Kunsten å overleve. Hva skal til?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av cannon »

Enig i det meste her, selv om bilister og andre "mc-trusler" omtales på en tåpelig skarp måte.

http://www.bike.no/nyheter/kunsten-overleve

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av AJ »

Veldig enig i dette med bruk av mobiltelefon under kjøring. Eller mer korrekt, ikke-bruk av mobilen mens man kjører.
Jeg må si jeg fortsatt overraskes over hvor avhengige svært mange er blitt av mobiltelefonen. Den må være påslått alltid og må besvares med en gang den ringer eller varsler om mottatt melding/statusoppdatering.
Om man er midt i en viktig samtale og samtalepartnerens telefon ringer, så har jeg opplevd de fleste gangene at samtalen blir totalt uviktig og avbrytes tvert. Samme om den varsler om en oppdatering på sosiale medier eller noen sender en melding som slett ikke er så viktig, når det kommer til stykket. Alt annet blir ubetydelig og uviktig når denne lille avhengighetsmaskinen av en mobiltelefon påkaller mobiltelefonrusmiddelbrukerens oppmerksomhet :-)å .

Denslags avhengighet bak rattet eller inni hjelmen tror jeg utgjør en rimelig stor risikofaktor i trafikken. Ser dette mer og mer hos mange i trafikkbildet. Folk med blikket ned mot rattet mens bilen beveger seg over i motgående for deretter å se en kjapp rattbevegelse tilbake i eget kjørefelt. Og enda mer bekymringsfullt; bilen bak deg i køen i både lave og noe høyere hastigheter, som begynner å bremse så seint ved stans i trafikken, at man sitter og er livredd for å bli påkjørt bakfra.
Og joda, har flere ganger sett at føreren i bilen med slik atferd sitter med hodet bøyd ned mot rattet og "bråvåkner" akkurat tidsnok til å unngå sammenstøt mens jeg i bilen foran sitter med hjertet i halsen og kikker meg om etter en plass hvor jeg kan svinge til side og slippe det det bakenforliggende mobiltelefonfaremomentet forbi.

Jeg har så langt ikke hatt behov for å prate i telefon mens jeg kjører bil. Heller ikke behov for å svare påmeldinger mens bilen er i fart.
Samtaler og meldinger går det veldig fint å gjøre når en trygt parkert. Selv om den som har påkalt oppmerksomheten gjerne lurer på hvor jeg ikke svarte med en gang selv om grunnen til at de tok kontakt på ingen måte var krisepreget eller hastet veldig på annen måte.
Da tar jeg meg gjerne tid til å forklare hvordan det var i tiden før mobiltelefonbruken tok så avsindig av som den nå har gjort.
Vi greide oss utrolig bra da også og var, tør jeg påstå, langt mindre stresset både i dagliglivet og ikke minst i trafikken, enn mange er i dag.

Så ja, her blir det fortsatt ingen telefonbruk i bilen, selv med allverdens finurlige handsfreesystemer. Samme inni hjelmen på MCturene. Har prøvd med telefon på MC og det funket helt fint, men merket jeg ble forstyrret av det under kjøringen. Så nei, takk.
Jeg nyter heller kjøringen uten telefonmas og musikk på MCturene og veldig sjelden musikk i bilen. For meg blir da både motorsykkelen og bilen et veldig behagelig fristed med full fokus på den gode kjøreopplevelsen når kjøreforholdene er lagt til rette for det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av Stian87 »

Veldig enig i det, selv om jeg nok mener det er en vesensforskjell mellom bruk av telefonen til teksting, lesing eller annet tilsvarende og det å snakke i den, særlig om man har et godt handsfreesystem integrert i bilen. Svært sjeldent er samtalene særlig lange eller livsviktige, men det kan være praktiske årsaker til at du må ta de før du stopper. Alt fra f.eks. kan du kjøpe med poteter, eller vi drar videre.

Jeg synes nok også at argumentasjonen om hvor farlig mobiltelefon er mister noe av sin legitimitet all den tid man sammenlikner ting som å prate i telefonen og å sitte på facebook. Jeg savner også at analysen tar høyde for at folk er forskjellige. Noen sjåfører kan være såpass sløve at det er vel så farlig, mens andre lar seg mindre påvirke av faktorer som musikk. Samtidig nevnes sjeldent fikling med instrumenter, spising, drikking, røyking snusing, pille seg i nesen, trøtthet, sykdom osv osv osv, hvor alt sammen kan være vel så farlig som å sitte med mobiltelefonen. Essensen må være at det aller beste er å ha fullt fokus.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 15 jan 2018, 12:11 Jeg synes nok også at argumentasjonen om hvor farlig mobiltelefon er mister noe av sin legitimitet all den tid man sammenlikner ting som å prate i telefonen og å sitte på facebook.
Enig!
Å sammenligne å snakke i mobil med å tekste/sjekke Facebook er helt fjernt!
En mobilsamtale via handsfree tar ikke mer oppmerksomhet enn en samtale med en av passasjerene i bilen.
Det skal være ekstremt krevende kjøreforhold før jeg stilner av og slutter å føre en samtale med passasjerene i bilen jeg kjører!

