Harley blir elektrisk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Harley blir elektrisk

Legg inn av Joachim »

Harley har jo lekt litt med en elektrisk prototyp, nå ser det ut til at det blir alvor. Skal vi tro Bloomberg så kommer en helelektrisk Harley i salg i løpet av neste år: https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-livewire
Spennende, kanskje min neste sykkel blir elektrisk? I så fall bør de øvrige produsentene komme med noe, en elektrisk Tiger fra Triumph hadde vært toppers for meg, selv om mange sikkert får frysninger på ryggen bare av tanken :D

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av overlay »

Skal ikke se bortifra at din neste sykkel blir elektrisk, det er jo selvfølgelig avhengig av hvor lenge det er til du skal bytte ut :roll
Bra det er utvikling på dette, tror at ladetid og energitetthet -> vekt er største problemet akkurat nå for at man skal bytte ut bensin

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Juicebox »

Litt skeptisk til elektriske sykler i Norge og alle andre land med korte sesonger. Kan jo ikke være bra for batteriet å la den stå under vinterlagringa? Teknologien har sikkert kommet lengre enn tankegangen min, men fortsatt litt skeptisk.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Jompa »

Jeg tror at de som kjøper el mc velger andre produsenter enn HD, som ikke akkurat er kjent for å være fremst på innovative løsninger og ny teknologi.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av simpson »

Ingen tvil om Harley også har ett lydimage som de selger mye på.
Og da blir det vel stille i gatene med en EL Harley :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Jompa »

Apropos el Harley.
Noen som vet hva Electra Glide kommer av, navnet altså ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev: 03 feb 2018, 13:41 Apropos el Harley.
Noen som vet hva Electra Glide kommer av, navnet altså ?
It seemed fitting that the first 100th-anniversary Harley-Davidson model we sampled should be the Electra Glide, perhaps the most traditional of all Harley's models. The "Glide" part goes back to 1949, when Harley first introduced a hydraulically damped fork, the Hydra-Glide, on its big twins. The name was applied to the entire bike in 1958, when the Duo-Glide was rolled out with rear suspension. In 1965, when the big twin got much needed electric starting, it was renamed the Electra Glide. For six years, until the Super Glide, the first true factory cruiser, debuted out in 1971, the Electra Glide was the only Harley big twin. It was the bike that you thought of when someone said "Harley," "dresser," "big twin" or even "American motorcycle."
Kilde https://www.motorcyclecruiser.com/2003- ... ra-classic

Samt litt stoff her https://www.harley-davidson.com/us/en/m ... file2.html

Brukeravatar
Plastrakett
Innlegg: 12
Registrert: 25 jan 2018, 17:34
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Plastrakett »

Har vært veldig fornøyd med de elektriske sykklene jeg har kjørt så langt, så flott at HD følger etter.
Bilde Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av erik m »

simpson skrev: 03 feb 2018, 09:25 Ingen tvil om Harley også har ett lydimage som de selger mye på.
Og da blir det vel stille i gatene med en EL Harley :lol
Ikke helt stille. Sånn hørtes den ut i 2014 da de første kom ut på veien:
https://www.wired.com/2014/06/harley-davidson-livewire/

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Elruts84 »

Noe av det jeg liker best med MC, er at de ikke er Eletriske...

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Juicebox »

Elruts84 skrev: 04 feb 2018, 01:57 Noe av det jeg liker best med MC, er at de ikke er Eletriske...

Elruts
Det var da en veldig vag og utdatert og kanskje litt random utsagn? (om det er lov å si det)
"Jeg liker sokker fordi de ikke er laget av bambus"

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av mekkern »

Like vagt random og utdatert som MC egentlig er? :lol

BIL er jo mye bedre sett ut i fra de fleste parametre: komfort-sikkerhet-forbruk-støy-mulighet til mer bagasje/passasjerer... :knegg

Hvilke grunn vi har for å kjøre MC er jo ymse men generelt er de "egoistiske" som: lettere frem i kø-gasse litt ekstra-kjøre litt fort i svinger-eller ut i skauen-generelt stort sett mye "unødvendig fritidskjøring"-at noen også synes type motor er viktig er da ikke veldig rart..
Lyd er en del av opplevelsen...motorlyd.. ikke hårføner..
Eller skal vi si at en 20kw elektrisk scooter skal dekke alles behov for 2hjuling og da kun for til/fra jobb? :prf

JEG skal aldri kjøpe meg EL sykkel-heller ikke EL bil (kjører dette i jobb).
Har antagelig kjøpt meg min siste bil nå-for om få år kommer autonome biler nivå5 og jeg gidder ikke "kjøpe eie serve" en "bil" jeg ikke får kjøre selv. :[-(
Kan jeg ikke kjøre selv er det andre transportløsninger jeg heller ikke kjører selv som gjelder.

Eller EL tråsykkel...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av simpson »

Helt enig mekkern
Jeg kommer heller ALDRI til å eie El-sykkel, uansett merke eller utseende.
Den dagen, må gud forby, det kun er El-sykler, er min tid som mc-kjører definitivt over.
Kan ikke se noen god erstatning for en sykkel med en forbrenningsmotor som ville gjort at jeg skulle kjørt noe annet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Bjerknez »

Tror dette kommer til å gå seg til jeg. Dette kommer jo ikke over natten. Vi ble også hysteriske vedrørende røykeloven som tredde i kraft for noen år siden. Ingen hadde tro på dette, men det gikk seg til det også.

Vi mennesker er vanedyr og egentlig ganske «dumme» i den forstand. Er vi vant til noe så holder vi oss til det samme hva andre eller til og med vitenskapen sier.

El sykler og el biler er kommet for å bli. Vi kan jo diskutere miljøgevinsten rundt dette, men at det kommer er vel ingen hemmelighet. Det er vel helleringen hemmelighet at de fleste naturlig vil konvertere til el sykkel på sikt. De som ikke velger og henge med på utviklingen kan jo holde seg til det dem er vant til en en god stund til vil jeg tro før det forsvinner fra markedet.

At en el sykkel vil bli overlegen dagens sykler med tanke på kraft på sikt er jeg helt sikker på. Jeg er ikke 100 % overbevist om at tiden er inne ennå for å bytte til el sykkel, men noen få år til så tror jeg kanskje det løsner. Akkurat som med biler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley blir elektrisk

Legg inn av Bjerknez »

Etter å ha kjørt elbil (e-golf) den siste tiden så føles det nesten gammeldags og sette seg inn i en dieselpurke igjen. Rekkevidden er fortsatt en liten flaskehals, men den er nok mer enn god nok om ytterst få år.

Svar