Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

Som flere her inne antakelig har registrert i bikerloggen min så har jeg havnet i en lite trivelig situasjon.
Den nye KTM'en, som jeg hentet hos forhandler 19. april, begynte å legge motorolje etter vel 2000 km. den 10. mai.

Dette la en demper på kjøregleden resten av denne vårmåneden og begrenset bruken av sykkelen pga. bekymring for forverring av lekkasjen.
Jeg fikk ikke time til reparasjon før 5. juni pga. av bl.a pinsen og fordi alle delene verkstedet ville ha, ikke var tilgjengelig før denne datoen.
Den 5. juni brukte jeg så å si hele dagen på å kjøre til Lillehammer og få problemet fikset. Trodde jeg...
Men, nei. Lekkasjen var fortsatt der etter at jeg kom hjem.
Ny delebestilling og ny time hos verkstedet. Denne gangen tilbød de seg å frakte sykkelen oppover i bil den 13. juni. God service som jeg takket ja til. Så var planen å hente sykkelen på Gjøvik to dager senere.
Slik gikk det ikke. Torsdag 14. juni ringte verkstedet og fortalte at de hadde oppdaget en ny oljelekkasje i fremre sylinder.
Etter dette har jeg hørt lite fra verkstedet/forhandler. Også etter at jeg skrev en utfyllende reklamasjon som jeg sendte på mail 15. juni.
Ny skriftlig henvendelse i dag samtidig som jeg har sendt over alle mailkommunikasjon med verksted/forhandler til NAF siden jeg ikke lenger finner det hensiktsmessig å stå alene i denne saken. En situasjon jeg aldri tidligere har vært i. Derfor er jeg usikker på hva jeg kan og bør gjøre.
Akkurat nå heller jeg mot at jeg ønsker å heve kjøpet.
Jeg har en sterk følelse av at jeg har kjøpt en "mandags"sykkel, som er beheftet med flere feil og mangler enn det som hittil er avdekket.

Motoroljelekkasje fra to forskjellige steder på en ny motorsykkel med litt over 2000 km. på telleren er etter mitt skjønn en ikke uvesentlig mangel. og bør vær grunn god nok til å heve kjøpet.

Er det noen jurister her på MCsiden.no med erfaring fra lignende tilfeller eller som har gode råd i prosessen videre?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Sir Limpalot »

Langt i fra jurist, så jeg nøyer meg med å ønske lykke til!
Kjedelig situasjon når man har kjøpt helt nytt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Bjerknez »

Først m,å jeg si at jeg nesten føler meg litt "heldig" som ennå ikke har opplevd problemer med mine sykler overhodet av slik karrakter. Synes jeg reletavit ofte leser om folk med problemer, selv med nye sykler. Altså ganske graverende problemer.

Jeg er så absolutt ingen jurist, men jeg har hørt at i følge forbrukerrådet så skal forhandler gis tre sjanser til å utbedre den samme feilen før man med loven i hånd kan heve kjøpet. Desverre har jeg for meg at dette sitter langt inne hos en forhandler. Jeg tror uansett du gjør rett i å minne dem på saken og være litt frempå fra nå av.

Desverre er det slik (for min del verftall) at jeg aldri noensinne hadde kjøpt samme sykkel igjen ved slike alvorlige feil. Oljelekkasje på to steder på en knapt innkjørt sykkel er jo nesten på grensen til komisk. Selv om dem hadde rettet feilen, så hadde jeg kvittet meg med sykkelen fortere enn svint etter siste reparasjon.

Det som virkelig gjør håret i suppa her er at det så klart er midt i sesongen i tillegg...

Jeg føler med deg AJ, og jeg håper virkelig det ordner seg både med sykkelen og andre ting som skjer i livet ditt akkurat nå. Det finnes sikkert noen her inne som kan det juridiske langt bedre enn meg her.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Juicebox »

Jeg hadde forhørt meg med https://www.forbrukerradet.no/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Bjerknez »

Haan har vel koblet inn NAF som har jurister så jeg tror han har gjort det riktig så langt. Greit å opptre saklig og korrekt fra dag en :)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av cosmogs »

Ouch, utrolig kjipt å oppleve dette... : /
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 20 jun 2018, 00:57 Jeg hadde forhørt meg med https://www.forbrukerradet.no/
Tok meg god tid i går kveld og fyllte ut et skjema som Forbrukerrådet har på nett.
La ved omtrent all skriftlig dokumentasjon, mailer mellom meg og forhandler og bilder av lekkasjen.

