Planlegging av MC-tur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Planlegging av MC-tur

Legg inn av John92 »

Hei alle sammen :vs

Jeg vurderer å dra på min første ordentlige MC tur alene i sommer. Jeg har ikke så mange tanker enda, jeg har heller ikke så god tid. Jeg har valgt å jobbe 2 av 3 uker i fellesferien så 20.07-27.07 inkludert helgene er den tiden jeg har til rådighet. Jeg skal til Rjukan å hoppe i strikk, jeg skal også til Borgund å se på stavkirka. Ellers har jeg ikke lagt noen store planer, prøver å holde meg sør for Trondheim.

Jeg har kun to sesonger under beltet på ting med to hjul så jeg har ikke kjempemye erfaring. Jeg hadde en tur på 90 mil i fjor sommer. Her var det bare å komme seg fram fortest mulig som var greia. Kun bensin og tissepauser, kjørte ikke på noe annet enn hovedvei heller. 12 timer i salen på en R-sykkel unner jeg ingen :lol

Erfaring, sykkeltype, oppakning og økonomi er vel mine største hindringer. Jeg kjører en Honda CBR 600RR så jeg vil helst slippe dager med 12 timers kjøring, 6 timer kontinuerlig kjøring går fint. Jeg har heller ikke mange oppakningsmuligheter så det er begrenset hva jeg får med meg. Jeg har en R30 ryggsekk og en US-10 drypack montert på passasjersetet, begge fra Kriega. Hvis det er muligheter for det vil jeg prøve å holde meg til et budsjett på 10.000 kroner. Tar høyde for her at sykkelen har nylig vært på service, nye dekk foran og bak.


Tenker jeg veldig optimistisk her? Er jeg helt i tåka, eller vil det være muligheter for at jeg kommer meg på tur den uka jeg har fri? Håper noen av dere som er vant til å kjøre på tur kan komme med noen innspill her :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Det å dra på tur alene har jeg gjort flere ganger og det anbefales :)

Angående budsjett på 10.000 for en uke på tur bør jo dette gå helt fint, så sant du ikke innlosjerer deg på dyre hotell og spiser på fine restauranter.

Å leie en hytte i høysesongen bør ikke koste så mye. Hvis du kan leve med hytte uten toalett og bad samt holder dge vekk fra de største og mest komersielle plassene så bør du klare å få overnattinger på hytte ned i 4-500 kroner. Regn med en 800-1000 kroner pr. natt hvis du vil ha litt mer luksus.

Når det gjelder mat, så klarer man seg vel fint med rundt 200 kroner dagen hvis man banker innpå en burger eller noen pølser langs veien. På restaurant blir det fort dyrere. Du legger opp til ca. 6 timer i kjøretid pr. dag. Jeg vil tippe rundt 40-50 mil er en grei dagsetappe. Med en halvliter på mila så bruker du da ca. 25 liter drivstoff pr. dag. Altså rundt 350 kroner dagen i drivstoff.

Så 350 kroner for drivstoff + 200 kroner i mat + ca. 500 pr. overnatting x 7 dager blir da 7.350 kroner. Så kan du jo velge om du vil bruke det resterende budsjettet på å oppgradere hytten, bruke mer penger på mat etc. Du bør også påberegne enkelte bompasseringer i den norske fjellheimen. Noen steder koster penger å forsere. Feks. Sognefjellet. Ja, man kommer ikke gjennom der som motorsyklist uten å betale. Tror det var 60 kroner sist jeg kjørte der.

Så ja, jeg tror det er fullt mulig med det budsjettet du har, litt avhengig av hvordan du prioriterer. Noen luksusferie blir det ikke, men så absolutt fult mulig uten at du lider noen nød.

