En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av AJ »

Det er ingen grunn til å legge skjul på at jeg ikke er spesielt interessert i GS boxeren fra BMW, som mine øyne aldri hviler lenge på når sykkelen havner innafor synsfeltet...

Men at dette fortsatt er en veldig populær sykkel er det ingen tvil om.
Nå skjer det ting i GSverdenen. Antakelig mest på motorsiden hvor det har vært en evolusjonær uvikling med 1170 kubikk motoren siden 2004, sist med semivæskekjøling for noen år siden og økt effekt.
Nå tar BMW utviklingen åpenbart et skritt videre, skal vi tro oppslaget i linken nedenfor.

Uansett hva man mener om GSboxeren så kan vel dette ses på som en spennende utvikling med en modell som så til de grrader har slått til i markedet gjennom flere år.

Så hva tenker folket her inne om den kommende 1250'en?
Som bl.a. at den ser ut til å få sånn ca. 135 HK, samme toppfart som dagens modell og en vektøkning på 5 kg, om jeg har snappet om denne infoen korrekt fra artikkelen i denne linken...:

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... e-revealed
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tidenes mest populære MC oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av mekkern »

Blir sikkert ennå bedre enn før. :roll
Men overskriften er feil:
Det er Honda Cub som innehar titlelen. blir forøvrig oppdatert også.
https://powersports.honda.com/2019/supe ... sktop=true
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tidenes mest populære MC oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 16 aug 2018, 15:51 Blir sikkert ennå bedre enn før. :roll
Men overskriften er feil:
Det er Honda Cub som innehar titlelen. blir forøvrig oppdatert også.
https://powersports.honda.com/2019/supe ... sktop=true
Sant det.
Overskriften er endret.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av mekkern »

Men lurer litt på «oppgraderinger» da syklene blir større tyngre og mer ubrukelige i segmentet de egentlig er tenkt. Mer og mer asfaltorienterte. Men pissekonkuransen med størst og mest stopper nok ikke her. for det er det som ønskes. :crazy:
Sist redigert av mekkern den 16 aug 2018, 16:18, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

Sikkert bra med et par ekstra hk, men fremdeles er den for traust og treg i mine øyne :D
Og oppgradert GSA kommer et år etter som vanlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av FredrikE24 »

R1200GS har jo vært en kjempesykkel, ingen tvil om det. Solgt i bøtter og spann, og det er det en god grunn til. Den er knallbra.
Siste versjon av R1200GS har vært av det litt friskere slaget enn tidligere. Er ganske bra spark i den motoren. Ikke så fryktelig traust liksom.
R1250GS blir nok noen hakk bedre på mange måter, en kollega mener at den vil ha mellom 140-145hk, han skal bestille en når den lanseres.

På bane med idealspor, så "parkerte" jeg hvertfall samtlige GSer med 125hestern uten problem, men som allrounder er det en innertier. Er jo først når jeg begir meg ut på langtur at jeg forstår hvorfor den er så populær. Norske landeveier som gjerne er svingete nok er jo kjerrevei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår godt hvorfor denne sykkelen er populær. Jeg har aldri kjørt en 1200GS, men jeg ser liksom for meg at dette er det perfekte verktøy for adventure typen som vil sitte godt og høyt samt ha plass til store mengder bagasje. Den praktiske biten ser jeg og jeg tror også kvaliteten er god.

Problemet mitt er utseendet. En skikkelig gubbesykkel av rang og med kofferter blir den liksom like stor som en liten bil. Altså ingen hybridsykkel i mine øyne. Jeg har prøvekjørt R1200RS(?) som har den samme motoren. Sterk som en bjønn, men den mistet pusten veldig fort. Forbikjøringer måtte planlegges litt mer og jeg måtte gire både en og to ganger før jeg passerte bilene.

Motoren er også (eller vertfall virker) stor rent fysisk og i forhold til mengden motor synes jeg det var lite trøkk. Da har jeg mer sansen for adventure sykler med litt mer pulver i maskineret som er mindre i størrelse og som kan laste like mye.

Så skulle jeg valgt en adventure sykkel i dag så hadde det nok blitt en KTM 1290 Super Adventure. Denne har vel den samme motoren som SuperDuke og den er jo laaaangt mer spennende på det området enn GS'en.

