Klargjøring for vinterlagring.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Hei og velkommen hit til forumet B. Sveigdalen. Ja du bør nok bytte olje før du vinterlagrer. Det kommer selvfølgelig ann på hvor langt sykkelen er gått. Er sykkelen gått bare et par tusen km, er det ikke noe problem å la den stå med oljen på.
Jeg bytter olje en gang i året, det vil si når jeg vinterlagrer. Kjører mellom 8 - 10 000 km i året. Kjører custum så det går ikke i de høye turtallene så jeg kan kjøre litt lengre på intervalene en en turtallsmaskin.

Gammel olje (slitt olje) vil renne lettere av en hva en ny olje gjør. Ny olje er seigere og legger seg som en beskyttende film i motoren.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Ta servicen selv

Legg inn av Thruxton »

Å selv ta servicen på doningen syntes jeg er en del av det å ha motorsykkel. Alle kan lære å ta deler av servicen selv. Og alle de som i dag kan en del, har begynt en gang. Med litt hjelp av andre eller fra en instruksjonsbok kan man finne ut hvordan man bytter olje på motor, gear og kardang. Å bytte plugger, gaffelolje og kjølevæske burde også gå med litt veiledning i starten. Å justere ventiler og forgassere er ikke så enkelt. Motorer med 1 eller 2 forgassere kan man klare med en del trening.
Men på en del doninger må man jo demontere halve sykkelen for å komme til. Sytti- og åttitallsdoninger er stort sett enklere å mekke med selv, og da som sagt spesielt de med få sylindere.
Alt i alt er det en urskog av modeller. Og de fleste er ulikt bygd opp. Men der er jo det som gjør dette så fasinerend.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Joppe
Innlegg: 35
Registrert: 25 mai 2005, 09:59

Legg inn av Joppe »

Vinterlagring i år går ut på full demontering, lakkering av ramme og tank samt montering av ny kåpe. Overhaling av gaffel med progressive fjærer og bremser samt montering av Scottoiler. Kommer også en ny Corbinsal som skal på. Gleder meg sykt til våren. Hver gang jeg ser på kvitteringene fra Tyskland og USA ler jeg lenge og tar meg en cognac. :lol:

Fj'en har ikke gitt annet enn positive opplevelser og blir ikke byttet ut de første årene.
Et tips...jeg fikk noen riper i plexiglasset. En kompis i akvariebransjen ga et tips om rubbing og polering. Knallbra resultat...sparte 650.- dersom jeg hadde kjøpt ny i Australia ...mot 1170.- pluss frakt i Norge......ny cognac.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Joppe skrev:Vinterlagring i år går ut på full demontering, lakkering av ramme og tank samt montering av ny kåpe. Overhaling av gaffel med progressive fjærer og bremser samt montering av Scottoiler. Kommer også en ny Corbinsal som skal på. Gleder meg sykt til våren. Hver gang jeg ser på kvitteringene fra Tyskland og USA ler jeg lenge og tar meg en cognac. :lol:

Fj'en har ikke gitt annet enn positive opplevelser og blir ikke byttet ut de første årene.
Et tips...jeg fikk noen riper i plexiglasset. En kompis i akvariebransjen ga et tips om rubbing og polering. Knallbra resultat...sparte 650.- dersom jeg hadde kjøpt ny i Australia ...mot 1170.- pluss frakt i Norge......ny cognac.
Kan forklare nærmere hva du brukte og hvordan du gjorde det da du fikk "knallbra resultat". Jeg har også fått noen riper i et av kåpglassene mine da jeg modifiserte det litt. Ripene er på innsiden, men jeg skulle likevel gjerne fått de fjernet...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Joppe skrev:sparte 650.- dersom jeg hadde kjøpt ny i Australia ...mot 1170.- pluss frakt i Norge......ny cognac.
Håy...

Med så mye spart, kvalefiserer det til i alle fall to cognac...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Dette produktet ble anbefalt når jeg kjøpte min vindskjerm fra Clearview shields, men jeg har ikke prøvd det.

http://www.noscratch.com/novus/

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Det jeg har erfart gjennom noen år, er at det er ikke alltid det dyreste som er best.
Mange ganger klarer man seg med en vask, med litt lampeolje i vannet. Sykkelen/bilen blir ren og blank. Plasten får et skinn som nytt, ja hvis det ikke er alt for mye oppripet.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Thor Arne skrev:Dette produktet ble anbefalt når jeg kjøpte min vindskjerm fra Clearview shields, men jeg har ikke prøvd det.

http://www.noscratch.com/novus/
Dette produktet har jeg prøvd og det funker veldig bra, også på ganske markante riper.
Men man må bruke en del tid for å få de bort.
Så er man tålmodig går det bra å fjerne små og store riper med dette produktet.
Jeg har brukt det på en vindskjerm. Hvordan det egner seg på f.eks. såkalte ripesikre visir vet jeg ikke. På disse er det vel et slags herdingsbelegg eller noe lignende, som kanskje egner seg dårlig til å bli påført flytende kjemikalier...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Klargjøring for vinterlagring.

Legg inn av Intruder »

Skal levere sykkelen for service rundt den 20,så kjøre ei stund til og så varm vinterlagring...... :mk


:mc7 :mk :\m/: :rose :notworthy:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar