MC idioti

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

MC idioti

Legg inn av Gordon »

OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av AJ »

Har sett flere motorsyklister selv de siste dagene som kjører med shorts, skinnvest eller T-skjorte, vanlig skotøy og uten hansker.
Jeg tar ikke sjansen på det.

I fjor opplevde jeg for første gang å gå i bakken på en sykkel jeg testkjørte for avisen. Lav fart i en rundkjøring, men likevel fikk skinnklærne jeg brukte tydelige slitemerker. Samme med støvler og hansker. Uten disse ville jeg ganske sikkert blitt merket på annen måte...

Så jeg må si meg langt på vei enig at det er uklokt å la være å bruke gode kjøreklær og hansker. I kombinasjon med "udødelighetstanken" ved å sette trafikkregler og fartsgrenser til side, blir det lett idioti, som ikke akkurat får vanlige folk til å heie på og gi tommelen opp for oss motorsyklister...
For ikke å snakke om skadefølgende om uhellet er ute.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC idioti

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker at det får være opp til hver enkelt å vurdere. Kjenner selv en som er for lat til å ta på seg hjelmen når vedkommende skal trille ned på butikken de 200meterne. Jeg rister på hodet av det, men kan selv kjøre ned der i hjelm og shorts.

Så fort man kommer seg ut på kommunal gjennomfartsvei derimot stiller jeg meg litt annerledes. Men igjen, jeg ofrer ikke andres bekledning på MC en tanke. Det gidder ikke jeg bruke energien på. Jeg kler meg opp i bukse, støvler, jakke, handsker og hjelm uansett hvor varmt det måtte være, da jeg selv vurderer det til å være smart om man skal ha et håp om å klare en kræsj. Det kommer også litt ann på utstyret, at min kjøredress er beregnet for ADV-kjøring i steikende sol og 30+ merker man når tempen begynner å stige for alvor. Det gjør selvsagt noe med terskelen for å utelate beskyttelse i varmen.

Jeg tryna på moped i 70km/t, rett i asfalten som 16-åring. Kom unna med en rift i olabuksa. Flaks kanskje, men jeg tok ikke på meg kjørebukse av den grunn.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av Skogstrollet »

Må si at det ser litt deilig ut med T-skjorte når varmegradene stiger oppover... Tenk den følelsen av vinden :roll
Hadde jeg kjørt slik av den grunn? Neppe. Jeg føler meg ekstra utsatt bare hvis jeg bruker kevlar-jeans istedet for mine vanlige kjørebukser. Tanken på å være nesten helt uten beskyttelse klarer jeg ikke!
Sørger for å åpne opp så godt det går i de kjøreklærne jeg har, og håpe jeg ikke blir fast i langsomt gående trafikk :P
Hva andre måtte ha på (eller la være å ha på) seg får dem stå for selv. Det er ikke mitt skinn som ryker (bokstavlig talt?) hvis de går i bakken.

Når det gjelder uansvarlig kjøring er saken en helt annen. I bymiljø er det jo lave hastigheter av en grunn. Det er en ting hvis de hadde vært alene på veien, men i byen kan det fort være andre som blir rammet - vare seg det er et menneske eller naboens katt. Slikt beteende hører hjemme på lukkede områder, ikke i trafikken! :[-X
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: MC idioti

Legg inn av vim »

80 km/t utgjør vel noe sånt som 6000 Watt med varmeutvikling, når man sklir bortetter asfalten. Skal være en god shorts for å redde skinka da :O
Her er det minimum kevlarjeans og ditto hettegenser med polstringer, men helst skinn.

Pendler Bærum-Romerike hver dag og er vel ikke synnerlig imponert over de daglige supermenn i shorts og 80km/t mellom kørekkene...

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: MC idioti

Legg inn av Atrox »

Hadde en lang diskusjon med en kollega for ett par år siden, om viktigheten av å bruke egnet mc-beskyttelse. Jeg kjører ikke en meter uten alt på, han kjører ikke meter med annet enn hjelm. For han er essensen ved mc-kjøring å kjenne vinden mot kroppen og føle at en lever, om han skulle kle på seg mer så kunne han heller kjøre bil.... vi ble ikke enige for å si det sånn :)

Jeg irriterer meg ikke så mye over hva andre har på seg når de kjører, men jeg blir forbanna når jeg ser svinekjøring på sykkel. I fjor ble jeg blåst forbi i firefelten i Vestby - to mcer med forhjulet høyt heva og i godt driv innover mot Oslo - jeg lå i 120 - de lå tett opp mot 200....
Eller kollegaen som tok lappen i fjor og brukte hele sommern til å leke katt&mus med Follo-politiet - forbanna idioti...