Meldinger (messenger/SMS/mail/Snapchat etc) er en asynkron teknologi, nettopp fordi man ikke skal behøve å svare øyeblikkelig.
Og det burde være unødvendig å plundre med slike ting mens man kjører!

Vil påstå at å spise og drikke bak rattet/styret er MYE mer forstyrrende enn å snakke i telefonen, hadsfree eller ei!
Vi har nok mye mer motvilje mot å slippe en varm kaffekopp enn vi har mot å slippe en mobiltelefon om noe skulle oppstå.

En annen ting er at loven/forskriften KUN omfatter mobiltelefoner og radiotelefoni over offentlig nett.
Har du som flere entreprenører, brannvesen, busselskaper osv, et lukket nett kan du jabbe i vei i en håndholdt walkie-talkie så mye du vil mens du kjører!!
Har en kompis som klarte å sakke seg fra et forelegg for mobilbruk ved å påstå at han brukte en håndholdt wlkie-talkie over et lukket nett!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av Stian87 »

Haha for en fjern lovgivning! Forøvrig helt enig med deg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av LarsE »

Jeg er nok en av de som "banner i kirka" og kjører med intercom koblet opp mot telefonen. Synes det er flott å kunne ta en telefon til de som sitter hjemme med hjertet i halsen (passerte en gang over kvamskogen like før det gikk ras, da før jeg hadde kommunikasjon i hjelmen, da satt modern med hjertet klint oppi tenna), og hører også på musikk eller podcast. Ja, det kan kanskje stjele litt oppmerksomhet men hadde jeg skulle sitti der og hørt på vinden passere forbi hjelmen hele tiden hadde jeg blitt så sliten at jeg nok hadde vært dårligere skikket til å kjøre enn når jeg hører på musikk. Føler også at musikk hjelper meg å komme i "sonen", og har alltids muligheten til å skru av musikken.

Men jeg rører ikke telefonen mens jeg kjører. Er borti intercomen av og til men den er så lett å bruke at det tar ikke særlig mye. Får SMSer opplest, alt annet kan jeg heller stoppe og chatte litt hvis jeg har tid.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av simpson »

Bruker telefon når jeg kjører sykkel, ingen problem.
Med GPS koblet til tlf ser jeg hvem som ringer, ta tlf og legge på med å trykke på GPS.
Har ingenting med å være avhening av å være tilgjengelig, men det er veldig praktisk å ha tlf tilgjengelig også når du kjører sykkel.
Trafikkfarlig? næææ ikke værre enn mye annet en gjør i trafikken.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av KåreDump »

simpson skrev: 15 jan 2018, 19:30 Trafikkfarlig? næææ ikke værre enn mye annet en gjør i trafikken.


Enig med deg!

Så forøvrig en Mythbusteers-episode i går som omhandlet mobilbruk i bil.
De kunne ikke påvise noen forskjell i bilistenes "konsentrasjonsevne" mellom brukere av handsfree kontra håndholdt telefon.
Derimot påviste de ganske så stor forskjell i konsentrasjonsevne hos de som førte en samtale mens de kjørte og de som ikke gjorde det....
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av Stian87 »

Vurderer selv Sena 10U nå som kobles til en liten joystick ved styret og mobiltelefonen via bluethooth, har vansker for å se for meg at det er noe mer trafikkfarlig enn å dytte på knottene på kjørecomputeren. Sikkert ikke kjempesmart å gjøre i krevende trafikale situajsoner, men ellers må det være helt uproblematisk.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kunsten å overleve. Hva skal til?

Legg inn av KåreDump »

Som ellers i livet handler det vel mest om hvor godt du håndterer det du egentlig skal drive med i utgangspunktet, altså kjøringen i dette tilfellet!

Ei venninne av meg kan for eksempel strikke en genser mens hun følger med på TV, jeg klarer ikke å strikke en gryteklut engang, selv om jeg sitter i den "största möjliga tystnad"..... :lol :lol

Jo bedre du kan en ting jo bedre takler du litt distraksjoner, problemet er bare at vi mennesker ofte overvurderer våre evner.
Ikke minst i trafikken!
80% av alle bilister mener de selv er mye bedre enn gjennomsnittet!
Det er vel derfor vi har lover om mobilbruk i trafikken?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar