Varm sykkel i rushet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av overlay »

niko skrev: 10 aug 2018, 22:34
AJ skrev: 10 aug 2018, 22:19
niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P
Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sin

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Rune75 »

overlay skrev: 11 aug 2018, 11:26

Om du først har brukt syntetisk bør du fortsette med det. Om jeg husker rett så lager den syntetiske en hinne som gjør at mineral ikke gjør jobben sin


Om det var tilfelle så ville det stått en tydelig advarsel på alle mineraloljekanner. Det er helt trygt å bytte frem og tilbake mellom syntetisk og mineral med tanke på smøreeffekt. Kan blande de også.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Geiroe »

Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Geiroe skrev: 11 aug 2018, 16:12 Jeg kjører på semisynt Motul 5100, min motor er konstruert for mineralolje, men jeg fikk mykere girskift med semisynt. Bruker ca. 0,5l olje pr. 100mil. Mistenker at det er en syl mesteparten renner gjennom, da den soter pluggen, og ryker litt fra potta under kjøring.
Din motor er konstruert for syntetisk olje, dvs at klaringer i motor og girkasse nok er litt mindre, og trenger en mer tyntflytende olje for å smøre optimalt. Semisynt vil jo være et meget godt alternativ for en litt slitt motor, og mineralolje er jo ikke gratis den heller.
En liter pr. 100mil er så mye at jeg ville få sjekket det nærmere, om det er noen spesiell årsak til det.
Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000. Jeg er fersk sjåfør og fersk eier av TDM'n og må - som kjellv skriver- bare lære å kjenne sykkelen. Jeg skal følge med oljeforbruket. Lurer også på om termostaten bør skiftes, syns driftstempen er noe lav. Sykkelen skal få seg en skikkelig verkstedoverhaling/sjekk på fredag. Forgasserrens, skifte av alle væsker, oljer og filtre pluss justering av det som skal justeres. Som det er nå så stoler jeg ikke på sykkelen. Guffen følelse som jeg vil bli kvitt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.

TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.

Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.

Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.

Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.

Koster ikke all verdens å prøve:

http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

AJ skrev: 11 aug 2018, 19:33
niko skrev: 11 aug 2018, 17:21 Jeg kjøpte sykkelen i vår. Den virker veldig godt vedlikeholdt, men har gått nesten 70.000.
Som jeg nevnte i forrige innlegg i tråden så er 850 motorene kjent for å bruke olje. Mengden varierer fra sykkel til sykkel.
Og jeg tror fortsatt at innkjøringsperioden når sykkelen er ny fortsatt har stor betydning for hvordan oljeforbruket blir i motorens levetid.
Ingen av mine sykler har brukt olje som krever etterfylling mellom ordinære skiftintervall.
Jeg regner ikke med at på langt nær alle er enige med meg, men jeg kjører inn syklene uten å bruke silkehansker.
Mye bruk av varierende turtall opp mot rødfeltet og mye opp og nedgiringer allerede fra sykkelen er ny er min "resept".
Og den har funka som bare det så langt.

TDM'en jeg hadde var i sitt livs beste form da jeg kvittet meg med den etter nesten 60K. Det samme med Triumph'en, selv om den hadde gått en del mindre.
Moto Guzzi'en likeså, selv om den fikk flat tappet syken mot slutten av tiden jeg eide den. Men ingen bruk av motorolje tross denne ventilfeilen, som på senere modeller ble rettet ved at flat tappet løsningen ble byttet ut med den langt mer robuste roller tap toppen.

Den forrige KTM'en var også i sitt livs beste form da jeg leverte den med 55K på telleren. Så god var den at jeg angret i flere dager ette at kontrakten på ny Super Adventure S var undertegnet...
Ingen oljeforbruk på denne heller etter rimelig tøff innkjøringsperiode.
Tøff innkjøring også på den nye, som etter kort tid viste seg å ha en feil på en oljetrykksbryter, som gjorde at den fremre sylinderen svettet olje. Heldigvis uten de store mengdene. Men urovekkende var det mens det holdt på.
Nå etter snart 9K er det ingen tegn til oljesvetting og (selvfølgelig) heller ingen tegn til oljeforbruk.

Selv om TDM 850 etter hvert ble kjent for å bruke olje, tror jeg likevel at mengden lett kunne reduseres om denne solide motoren hadde blitt tøffere innkjørt enn det jeg mistenker sykkelen din for å ha blitt.
Etter 70K er nok en ny innkjørings"sjokkbehandling" ikke særlig hensiktsmessig, men kanskje det kan være en idé med en innvendig motorvask for å rense opp og som kanskje også kan hjelpe til med å gjøre stempelringene mer bevegelige enn de kanskje er i motoren på din sykkel etter 70K.

Jeg kjørte en slik vask på min Alfa Rome GT og merket god forskjell etterpå.

Koster ikke all verdens å prøve:

http://www.bilkontroll.no/produsent-mer ... rvask.html
Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.

En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da... ;) :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

AJ skrev: 12 aug 2018, 10:16
niko skrev: 12 aug 2018, 00:22 Ser ut som en real hestekur det der :-), hører hva HS mc mener på fredag - men takk for gode tips. Mulig sykkelen bruker mindre olje enn jeg frykter. Skal som sagt følge mye nøyere med fra og med nå. I dag har jeg forresten møtt en kjørekompis som bo i nabolaget. Det blir veldig stas.
Joda, det er nok en hestekur så det holder. Da jeg tappet av oljen etter behandlingen (tomgangskjøring i ca. 20 min.) så jeg tydelig at det rant ut flere små tjukke kladder av beksvart olje.
Så ja, motoren ble skikkelig vasket innvendig, ingen tvil om det.

