Oppkjøring i morgen - Lappen i boks :)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Oppkjøring i morgen - Lappen i boks :)

Legg inn av MCTS »

Hei mc folk :D Jeg har oppkjøring i morgen på Billigstad trafikkstasjon. Lurer på om dere har noen tips og triks til oppkjøringen. Noen ting jeg må sette meg ekstra godt inn i? Føler jeg har kontroll på kjøringen, er litt nervøs for krypkjøringen. Takk på forhånd :twothumbs:
Sist redigert av MCTS den 03 mai 2018, 12:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av Relax »

Du svarte selv :) Øv på krypkjøring om du har sjansen ;)
Forstå , husk og øv på blikkbruk!!
Ellers er det vel så mye annet du rekker enn å finne beste vei å roe deg selv på :)
"Do the right thing"

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av fjs »

Blikk bruk og bruk tid den tiden du trenger, still spørsmål hvis det er noe du lurer på. Krypkjøringen er sjeldent noe som stryker deg, de ser på overall kontroll i kjøregården. Er du nærvøs, stopp og pust før øvelsene så går detta greit :)

Brukeravatar
truulte
Innlegg: 9
Registrert: 07 feb 2016, 22:40
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 18'

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av truulte »

Gå igjennom arbeidsoppgavene i hodet i de forskjellige scenariene.

F.eks. på landeveiskjøring, som er det de fleste stryker på, er de strenge på at du ikke skal ligge i nærheten av midten av veien i blinde høyresvinger. Dette er det en del som gjør for å få bedre sikt, men det er for farlig mtp. biler/busser som kan kutte svinger etc.
Ligg i midten av veien når det ikke er midtlinje, og godt til høyre i ditt felt (høyre hjulspor) i blinde høyresvinger.
Dess mer åpen og oversiktlig svingen er dess lengre mot midten kan du ligge. Er det midtlinje skal du normalt ligge litt til venstre for midten.

På bykjøring gjelder det å ta det rolig mot rundkjøring/kryss/fotgjengerfelt etc. for å få tid og oversikt til å bl.a. opprettholde vikeplikt.

Ta noen dype pust før du setter i gang, tenk på arbeidsoppgavene og ha det gøy :D

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av L M »

Som mange sier, ta det rolig. Bruk tid. Pust. Bruk blikket godt, så kommer mye av seg selv.
Jeg tok selv tunglappen i fjor, og hadde foten nede et par ganger under krypkjøring, veltet en kjegle i venstresving (vet fortsatt ikke hvordan jeg presterte det), men jeg slapp fortsatt ut på veien. En stund ut i kjøringen skulle jeg ta ut på en større vei. Der ble jeg stående i noen minutt da jeg ikke syns lukene var store nok. Sensor sa ingenting på dette etterpå. Oppkjøringen er til for å se om du kan fortsette øvingen på egenhånd. Sensor forventer ikke verdensmestere.
Jeg har gjort både store og små blundere på alle mine oppkjøringer, men stod allikevel. De ser på helheten, at du tar deg tid og plasserer deg uten risiko for deg selv og andre. Av blundere kan jeg nevne 65-ish i 50 (på bil), samt hjulløft under bremsing med sensor bakpå på lettsykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av Bjerknez »

L M skrev: 01 mai 2018, 15:01 Som mange sier, ta det rolig. Bruk tid. Pust. Bruk blikket godt, så kommer mye av seg selv.
Jeg tok selv tunglappen i fjor, og hadde foten nede et par ganger under krypkjøring, veltet en kjegle i venstresving (vet fortsatt ikke hvordan jeg presterte det), men jeg slapp fortsatt ut på veien. En stund ut i kjøringen skulle jeg ta ut på en større vei. Der ble jeg stående i noen minutt da jeg ikke syns lukene var store nok. Sensor sa ingenting på dette etterpå. Oppkjøringen er til for å se om du kan fortsette øvingen på egenhånd. Sensor forventer ikke verdensmestere.
Jeg har gjort både store og små blundere på alle mine oppkjøringer, men stod allikevel. De ser på helheten, at du tar deg tid og plasserer deg uten risiko for deg selv og andre. Av blundere kan jeg nevne 65-ish i 50 (på bil), samt hjulløft under bremsing med sensor bakpå på lettsykkel.
Det du sier der låter fornuftig og riktig, men jeg har en formening om at det hele koker ned til hvilken sensor man får. Noen sensorer er strenge, mens andre kanskje forholder seg litt mer folkelig til dette.

Du kan ikke annet gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Vær ydmyk. Ingen sensorer liker bedrevitere. Krangle med sensor gjør du evt. ETTER at dommen er falt. Du blir spurt etter oppkjøringen (før dommen) om hvordan du syntes det gikk. Vær ærlig her og påpek feilene du vet du gjorde og som du tror sensor så. Da vet han vertfall at du var klar over det og at du ikke kjørte slik fordi du trodde det skulle være sånn.

Hvis du sier at kjøringen gikk strålende og sensor drar frem flere bekymringspunkter, så sier du egentlig at du ikke viste at feilene du gjorde var feil, og da trengs det mer opplæring og du vil med stor sannsynlighet stryke.

