En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 14:15 Det at GS gir deg kjøreglede er jo veldig bra. Da har du funnet sykkelen for deg. Ingen grunn til å irritere seg over andre som mener noe annet. Du befinner deg på et helt annet nivå enn unge "kjekkaser" på plastraketter.

Poenget er (for min del) at de kreftene jeg føler når jeg gir på litt på norske landeveier har mye å si. jeg vil ha det gøy når jeg drar på litt på rettstrekkene og den følelsen er langt mer fryktingytende på den sykkelen jeg har kontra en Africa Twin etc. Men det betyr ikke at jeg hadde vunnet på en bane. Det spiller liten trille for meg. :)
Jeg skjønner naturligvis hva du mener, hva som trigger deg. Og det er også gyldig for veldig mange andre. Poenget mitt er at selv om man har andre preferanser, så er ikke det noen grunn til å rakke ned på en av "tidenes mest populære mc'er" som om alle som kjører slike er noen teite og treige traktor-førere :)

Jeg er nok ikke på "et helt annet nivå" enn veldig mange andre. Men jeg har kjørt mange hundre tusen km på mc, så jeg er mer erfaren, eldre, og i en annen fase i livet og i mc-karrieren.

Nå skal jeg imidlertid parkere GS og sjekke ut noe helt nytt. Om jeg kommer tilbake til GS, det vet jeg ikke enda.

Men GS går uansett inn i historien nettopp som en av de mest vellykkede mc-konstruksjoner noensinne. Og det skriver jeg under på anytime :twothumbs:

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Sakkle »

BAJAZZ skrev: 28 okt 2018, 18:28 Her er den :D Valgte sort matt denne gangen.
Jeg synes de nyere GSene har hatt litt kjedelige fargeutvalg, særlig de ensfargede røde og blå. Dette er helt klart bare smak og behag, men må si jeg liker veldig godt den sorte der med litt grått og gult.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 30 okt 2018, 14:43
Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 14:15 Det at GS gir deg kjøreglede er jo veldig bra. Da har du funnet sykkelen for deg. Ingen grunn til å irritere seg over andre som mener noe annet. Du befinner deg på et helt annet nivå enn unge "kjekkaser" på plastraketter.

Poenget er (for min del) at de kreftene jeg føler når jeg gir på litt på norske landeveier har mye å si. jeg vil ha det gøy når jeg drar på litt på rettstrekkene og den følelsen er langt mer fryktingytende på den sykkelen jeg har kontra en Africa Twin etc. Men det betyr ikke at jeg hadde vunnet på en bane. Det spiller liten trille for meg. :)
Jeg skjønner naturligvis hva du mener, hva som trigger deg. Og det er også gyldig for veldig mange andre. Poenget mitt er at selv om man har andre preferanser, så er ikke det noen grunn til å rakke ned på en av "tidenes mest populære mc'er" som om alle som kjører slike er noen teite og treige traktor-førere :)

Men GS går uansett inn i historien nettopp som en av de mest vellykkede mc-konstruksjoner noensinne. Og det skriver jeg under på anytime :twothumbs:
Det som jeg tror er hovedproblemet veldig ofte, er at mange av de som kjører en sykkel dem ikke helt er fortrolig med på en eller flere måter krever en slags aksept for valget sitt. Når dem ikke før det så setter dme seg litt i "skyttergrava" og dra frem "mobbekortet".

Jeg har på ingen måte noen gang ment at GS førere er "treige" Jeg synes motorsyklene er gubbete ja, men det betyr jo ikke at du som fører er treig av den grunn. Du hadde som nevnt sikkert kjørt fletta av meg på en bane med en GS og det hadde ikke berørt meg ett sekund. Grunnen er fordi jeg er sikker i mitt valg. jeg bytter ikke sykkel fordi andre mener den er stygg/treig etc.

Jeg kjenner minst to personer som kjører GS og en av dem er OlavK her inne som forøvrig er en kjernekar. En klok fyr som vet å sette pris på sykkelen sin og ta den med på lange turer. Vi er ikke helt enige bestandig, men det betyr jo ikke at man er "uvenner". han er sikker i sitt valg og bryr seg døyten om hva en østfolding som bruker mer tid på sykkelvask enn å faktisk kjøre den sier. Vi er forskjellige alle sammen :)

Toyota er kanskje verdens mest solgte bil, men det betyr ikke at jeg synes Toyota Avensis er mer spennende enn en Audi TT. Man finner den bilen/motorsykkelen man trives med å kjører den. Litt pirking i siden skjer begge veier og det synes jeg bare er litt atig. En slags kameratslig greie.

Det at du nå skal prøve litt andre sykler underbygger også kanskje noe av det jeg skriver her kanskje?

Peace :prf

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 15:17 Det som jeg tror er hovedproblemet veldig ofte, er at mange av de som kjører en sykkel dem ikke helt er fortrolig med på en eller flere måter krever en slags aksept for valget sitt. Når dem ikke før det så setter dme seg litt i "skyttergrava" og dra frem "mobbekortet".

Jeg har på ingen måte noen gang ment at GS førere er "treige" Jeg synes motorsyklene er gubbete ja, men det betyr jo ikke at du som fører er treig av den grunn. Du hadde som nevnt sikkert kjørt fletta av meg på en bane med en GS og det hadde ikke berørt meg ett sekund. Grunnen er fordi jeg er sikker i mitt valg. jeg bytter ikke sykkel fordi andre mener den er stygg/treig etc.