Fikk kjapt svar etter at jeg klikket på "Send".
Og svaret var ikke spesielt oppløftende. Jeg måtte påregne 8-12 uker før saken ville bli behandlet...
De hadde visst altfor mye å gjøre.
Får håpe på bedre hell hos NAF...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei AJ, først og fremst, godt å høre at det går fremover med lille jenta deres ☺️☺️☺️ Når det gjelder sykkelen din, så hadde jeg en lignende historie i fjor, det også med en helt ny KTM 1290 SA. Men her var det elektronikk, og innsprøytningsfeil. Hadde 3 havarier på noen få måneder. Både jeg og forhandleren var like frustrerte. Men, de ga meg i alle fall en ny lånesykkel alle gangene. Og etter andre havariet så tilbød de meg fabrikk ny sykkel. Nå viste det seg at alle 1290 SA i denne produksjonslinje hadde samme feilene. Etter tredje havariet byttet jeg den inn i en helt ny 1200 Tiger. I din situasjon er det merkelig at du ikke har fått tilbudt en lånesykkel i samme kategori sykkel. Hele sesongen blir jo torpedert av disse stadige feilene som dukker opp. Du har betalt en kvart million for dette produktet, og da skulle det bare mangle at du fikk tilbudt en sykkel i mellomtiden. I mitt tilfelle var det også snakk om å heve kjøpet, men de ordnet opp, og fant en bra løsning på det til slutt 😁

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

@BAJAZZ:
Joda, jeg ble tilbudt lånesykkel da verkstedet ringte den 14. og orienterte om den nye lekkasjen.
Men da var vi på vei til sykehuset for å besøke barnebarnet vårt for første gang etter at hun fikk blodpropp i hjernen.
Så i den situasjon takket jeg nei og hadde ikke overskudd til å "forhandle" om å få lånesykkel levert hjem til oss. Å ta turen til Lillehammer for å hente den dagen etter hadde vi verken ork eller tid til.
Hadde situasjonen vært annerledes ville jeg takket ja.

Det skal ellers nevnes at kontakten jeg har hatt med verkstedet har vært positiv og god fram til slutten av forrige uke. Men så ble det stille...
Derfor håper jeg NAF kommer kjapt på banen slik at jeg vet bedre hva jeg kan og bør kreve av forhandler i denne saken.
Heving av kjøp, omlevering, prisavslag, erstatning for ulempen feilen har medført... osv., osv.
Ikke helt enkelt å navigere i dette landskapet uten kompetent bistand, føler jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 20 jun 2018, 08:16
Juicebox skrev: 20 jun 2018, 00:57 Jeg hadde forhørt meg med https://www.forbrukerradet.no/
Tok meg god tid i går kveld og fyllte ut et skjema som Forbrukerrådet har på nett.
La ved omtrent all skriftlig dokumentasjon, mailer mellom meg og forhandler og bilder av lekkasjen.

Fikk kjapt svar etter at jeg klikket på "Send".
Og svaret var ikke spesielt oppløftende. Jeg måtte påregne 8-12 uker før saken ville bli behandlet...
De hadde visst altfor mye å gjøre.
Får håpe på bedre hell hos NAF...
Jeg hadde reklamasjonssak gående i forbindelse med flere motorhavarier på en Opel Vectra 1.6 16 V.
I den forbindelse var jeg i kontakt med Forbrukerrådet. Dette er jo en "gratis" tjeneste, utover det vi betaler
i skattepenger, muligens. Dessverre var mitt inntrykk av kvaliteten i deres "hjelp" at kvaliteten var gjenspeilt
i prisen. Juristen i det tilfellet kunne knapt argumentere bedre enn det jeg kunne som lekmann. Kom ikke noe
utav det.

Som NAF-medlem hadde jeg rett på hjelp kostende inntil noen få tusenlapper. grei hjelp der, såvidt jeg kunne bedømme,
og de viste til lovverk og henstilte forhandler om å kompensere meg for skader på motor (totalhavari på ny byttemotor,
lenge innenfor behov for skifte av registerreim, og til tross for normalt vedlikehold hos samme verksted (Opel-forhandler
på Verdal)).

Jeg husker ikke lengre detaljene, men essensen i det var at verkstedet trenerte saken, og løy om de faktiske forhold.
Jeg kunne ta det til en rettsinstans, men tok ikke sjansen. Dette fordi at selv om jeg hadde en god sak og støtte fra NAF,
så var verkstedet løgnaktige og uærlige, og dermed følte jeg meg ikke sikker på å vinne saken.
Hadde det da gått en faen (ekstra) i verkstedet, antar jeg de kunne ha påberopt seg mange tusen i utgifter til egne
advokater, som jeg følte jeg KUNNE risikere å betale.