Så slappp av, pust med magan og gjør ditt beste. Litt ydmykhet skader ingen. Så får du heller dra frem "hagla" når dommen er falt, hvis du mener han gjorde en feilvurdering. Men du kommer nok uansett ikke langt med dette, så jeg ville nok tatt en for laget og svelget en kamel eller to :)

Går nok bra dette. :thumleft

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av L M »

Helt enig Bjerknez. Det er dessverre slik at det kan være ganske store sprik i hva en sensor ser etter, og hvordan de bedømmer. Bare så det er nevnt, var sensoren jeg hadde på oppkjøringen til tunglappen kjent for å være ganske streng - men om det betyr at hun har en streng og lite menneskelig fremtoning (som i stor grad var tilfelle), eller om hun bedømmer strengt, aner jeg ikke. Det er jo ikke mange dagene siden man kunne lese om forskning gjort på resultater etter skriftlige eksamener på videregående, og sprikene er jo helt hinsides fra sensor til sensor. Folk er folk, og det er vanskelig å bedømme på samme plan.

Poenget ditt med å påpeke egne feil er også meget viktig. Ta en mental notis av usikkerheter og eventuelle feil, og påpek de i etterkant. Selv ble jeg liggende en stund bak to hester med hver sin rytter, i en oppoverbakke som endte i en forholdsvis uoversiktelig høyresving. Jeg påpekte dette etterpå, og sa at jeg nok kunne lagt meg ut og tatt forbikjøringen. Sensor sa seg enig i det, men hang seg ikke videre opp i akkurat den situasjonen. "Du har bestått, men...", også ble det ramset opp litt småting som jeg skulle jobbe videre med.

Som nevnt brøt jeg fartsgrensen ganske saftig på oppkjøring til bil, og her brukte jeg lenger tid på å forklare meg i etterkant. Har en følelse av at sensoren i dette tilfelle var langt mykere i kantene.

Og ja, trådstarter, dette går bra! Du kommer til å være nervøs, men det er helt naturlig. Bare senk skuldrene og gjør det du vet du skal gjøre. Vi har trua!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en helhetlig vurdering, så med andre ord må man prøve å gjøre det helhetlig bra, men heldigvis er det sånn at man ikke trenger å gjøre alt riktig med denne vurderingsmetoden. Det viktigste er nok å vise til en viss motorsykkelkontroll, og vise at du er trygg nok til å ferdes på egenhånd i trafikken. At man gjør de korrekte vurderingene, og handlingene.

Gjør så godt du kan, og det er ingen vits i å stresse gjennom kjøregården. Om du trenger 10sek ekstra på "startstreken" før hver øvelse, så gjør du bare det. Det viktigste er å være helt fiskepudding som puster godt og ikke anspent og stiv.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av tormodg »

Lykke til! Kjørte opp på Billingstad i september i fjor. Fikk en meget hyggelig sensor og det ble en veldig fin opplevelse.

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av Stamper »

Til info får du to sjanser per kjøregårdsøvelse, og feiler du på en, er ikke det automatisk stryk :D
Vær obs du ikke kan velge hvorvidt sensor kjører egen sykkel bak deg, eller om du får han "bakpå", det trekker systemet der.
Billingstad sensorene skal visstnok også være "snillere" med å bestå folk, enn på Lier.

Så lykke til :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av AJ »

En ting det kan være greit å tenke på også er å være godt kledd.
Sørg for å ha på deg varme kler slik at du ikke begynner å fryse. En kald (og smånervøs... ;) ) motorsyklist kan lett stivne og gjøre feil... :
Oppkjøring.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av MCTS »

Takk for mange gode svar folkens! :D :D Jeg har endelig fått roet ned nervene, og avtalt en liten oppvarmingsrunde i kjøregården før vi kjører bort :) tror det hjelper :scratch Oppdaterer i morgen etter oppkjøringen :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av fjs »

Lykke til! :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av Bjerknez »

MCTS skrev: 01 mai 2018, 20:43 Takk for mange gode svar folkens! :D :D Jeg har endelig fått roet ned nervene, og avtalt en liten oppvarmingsrunde i kjøregården før vi kjører bort :) tror det hjelper :scratch Oppdaterer i morgen etter oppkjøringen :)
Oppvarmingstime er ikke dumt :)

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen

Legg inn av Dansekris »

Godta at du kommer til å bli dritnervøs, vær trygg på det du har lært (tenk: dette kan jeg faktisk!) og la fornuften og ikke nervene bestemme når du er ute i trafikken! Vær tydelig med hodet når du kikker deg rundt og marker at du sjekker blindsone før filbytter etc. Vis at du kan legge deg i riktig posisjon på veien og før svinger, men ikke overdriv, få det til å flyte! Senk skuldrene og klem beina mot tanken. "Riktig forankring" er kjørelærer og sensors favorittbegrep. Husk at blikket skal være fremover!

Ikke la en eventuell tabbe underveis ødelegge for resten av kjøreturen!

Oppkjøring er forferdelig, men alle må igjennom!

Svar