En annen ting; hyggelig å høre om at du har "funnet" en kjørekompis i nabolaget. Du må gjerne reklamere litt for MCsiden.no, da... ;) :) .
Sitter og googler oljeforbruk og TDM...sakser fra Bike.no og en gammel tråd her inne (mekkern) :
Bike:
"Bare et tips til slutt: TDM850 BRUKER OLJE! Sjekk og etterfyll HVER gang du har vært å gjørt en tur! Sminkespeil er et fint redskap til det bruket, da kan du sitte på sykkelen og sjekke oljestand. (i se-glasset"
Mekkern:
"Normalt er allt fra 0 til litern på 1000km...
veldig avhengig av sykkel(størrelse/merke/type/årsmodell/kjørelengde) olje og kjøremønster-skifte av type/merke øker vanligvis forbruket på det første skiftet."


Bra jeg har montert midtstøtte, gjør oljesjekken enklere enn med sminkespeil. :P Og jeg skal reklamere for MCsiden - med glede :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

Jeg trodde faktisk 850'en hadde peilepinne som 900 motoren har... :-k .

Det hadde også Tiger 1050'en og Stelvio'en.
Så for meg var det litt uvant med sykkel uten peilepinne da jeg meldte overgang til KTM i 2015.
Men til gjengjeld er nivåglasset på disse syklene utformet som en peilepinne... ;) :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Steinar_R
Innlegg: 60
Registrert: 09 aug 2010, 20:52
Motorsykkelen din: Honda Pan European ST 1100

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Steinar_R »

På denne siden finner du litt om hva som kan være en mulig årsak til oljeforbruk på TDM 850 : http://www.tdm-yamaha.890m.com/?page=OIL
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.

Mvh

Steinar_R

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Steinar_R skrev: 12 aug 2018, 11:21 På denne siden finner du litt om hva som kan være en mulig årsak til oljeforbruk på TDM 850 : http://www.tdm-yamaha.890m.com/?page=OIL
Min svoger har samme type sykkel som du og var plaget med oljeforbruk, han skiftet tetningen som er omtalt i pkt 1 og ble kvitt/ fikk redusert forbruket .
At det skal være normalt med 1 l pr 1000 km tviler jeg på.

Mvh

Steinar_R
Takker! Spennende, billig og gjennomførbart selv for en middels praktisk kar ser det ut til :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

Her kommer oppklaringen. Jeg henta sykkelen hos HSmc i dag, og spurte hva han hadde funnet: Mye, var svaret. Kjølevifta gikk bare periodisk pga irr. Kan forklare stopp i tunnelen. Pluggene fullstendig nedsota (igjen !), motoren får alt for mye bensin. (det ante meg). Synktest kjørt på forgassere, de var helt ute. Noen har justert, og prøvd å tilpasse til effektanlegget - og ikke fått det helt til. (Nålene sitter skjevt i forgasserstempel pga feil sluttstykke/hylse og sliter på emulsjonsrør.) Oljeforbruket er ikke et stort issue, men man bør ha kurs i oljeskift og etterfylling før man prøver seg et skift selv.Ingen spøk på en 850 har jeg lært i dag. Riktig peiling er for viderekommende. Kompresjon sjekka og er veldig bra, termostaten funker fint. Veldig fint med mekanikere som tar seg tid å forklare hva de har gjort og hvorfor. 850ien viser seg som mer og mer av en særing. Det syns jeg bare er fint. Litt personlighet skal en gammel sykkel ha. Og til slutt en hilsen til mekkern. Tidlig i sommer skifta jeg plugger fordi de gamle var nedsota, glad og fornøyd over at sykkelen gikk fint igjen. Mekkern skrev: Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor de sota....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 17 aug 2018, 17:19 Og til slutt en hilsen til mekkern. Tidlig i sommer skifta jeg plugger fordi de gamle var nedsota, glad og fornøyd over at sykkelen gikk fint igjen. Mekkern skrev: Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor de sota....
Bra at ting ser ut til å ordne seg.

Å gjøre en innsats for å finne årsaken til hvorfor ting er som der er, er aldri det dummeste man gjør... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av mekkern »

Aha. Ja-Defektanlegg og «justerte» forgassere er en sikker vinner for dårlig gange.
Noen sykler er litt sære på oljeskift ja.
Enkelte kawasaki må en gjøre ting riktig på, hvis ikke får en ikke oljetrykk etter skifte av olje/filter.
Hva er spesielt med 850’ien?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 17 aug 2018, 18:13 Aha. Ja-Defektanlegg og «justerte» forgassere er en sikker vinner for dårlig gange.
Noen sykler er litt sære på oljeskift ja.
Enkelte kawasaki må en gjøre ting riktig på, hvis ikke får en ikke oljetrykk etter skifte av olje/filter.
Hva er spesielt med 850’ien?
To tappeskruer. Må fylles i intervaller. Først 2.5 liter. Så starte og kjøre varm. Vente litt. Og så fylle siste litern hvis jeg husker riktig. Lett også å sjekke olje på feil tidspunkt. F eks ikke helt varmkjørt. Ikke venta lenge nok etter stopp. Ser tomt ut. Så fyller man - litt for mye ... og så ryker en pakning eller oljen fyker ut et annet sted. Nå går den som ei klokke, men sleipingene lånte meg en Kawa z900 mens min var på service. Den var jammen fin...

Svar