MC amatør som trenger litt hjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 14:30 Bare å kjøre på Jajo82 hvis du ønsker det :thumleft
anbefaler du han å kjøre på meg? trivelig på en fredag... :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 25 mai 2018, 14:32
Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 14:30 Bare å kjøre på Jajo82 hvis du ønsker det :thumleft
anbefaler du han å kjøre på meg? trivelig på en fredag... :lol
Hehe, denne kunne nok missforstås ja, hvis man legger vrangsiden til :lol

Jeg ønsker deg en uhyre flott fredag :twothumbs:

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 14:37
Jajo82 skrev: 25 mai 2018, 14:32
Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 14:30 Bare å kjøre på Jajo82 hvis du ønsker det :thumleft
anbefaler du han å kjøre på meg? trivelig på en fredag... :lol
Hehe, denne kunne nok missforstås ja, hvis man legger vrangsiden til :lol

Jeg ønsker deg en uhyre flott fredag :twothumbs:
Takk i like måte :twothumbs: ( er nok ikke så vrang av meg serru...) :vs

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Dansekris »

Det ser ut som at det meste er dekket her, så kommer bare med et skråblikk på tampen.

Å begynne og kjøre motorsykkel er vanskelig og ukjent i starten (det syntes hvert fall jeg). Mestringsfølelsen stiger i jevn takt med erfaring og trening Det er mye å lære og man vil drite seg ut flere ganger, kanskje til og med velte eller skli. Det tar tid å bli komfortabel, men det er helt klart verdt det!

Min første sykkel var en Hornet. Fin størrelse og sprek motor som passer for de fleste. Den kan piskes til å gå som en rakett samtidig som den er snill og tilgivende. Det gjelder nok for de fleste syklene i den kategorien.

Er du gira nok vil du få det til!
Sist redigert av Dansekris den 25 mai 2018, 18:18, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Noen synes det er vanskelig, andre synes det går greit, også har du dem som hopper på og kjører som et svin fra dag en. Vi takler ting på forskjellig måte.

Personlig synes jeg ikke det var vanskelig, men heller uvant. Nå kjørte jo jeg en tung 1300cc cruiser også. Ikke akkurat en sykkel som man manøvrerer lett. Det tok tid før jeg fikk noe rytme på kjøringen. Svinger som jeg den gang sleit med i 60km/t tar jeg i dag i minst det dobbelte. Man lærer seg å stole på sykkelen og at man har grep nok og man blir gradvis flinkere.

Går nok bra med deg også som de fleste andre :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av AJ »

Aktiv tråd dette, gitt. Det er bra :thumleft !

Først vil jeg ønske SulSul velkommen hit til oss her på MCsiden.no - aktivt forum for aktive MC-folk! :D
Hyggelig at du fant oss og ikke minst at du deler så mye med oss allerede i første innlegg. Sånt liker vi!

Jeg skal ikke begi meg inn på å svare på spørsmålene dine siden du har fått mange gode svar og betraktninger allerede.
Selv er jeg såpass oppe i årene at jeg aldri har hatt noen form for MC-opplæring, kun oppkjøring som 16-åring på lånt Honda 90, som jeg like etterpå kjøpte.
Oppkjøringen besto i å møte opp i Jevnaker sentrum hvor sensor ba meg kjøre en runde på et åpent område der han så hvor jeg kjørte. Den kjøreturen gikk jo helt fint og dermed var førerkortet i boks :crazy: .

Siden har A-lappen fulgt med på alle førerkortfornyelser og gikk selvfølgelig automatisk over til tunglappen ved fylte 18 år. Sånn var det for oss som er født for snart 100 år siden, nærmere bestemt sommeren 1958 :knegg .

Om det skulle være av interesse å lese mer om min MC-bakgrunn så må du gjerne stikke innom bikerloggføringen min her inne på MCsiden.no.
Den finner du her: viewtopic.php?p=6127#p6127
I "Bikers Logg" forumet kan også du selvfølgelig opprette en logg, om du vil.

