hele julegleden i høytiden som kommer mot oss.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Ronning skrev: 29 nov 2017, 14:47 Positivt sett blir det kanskje mindre vedlikeholdskostnader med el. Jeg har en ventilhustering som bør tas i vinter, og prisen for det tar jo knekken på hele julegleden i høytiden som kommer mot oss.
Jeg kontaktet nylig to firma, i forbindelse med service inkl. ventiljustering. 8000-8500 skulle de ha, her til lands. Jeg fikk et tilbud hos NorthBike i Sundsvall ( https://www.northbike.se/ ). De beregnet 4316 kroner. Det er noenogførti mil til Sundsvall, men kan jo være noe å vurdere. Du kan kanskje finne vesentlig rimeligere verksteder på svensk side.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av AlfaGuzzi »

AJ skrev: 29 nov 2017, 10:43 Utviklingen går kanskje kjappere enn vi tror - og liker :-k
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.

Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?

Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?



Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
Nei takk. Dette er helt unødvendig og forstyrrende. Ren kjøreglede er en motor med mye karakter og lyd og 2 hjul. Det er det du trenger.
Men for de som nå er på barneskolen og ikke vet om annet enn el-biler og autonome kjøretøyer så er sikkert dette midt i blinken.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Ronning »

gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 15:36
Ronning skrev: 29 nov 2017, 14:47 Positivt sett blir det kanskje mindre vedlikeholdskostnader med el. Jeg har en ventilhustering som bør tas i vinter, og prisen for det tar jo knekken på hele julegleden i høytiden som kommer mot oss.
Jeg kontaktet nylig to firma, i forbindelse med service inkl. ventiljustering. 8000-8500 skulle de ha, her til lands. Jeg fikk et tilbud hos NorthBike i Sundsvall ( https://www.northbike.se/ ). De beregnet 4316 kroner. Det er noenogførti mil til Sundsvall, men kan jo være noe å vurdere. Du kan kanskje finne vesentlig rimeligere verksteder på svensk side.
Knalltips :) Har funnet et verksted i østersund, så jeg skal sjekke pris der. Ellers, uten å ha prøvd en el-mc, ser jeg for meg at en forbrenningsmotor-mc har ti ganger så mye sjel som sin elektriske konkurrent.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Juicebox »

Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Juicebox skrev: 29 nov 2017, 19:16 Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.
Det finnes allerede hjelmer med heads-up display liknende teknologi. Er ikke sikker på om de er på markedet enda, men produktet er ihvertfall laget. Det tipper jeg er en ikke veldig fjern fremtid
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskaper :-k
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 nov 2017, 21:29
gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskaper :-k
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Så da lurer jeg på en ting...

Hvis eneste fordelen med det ekstra fremhjulet er bedre veigrep ved brems og sving:
Veigrepet på min sykkel overgår vertfall mine kunnskaper og derfor så forstår jeg ikke at veigrepet er noe stort argument for å velge en slik. At den har kortere bremsestrekning tillater jeg meg litt og tvile på. Den veier jo sikkert vesentlig mer enn en vanlig sykkel. Eller?

Hadde den kunnet låst akslene slik at man kunne slippe og holde balansen i feks. kø så hadde dette faktisk vært et argument for kjøp mener jeg. Når den ikke kan dette heller så føler jeg de ytterst få antatte veiegenskapene blir spist opp av argumenter som at den er tyngre, bredere, kan ikke kjøres i 2+ felt og blir vanskeligere å lanesplitte med etc. Prisen er nok også vesentlig høyere enn en tilsvarende sykkel med to hjul. Eller...?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 29 nov 2017, 21:29
gsx750_80 skrev: 29 nov 2017, 13:56 Jeg antar denne fort kan ha framtida bak seg: https://www.cycleworld.com/2019-Yamaha- ... EICMA-2017
Skjønner ikke grunnen til å lage noe slikt. Er den ment for folk med dårlig balanse, eller som en slags gradvis avvenning fra mc, og som overgang til gåstol?
Jeg tror kanskje du skal lese litt mer om Niken, du har nok ikke satt deg inn i dennes egenskaper :-k
Niken gir absolutt ingen som helst assistanse for å holde den oppreist, hverken når den kjører eller når den stopper. Den velter akkurat som motorsykler på to hjul kan gjøre! Folk med balanseproblemer eller andre handicap vil ikke ha noen glede av denne dersom de ikke kan håndtere tohjuls motorsykler.
De som har kjørt den sier at du ikke kjører veldig mange meter før du glemmer at det er to forhjul. Du ser ikke forhjulene, og merker dem heller ikke mens du kjører. Fordelene er et mye bedre veigrep både i sving og ved bremsing.
Det med veigrep må du forklare.
Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr det at den kan ha mye høyere kurvehastighet.
Noe jeg tviler sterkt at den har. Den har bare ett bakhjul som vanlige sykler, så grepet bak er neppe bedre og derfor begrenser kurvehastigheten seg og "fordelen" er bare salgsargument.
En annen ting søm taler mot denne påstanden er vekten av sykkelen.
Sist redigert av simpson den 01 des 2017, 06:22, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av cannon »

Sykler med avvikende hjuldiameter har vært laget før. 15 tommers dekk er ukurant og trolig dyrt ift standard 17 tommer.
Er fronten på denne egentlig bredere enn en vanlig front? Det er jo stye og speil som stikker mest ut på vanlige sykler. Kanskje den er like bra på lanesplitting?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av KåreDump »

IMG_E1581.JPG
Får håpe Bertel O. Steen tar feil, men det er dessverre ikke umulig at de har rett....
Skremmende.
For min del kjører jeg MC fordi jeg liker å kjøre, lyden lukten og vibrasjonene er viktige deler av opplevelsen!
En EL-sykkel vil aldri bli rett for meg, og ikke minst jeg vil kjøre selv!
Passive sikkerhetsmekanismer (abs, antispinn osv) er ok for meg, men når driten begynner å besteme hvordan det skal kjøres, da sier jeg takk for meg!!
Er jo nettopp derfor jeg ikke rir på hest! Kjøretøy med egen fri vilje er hel jævlige å kjøre!! :lol
simpson skrev: 30 nov 2017, 04:47 Hvis denne har mye bedre veigrep enn vanlige sykler, betyr .....
Enig, det er nok en gammel markedsføringsgimmic som henger igjen!
Firehjulstrekkere/AWD har "alltid" vært markedsført som om de har bedre veigrep enn sine for eller bakhjulsdrevne motsatser.
Sannheten er vel att en firehjulstrekker kan utnytte veigrepet bedre enn en tohjulsdrevet, ikke at den har mer/bedre veigrep.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Juicebox »

Stian87 skrev: 29 nov 2017, 20:50
Juicebox skrev: 29 nov 2017, 19:16 Jeg syns motorsykkelfirmaene burde samarbeide med hjelmer og interfacen som kan samkjøre med sykkelen. Evt. kan man laste ned sykkelens interface til den nye hjelmen som blir vist på visiret. På den måten slipper fører å se ned på dashbordet og vekk fra veien, men heller ha alt der hvor fokuset bør være.
Det finnes allerede hjelmer med heads-up display liknende teknologi. Er ikke sikker på om de er på markedet enda, men produktet er ihvertfall laget. Det tipper jeg er en ikke veldig fjern fremtid
Ja dette vet jeg, men ingen motorsykkelfabrikanter har gjort dette(?)- ergo - interfacen er helt ulike og de funker "dårlig". Det jeg prøver å si er at de burde samarbeides, eller at motorsykkelfabrikantene burde heller ta seg rollen som utvikler og produsent.

Svar