Tips og teori på Youtube

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Canutus »

AJ skrev: 25 jul 2018, 09:46 Jeg fikk for ikke lenge siden byttet et hjullager foran på Alfa'en min.
Før jeg bestilte time ble jeg såpass nysgjerrige på hvor omfattende denne jobben er og tok en kikk på denne videoen av samme type forstilling:



Hadde jeg hatt løftebukk og nødvendig verktøy for å presse ut lageret kunne jeg godt tatt sjansen på å gjøre denne jobben selv, basert på de gode instruksjonene i denne videoen, som er blant de bedre jeg har sett av DIY videoer på nettet.

Men dessverre er ikke garasjen min så godt utstyrt så da ble det en meget sannsynligvis overpriset jobb på verkstedet i stedet... :sk?
viewtopic.php?p=343842#p343842
Nå blir det litt OT ifra mc (beklager det), men jeg så https://www.bildeler.no har laget veldig informative videoer av hvordan skifte ut deler. Er ivertfall video av mange tilfeldig utvalgte deler til min XC70 Veldig greit nå som en veldig ofte må ha spesialverktøy el resetting av sensorer osv, så er det jo greit å finne ut slikt på forhånd, før en begynner å skru. :thumleft Slikt skulle det vært på MC også :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av FredrikE24 »

Det hjullagerbyttet var nok ikke overpriset. Det der gikk alt for enkelt. Alle kulene løsnet lett, drivakselen nærmest skle ut av navet som ingenting. Å separere lager fra nav gikk også for lett, to tapp med hammer og den kom ut.. snodig, da den faktisk måtte presses inn i nytt lager.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 11:27
Sakkle skrev: 25 jul 2018, 09:32 Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall :lol
Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 03:13 At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Det var vel dette som var mitt hovedpoeng med hele tråden. Og her sidestiller jeg lese og titte (på Youtube). Man må riktignok være mye mer kritisk til det meste på Youtube sammenlignet med publiserte bøker.

Jeg kommer til å fortsette å bruke Youtube, og nettet forøvrig, for å tilegne meg mer kunnskap i alle fall.
Slik jeg forsto første posten i tråden var at man burde lære seg «countersteering» via youtube. Dette er ikke noe jeg tror er nødvendig å bruke tid på i starten da vi allerede kan dette hvis vi klarer og holde balansen på to hjul.

På sikt når man blir flinkere og får kjørt litt så er det aldri feil og lese seg opp og trene.

Videoene heter «how to countersteer» og når jeg leser den tittelen så mener jeg det blir feil. Hadde det stått «learn more about countersteering» hadde jeg skjønt mere.
Det er mulig jeg var litt uklar der...

Det var vel heller ikke jeg som tok opp "how to countersteer" selv om det er godt mulig de kanalene jeg har linked inneholder videoer som heter det.

Jeg er typen som gjerne setter meg dypt inn i ting jeg blir interessert i. MC er for meg ikke annerledes. Jeg liker å lese og se videoer som forklarer ting, klarner opp misforståelser og får deg til å tenke på ting du kanskje ikke hadde tenkt på.

Som et eksempel ble jeg fortalt her om dagen at man bør være forsiktig forbi dieselpumpene på bensinstasjoner, da dieselsøl på MC-dekk ikke er bra. Dette sier seg kanskje selv for folk som har hatt lappen lenge, eller allerede har blitt fortalt dette, men for meg var dette nytt. Når jeg nå vet det gir det 100% mening, men jeg har bare aldri tenkt på det.
Sist redigert av Sakkle den 27 jul 2018, 01:34, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Det er mulig jeg var litt uklar der...

Det var vel heller ikke jeg som tok opp "how to countersteer" selv om det er got mulig de kanalene jeg har linked inneholder videoer som heter det.

Jeg er typen som gjerne setter meg dypt inn i ting jeg blir interessert i. MC er for meg ikke annerledes. Jeg liker å lese og se videoer som forklarer ting, klarner opp misforståelser og får deg til å tenke på ting du kanskje ikke hadde tenkt på.

Som et eksempel ble jeg fortalt her om dagen at man bør være forsiktig forbi dieselpumpene på bensinstasjoner, da dieselsøl på MC-dekk ikke er bra. Dette sier seg kanskje selv for folk som har hatt lappen lenge, eller allerede har blitt fortalt dette, men for meg var dette nytt. Når jeg nå vet det gir det 100% mening, men jeg har bare aldri tenkt på det.
Ja, jeg er enig med deg at det er mye god info som er verdt å få med seg der ute. Blandt annet det med dieselsøl etc. Men det med kontrastyring kan du trygt la ligge til du har fått lappen og kjørt en stund. Da kan du lese deg mer opp på dette. men kontrastyring kan du allerede. Men at det finnes teknikker rundt dette som kan være greit å få med seg er jeg ikke uenig i :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av tormodg »

Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 14:14 ...det med kontrastyring kan du trygt la ligge til du har fått lappen og kjørt en stund. Da kan du lese deg mer opp på dette. men kontrastyring kan du allerede. Men at det finnes teknikker rundt dette som kan være greit å få med seg er jeg ikke uenig i :)
Jeg hadde stor glede av å «lære» om kontrastyring mens jeg tok lappen på MC. Det er jo pensum i Norge, men videoer på YouTube gjorde det krystallklart for meg hva det handlet om. Jeg har syklet aktivt landeveissykkel i mange år og aldri helt tenkt på at man driver med kontrastyring.