Jeg gleder mehg til å lese mer om framdriften din i et framtidig aktivt MC-liv.
Så igjen, velkommen hit til MCsiden.no :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SulSul
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2018, 23:35
Motorsykkelen din: Har ingen MC :(

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av SulSul »

Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 13:42 Egentlig kan du ikke høre på andres anbefalinger angående sykkelvalg. Det som en annen synes er bra, bør ikke passe for deg og din smak. Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på innenfor budsjettet ditt og ta det derfra. :)
Jajo82 skrev: 25 mai 2018, 13:30 Vfr 800 er en fin sykkel. Nok kraft til begynnersykkel og noen sesonger til👍
Jeg har som sagt ikke så mye peiling på MC, så når folk kommer med anbefalinger setter jeg pris på det. Men jeg vil jo til slutt bestemme meg på egenhånd, men det er MANGE sykler som jeg fortsatt ikke har sett eller hørt om, så alltid kjekt med anbefalinger! (har begynt å skrive ned navn på forskjellige sykler som ser fine ut så jeg ikke glemmer navnet :redface )
Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 10:47
Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men det finnes nok mange her inne som kan øvekjøre med deg. Mener det fantes en egen tråd også for dette?

Du trenger MYE trening, så øvekjøring er gull verdt. Kjør så mye som overhodet mulig og bli gjerne med på lengre turer. Å oppleve en større del av Norge enn rundt der du bor på MC ryggen er noe helt annet. Du trenger kjøretimene for rettleding og oppfriskning, og finner du en dyktig kar som kan øvekjøre med deg så får du nok gode tilbakemeldinger.

Det var vertfall slik jeg begynte min MC karriere. Jeg spurte her inne etter folk som kunne øvekjøre med meg, samt at jeg satt meg ned og fant folk på Face som jeg var venner med som hadde MC og lappen. Det ble MYE kjøring på meg vertfall :)
Ja det kan jo være lurt, skal prøve å høre litt med venner/familie om kanskje de kjenner til noen, men tror jeg fortsatt vil bare hoppe rett inn på min første kjøretime. Har jo ingen erfaring så regner med at jeg blir satt på plass første kjøretime. Da vil jeg muligens faktisk øvelseskjøre uten å tappe kontoen for penger, finner sikkert en løsning!
AJ skrev: 25 mai 2018, 18:10 Aktiv tråd dette, gitt. Det er bra :thumleft !

Først vil jeg ønske SulSul velkommen hit til oss her på MCsiden.no - aktivt forum for aktive MC-folk! :D
Hyggelig at du fant oss og ikke minst at du deler så mye med oss allerede i første innlegg. Sånt liker vi!

Så igjen, velkommen hit til MCsiden.no :vs
Tusen takk! herlig å være en del av dette forumet!
"Bikers Logg" forumet skal jeg lese mye av, var veldig interessant :) håper jeg oppretter en logg i fremtiden også!

Jeg vil igjen si tusen takk til alle sammen som har bidratt med masse nyttig informasjon, det setter jeg veldig stor pris på!! :thumleft

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Skogstrollet »

Ser at det ikke er så mye å tillegge her, du har fått mye gode tips :thumleft

Jeg var uerfaren da jeg tok lappen for tung MC. Jeg hade aldri kjørt moped en gang, og selv om jeg hatt lappen for bil i mange år hadde jeg ikke kjørt så mye siden jeg flyttet til Oslo for nå 10 år siden. Oslo-trafikken var jeg med andre ord ikke særlig vant til :roll

Det kommer å gå fint, bare lytt til lærer og spør så fort det er noe du er usikker på :thumleft

...og det er ikke noen skam å velte en skolesykkel ;) "Det er bedre du velter disse, enn din egen sykkel seinere", som kjørelæreren min fortalte meg da jeg klarte å miste sykkelen i bakken på en av de første leksjonene mine :P

Lykke til med lappen, du kommer ikke å angre! Og velkommen hit :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av tormodg »

Bra poeng Skogstrollet.

Jeg velta sykkelen 4 ganger på første krypkjøringsøvelse. Fryktelig flaut. Men da gikk det en liten f... i meg og jeg bestemte meg for å lære dette. Så masse videoer på YouTube, leste artikler, og snakket med folk. Kjøpte egne kjegler og øvde masse på krypkjøring. Etterhvert mestret jeg det. Man må nesten bare ta tiden til hjelp.

Svar