noen som vet om dette er går under a2?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
JoachimMC
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2017, 11:49
Motorsykkelen din: Din MC her

noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av JoachimMC »

Jeg kikker nok så mye på finn etter MC og kom over en som jeg kunne tenkt meg, men ser at den er registrert som tung (før de nye reglene) det er en 600cc med 41hk originalt fra 94. jeg spurte vegvesenet om den var mulig og kjøre på A2 sertifikatet men fikk bare tilsendt 3 punkter med hva som går under A2. (det ''effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg'' greia)
så er det da lovlig og kjøre en sykkel som er tung regga før de nye reglene som hadde gått som A2 nå etter de nye reglene, eller må den registreres som A2?

-Joachim

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av LarsE »

Så lenge sykkelen har maks 48hk og maks 0,2kW/kg den dag i dag, så har du lov å kjøre den på A2. Om motoren ikke utvikler mer enn 48hk, eller sykkelen har blitt plombert av produsent eller forhandler eller privatperson (og når det eventuelt er gjort) har ikke noe å si.

JoachimMC
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2017, 11:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av JoachimMC »

så vist jeg blir stoppa så sier de ingen ting på at den står som tung? :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av LarsE »

Det kan eg ikkje garantere, men du har lova på di side. Klasse A2 gir deg førarrett for motorsykkel med maks 35kW og maks 0,2kW/kg, heilt uavhengig av kva klasse som står i vognkortet. Om du vil kan dei kanskje få endret det på din lokale trafikkstasjon, slik at du får riktig klasse i vognkortet også.

JoachimMC
Innlegg: 8
Registrert: 20 aug 2017, 11:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av JoachimMC »

da ble jeg litt klokere i dag, takk for svar :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av SverreOlsen »

Ikke alltid politiet vett hva de snakker om.
Måtte fysisk selv ringe til staten vegvesen og få dem til å forklare før eg fikk kjøre videre, ble stående i 30 min.
Var med stor varebil vel å merke, de mente den var lett laste bil når den var registrert som personbil klasse 2 ( har med avgangsklassen når bilen er ny om det et klasse 1 eller 2)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: noen som vet om dette er går under a2?

Legg inn av KåreDump »

JoachimMC skrev: 18 jan 2018, 19:22 så vist jeg blir stoppa så sier de ingen ting på at den står som tung? :)
Dattra mi har en Honda Shadow 750, den er registrert som Tung Motorsykkel (MCT) 33.00 KW/45 HK og 248Kg (altså godt innenfor kravet til mellomtung).

Kjøpte den når jeg begynte å øvelseskjøre med henne. I øvelsessituasjonen var det null problem, siden hun har lov å øvelseskjøre på tung MC.

Ble litt skeptisk etter at hun fikk A2-lappen. Men sjekka med den lokale trafikkstasjonen og de opplyste om at det ikke var noe poeng i å omregistrere sykkelen. Så det ble aldri gjort.
SverreOlsen skrev: 19 jan 2018, 00:26 Ikke alltid politiet vett hva de snakker om.
Sant!!

Så kanskje det kan være greit i omregistrere....?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar