MC amatør som trenger litt hjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SulSul
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2018, 23:35
Motorsykkelen din: Har ingen MC :(

MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av SulSul »

Hei!
Jeg har hatt noen gode tanker om å ta førekortet for tung MC i det siste, snart 26 år gammel og funnet ut at jeg lever et kjedelig liv og ikke gidder å prøve ut ting jeg vil, det må det bli slutt på!. Jeg har null peiling på MC men alltid snudd hodet når en tøffing kjører forbi!, har gjort litt research de siste månedene men alt jeg vet er at når jeg gir gass så går sykkelen fremover! Men det jeg kan si er at jeg har kjempe lyst å bli fører av en tøff MC!
Jeg har ingen erfaring med MC, men bil..det kan jeg kjøre lovlig!

Da kommer det et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på. (noen rare, men må få det ut av systemet)

-Hva er det viktigste å lære for en helt fersk MC fører som skal hoppe rett på Tung MC, etter din mening? og hvis du gikk rett på tung MC sertifikatet uten noen erfaring, fikk du det til ganske greit? noen tips?
(Håper jeg ikke velter sykkelen på første kjøretime,men regner med at det går fint! :redface )

-Hvor ille er det å kjøre når det regner, går det fint så lenge du er forsiktig?, ellers anbefales det ikke?
(Nå snakker jeg ikke om tordenvær, våt asfalt. Forstår at erfaring/dekk etc har mye å si.)

-Er det noen spesiell type merke av verneutstyr dere anbefaler? (Jakke/Bukse/Hjelm,etc)

-Er teoriprøven til MC mye vanskeligere en bil teoriprøven?
(egentlig bare nysgjerrig,fikser dette på første forsøk!)

-Må jeg eie en egen MC for å ta kjøretimer/oppkjøring
(Ganske sikker på at kjøreskolen bistår med MC, men litt usikker og later som dette er google)

-Honda Hornet CB 600 / CB 600F som førstegangssykkel?. Noen som har kjørt disse 2,kan det anbefales?
de ser ganske tøffe ut! liker utsende og TROR at de ikke vil skremme meg for mye, veier ikke så mye heller! Jeg skal kjøpe brukt og helst ikke gå over 60.000. Har du kjørt disse 2 før? morro? Nå er ikke hastigheten viktig (men litt futt må jo det være), vil bare at min første sykkel ikke skal føle ut som en rullestol. Bare å anbefale noen sykler du synes er tøffe! Jeg er ca 177cm høy, og ut ifra det jeg har lest er det en ganske bra høyde for de fleste sykler (helst ikke type R, fått vite at forsikring kan være veldig dyr, og det er ikke aktuelt)

-Opplever du at det er mange "tullinger" ute i trafikken (biler) når du er ute og kjører i Norge?
Jeg har ikke vært borti så mye tull mens jeg har kjørt bil, men det er en helt annen verden som en fører av tohjuling. Nå vil jeg være litt arrogant og si at jeg er ganske flink når jeg kjører bil og passer ekstra godt på når jeg har en MC bak meg.
(bare litt nysgjerrig)

Dette var egentlig alt, nå vet jeg at noen av de spørsmålene blir svart med erfaring eller når jeg starter eventyret med førekortet. Men jeg har fortsatt ikke bestemt meg med 100% sikkerhet om jeg skal bli en stolt eier av en tohjuling. Men! har planer om å muligens ta førekortet i år før uværet kommer, og så kjøpe sykkel neste sesong. Muligens jeg bare får alt gjort i år, men her kommer jo selvsagt tid og penger inn i bildet...

Gi gjerne tips om alt med MC å gjøre!
Takk for at du tok din tid!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

-Hva er det viktigste å lære for en helt fersk MC fører som skal hoppe rett på Tung MC, etter din mening? og hvis du gikk rett på tung MC sertifikatet uten noen erfaring, fikk du det til ganske greit? noen tips?
Det aller viktigste som helt fersk lærer du på trafikkskolen. Det handler først og fremst om det elementære. Det meste kommer helt naturlig av seg selv, men noen teknikker må læres og innøves. Bruk av blikk og riktig plassering i veibanen er viktig. Det hjelper andre trafikanter og se hva du vil og hvor du har tenkt deg etc. Å se langt frem (bruk av blikk) hjelper deg til å holde balansen ved krypkjøring samt å se evt. hindringer tidlig og reagere på dem.