Men rent kvalitetsmessig og driftsikkerhet så holder jeg en knapp på GS'en, og kanskje Honda AfricaTwin. Men sistnevnte er jo mildt sagt ikke noe glansbilde den heller. Sistnevnte har jeg også kjørt og den imponerte meg ikke nevneverdig. :-# :x ;)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Stian87 »

Personlig synes jeg nok S1000XR er vesentlig penere og i tillegg utrolig mye mer futt i. Har prøvekjørt R1200GSA og det var nok ikke noe for meg. Sykkelen var helt fin å kjøre, men vindskjermen ødela en del. Har i løpet av høsten planlagt å prøvekjøre S1000XR og S1000RR for å kjenne litt på forskjellene fra min egen sykkel S1000R
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av kvase »

GS er vel en rå toring mc maskin som er kjekk på innter-continale turer nedover med stor tank 30 liter - med grei komfort å så der på køkjøring eller passering av smale områder objekter- joda kjekk på dårlige grusveier men tipper at bredden er det tragiske utenfor vei
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Olav K »

kvase. skrev: 17 aug 2018, 10:33 GS er vel en rå toring mc maskin som er kjekk på innter-continale turer nedover med stor tank 30 liter - med grei komfort å så der på køkjøring eller passering av smale områder objekter- joda kjekk på dårlige grusveier men tipper at bredden er det tragiske utenfor vei
Jeg har vært så heldig å ha noen 1000km på GSA/GS Rallye både on og offroad.
På GSA er fortsatt styret det breieste på sykkelen, så der styret passerer, passerer resten av sykkelen også.
Og effekten er kanskje ikke den høyeste i klassen, men seriøst, hvor ofte trenger man 140 -160 hk på en allroad mc?
Det er bunndraget som gjør jobben i hverdagen, og i såmåte er GS boxern sammen med gearkassen fantastisk, fleksibel, dravillig fra svært lave turtall,(vesentlig lavere enn f.eks KTM)
Dette, kombinert med det lave tyngdepunktet er nok en av de viktigste årsakene til at sykkelen er målestokken i klassen.
Så får man heller bære over med at man må bruke gearpedalen ved forbikjøring :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av kvase »

Olav K skrev: 17 aug 2018, 12:34
kvase. skrev: 17 aug 2018, 10:33 GS er vel en rå toring mc maskin som er kjekk på innter-continale turer nedover med stor tank 30 liter - med grei komfort å så der på køkjøring eller passering av smale områder objekter- joda kjekk på dårlige grusveier men tipper at bredden er det tragiske utenfor vei
Jeg har vært så heldig å ha noen 1000km på GSA/GS Rallye både on og offroad.
På GSA er fortsatt styret det breieste på sykkelen, så der styret passerer, passerer resten av sykkelen også.
Og effekten er kanskje ikke den høyeste i klassen, men seriøst, hvor ofte trenger man 140 -160 hk på en allroad mc?
Det er bunndraget som gjør jobben i hverdagen, og i såmåte er GS boxern sammen med gearkassen fantastisk, fleksibel, dravillig fra svært lave turtall,(vesentlig lavere enn f.eks KTM)
Dette, kombinert med det lave tyngdepunktet er nok en av de viktigste årsakene til at sykkelen er målestokken i klassen.
Så får man heller bære over med at man må bruke gearpedalen ved forbikjøring :knegg
Under slike omstendigheter er bokser motoren tung å få over https://youtu.be/jNIyZSAGuww?t=2m37s
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Olav K »

Der hadde jeg slitt med StorTigern min også :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av pekle »

Kom nettopp hjem fra en uke med kryssing og tversing av Island på en 2018 GSA (TKC80 og alskens bukbeskyttelse osv., litt asfalt men mest mer og mindre dårlige grus/sandveier/steinete elvekryssinger) Forsåvidt enig i at responsen kan framstå litt tam for den som er vant til turtallsmaskiner, men det er først og fremst fordi den er så lineær og bjørnesterk helt fra bunnen. Hadde sånn sett håpet på opp mot 145hk i 1250en. På den andre siden er det vel S1000XR som er effektmaskinen til BMW i segmentet, så forstår godt at de ikke tar den helt ut med GSen.

Har for tiden en Multistrada, som helt klart er en morsommere og mer karakterrik veimaskin. Men hver gang jeg kjører GS blir jeg nesten overrasket over hvor komplett og bra den sykkelen er. Så balansert, komfortabel og kontrollerbar. Ja, den er et tungt beist, iallfall med all ekstra beskyttelse og 30l tank, men dette beistet kan by opp til ballett.

Beholder nok Duc'en en sesong til, men stor sannsynlighet for 1250GS i 2020.

Stor stein i veien? https://youtu.be/m1Lt4yJPATQ?t=281 :D

ZZR-Erling

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

Sikkert en fin utvikling i dens sjanger, men det er ikke min sjanger. Det blir fir svært, uføldomt og laybacked. 😁

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes populæreste MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt... Er "Populæreste" et norskt ord? Altså i den sammenheng det er brukt i tittelen? Jeg føler "mest populære" hadde vert mer riktig... Men nå er det nå ikke jeg som er journalisten her... :knegg

Svar