Politiet utfører helvettesuke

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Chriz
Innlegg: 10
Registrert: 25 okt 2004, 01:40

Legg inn av Chriz »

Mange fine argumenter her, men 1 ting stusset jeg på.
Her er det noen som skulle ønske at man skulle få lett MC lappen i hånda etter "moped tidens utløp"

Nå må dere gi dere, føre moped i 70km og føre en lett MC med en passasjer i 70km er 2 vidt forskjellige ting.

At moped opplæringa er helt bak mål er det vel ingen som kan forsvare, men at man skal skille på moped og lett MC, den står jeg for !

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Chriz skrev:At moped opplæringa er helt bak mål er det vel ingen som kan forsvare, men at man skal skille på moped og lett MC, den står jeg for !
Det er lett å få lappen for moped. Jeg snakket med en kjørelærer som kunne si at alle fikk lappen so lenge de gjennomførte kurset.
Jeg kan legge til at jeg fikk førerkort for stor sykkel da jeg var 16 år.. uten opplæring. Registrene var lokalt og det var bare å gå til et annet kontor og pynte litt på alderen. :P
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Opplæring

Legg inn av rogg »

Håy..
Her er engasjemanget stort ser jeg. :)

Opplæring på Moped og lett mc. skulle vært skolens ansvar.

Her har trygg trafikk ikke hengt med. Tenker da på alt trygg trafikk har gjort med trafikkopplæring i småskolen.
Nå er det på tide å ta med ungdommen. Opplæringen burde starte i 8.kl. og sluttet med en teoretisk og praktisk prøve når 16 års alder er nådd.
Dette kunne være med på å få kostnadene ned, og hver enkelt elev kunne selv vurdere om dem ville ta mopedbevis eller lett mc.

Ungdommer kan jo ved 16 års alder begynne å øvelseskjøre med bil.
Da er det etter min mening et stort + at man har hatt en trafikkopplæring i ungdomstrinnet.

Her er det kanske en sak for NMCU og ta tak i. For å få politisk høring om en slik opplæring.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Legg inn av Rockeren »

Jeg vil gå tilbake til dette med trim.
Som Shadowman sier, forsikringen er ugyldig hvis mopeden blir trimmet.
Det synes jeg vel er greit. Men jeg bare lurer på 1 ting: Du kan ta mopedlappen når du er 16 år, og betale 2500-3000 kr. ELLER betale x antall tusen mer, og ta 125ccm lappen! 125ccm syklene gjør jo lett 100km/t! Hallo! Det henger jo ikke på greip at du bare betaler mer,så får du kjøre i 100km/t :!: Jeg mener mopedopplæringa bør være Litt( :!: ) dyrere og at mopedene ikke blir plombert ned til 45km/t! La syklene gjøre det de gjør originalt fra fabrikk :!: Er det rart at mopeder blir trimmet? Vi risikerer å bli kjørt i hjel av gale bilister og trailersjåfører!
Min moped,Hongyi Sprint SE, gjør ca 70km/t på sletta,og 45 ( :!: ) i oppoverbakker uten trim! Hvis jeg blir stoppet,får jeg vel bråk..
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Rockeren skrev:Jeg vil gå tilbake til dette med trim.
Som Shadowman sier, forsikringen er ugyldig hvis mopeden blir trimmet.
Det synes jeg vel er greit. Men jeg bare lurer på 1 ting: Du kan ta mopedlappen når du er 16 år, og betale 2500-3000 kr. ELLER betale x antall tusen mer, og ta 125ccm lappen! 125ccm syklene gjør jo lett 100km/t! Hallo! Det henger jo ikke på greip at du bare betaler mer,så får du kjøre i 100km/t :!: Jeg mener mopedopplæringa bør være Litt( :!: ) dyrere og at mopedene ikke blir plombert ned til 45km/t! La syklene gjøre det de gjør originalt fra fabrikk :!: Er det rart at mopeder blir trimmet? Vi risikerer å bli kjørt i hjel av gale bilister og trailersjåfører!
Min moped,Hongyi Sprint SE, gjør ca 70km/t på sletta,og 45 ( :!: ) i oppoverbakker uten trim! Hvis jeg blir stoppet,får jeg vel bråk..
Jeg tror ikke det er motoren som er tuklet med. Jeg regner med at du har sentrifugal clutch. Det er mulig at en skive der er fjernet for å omgå reglene i landet.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Rockeren
Innlegg: 106
Registrert: 10 jul 2004, 16:58
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Fjerdingby

Legg inn av Rockeren »

Ja,det kan det være.. Eller så har ikke CDI boksen til alt det elektroniske blitt byttet.. Kanskje det sitter trim på den? :oops: Får ikke håpe det... Skal bytte vektene slik at den går litt fortere oppover.. Litt kjipt å ligge i 40-45 oppover og 70 bortover.. Uansett, min moped skal ikke trimmes, selv om det ikke koster mer enn 7-800 kr til denne sykkelen..
There are only TWO kinds of music: Heavy and Metal!
Har ingen tohjuling for tiden..

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Sitat:
"Statens vegvesen vil fra 1. november 2004 til 10. april 2005 sette ned fartsgrensen på rv 4 Trondheimsveien fra 80 km/t til 60 km/t, såkalt miljøfartsgrense. Strekningen er fra Sinsenkrysset til Grorud. [2004-11-01 11:00]"


Hvorfor skal man trimme sykkelen.....???????
http://www.vegvesen.no/
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVarti ... 07666.html

Her finnes lærerplan forføreropplæringen. Og det er ikke småtteri. Bare lærerplan forfor klasse A1 og A er på 43 sider. Les litt i denne der vil kanske mange av svarene ligge hvorfor man må koste mere på lappen for lett mc.
Mener fortsat at opplæring burde ligge hos skolene.

Ta f.eks. en 16 åring som tar traktorlappen. Kan kjøre traktor med henger der hele doningen kan veier totalt 30-40 TONN. Dagen traktorer gjør raskt over 50km/t.
Når 16åringen blir 18, og tar lappen på bil (uten E, Henger) kan han bare laste med seg totalt 750kg på en henger.....
Her er det mange ting som ikke stemmer, men slik er en gang lovverket bygd opp.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Hmm forføreropplæring? hadde vært spennende å forsøke seg på. :lol:

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Rockeren skrev:Jeg vil gå tilbake til dette med trim.
Som Shadowman sier, forsikringen er ugyldig hvis mopeden blir trimmet.
Det synes jeg vel er greit.

Ja, er det greit at forsikringen er ugyldig hvis moppen er trimmet?? og er alle klar over konsekvensene av dette? Det er ikke store personen du skal kjøre ned før det straks blir store regresskrav til deg, hvis forsikringen er ugyldig.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

En gammel kollega av meg ble drept i en trafikkulykke. Sivilingeniør studenten som kjørte den andre bilen ble dømt til 11 måneder. Regresskrav fra forsikrings selskapet ble på 5.5 millioner. Da er skade på bilene tatt med og livsforsikringen til han som døde.
Trenger jeg å si at denne Ung Høyre studenten fra Bærum mente at det er statens ansvar å redde ham fra økonomisk ruin?
En ung gutt på 18 fra Østfold fikk et krav på ca 2 millioner etter en ulykke. Tidligere ble en gutt på 16 dømt for å tenne på en skole og han fikk et krav på over 4 millioner.
De som trimmer mopedene sine må husk at selskapene er glad i penger og de bruker rettssystemet maksimalt for å få tilbake pengene.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Svar