Alt dette lærer du på trafikkskolen.


-Hvor ille er det å kjøre når det regner, går det fint så lenge du er forsiktig?, ellers anbefales det ikke?
Å kjøre i regnet går helt fint. Sikten går selvsagt ned, man blir kald og kanskje våt hvis man ikke har de rette klærne på seg. Det går utover konsentrasjonen etc. Så farten bør settes ned.

Vått underlag er også glattere enn tørt underlag. Man bør ta det penere i svinger og spesielt i enkelte rundkjølringer nær bensinstasjoner etc. Der kan det ligge oljesøl og DET er glatt!

Men generelt sett så kan man kjøre som vanlig på våt vei, men unngå de store utskeielsene i svingene. Dette kommer du også til å lære om på trafikkskolen.

Grus i veien som dukker opp rett rundt en sving på tørr asfalt mens du har god driv er derimot langt mer "spennende". Dette frykter jeg mer enn en våt flekk på veien.
-Er det noen spesiell type merke av verneutstyr dere anbefaler? (Jakke/Bukse/Hjelm,etc)
Her kommer det nom mange meninger. Jeg har hatt både dyrt og rimelig utstyr når det kommer til kjøreklær. Helt umulig og anbefale noe konkret her. Men top of the end klær som koster skjorta er Klim og Rukka. Dette er slitesterke og vanntette klær med GoreTex.

Personlig foretrekker jeg rimeligere klær som kan byttes i ny og ne. De rimeligere klærne er ofte ikke helt vanntette, men da trer jeg enkelt ppå meg en tynn regndress utenpå. Midt i sommervarmen så liker jeg litt lettere klær som puster litt og siden jeg stoirt sett kjører i finvær så duger rimeligere kjøreklær til meg.

Men kjøp deg en skikkelig hjelm. Det finnes mange hjelm produsenter på markedet og de fleste er gode, men de mest populære er nok Schuberth og Shoei.

Kjøp deg også skikkelige støvler. Personlig liker jeg best støvlene fra TCX. Kjøp skikkelige GoreTex støvler som går oppover anklene.

Hansker er også viktig. Her foretrekker jeg skinn. Dem føles stive og "rare" i begynnelsen, men etter noen uker så former dem seg etter hånden din og føles langt bedre. Husk vanntette hansker.
-Er teoriprøven til MC mye vanskeligere en bil teoriprøven?
Nei, det synes jeg ikke. Stort sett det samme, men noen få spørsmål omhandler motorsykkel alene.
-Må jeg eie en egen MC for å ta kjøretimer/oppkjøring
Nei, det vanlige er at du låner sykkel på trafikkskolen både under læring og oppkjøring. Dog anbefaler jeg deg å kjøpe en egen motorsykkel for øvekjøring.

Når du har fått noen timer på baken og gjennomgått det viktigste på trafikkskolen så kan du lovlig øvekjøre på egen sykkel hvor en annen kjører bak/forran deg på egen motorsykkel.

Kravene er da som følger:
- Den som øvekjører med deg må være over 25 år.
- Han må ha hatt lappen på MC sammenhengende i fem år.
- Begge skal ha på gul vest med rød "L" på ryggen.
- Det skal også være toveis komunikasjon mellom deg og den du øvekjører med.
-Honda Hornet CB 600 / CB 600F som førstegangssykkel?. Noen som har kjørt disse 2,kan det anbefales?

Jeg kjørte en Honda CB 600 på trafikkskolen. Dette er en fin førstegangssykkel. En firesylindret sykkel i 600 klassen føles trygg og dem er ganske "smoothe" og kjøre. Effekten er uansett overveldende i forhold til hva du er vant med, men som alt annet vil du som alle andre her inne på sikt "gå lei" og søke noe heftigere.
-Opplever du at det er mange "tullinger" ute i trafikken (biler) når du er ute og kjører i Norge?

Søker du rundt på nett og Youtube så finner du desverre en drøss av skremselsvideoer over "idiotiske bilister". Man kan velge å sette dem i bås og bestemme seg for at alle bilister er "tullinger" og dermed reagere der etter. Det vil kanskje gjøre at du unngår flere situasjoner i trafikken som er kjipe eller farlige.

men de aller fleste bilister er ikke idoter eller tullinger. Er du en tulling som bilist?