Jeg var i Arvika i helgen med en overnatting. 824 kroner hotell, 100 kroner for parkering, ca. 200 kroner i drivstoff og 200 kroner for billetten til en konsert. Mat var gratis på hotellet. (middag og frokost). Det som kostet var nok halvliterne. Brant sikkert av en tusenlapp I Arvika på drikke og festligheter. Men totalt kostet denne utflukten meg ca. 1300 kroner hvis man ikke tar med de "unødvendige" halvliterne.

Man må også tenke på at hvis man sover på hotell er frokosten gratis. Men personlig foretrekker jeg stort sett hytter. Da kan man parkere sykkelen rett ved døren og man har litt mer boltreplass.

Du kan forøvrig lese om turen min her:
https://bjerknez.no/en-uhoytidelig-mc-t ... ing-10140/

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av John92 »

Jeg liker best å kjøre alene ut i fra den lille erfaringen jeg har med å kjøre i gruppe. De fleste jeg kjører med kjører enten R-sykkel eller motard. Det blir idiotkjøring hver gang, kjøring på bakhjulet, skumle forbikjøringer og fartsgrenser som brytes til den grad at du må inn å sone hvis du blir tatt. Jeg mister alt av hemninger selv i de scenarioene her. Førerkortbeslag og konsekvenser er irrelevant. Skal jeg kjøre den sykkelen jeg kjører må jeg kjøre alene har jeg funnet ut.

Jeg er ikke veldig kravstor av meg når det kommer til overnatting. Hadde jeg hatt plass til det så hadde jeg tatt med meg telt og sovepose. Har jeg en seng å sove i, og en stol å sitte i så har vi kommet langt. Hytter er fint. Ser for meg hotell et par ganger i løpet av uken. Greit med en dusj av og til. Noe fancy måltid trenger jeg heller ikke hver dag. Et oppskjært brød å en pakke ost og skinke så er vi der. Unner meg vel noe ekstra kos her og der, men ikke hver dag.

Hoppet på Rjukan vil koste meg 940 kroner, mens Borgund stavkirke vil koste meg 220 kroner i følge Google. Dette er ting jeg SKAL gjøre i løpet av turen. Vil så godt det lar seg gjøre holde meg på asfalt. Hvilke veier jeg bør kjøre er jo av interesse. Jeg har ikke GPS, men jeg har intercom på øret så kan legge inn ruta på telefon. Jeg starter i fra Drammen å vil her ta den veien som er mest "MC frelst", all hovedvei skal unngås hvis det er mulig.

Noe luksusferie regnet jeg ikke med det kom til å bli heller. Godt å komme seg vekk fra hus og jobb når jeg har så lite fri som det jeg har i år. Regner med de største utgiftene vil bli drivstoff, mat og overnatting. Tenker også litt på at i og med at det er midt i fellesferien må vel kanskje hytter forhåndsbestilles?

Mye bra lesning der Bjerknez, blir å følge med på bloggen din. Tusen takk for tips :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Ja, hytter bør forhåndsbestilles. Veldig vanskelig å bestille hytter på sparket midt i høysesongen og i fellesferien i Norges ferieparadis. Nærmest umulig. Så litt planlegging av rute bør gjøres.

Hotell er nok noe enklere å få til på sparket, men koster nok skjorta de rommene som er ledige.

Det eneste rådet jeg kan gi hvis du ønsker litt fleksibilitet er Airbnb. Du har sikkert hørt om det. Det er privatfolk som leier ut huset sitt, garasjen sin, leilighten sin, hytta si etc. Dem har en egen app også. Der finner du nok ofte ledige muligheter :)

Alternativt kan du kjøpe deg et svinbillig telt til noen hundrelapper og kaste det etter en overnatting. Ikke spesielt miljøvennlig og litt tungvindt, men det er nå uansett en mulighet...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder det andre du skriver, så mener jeg su gjør rett i å dra på tur alene. Det er lett og la seg rive med når det er flere. Kjører man alene går det ofte lott penere for seg og det blor ikke like mye penismåling.

Ironisk nok mistet jeg lappen i fjor ved høy hastighet og jeg gikk på trynet på fjellet i Molde med sykkelen. Begge gangene kjørte jeg helt alene. Men ja, flere på tur sammen blir ofte litt mer «spennende» på godt og vondt. En tur helt alene skal ikke undervurderes :)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av cosmogs »

John92 skrev: 11 jun 2018, 02:51 Det blir idiotkjøring hver gang, kjøring på bakhjulet, skumle forbikjøringer og fartsgrenser som brytes til den grad at du må inn å sone hvis du blir tatt.
Bor i Drammen, og skjønner nå hvorfor jeg kjører mest alene. :O :knegg
Har ingen erfaring selv med langkjøring, men håper på å få til en tur til Amsterdam i sommer. I forhold til bagasjeløsningen din kan jeg gjerne hjelpe til. Har en Kriega US20 og 2 x US10 du gjerne kan få låne. Du har jo hempene montert allerede. Det mest aktuelle er kanskje å låne US20, så kan du hekte din US10 på denne. Send meg et pling om du er interessert. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av cosmogs »

Bjerknez skrev: 11 jun 2018, 03:46 Når det gjelder det andre du skriver, så mener jeg su gjør rett i å dra på tur alene. Det er lett og la seg rive med når det er flere. Kjører man alene går det ofte lott penere for seg og det blor ikke like mye penismåling.

Ironisk nok mistet jeg lappen i fjor ved høy hastighet og jeg gikk på trynet på fjellet i Molde med sykkelen. Begge gangene kjørte jeg helt alene. Men ja, flere på tur sammen blir ofte litt mer «spennende» på godt og vondt. En tur helt alene skal ikke undervurderes :)
Hva skjedde da du mistet lappen Bjerknez? Og forsåvidt da du trynet på vestlandet?
Forsøker å holde meg i hastigheter hvor lappen forblir intakt, men redselen er jo at de skal stå med radar når jeg forbikjører, har jo lett for å tråkke til litt da...
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Vel, jeg ble litt overrumplet av en eldre hvit saab som var litt «pushy». Jeg trodde det var en bekjent som tullet litt med meg. Noe jeg fikk avkreftet så fort jeg så blålysene. Ble målt av UP som var på gjennomreise til 121,7 km/t i 80 sonen. Snittmåling. Jeg hadde i en kort periode vert oppe i 160km/t i følge videoen. Det ble 12.000 i bot, og fem måneder fri fra mc kjøringen.

Tryningen på vestlandet hadde lite med fart å gjøre dog. Jeg sklei ærlig å rederlog på leire/gjørme inne i en tunell i nærmest gangfart.

De gangene jeg har vært på friske fellesturer har det gått veldig fint til tross for til tider meget frisk kjøring. Men er nok mye flaks ute å går. Spesielt med tanke på laserkontroller.

Det kan jeg si med en gang. Å miste førerkortet er en kjip greie. Følelsen av å bli stoppet når du er helt sikker på at lappen ryker, midt i ferien, er sur.

Desverre er vi mennesker (eller vertfall jeg) bygget sånn at vi glemmer fort...

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Dansekris »

Jeg har en US30 du kan få låne.

Du har plass til telt og sovepose. Kjøp et lett telt fra Naturehike og en ultralett sovepose. Dette kan du evt bygge i høyden og feste med stropper og pakkenett.

10 løk for en ukes tur i Norge er mye. Får du ordna deg telt kommer du unna med ca 1500kr i overnatting. Telter du i det fri er det helt gratis.

Alle campingplasser har felleskjøkken. Kjøper du en pose Findus pasta bolognese eller pytt i panne til 30-40kr kan du leve svært billig. Gjør du det 4 av 7 dager har du råd til å spise på gatekjøkken/veikro/bensinstasjon resten av turen.

Bruk booking.com/hotels.com/airbnb hvis det pøsregner. Det har du også råd til hvis du telter på campingplasser eller i det fri ellers.

Polarbrød og tubeost i sekken for lunsj.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av kjellv »

Du har et godt utgangspunkt. Ei uke til tur, og et budsjett på 10000.
Men finn ut hva du vil se og hva du vil oppleve. Det er ingen poeng i å kjøre minst 60 mil om dagen bare for å ha kjørt minst 60 mil om dagen. Finn ut hva du vil med turen.
Vestlandet er enormt. Det er så stort og har så mange severdigheter og så mye å oppleve at ei uke strekker ikke til. Mellom Rjukan og Lærdal/Borgund Stavkyrkje finnes det uendelig mange mil med gode MC-veier. Du trenger ikke utvide horisonten mer enn det. Du har egentlig ikke tid til det.
Fra Rjukan kan du ta deg sør/vestover, for eksempel for å oppleve http://suleskarvegen.no/ og Lysefjorden. Derifra kan du jobbe deg nordover mens du passer på å oppleve både kysten og en del fjelloverganger nordover til Sognefjorden. Det er MYE å oppleve, og utrolig mange flotte veier å kjøre. Neste sommer kan du ta for deg Nord for Sognefjorden og oppover mot Trondheim. Her er det også mer enn nok å fare over på ei uke.
Men gjør det gjerne spartansk med tanke på mat og overnattinger. I hvert fall om det er bra vær. Telt er en opplevelse i seg selv, campinghytter også. Hotell blir litt for mye luksus synes jeg, særlig om jeg drar alene. Det gir ikke helt riktig turfølelse, selv om man gjerne sover bedre og generelt har det bedre på hotell. La det være nødløsningen om det er mye regn eller du ikke finner noe annet. Slår du opp telt, så velg en teltplass i nærheten av andre med MC. MC-turister er nesten uten unntak og uansett alder, kjønn og nasjonalitet svært trivelige folk som gir hele turen et mye bedre innhold.
Du trenger ikke planlegge så mye. Det holder som regel å planlegge neste dag kvelden før om du ikke kommer seint inn på overnattingsstedet. Finn da ut hvor du vil neste dag, sjekk værmeldingene og søk etter campingplasser. Så ringer du og gjør avtale. Du kan også velge å booke f.eks to campingplasser i god tid, og bo der flere dager på hver av dem. Da kjører du dagsturer derifra og overnatter igjen på samme sted.
Uansett kommer du til å ha ei trivelig uke. Finn ut hvordan du trives best, hva som er din form for tur.
Selv er jeg ikke opptatt av kjørelengder. Måler aldri en vellykket tur i antall kjørte kilometer. Det er opplevelsene underveis du kommer til å huske. Fine fjelloverganger, morsomme veistrekninger, de gode samtalene på trebenker ved bensinstasjoner, rasteplasser og campingplasser, severdigheter du stopper for å se på/ta bilder av osv. Dette må du finne ut av selv hva som passer deg best.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Baffin »

Skal du se Borgund stavkirke så kan du siden du er på den kanten (før eller etterpå) kjøre over fjellet til Aurland så får du med deg
utsikten fra Stegastein.

Bilde
Bilde

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med kjellv her.

Sånn for en dag inne i mellom så er det greit å blåse av noen mil, men 40-50 mil HVER dag i en uke er veldig mye. Det blir tross alt opp mot 300 mil på en uke og da blir det mye kjøring og ikke mye annet.

Jeg tror at rundt 30 mil om dagen hvor du legger inn noen stopp, tar deg tid til en kaffekopp, prate med andre du treffer etc. vil gjøre turen mer behagelig. Kan være greit og ankomme overnattingstedet innen normal tid. Kanskje er det noen severedigheter der, eller en pub du vil teste ut etc.