Min erfaring: Forbrukerrådet var bortkastet tid å involvere. Selv om man har det man mener er en god og opplagt sak, så hjelper
ikke det nødvendigvis dersom motparten trenerer og lyver. Det er mao stor forskjell på å "ha rett", og det å "få rett".
Ville derfor satse mye på å fortsette en god dialog med verkstedet, og få til en god løsning de er med på.
Hvis ikke _kan_ det bli mye mer bortkastet tid og frustrasjon.
Håper du er heldigere med prosessen enn det jeg var. Lykke til.

Det er muligens mer effektivt å true dem med dårlig reklame, enn alskens advokater. Tipper de er mer redde for det første..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Bjerknez »

Sjekk forsikringene dine og se om du har advokathjelp bakt inn i noen av dem. Jeg regner med oljelekasjen ble merket når du var ute på tur med sykkelen? Da kan reiseforsikringen hjelpe deg muligens. Man har rettshjelp som dekker inntill 100.000 i Gjensidige vertfall. Om den dekker slike ting vet jeg ikke, men kan jo være greit å ta en telefon :)

Hør også med banken din (hvis du lånte penger). Kan hende dem også kan hjelpe her da dem har et krav i sykkelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 20 jun 2018, 11:05 Sjekk forsikringene dine og se om du har advokathjelp bakt inn i noen av dem. Jeg regner med oljelekasjen ble merket når du var ute på tur med sykkelen? Da kan reiseforsikringen hjelpe deg muligens. Man har rettshjelp som dekker inntill 100.000 i Gjensidige vertfall. Om den dekker slike ting vet jeg ikke, men kan jo være greit å ta en telefon :)

Hør også med banken din (hvis du lånte penger). Kan hende dem også kan hjelpe her da dem har et krav i sykkelen.
Jeg har allerede fylt ut et rettshjelp skjema fra KLP forsikring hvor sykkelen er forsikret med full pakke.
Ingen lån og dermed ingen tredjemann som kanskje kunne ha interesser i saken.

Avventer å sende KLP skjemaet med vedlegg til jeg hører fra NAF.

Oljelekkasjen ble oppdaget under kjøring, ja. Men den førte jo ikke til at reisen måtte avbrytes eller annen ulempe annet enn bekymring og irritasjon. Så bruk av reiseforsikringen tror jeg neppe er aktuelt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av barske »

Kjedelige saker dette, AJ.

Jeg driver innen butikk selv og har håndtert x antall reklamasjoner. Om det finnes noen fasitsvar tviler jeg på siden det handler om menneskelige relasjoner.. For det meste.. Min erfaring er i allefall at de som roper høyest og truer med ditt og datt får minimal med hjelp fra min sin side. Da kobler jeg som regel inn en 3. part (om det er snakk om ting av litt verdi). De som derimot tar opp saken saklig og på en ydmyk måte, ønsker jeg å hjelpe selv. Da i form av mine egne relasjoner mot grossister og produsenter. Da strekker hjelpen gjerne seg mye lengre enn kjøpslov, salgsbetingelser og andre forskrifter. Kan også nevne at førstnevnte kategori kommer i annen rekke hos meg ved en evt handel senere. Vær sak har dog sine sider. Om man klarer å bli enig sammen innenfor rimelighetens grenser for begge parter er jo det det beste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Bjerknez »

Men det er en ting jeg ikke skjønner. Forhandlere tjener jo ifølge dem selv svært lite på salg av sykler. Altså på selve salget. Så pengene som blir tilbakebetalt er jo ikke tapte penger. Dem får jo sykkelen tilbake som kan selges igjen. Jeg har hørt at fortjenesten på en motorsykkel kan ligge på rundt 5.000 kroner. Dette burde være en sum som er lett å svelge for en forhandler som omsetter for millioner.

Når det er snakk om en klin ny sykkel som i dette tillfellet så burde dte være helt unødvendig å måtte krangle seg frem til en løsning. Siden det er ettermarkedet forhandleren tjener på så har jo begge parter alt å tjene på at et kjøp kan heves så lenge det oppfyller kravene for dette.

Det er jo ikke slik at butikken går med utestående beløp i rent tap.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

@Bjerknez
Godt poeng det du nevner der.
Så jeg får håpe at forhandler tenker i samme baner og gjør dette til en smertefri prosess uten krangel om småting.
Slik at begge parter kan gå videre uten ytterligere seremoni og nag til hverandre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar