En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 17 okt 2018, 18:44 Da begynner testene å komme.
Her et par av dem:





Må si jeg er overasket over at den nye modellen ikke har mer enn 136 HK.
Og like overrasket over at de har greid å oppnå 143 Nm moment. Det er egentlig ganske imponerende!
Faktisk mer enn KTM 1290 SA.

Registrerer også at sykkelen leveres med Bridgestone Battlax A-41 Adventure, samme dekk som jeg har på min KTM og som jeg er strålende fornøyd med så langt.
Noe annet som taler for japansk kontra feks BMW er kvalitet og driftsutgifter, feks illustrert ved dette utsagnet:

"There is a four times greater chance that a BMW will need repair than a Yamaha," said Consumer Reports' deputy editor Jeff Bartlett. "That's pretty significant, when you consider the cost of servicing a BMW is substantially higher. BMW makes great bikes, but the BMW owner has to have a few dollars set aside for repairs."

http://www.latimes.com/business/autos/l ... story.html

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

En interesant artikkel, hvor det også står følgende:
Ref: "Curiously, despite these statistical results, the most reliable motorcycles were not the best loved by their owners. Harley-Davidson owners rated their machines second-highest, after the smaller Victory brand, among those who were asked whether they would buy the same motorcycle again.

An impressive 72% of Harley owners said they would, as compared to 70% of Honda owners, 68% of BMW owners, 66% of Ducati owners and 63% of Yamaha owners."

Da jeg kjøpte min Yamaha, var nettopp dette med service, og kvalitet ett av hovedargumentene jeg hadde overfor meg selv når valget blir gjort. Kriterier som førte mitt tidligere merke Moto Guzzi langt ned på listen.

Men...er det noen som har en nyere (2015 - 2017) mod Stelvio til salgs??

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av gsx750_80 »

L-NA skrev: 20 okt 2018, 12:26 En interesant artikkel, hvor det også står følgende:
Ref: "Curiously, despite these statistical results, the most reliable motorcycles were not the best loved by their owners. Harley-Davidson owners rated their machines second-highest, after the smaller Victory brand, among those who were asked whether they would buy the same motorcycle again.

An impressive 72% of Harley owners said they would, as compared to 70% of Honda owners, 68% of BMW owners, 66% of Ducati owners and 63% of Yamaha owners."

Da jeg kjøpte min Yamaha, var nettopp dette med service, og kvalitet ett av hovedargumentene jeg hadde overfor meg selv når valget blir gjort. Kriterier som førte mitt tidligere merke Moto Guzzi langt ned på listen.

Men...er det noen som har en nyere (2015 - 2017) mod Stelvio til salgs??
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

:lol Ha ha, her var det møe rart :lol

Og spesielt morsomme er kommentarene fra de som aldri har kjørt GS.

Europas mest solgte mc i seks år på rad. Testvinner i klassen i 6 år på rad. En av verdens mest solgte mc'er, med et vanvittig bruksområde.

Den gamle GS-traveren leverer 120 nm ved 6000 omdreininger, betydelig mer enn mange andre sykler. Hvis noen sliter med forbikjøringer med en GS, så må det være i en roll-on forbikjøring av en Busa som svarer :lol

Men det er klart, millioner av mc-førere WW tar sikkert feil. Det er nok alle GS-haterne som vet best, de som aldri har prøvd ... :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av gsx750_80 »

TGR skrev: 20 okt 2018, 12:51 :lol Ha ha, her var det møe rart :lol

Og spesielt morsomme er kommentarene fra de som aldri har kjørt GS.

Europas mest solgte mc i seks år på rad. Testvinner i klassen i 6 år på rad. En av verdens mest solgte mc'er, med et vanvittig bruksområde.

Den gamle GS-traveren leverer 120 nm ved 6000 omdreininger, betydelig mer enn mange andre sykler. Hvis noen sliter med forbikjøringer med en GS, så må det være i en roll-on forbikjøring av en Busa som svarer :lol

Men det er klart, millioner av mc-førere WW tar sikkert feil. Det er nok alle GS-haterne som vet best, de som aldri har prøvd ... :lol
Noen som har uttalt seg om GS som ikke har prøvd de?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 20 okt 2018, 12:53
TGR skrev: 20 okt 2018, 12:51 :lol Ha ha, her var det møe rart :lol

Og spesielt morsomme er kommentarene fra de som aldri har kjørt GS.

Europas mest solgte mc i seks år på rad. Testvinner i klassen i 6 år på rad. En av verdens mest solgte mc'er, med et vanvittig bruksområde.