Jeg opplever de aller fleste bilister som imøtekommende og greie i trafikken. Hovedproblemet er at du som motorsyklist tar mindre plass. Du kaster regelrett mindre skygge og du synes ikke like godt i trafikken som en bil. Ofte kommer vi også ganske fort og gjerne opp på siden på bilene uten at dem merker det med en gang. Ofte sitter også bilister og fikler med andre ting som tar fra dem oppmerksomheten. Det kan skape en del farlige situasjoner. Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg ser bilister med trynet i mobilen, midt på E6 i 130km/t. Kom deg forbi og vekk fra dem.

Så på det punktet er mange bilister "idioter".

Men her kommer plassering og blikkbruk inn som et godt hjelpemiddel. La oss si du kjører i tett trafikk. Du ønsker å kjøre forbi bilene i sagte fart. (lane splitting som det heter). Legg deg bak bilen du vil forbi ut mot midten av veien. Da ser bilisten deg i spilet (forhåpentligvis) og gir deg mer plass. Sitter han/hun med trynet i mobilen (mange gjør dette i køer) så vent. Ikke press deg frem for enhver pris. En gammel dame som skvetter til kan finne på mye rart.

Når du har kommet inn i en god rytme og starter forbikjøringen i sagte fart, så se langt frem. Få med deg hva som skjer slik at du kan ta dine valg i god tid. Følg med på bilene du kjører forbi. Svinger dem til siden så har dem sett deg. Svinger dem ikke til siden så kan dem også ha sett deg, men driter bare i deg. Greit nok, men slike bilister bør du være mer obs på. Det finnes noen ytterst få bilister som ser på din forbikjøring som en enorm krenkelse. Noen ytterst få vil også fysisk stoppe deg ved å brått svinge ut eller i værste fall åpne døren.

Dette er svært uvanlig, men jeg har opplevd dette to ganger på fem år. Møter du slike bilister og du kommer deg forbi dem så kom deg vekk fra situasjonen. Kjør gjerne forbi neste bil også slik at det er en bil til i mellom. Du vet aldri hva slike folk kan finne på.

Det som er mest nervepirrende når det kommer til bilister i trafikken er i kryss. La oss si du kommer i 80km/t på en forkjørsvei. Lenger bort står det en bilist som skal ut på denne veien. Spørsmålet blir da... har han sett deg? I slike situasjoner bør du ALLTID late som om bilisten ikke har sett deg. jeg har opplevd flere ganger at dem kjører rett ut forran meg. Nesten som om dem venter til jeg kommer før dem kjører ut.

Sannheten er at i hodet dems så ser dem etter en bil. En liten motorsykkel synes ikke like godt så for dem er veien helt tom. Så vær på vakt. En ting er å velte i sagtegående kø, men å dundre inn i siden på en bil i 80km/t er nok noe helt annet og langt mer farlig.

I slike tillfeller er igjen plassering viktig. Ligger du ut mot midten i veibanen når du nærmer deg bilen så forteller du bilisten at du IKKE skal til høyre der han/hun kommer ut. Det er også større sjans for at han/hun ser deg.

Så konklusjonen er at de fleste bilister er greie å ha med å gjøre. Bare vis hva du vil og sørg for at du har blitt sett før du foretar deg noe. Det er ingen som liker å bli "skremt" i trafikken. Da blir man fort amper på morgenkvisten :)

Lykke til med førerkortet! :)

SulSul
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2018, 23:35
Motorsykkelen din: Har ingen MC :(

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av SulSul »

Oida! her var det veldig mye nyttig informasjon, du har svart på alt jeg lurer på! Dette skal jeg ta med videre!
Tusen takk for hjelpen Bjerknez!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av tormodg »

Bjerknez har jo svart på det meste, men her er veldig kort mine egne tips. Tok MC-lappen i fjor uten noensinne å ha kjørt MC.