Jeg bruker helt bevisst «aktiv» kontrastyring ganske ofte - som feks å dra høyre styregrep mot meg inn i venstresving.

Bare fordi noe er selvsagt betyr ikke at det ikke er nyttig grunnkunnskap.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 25 jul 2018, 17:02
Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 14:14 ...det med kontrastyring kan du trygt la ligge til du har fått lappen og kjørt en stund. Da kan du lese deg mer opp på dette. men kontrastyring kan du allerede. Men at det finnes teknikker rundt dette som kan være greit å få med seg er jeg ikke uenig i :)
Jeg har syklet aktivt landeveissykkel i mange år og aldri helt tenkt på at man driver med kontrastyring. Jeg bruker helt bevisst «aktiv» kontrastyring ganske ofte - som feks å dra høyre styregrep mot meg inn i venstresving.

Bare fordi noe er selvsagt betyr ikke at det ikke er nyttig grunnkunnskap.
Nettopp... :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av FredrikE24 »

Dette imponerte jeg damene med før jeg fikk mopedlappen :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Hva er det man ikke kan lære seg på youtube :lol

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Stamper »

Jompa skrev: 24 jul 2018, 23:35
Stamper skrev: 23 jul 2018, 15:22 Jeg likte godt denne "serien" med korte snutter som går igjennom sikkerhetskontroll :)
[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HyMIue_0gu[/youtube]
Er det helt slutt på å lære elementær sikkerhetskontroll på kjøreskolene ?
Vi brukte vel kanskje 1 minutt før hver kjøretime på "daglig kontroll", og fikk beskjed om å lese i boka om dette hjemme.
Greit nok det. Men for en som ikke er særlig mekanisk anlagt var den youtube serien gull verdt :)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av LinnSurion »

Jeg synes NMCU-filmene har vært kjempefine. Nå begynner det å bli en liten stund siden jeg tok lappen og de to siste årene så kjørte jeg lite. I tillegg har vi mennesker en tendens til å legge oss til uvaner. Så for meg så har det vært veldig fint å sett gjennom Full Kontrol-filmen og kjørt en tur der jeg tenkte godt gjennom hver bevegelse, litt som da jeg lærte å kjøre.
Broom broom

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Stian87 »

Synes ikke full kontrollfilmen kan måle seg med boken, ikke i nærheten en gang. Spesielt synes jeg kapittelet om svingteknikk har vært veldig nyttig, og kan nok ha god nytte av å lese dette igjen og terpe på en del bevegelser. Som Linn skriver har man en tendens til å glemme og legge seg til uvaner.

Jeg mener at det å lese om svingteknikk for så å terpe på det avgjort har en del for seg. Kontrastyring er kun en del av dette, blikkbruk, forankring og litt gass i svingen er også sentralt. De siste tingene ble dårlig forklart gjennom kjøreopplæringen.

At man altid kontrastyrer betyr ingenting om man ikke er bevisst det, særlig i situasjoner der alle instinkter sier at du skal gjøre noe annet, f.eks. bremse. Har man et bevist forhold til hva man driver med, og har terpet på dette i praksi har du mye bedre forutsetninger for at muskelminne kicker inn i stedet for de medfødte refleksene.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av LinnSurion »

Stian87 skrev: 30 jul 2018, 13:35 Synes ikke full kontrollfilmen kan måle seg med boken, ikke i nærheten en gang. Spesielt synes jeg kapittelet om svingteknikk har vært veldig nyttig, og kan nok ha god nytte av å lese dette igjen og terpe på en del bevegelser. Som Linn skriver har man en tendens til å glemme og legge seg til uvaner.

Jeg mener at det å lese om svingteknikk for så å terpe på det avgjort har en del for seg. Kontrastyring er kun en del av dette, blikkbruk, forankring og litt gass i svingen er også sentralt. De siste tingene ble dårlig forklart gjennom kjøreopplæringen.

At man altid kontrastyrer betyr ingenting om man ikke er bevisst det, særlig i situasjoner der alle instinkter sier at du skal gjøre noe annet, f.eks. bremse. Har man et bevist forhold til hva man driver med, og har terpet på dette i praksi har du mye bedre forutsetninger for at muskelminne kicker inn i stedet for de medfødte refleksene.
Gjett om jeg har blitt lat når det gjelder svingteknikk! Jeg har boka også, hatt den i mange år, men ikke lest den på et par år. Nå skal jeg børste støvet av den når jeg kommer hjem :)
Broom broom

Svar