Den gamle GS-traveren leverer 120 nm ved 6000 omdreininger, betydelig mer enn mange andre sykler. Hvis noen sliter med forbikjøringer med en GS, så må det være i en roll-on forbikjøring av en Busa som svarer :lol

Men det er klart, millioner av mc-førere WW tar sikkert feil. Det er nok alle GS-haterne som vet best, de som aldri har prøvd ... :lol
Noen som har uttalt seg om GS som ikke har prøvd de? Ikke at det spiller særlig rolle, men..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

gsx750_80 skrev: 19 okt 2018, 23:08 Finnes det et eneste eksempel i verdenshistorien på at en person har anskaffet en slik MC, og siden besvangret en kvinne, feks?
Å kjøre BMW er som å starte med gåstol og brillene, lenge før tida.
Men altså, vi snakker om eksakt vitenskap her, ikke sant? :knegg

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av gsx750_80 »

TGR skrev: 20 okt 2018, 13:07
gsx750_80 skrev: 19 okt 2018, 23:08 Finnes det et eneste eksempel i verdenshistorien på at en person har anskaffet en slik MC, og siden besvangret en kvinne, feks?
Å kjøre BMW er som å starte med gåstol og brillene, lenge før tida.
Men altså, vi snakker om eksakt vitenskap her, ikke sant? :knegg
-

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

gsx750_80 skrev: 20 okt 2018, 11:30 Noe annet som taler for japansk kontra feks BMW er kvalitet og driftsutgifter, feks illustrert ved dette utsagnet:

"There is a four times greater chance that a BMW will need repair than a Yamaha," said Consumer Reports' deputy editor Jeff Bartlett. "That's pretty significant, when you consider the cost of servicing a BMW is substantially higher. BMW makes great bikes, but the BMW owner has to have a few dollars set aside for repairs."

http://www.latimes.com/business/autos/l ... story.html
Akkurat dette utsagnet stemmer helt når sykkelen er utenfor garanti periode med tanke på kundens lommebok. Før garantien er ute ordner BMW opp, der er de gode. Men ingenting er værre enn å måtte besøke et verksted når du helst skulle vært avgårde på tur.
Og fire ganger økt sjangse for å reparere en BMW kontra en Yamaha / japse... jeg ville sagt enda mer. (har selv eid BMW fra 2010-2017, og aldri vært så mye på verksted)

Kjørekomfort på BMW er helt topp, men det hjelper så lite når kvaliteten er under pari - dessverre. Til og med gjentagende feil klarer de ikke utbedre. Fixer feil med å bytte komponent med ny komponent av samme dårlige kvalitet. Forventer mer av en så seriøs leverandør!

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

De må nu ihvertfall bestige biken, og det tar jo si tid det, alt etter korsen de har parkert høyhesten da 😁

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av pekle »

gsx750_80 skrev: 20 okt 2018, 11:30
Noe annet som taler for japansk kontra feks BMW er kvalitet og driftsutgifter, feks illustrert ved dette utsagnet:

"There is a four times greater chance that a BMW will need repair than a Yamaha," said Consumer Reports' deputy editor Jeff Bartlett. "That's pretty significant, when you consider the cost of servicing a BMW is substantially higher. BMW makes great bikes, but the BMW owner has to have a few dollars set aside for repairs."

http://www.latimes.com/business/autos/l ... story.html
Det hjelper ikke om sykkelen starter hver dag når man ikke har lyst til å starte sykkelen hver dag ;)

Spøk til side, her på berget er MC stort sett et rent nytelsesmiddel så hva som føles riktig trumfer rent praktiske betraktninger som absolutt driftssikkerhet. Har selv dårlig erfaring med en gjentakende feil på en bensinpumpe på en 800GS men jeg kommer til å kjøpe den nye 1250en likevel. Men ikke fra samme forhandler...

Har også kjørt litt 1290SA i sommer, tipp topp sykkel, men den treffer ikke meg personlig helt perfekt. Den mangler liksom noe i lydavdelingen :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.

Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.

Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.

Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 20 okt 2018, 22:59 Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.

Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.

Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.

Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Om motoren teknisk sett er den samme trenger ikke si så mye. Uten at jeg kjenner til BMW sine sykler og motorer så veldig godt, vet jeg at motorene kan være spesialtilpasset de forskjellige modellene og ha veldig forskjellig karakteristikk. Slik som for Yamaha YZF-R1 og MT-10. Disse har samme motor, men er likevel veldig forskjellige.
Jeg kar kjørt R1200GS ved flere anledninger. Sist var Tore L sin fra Atna til Venabygd under forumtreffet i høst. Frisk og morsom sykkel det, ingenting å utsette på potensen i denne. Jeg ville naturligvis ikke sammenligne den med din, men du har også en helt annen sykkel og en helt annen motor.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

Snedig med alle disse feilene da.. :-k

Skal vi se.... min første GS var en 1100, i 1998. Blant annet Spaniatur med den. Så ble det flett ny 1200 i 2005, et par turer til Nordnorge, og litt nedover i Europa. Og så var jeg såvidt innom en 1150 med 113 k på telleren, funka den også.
Og nå har jeg en 2006 modell 1200 med 90 k på telleren. Maler som en katt....

Kan ikke si å ha merka noe til noen feil på noen av dem.... Har vel hatt en masse flaks jeg da ... :roll

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

Er ganske stor forskjell på gamle boxern og den siste som er delvis vannavkjølt... Som natt og dag vedr vibrasjoner, pigghet og girkasse... Men, for svær, dæv og upresis til at jeg vil ha en.. Og ikke sexy 😁

Svar