Når jeg kjører fra Fredrikstad til Øvre Årdal som er rundt 45 mil så kjører jeg hjemmefra i 06:00 tiden på morgenen og er ikke i Øvre Årdal før rundt 14:00-15:00. Da tar jeg det pent, stopper en del og rett og slett bare tar det som en tur. Nå tror jeg kanskje ikke andre starter like tidlig som meg, men starter du i 10:00 tiden så bør du påberegne 8-9 timer.

Så klart kan du klare denne turen på 5 timer, men da blir det ikke tid til noe stopp av stor grad.

Jeg har vært med på flere fellesturer hvor vi har kjørt 50 mil pr. dag over 2-3 dager. Når man kommer hjem etter en langhelg er man skikkelig sliten (med fornøyd så klart). 50 mil om dagen i 7 dager på en slik sykkel som du har kan bli en prøvelse.

Er du en morgenfugl som meg, så får du mer ut av dagen, men liker du å ligge lenge samt kose deg på kvelden samt å få med deg litt på turen, så tror jeg 30 mil kan være et godt utgangspunkt.

Jeg har følgende forslag:
Lag deg en ruteplaan hvor du legger opp til 30 mil pr. dag. Skulle du ankomme overnattingstedet for tidlig, så ta deg bare en ekstra tur i området, eller evt. finn på noe annet. Skulle du komme litt sent frem, så vet du at 30 mil kan være litt i overkant for deg og din kjørestil uten at det er umulig.

Det blir værre når du legger opp til 50 mil pr dag og finner ut at det verker i kroppen etter 30 mil. Da blir de neste dagene en pain in the ass, for hotell/hytter må jo forhåndsbestilles og bookingene er sjelden reffunderbare midt i høysesongen.

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av John92 »

Ironisk hvordan livet endrer seg på sekundet noen ganger. Ingen andre enn meg selv å takke for det. For 3 dager siden skrev jeg denne tråden hvor jeg ba om tips til det som skulle bli min første tur alene på MC. I dag hadde jeg tenkt å komme med svar og nye spørsmål til de av dere som har vært behjelpelige. I stedet ble det ikke sånn. Jeg følger i Bjerknez sine fotspor til en viss grad. Jeg vet du kjørte pent i forhold. Turen er avlyst for å si det mildt. Jeg har ikke noe førerkort lenger...

Bilde

Jeg er ikke ute etter sympati fra noen av dere. Min egen feil og kun meg selv å takke for at det ble sånn. Denne tråden legges død sammen med min korte MC karriere. Et kortere opphold i buret, 20-24 måneder uten førerkort og en bot på minimum 10.000 kroner venter så fort saken kommer opp for retten og dommeren slår hammeren sin i bordplata.

Tusen hjertelig takk til de av dere som har tilbydd lån av utstyr, det setter jeg stor pris på, men får ikke bruk for noe av det med det første. Mange nyttig tips å ta med seg videre også, men tror ikke det blir MC igjen når førerkortet en gang kommer tilbake. Om noen av dere kjenner noen som har lyst på en Honda CBR 600RR 2014 modell må dere gjerne si fra. Jeg holder på å skrive Finn annonsen samtidig, den vil komme for salg fortløpende.
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Uff... ja hva skal man si....

Utrolig kjipt, men også en lærepenge som får en til å tenke seg om to ganger før man skal "vise seg" nestegang.

For din del betyr vel dette at du må ta lappen HELT på nytt vil jeg tro, noe som kommer til å koste deg dyrt. Boten i seg selv blir bare et lite irritasjonsmoment i den store sammenhengen.

Vil du ha besøk i buret så gi beskjed. Jeg tar med kaffe, og printer ut et refferat fra sommerens tur, så du får litt lesestoff :knegg

EDIT:
Heldigvis vet du nå hva du kan bruke feriebudsjettet ditt på (10.000) :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av MC-tur

Legg inn av kjellv »

Au da.. Utrolig kjipt.
Godt du tar det som en mann og innser at det er din egen feil. Det er nok av dem som forbanner politiet i slike tilfeller.
Velkommen tilbake på et senere tidspunkt.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar