Lappen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Langbein82
Innlegg: 3
Registrert: 18 jun 2018, 13:27
Motorsykkelen din: -

Lappen

Legg inn av Langbein82 »

Tenker å ta lappen. Regner ikke med å rekke å få lappen i år, men neste vår. Har tatt teorikurs på tre timer. Har lest gjennom nesten hele teoriboka. Tatt en del prøver på teoritentamen.no. Har bestått de siste 11 prøvene. Er det nok til å bestå tro? Synest de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Vurderer å ta teorien i dag, så er det gjort :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lappen

Legg inn av kjellv »

Langbein82 skrev: 28 jun 2018, 07:35 Tenker å ta lappen. Regner ikke med å rekke å få lappen i år, men neste vår. Har tatt teorikurs på tre timer. Har lest gjennom nesten hele teoriboka. Tatt en del prøver på teoritentamen.no. Har bestått de siste 11 prøvene. Er det nok til å bestå tro? Synest de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Vurderer å ta teorien i dag, så er det gjort :roll
Hei, velkommen hit :thumleft
Kjør på, teoriprøven er det bare å ta. Føler du at du er klar så er det bare å prøve. Jeg aner ikke hvor i landet du holder til, heller ikke hvordan mulighetene er for å ta lappen i år. Mange steder er oppkjøringstimene fullbooket for hele sesongen allerede. Sensormangel er det mange steder, dette gjør at man må være tidlig ute.
Men kjør på med teoriprøve og opplæring, hold oss oppdatert underveis :thumleft

Eiks
Innlegg: 18
Registrert: 09 jun 2017, 08:47
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100

Re: Lappen

Legg inn av Eiks »

Lykke til! Du kan også være heldig å få en avbestillingstime. Det gjorde jeg, og den var 7 dager etter at jeg tok teorien...

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Lappen

Legg inn av fjs »

Kjør på, jeg tok test på nett til jeg klarte det 10 ganger på rad. Så gikk det strålende på selve testen. Ta gjerne kontakt med kjøreskoler allerede i år, for å komme på lista dems. Det er noen steder begrenset med plass til elever, og jo tidligere du kommer igang neste år jo bedre. Og med teorien på plass går det ann å gjøre dette kjempe fort. Lykke til, og du kommer ikke til å angre.

twofish
Innlegg: 1
Registrert: 22 jun 2018, 08:27
Motorsykkelen din: SKal kjøpe snart

Re: Lappen

Legg inn av twofish »

Jeg driver på i disse dager. Jeg tok teoriprøven i forrige uke og meldte meg opp til oppkjøring og fikk tid i september i Oslo.
Teoriprøven var passe lik teoritentamen.no men jeg fikk også spørsmål om ting jeg aldri hadde sett på teoritentamen.no.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Lappen

Legg inn av Grendel »

Langbein82 skrev: 28 jun 2018, 07:35 Tenker å ta lappen. Regner ikke med å rekke å få lappen i år, men neste vår. Har tatt teorikurs på tre timer. Har lest gjennom nesten hele teoriboka. Tatt en del prøver på teoritentamen.no. Har bestått de siste 11 prøvene. Er det nok til å bestå tro? Synest de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Vurderer å ta teorien i dag, så er det gjort :roll
Heisan!
Det er bare å kaste seg i det.
Da jeg tok lappen i fjor fikk jeg høre at "når du klarer "bestått" 10-ganger på rad, på teoritentamen.no, da er du klar for eksamen.

Uansett, så er det bare å ta teorieksamen. Den må du ta, og når den er i boks så kan du bestille oppkjøring. Book deg inn på en dato (om det er noe ledig).

Du er vel inne på en kjøreskole, siden du har tatt et teorikurs? Book en oppkjøringstime. Det er lettere å skyve denne bakover i tid enn fremover. Når du nå har denne timen, så kan du sammen med kjørelærer legge opp en slagplan for å få deg "klar" til dette tidspunket. Da jeg tok oppkjøring var kjørelærer flink til dette. Til å begynne med hadde jeg to timer i uken. De siste ukene var det bare en time i uken for å "holde meg varm". Da var det bare å ta noen "hyggeturer sammen". Jo, da kunne jeg nok skjøvet oppkjøring fremover, men jeg satte pris på mengdetreningen med kjørelærer. Dermed gikk det også bra første gangen. Stryker du så blir det 4 uker "karantene".

Siden mengden er viktig, så er det vel greit/best å få mest mulig nå. Mye vil kunne forvitre gjennom vinteren.

Lykke til!
Det blir spennende å høre hvordan det går.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Lappen

Legg inn av Sakkle »

Langbein82 skrev: 28 jun 2018, 07:35 Tenker å ta lappen. Regner ikke med å rekke å få lappen i år, men neste vår. Har tatt teorikurs på tre timer. Har lest gjennom nesten hele teoriboka. Tatt en del prøver på teoritentamen.no. Har bestått de siste 11 prøvene. Er det nok til å bestå tro? Synest de samme spørsmålene går igjen hele tiden. Vurderer å ta teorien i dag, så er det gjort :roll
Kort svar: Ja. Gå og ta prøven.


Jeg kjøpte ikke en gang noen bok da jeg tok prøven i fjor. Brukte kun det som lå inne på teoritentamen.no og det fungerte kjempefint. Tok det som siden anbefalte av tester (de anbefaler vel at du har klart de 10 siste?) og tok prøven hos veivesenet med null feil (litt selvskryt der).

Jeg tror også at du bør klare oppkjøringen i år. Som nevnt over, dersom det er fullbooket hos veivesenet kan du følge med litt på nettsiden utover. Det kommer alltid noen avbestillinger og da er det første mann til mølla. Dette avhenger jo selvsagt av hvor mange kjøretimer du kan få og/eller har råd/tid til ila. tiden som kommer.

Lykke til :)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lappen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg leste ikke en dritt før jeg tok prøven for 5 år siden. Jeg gikk ut med to feil og bestått. Mange av spørsmålene er så dumme og selvforklarene at man nesten må være IQbrems for å drite seg ut.

Spørsmål som feks:
- Du kjører mot et gangfelt og ser en fotgjenger som vil over. Hva gjør du?
A: Setter ned farten i tillfelle personen begynner å gå.
B: Du gir gass for å rekke over gangfeltet før personen går ut i veien.
C: Du setter ned farten og viser tydelig at du har til hensikt og stoppe slik at fotgjengeren kan gå trygt over.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Lappen

Legg inn av Stian87 »

Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor det er pensum i at man skal kunne alle rare informasjonsskilt, som forskjellen på campingplass for telt, campingplass for bobil og campingplass i hytter. Hvorfor man skal vite navnet på alle jævla midtstriper osv.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Langbein82
Innlegg: 3
Registrert: 18 jun 2018, 13:27
Motorsykkelen din: -

Re: Lappen

Legg inn av Langbein82 »

Troppet opp på stasjonen i dag. Tenkte jeg skulle ta en lang lunsj, og få prøven unna. Men fikk jo bare 20 kølapper foran mitt nummer. Gitt likevel ganske radig. Men jeg ble sendt rett hjem igjen. Dum som jeg er så hadde jeg kun Mastercard med meg, og det godtar dem ikke. Det burde jeg jo ha tenkt på. I morgen har de stengt, så jeg gjør et nytt forsøk neste uke :thumleft

Svar