KTM vs Yamaha

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
fmc
Innlegg: 4
Registrert: 16 jan 2018, 08:17
Motorsykkelen din: Snart MC?

KTM vs Yamaha

Legg inn av fmc »

Hei.

Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.

Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.

Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?

Har noen erfaring med noen av dem?

Hilsen

Frank

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av gsx750_80 »

fmc skrev: 16 jan 2018, 09:03 Hei.

Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.

Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.

Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?

Har noen erfaring med noen av dem?

Hilsen

Frank
Har ikke erfaring med noen av disse, men sjansens er vel betydelige for at Yamahaen er rimeligere i drift, og mer driftsikker.
En annen sak: Dersom disse er sykler uten kåpe - har du tenkt over den saken?
Jeg pendler selv 80 km per dag, når føret tillater det (og noen ganger når det ikke tillater det).
Jeg har registrert at det var overraskende mye kaldere å kjøre en stor 4-sylindret naken sykkel, enn den lille Kawasakien jeg har, som har kåpe.
Nå kan det legges til at jeg bor i trøndelag, og vi er dessverre velsignet med mye drittvær, og temperaturer i gjennomsnitt rundt 4 grader C lavere enn feks Oslo, når det er "sommer" her.
mvh

-gsx750_80

fmc
Innlegg: 4
Registrert: 16 jan 2018, 08:17
Motorsykkelen din: Snart MC?

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av fmc »

Takk for god info. Jeg bor i trøndelag selv jeg, så infoen er veldig relevant. Men skal bare kjøre 37 km tur retur jobb. Så det bør gå.

fmc
Innlegg: 4
Registrert: 16 jan 2018, 08:17
Motorsykkelen din: Snart MC?

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av fmc »

Hvor mange dager mener du det er kjørbart for en MC her oppe?
Fom april tom september?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av kvase »

Mulig meget god pendler mc kan jo være BMW G310GS
Ut fra det jeg har hørt så er vist den rimelig ang service -- og ikke så gæli i pris
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=111865189
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

fmc
Innlegg: 4
Registrert: 16 jan 2018, 08:17
Motorsykkelen din: Snart MC?

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av fmc »

Takk for innspill. Det var faktisk den første av dem i den klassen jeg startet å se på. Men så landet jeg etterhvert på at jeg ønsker litt HK om man skal gjøre en forbikjøring etc. Og da forsto jeg at det var veldig stor forskjell på motorkraften på BMW og de to andre.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av pingvin »

Ikke kjøp KTM, veldig vanedannende, hatt 11 av de nå, fra 250cc til 1000cc :crazy:

Har nok hatt fryktelig flaks for de går visstnok i stykker hele tiden men har egentlig ikke hatt noen problemer men noen av de til dags dato...som ikke har vært selvforskyldte, de har det vært noen av :sorry

Hatt 3 Yamahaer også, ikke det, liker Yamaha, like bra kvalitet som Honda og like pene sykler som Ducati :thumleft

Nå kjenner jeg ikke hverken mye til M-03 eller Duke 390 utover at 390 vel blir bygd i India (?) så burde jo holdte kjeft....
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 16 jan 2018, 17:40 Ikke kjøp KTM, veldig vanedannende, hatt 11 av de nå, fra 250cc til 1000cc :crazy:
:knegg
Tror jeg kan skrive under på at KTM fort blir vanedannende, ja... ;) .
Har bare hatt en, den største de har laget, men også kjørt 690 Duke en del.
Begge like vanedannende :crazy: .

Litt mer småtull med KTM'en enn Yamaha TDM'den jeg hadde i sin tid. Men dette kan være tilfeldig.
Uansett ingen kritiske feil som har gjort at sykkelen har sviktet under kjøring og strandet langs veien.

@fmc: Velkommen hit til MCsiden, forresten :vs .
Og lykke til med valget av rett sykkel - for deg. Det er jo nettopp det dette handler om :).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av gsx750_80 »

fmc skrev: 16 jan 2018, 09:59 Hvor mange dager mener du det er kjørbart for en MC her oppe?
Fom april tom september?
Det varierer ganske mye. I 2017 startet ikke sesongen for min del før i 2. halvdel av april, men til gjengjeld tror jeg den varte til
bortimot midten av november, dvs den varte omtrent 7 mnd.
I 2016 derimot, var det glatt på E6 en av de første dagene i oktober. Da kjøpte jeg månedskort med tog, og benyttet det resten
av året. Dette til tross for at det senere samme år kom en god del dager da jeg kunne kjørt mc til jobb.
Jeg tror man kan si at sesongen typisk varer litt over 6 mnd. Jeg kjører så lenge det ikke er is på vegen, og temperaturen er minst 1-2
grader C.
Da kan det nevnes at jeg ikke har benyttet piggdekk.
Hadde jeg hatt en sykkel som passet bedre for vinterbruk, hadde det gått an å basere seg på mc nær sagt året rundt.
Møtte feks en mc med sidevogn i Åsen, mellom Levanger og Stjørdal, sist helg.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av BAJAZZ »

fmc skrev: 16 jan 2018, 09:03 Hei.

Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.

Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.

Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?

Har noen erfaring med noen av dem?

Hilsen

Frank
Hadde nok satset på Yamaha når det gjelder driftsikkerhet. Jeg hadde KTM 1290 SA en periode, men den var det stadig noe tull med.... :ills
Etter tredje havariet orket jeg ikke mer, og satset på Triumph i stedet(har 2 stykker nå, null problemer så langt) :twothumbs:
Men jeg fikk nok en mandags-sykkel, for jeg har hørt med andre som har samme sykkel, og de har hatt om trent null problemer.
Og de er vanedannende, for når det gjelder spenst og styrke, så er nok KTM i særklasse. Her handler det om MOTOR og ytelse.
Til tross for problemer og havari, jeg skal nok aldri si at jeg ikke kommer til å kjøpe KTM igjen.... For den er et savn, og forhandleren kan jeg bare fullrose. Ordnet opp så godt det lot seg gjøre.
Uansett, lykke til med valget. Velg den som får frem smilet og godfølelsen i magen :D

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av LarsE »

Jeg ville nok valgt KTMen. 390en har blitt rost av omtrent alle, den har vel mest hester og? Jeg og kompisen min har hatt KTM i ett år nå og forutenom en plastbit på avveie i kompisen min sin så har det ikke vært noen problem. Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av kjellv »

LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 17 jan 2018, 20:08
LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon
Hmm, dette hadde ikke jeg fått med meg. Men da skal det vel også være billigere å fjerne plomberingen, siden det nå ikke er en forskjell på avgiftene mellom en 35kW og fulleffekt sykkel?

Men uansett, grunnen til at eg nevnte plombert sykkel er at (eg har vert fall opplevd) du da slipper å tyne motoren så mye for å oppnå samme effekt. Eg har ein sykkel med 35kW, plombert ned frå 37kW, og ein med 30kW, plombert ned frå 49. Og eg merker at det er klar forskjell på den som i grunn har 35kW originalt og den som har 49kW originalt, med at den med 49kW er mye mer livlig, og har vel mer dreiemoment enn den andre, selv om den har mindre hester enn den med 35kW.

Og så har du jo muligheten for å fjerne plomberingen uten å si ifra, eller å fjerne plomberingen og så klasse sykkelen opp når den tid kommer. Da kan du jo få "ny" sykkel for 500,- i visse tilfeller (eller i andre så er det snakk om 15k, som f. eks Honda)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av kjellv »

LarsE skrev: 17 jan 2018, 22:45
kjellv skrev: 17 jan 2018, 20:08
LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon
Hmm, dette hadde ikke jeg fått med meg. Men da skal det vel også være billigere å fjerne plomberingen, siden det nå ikke er en forskjell på avgiftene mellom en 35kW og fulleffekt sykkel?

Men uansett, grunnen til at eg nevnte plombert sykkel er at (eg har vert fall opplevd) du da slipper å tyne motoren så mye for å oppnå samme effekt. Eg har ein sykkel med 35kW, plombert ned frå 37kW, og ein med 30kW, plombert ned frå 49. Og eg merker at det er klar forskjell på den som i grunn har 35kW originalt og den som har 49kW originalt, med at den med 49kW er mye mer livlig, og har vel mer dreiemoment enn den andre, selv om den har mindre hester enn den med 35kW.

Og så har du jo muligheten for å fjerne plomberingen uten å si ifra, eller å fjerne plomberingen og så klasse sykkelen opp når den tid kommer. Da kan du jo få "ny" sykkel for 500,- i visse tilfeller (eller i andre så er det snakk om 15k, som f. eks Honda)
Fullt så enkelt er det nok ikke.
Om man har en Euro3 sykkel som er registrert og avgiftsbelagt etter gammel avgift gjelder den gamle ordningen. Da må du betale avgiftsmellomlegget ved oppregistrering.
Hvordan det fungerer og kostnader ved oppregistrering av Euro4 kan nok variere litt fra modell til modell. Det er mye vanlig nå at omtrent all plombering ligger i ECU, evt i tillegg til en strupning i luftfilterboks/innsug. Oppregistrering av disse kan trenge nye TUV papirer, disse kan man kanskje kjøpe fra importør. I tillegg må ny programvare legges inn, det er jo ikke noe man uten videre gjør selv.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: KTM vs Yamaha

Legg inn av simpson »

pingvin skrev: 16 jan 2018, 17:40 og like pene sykler som Ducati :thumleft

Drikker på du en onsdag?
Har til gode å se en japse som kan måle seg med italienere når det gjelder design.......

Svar