- du lærer det du skal på kjøreskolen, så ikke føl at du må kunne masse når du begynner
- teoriprøven er greit å ta tidlig, du må uansett ta den i god tid før du kjører opp (skolen melder deg ikke opp før du har bestått teori). Last ned appen "teoritentamen" og betal for 30 dager eller noe sånt. Der kan du ta "testprøver" helt til du får bestått 10 ganger på rad. Da er du klar til den virkelige teoriprøven.
- jeg kjøpte en Yamaha MT-07 på tips blant annet fra dette forumet. Det er en fantastisk (og relativt rimelig) førstegangssykkel, anbefaler å prøve den.
- kjøp sykkel i år og bruk den til øvingskjøring. VIKTIG: Finn noen som vil øvekjøre med deg, helst noen du kjenner. Det er veldig nyttig og gir deg masse praktisk erfaring som er vanskelig å få mye av på kjøreskolen (med mindre du betaler masse masse penger selvsagt).
- folk flest i trafikken oppfører seg fint. Det er selvsagt tullinger og idioter både i bil og på MC, ikke vær en av dem - så går det meste helt fint.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av SverreOlsen »

Viktigt å alltid tenke som att ingen ser deg uansett ka. Vær klar til å stoppe/unnamanøver selv om du er på forkjørsvei. Har blitt påkjørt 2 ganger selv om motparten hadde vikeplikt. Når en kjører mc må en barre ta sine forhandsregler for det hjelpere ikke om det var motpartens feil, da du på mc mest sansynligt blir hardt skadet eller dør hviss det er litt hastighet inni bilde.

Du sier du har bil lappen, da har du også mopedlappen. Vill si det er billigere å kjøpe seg en billg gir moped, kjøre den mye og bli kjent med klutsj, gir og hvordan oppføre seg på to hjul i trafikken. Deretter når lappen er i boks kjøpe seg en tung sykkel. Ihvertfall smart hvis du ikke har noen å øvelsekjøre med.

Lykke til på to hjul og kos deg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av 45316 »

De ovenfor har kommet med mye bra informasjon, men vil råde deg til å ikke låse deg til 600. De aller fleste syklene er snille å kjøre så lenge du vrir fornuftig på gassrulla.

For all del du kan det fryktelig morro med en 600, men for min del ble det for mye jaging på turtall. Større sykler har gjerne mer moment slik at du slipper jaging av turtall og giring. Mange blir lei 600 og går for noe større ganske fort.

Så hvis du har sett på noen sykler som er større, men avslått de fordi du tror de blir for brutale så ville jeg ha tenkt meg om en gang til.

Det er mulig å kjøre idiot med dødsønske på alle sykler. Det er føreren det kommer an på.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Duke944 »

Veldig bra informasjon ovenfor. Anbefaler deg også å se på NMCU-filmen Full Kontroll.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av tormodg »

SverreOlsen skrev: 25 mai 2018, 09:21 Viktigt å alltid tenke som att ingen ser deg uansett ka. Vær klar til å stoppe/unnamanøver selv om du er på forkjørsvei.
^^^ dette er så riktig og viktig!

SulSul
Innlegg: 5
Registrert: 24 mai 2018, 23:35
Motorsykkelen din: Har ingen MC :(

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av SulSul »

SverreOlsen skrev: 25 mai 2018, 09:21 Viktigt å alltid tenke som att ingen ser deg uansett ka. Vær klar til å stoppe/unnamanøver selv om du er på forkjørsvei. Har blitt påkjørt 2 ganger selv om motparten hadde vikeplikt. Når en kjører mc må en barre ta sine forhandsregler for det hjelpere ikke om det var motpartens feil, da du på mc mest sansynligt blir hardt skadet eller dør hviss det er litt hastighet inni bilde.

Du sier du har bil lappen, da har du også mopedlappen. Vill si det er billigere å kjøpe seg en billg gir moped, kjøre den mye og bli kjent med klutsj, gir og hvordan oppføre seg på to hjul i trafikken. Deretter når lappen er i boks kjøpe seg en tung sykkel. Ihvertfall smart hvis du ikke har noen å øvelsekjøre med.

Lykke til på to hjul og kos deg!
De rådene skal jeg ta med meg ute i trafikken! Jeg er en ganske forsiktig bilist så dette skal jeg klare å fortsette med som mc fører. (Bortsett fra en tidlig søndags morgen uten noe som helst trafikk :redface )
Moped ideen var ikke dum, men kommer til å prøve et par kjøretimer og faktisk oppleve det før jeg tenker tanken på moped, nå håper jeg at kjemien mellom meg og tohjulingen skal være på toppnivå! Kan være jeg undervurderer en MC, men dette vil jeg finne ut av på første kjøretime.
tormodg skrev: 25 mai 2018, 08:41 - kjøp sykkel i år og bruk den til øvingskjøring. VIKTIG: Finn noen som vil øvekjøre med deg, helst noen du kjenner. Det er veldig nyttig og gir deg masse praktisk erfaring som er vanskelig å få mye av på kjøreskolen (med mindre du betaler masse masse penger selvsagt).
Nå har jeg dessverre ingen i familien eller vennekretsen som faktisk har MC sertifikatet, så da velger jeg bare å betale for kjøretimer. Nå vil jeg tro at jeg skal klarer å beherske MC bra nok til å være en trygg sjåfør ute i trafikken, rimelig fort. Får håpe at jeg ikke må tømme hele sparekontoen for kjøretimer. Nå har jeg jo erfaring ute i selve trafikken som vil hjelpe til en stor grad når jeg faktisk øvelsekjører. Blir mye lettere å ha fokus på riktig ting. Men kan jo alltid kjøpe sykkel og små øve på et privat område, har en venn som har ganske mye plass.
45316 skrev: 25 mai 2018, 09:37 De ovenfor har kommet med mye bra informasjon, men vil råde deg til å ikke låse deg til 600. De aller fleste syklene er snille å kjøre så lenge du vrir fornuftig på gassrulla.
Ja det er vel forsåvidt sant. Skal være litt mer åpen når jeg sjekker ut sykler fremover. Kawasaki Z750 ser jo strålende ut, litt kraftigere enn Honda Hornet, men denne så jeg bort ifra pga slagvolum/vekt. Men nå er Z750 tilbake på listen! Skal følge ditt råd! Takk!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg dessverre ingen i familien eller vennekretsen som faktisk har MC sertifikatet, så da velger jeg bare å betale for kjøretimer.
Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men det finnes nok mange her inne som kan øvekjøre med deg. Mener det fantes en egen tråd også for dette?

Du trenger MYE trening, så øvekjøring er gull verdt. Kjør så mye som overhodet mulig og bli gjerne med på lengre turer. Å oppleve en større del av Norge enn rundt der du bor på MC ryggen er noe helt annet. Du trenger kjøretimene for rettleding og oppfriskning, og finner du en dyktig kar som kan øvekjøre med deg så får du nok gode tilbakemeldinger.

Det var vertfall slik jeg begynte min MC karriere. Jeg spurte her inne etter folk som kunne øvekjøre med meg, samt at jeg satt meg ned og fant folk på Face som jeg var venner med som hadde MC og lappen. Det ble MYE kjøring på meg vertfall :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av tormodg »

SulSul skrev: 25 mai 2018, 10:42 Nå har jeg dessverre ingen i familien eller vennekretsen som faktisk har MC sertifikatet, så da velger jeg bare å betale for kjøretimer.
Skjønner det, vanskelig det der. Jeg var heldig og har en nabo i borettslaget som er politimann som kjører mye MC i jobb. Jeg spurte pent og han ble overlykkelig over å få seg en "elev" som ville bli med på is og kaffe av og til.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Jajo82 »

Vfr 800 er en fin sykkel. Nok kraft til begynnersykkel og noen sesonger til👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig kan du ikke høre på andres anbefalinger angående sykkelvalg. Det som en annen synes er bra, bør ikke passe for deg og din smak. Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på innenfor budsjettet ditt og ta det derfra. :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 25 mai 2018, 13:42 Egentlig kan du ikke høre på andres anbefalinger angående sykkelvalg. Det som en annen synes er bra, bør ikke passe for deg og din smak. Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på innenfor budsjettet ditt og ta det derfra. :)
Nå var det her mer som en" dra og se på den og se hva du syns" mening fra min side. :-) kunne jo hende han ikke hadde sett en VFR, og jeg synes det er en helt ålreit begynnersykkel som du ikke nødvendigvis bør bytte inn til høsten igjen. det blir jo sagt at VFR ikke er best på noe,men nest best alt. Uansett så ønsker jeg TS lykke til med både lappen og sykkel:-)

Mvh
Thomas Johansen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC amatør som trenger litt hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Bare å kjøre på Jajo82 hvis du ønsker det :thumleft

Svar