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av Dansekris »

Må innrømme at jeg synder her. Jeg kjører alltid i fullt utstyr når jeg skal et stykke, men bykjøringa og att og frem til jobb går i vanlige klær + jakke, ryggskinne og hansker. Det hender rett som det er at det blir en tur på motorveien. Som regel opp på Biltema på Alnabru.

Merker at motorsykkelsesongen er i gang når man er på Biltema en gang i uka!

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Elruts84 »

Jeg traff faktisk på noen på moped med trimmede TSXer. De kjørte i "hawai" shorts med singlet og hadde lekt for mye .De lå på bakken. Kom selv i bil like etter... :sk?

De hadde kjørt på et hjul og "tøffet" seg (talentløs). Han ene hadde veltet på plenen før en rundkjøring. Han andre lå enda da jeg kom.
Jeg går ut. Og ser gutten reise seg selv med snusen på "travelt" i munnen. Spurte om det gikk fint og han sa "ja men er litt skrapt opp".
Jeg sa: "Du skal være veldig glad for at du står oppreist med "bare" skraper" Men tørk av deg det forbanna gliset for det er talentløst å respektløst å kjøre sånnt". Forklarte at sånn lek i trafikken er uakseptabelt. 4 meter foran står en Touran med 3 små barn i baksetet...

Fantastisk nok kom en politimann gående. Hans bil sto i kø på motsatt side av rundkjøringen. Han var ikke like mild som meg. Syklene ble satt igjen på siden og guttene kjørt hjem til foreldre. FLOTT.

Tenker egentlig at kjør med hva du vil, men brukfor guds skyld hjelm. Men en risikovurdering/logikk klarer alle å forstå at svinekjøring i shorts og singlet er lite fornuftig.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.

Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm :P

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av tormodg »

Jeg orker ikke la meg irritere av alle som kjører tung MC i t-skjorte og shorts pluss strandsandaler, men selv kjører jeg ikke en meter uten fullt utstyr. Rett og slett fordi jeg har for mye respekt for det å kjøre MC. Tryna en gang i 60km/t på landeveissykkel (sånn uten motor) i nedoverbakke og har fortsatt arr etter manglende hud på venstrearmen. Det får holde. Så får jeg heller syte og klage litt over hvor inni helvetes varmt det er ca 10-11 dager i året.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC idioti

Legg inn av Sakkle »

tormodg skrev: 04 jun 2018, 23:07 Tryna en gang i 60km/t på landeveissykkel (sånn uten motor) i nedoverbakke og har fortsatt arr etter manglende hud på venstrearmen. Det får holde. Så får jeg heller syte og klage litt over hvor inni helvetes varmt det er ca 10-11 dager i året.
Litt interessant det der... hvordan det liksom er helt OK å sykle tråsykkel uten noe annet en hjelm. De oppnår jo noen ganger hastigheter sammenlignbare med MC/bil, særlig nedover.

Jeg aner ikke hvordan skadefrekvensen er på sykkel sammenlignet med MC.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av tormodg »

Sakkle skrev: 04 jun 2018, 23:35 Litt interessant det der... hvordan det liksom er helt OK å sykle tråsykkel uten noe annet en hjelm. De oppnår jo noen ganger hastigheter sammenlignbare med MC/bil, særlig nedover.
Det har nok endel med bevegelighet å gjøre. Det er vanskelig å ha kne/albuebeskyttere og sykle. :D Jeg hadde jakke med lange ermer, og stoffet satt veldig godt fast i underarmen min. Men ja, å sykle på asfalt er utvilsomt en risikosport. Heldigvis går det relativt sjelden så fort som 60 km/t da.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: MC idioti

Legg inn av vim »

[/quote]
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.

Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm :P
[/quote]

Tøff :prf
Han/hun som misser ambulansehelikopteret fordi det er opptatt med å plukke opp ditt flådde kadaver er sikkert enig med deg. Eller ikke...
Men for all del, lykke til.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

vim skrev: 04 jun 2018, 23:47
Tøff :prf
Han/hun som misser ambulansehelikopteret fordi det er opptatt med å plukke opp ditt flådde kadaver er sikkert enig med deg. Eller ikke...
Men for all del, lykke til.
Og problemet ditt er? :crazy:
Idioti å kjøre såpass kjapt at de må plukke opp etter deg... så tror ikke at den varme jakken din hadde holdt deg inntakt om du hadde overlevd ulykken du beskriver :-k

Nei, aner ikke hva du ønsker meg lykke til for.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC idioti

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 04 jun 2018, 22:51 ........det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden.
Enig ! Det ville bare blitt rart.

Svar