Hjelp til kjøp av sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Er man helt fersk rundt dette, så er det nok uansett lurt og tenke på dette før man slenger blekket på blokka. Det virker som at sykkelen (hvis det er den keg linket til lenger opp) har både kn filter og er mappet etc. Da er det vel ikke bare bare og bytte tilbake til orginalt heller?

Er litt på tunn is her nå, men sånn jeg forstår TS så er ikke effektanlegg noe som står høyest på ønskelisten og da kan det være greit og være klar over bakdelene :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

En annen ting som kan være greit å sjekke er drev og kjede. Dette koster vel ikke all verden, men drevene på min gamle BMW S1000R som hadde ruller ca. 20.000km. Var helt utslitt.

Greit å vite om sånne ting, for da har man noe og forhandle med :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Hehe ja. Om man bare skal vise den hos svv så ser jeg ingen grunn til å bytte alt annet. Sist jeg måtte inn på visning så sjekket de bare om potta var E-merket. Da hadde jeg Power commander og kn filter. Filter kan være litt vrient å sjekke da man må løfte opp tanken på disse syklene. Min PC lå under baksetet på den tida.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det vel ikke trimmingen i seg selv som er problemet, men støyen vel? Evt. Avgass og utslipp?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Man skal ihvertfall få et sertifikat av anlegg-produsenten. De fleste produsenter har dette på nettsiden deres. De sjekket ikke avgasser da jeg var der. Ga alt som fulgte med på anlegget mitt av dokumenter. Der tror jeg alt av avgasser og støy skal være dokumentert av produsent, er derfor de har fått E-merkingen. Om jeg ikke er helt på bærtur nå(kanskje Kjell kan rette på meg :p) men tror de bare måler db om det er en importert sykkel eller veteransykkel med uoriginalt anlegg.

Toven

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Toven »

Hvis man blir stoppet med godkjent slip-on, bare ikke ført i vognkortet, hvorfor må man vise sykkel med original potte?
Er det ikke bare å fikse seg time for å godkjenne sykkelen med den nye potta, eller møte opp til visning med dokumenter for å få den godkjent?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Er ikke alle som gidder å svi av 500kr+ for å bare få det ført opp på vognkortet.

Toven

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Toven »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 19:37 Er ikke alle som gidder å svi av 500kr+ for å bare få det ført opp på vognkortet.
Muligens formulert litt dårlig..

Sikkert lettere å spørre SVV om dette men;
Etter å ha blitt stoppet med en e-merket godkjent slip-on (men ikke ført i vognkortet), hvorfor er det nødvendig å dra på visning med original eksos hvis man blir pålagt å vise sykkelen?
Kan man ikke da møte opp på visning med dokumenter som viser at den nye potta er innenfor støykrav og det som hører til?

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av MCTS »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Når det gjelder linket mt-07 til 75.000, så har den «effektannlegg, KN luftfilter og Rapidbike Evo Exclusive tenningshjerne» hva har dette å si for meg mtp bruken, garanti på sykkelen? Bør jeg heller vurdere en litt dyrere og original sykkel enn en som er skrudd på? Jeg vil helst slippe å måtte ordne å styre med ting og få det godkjent osv i ettertid. vil ha en tut og kjør sykkel :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Det er ganske vanlige oppgraderinger som oftest er plug n play. Jeg er litt usikker på hva de mener med en tenningshjerne, men vil tro det er en piggyback tuner ala power commander, Boosterplug eller lignende. Du får spørre forhandler dette vil ha noe å si ang garanti. Av de jeg har vært i kontakt med så har dette ikke så mye å si. Man kan alltid plugge ut «tenningshjernen» og «ingenting har skjedd».

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av MCTS »

ok, takk for rask svar :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av kjellv »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 20:19 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Når det gjelder linket mt-07 til 75.000, så har den «effektannlegg, KN luftfilter og Rapidbike Evo Exclusive tenningshjerne» hva har dette å si for meg mtp bruken, garanti på sykkelen? Bør jeg heller vurdere en litt dyrere og original sykkel enn en som er skrudd på? Jeg vil helst slippe å måtte ordne å styre med ting og få det godkjent osv i ettertid. vil ha en tut og kjør sykkel :)
Jeg har ikke sett på annonsen før nå.. :-k
Fyll magen godt opp med is.., ta det ganske med ro. Det er svært få sykler til salgs ennå, markedet våkner ikke før om et par måneder.
Det kan godt være at dette er et bra kjøp og en god sykkel, men garantien tror jeg du kan se langt etter. I hvert fall om noe skulle oppstå med motoren.
Ikke det at jeg tror motoren har tatt skade av verken KN filter, tenningshjerne (hva nå det er for noe) eller LeoVince anlegget. Men slike inngrep gir Yamaha en romslig og grei åpning for å avslå garantikrav. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette anlegget er montert heller, i mine øyne ser det ikke ut i det hele tatt..
Men det haster vel ikke så veldig? Ha litt is i magen og pengene klar så slår du til når riktig annonse dukker opp :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Haha min tur å rette på deg, Kjell. Mivv, ikke Leo Vince. Ja, den er stygg og gammeldags ja!

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av MCTS »

Det er jo ikke stor prisdiff til en ny sykkel, kommer på 99.900kr + reg. er det noen fordeler ulemper jeg bør tenke på? en prisdiff på 25.000kr er jo veldig lite for en 3-4 år brukt sykkel og en helt ny. mulig jeg tenker feil da jeg kun er vant til biler.
Jeg kan ta meg råd til det så lenge sykkelen er kliss ny og har 5 års garanti. Vet dere om det går an å forhandle på nyprisen? og eventuelt om det finnes rabattavtaler? jeg tenker da at det vil være en sykkel jeg skal ha en stund dersom jeg kjøper den ny og ikke brukt. synes 25 la
Sist redigert av MCTS den 24 jan 2018, 22:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 22:35 Haha min tur å rette på deg, Kjell. Mivv, ikke Leo Vince. Ja, den er stygg og gammeldags ja!
:prf

Svar