Jeg kjenner minst to personer som kjører GS og en av dem er OlavK her inne som forøvrig er en kjernekar. En klok fyr som vet å sette pris på sykkelen sin og ta den med på lange turer. Vi er ikke helt enige bestandig, men det betyr jo ikke at man er "uvenner". han er sikker i sitt valg og bryr seg døyten om hva en østfolding som bruker mer tid på sykkelvask enn å faktisk kjøre den sier. Vi er forskjellige alle sammen :)

Toyota er kanskje verdens mest solgte bil, men det betyr ikke at jeg synes Toyota Avensis er mer spennende enn en Audi TT. Man finner den bilen/motorsykkelen man trives med å kjører den. Litt pirking i siden skjer begge veier og det synes jeg bare er litt atig. En slags kameratslig greie.

Det at du nå skal prøve litt andre sykler underbygger også kanskje noe av det jeg skriver her kanskje?

Peace :prf
:D Ha ha... Nå sikta ikke jeg egentlig til deg spesielt, når det gjelder dette med å disse GS. Det var mer en sånn generell betraktning om fenomenet :)

Når det gjelder meg personlig, så forlater jeg ikke GS fordi jeg ikke er helt fornøyd. Det mer det at jeg fortsatt er litt nyfiken. Jeg har hatt det meste av mc-typer opp igjennom årene. Den "verste" var vel Ducati 851. Men siden 1998 har det alt vesentlig vært GS'er, og nå fikk jeg plutselig lyst til å prøve noe annet.

Det er egentlig bare to ting jeg hadde igjen på blokka som uprøvd, og det var HD, også GW-klassen. Kjøpte derfor en HD sist vinter, bare for å sjekke ut. Joda, kult å putre til pølsebua med, men kunne ikke tenkt meg å kjøre langtur med en sånn en. Da gjenstår GW-klassen. Og så ble det prøvekjøring av Flattops K1200LT på forumtreffet, så da bestemte jeg meg for å sjekke ut det.

Til sommeren blir det syd-europa på luxuscruiseren fra Bayern, så får vi se om jeg trives med det :twothumbs:

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av mekkern »

litt sånn når du tror du er rask..fører er avgjørende....GS eller ikke....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 30 okt 2018, 19:11 litt sånn når du tror du er rask..fører er avgjørende....GS eller ikke....

Haha, ja det er et godt eksempel ja :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av AJ »

Ikke like kjapp som før...:



... om det i det hele tatt betyr noe... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Så vidt jeg har forstått er den treigere fra 0-100, men at den samtidig FØLES kjappere. Med mer moment så vil den føles kjappere, men kanskje man også må gire litt ekstra.

Det er nettopp den giringen som er så slitsom på slike sykler synes jeg. Husker jeg prøvekjørte R1200RS og de var sterk som en bjønn, men kreftene tok fort slutt. Men nå er vel ikek akkurat GS bygget for roadracing heller, så til sitt bruk er den sikker super uansett, for dem som liker den.

På lavt turtall så rister det fælt og den øvre turtallgrensen treffer man kjapt med mye moment. Det betyr et lite register å spille på. Vertfall slik jeg har fortstått det. Uten at jeg sier at den er noen sinke av den grunn. Ingen motorsykler er det med respekt for seg selv.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har vel ingen BMWer bortsett fra S1000-plattformen noe langt register å skrive hjem om. De fleste butter rett før 9 store.

Jeg slengern opp i 6.gir og blir liggende der som regel. Om du skal aksellerere fra 0 og hele veien opp så blir girene sittende tett og toppfarten blir langt fra 300 km/t, men det er nok ikke hovedfokuset heller.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Tore L »

Tja - se på denne fra DriveMag Riders, de har testet 1200 og 1250 sammen, over to dager.

https://www.youtube.com/watch?v=xT_PT3v-8vE

Her får du ikke inntrykk av at 1250 er tregere en 1200, men tvert imot.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 15:17
Jeg kjenner minst to personer som kjører GS og en av dem er OlavK her inne..
:scratch Kanskje du kjenner bare en som kjører GS? Så vidt jeg har fått med meg så har vel Olav K Triumph Tiger..

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev:Nå har vel ingen BMWer bortsett fra S1000-plattformen noe langt register å skrive hjem om. De fleste butter rett før 9 store.

Jeg slengern opp i 6.gir og blir liggende der som regel. Om du skal aksellerere fra 0 og hele veien opp så blir girene sittende tett og toppfarten blir langt fra 300 km/t, men det er nok ikke hovedfokuset heller.
K1200RS i godt over 300? Hva er gjort med den da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Rune75 »

Epylypzon skrev: 09 nov 2018, 20:43
FredrikE24 skrev:Nå har vel ingen BMWer bortsett fra S1000-plattformen noe langt register å skrive hjem om. De fleste butter rett før 9 store.

Jeg slengern opp i 6.gir og blir liggende der som regel. Om du skal aksellerere fra 0 og hele veien opp så blir girene sittende tett og toppfarten blir langt fra 300 km/t, men det er nok ikke hovedfokuset heller.
K1200RS i godt over 300? Hva er gjort med den da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Les en gang til.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av FredrikE24 »

En K1200RS med løftet turtallsperre(chip) og effektanlegg myser på 280 på speedo etter litt tyn. Mao hadde nok 300 vært innen rekkevidde om man hadde lagt opp et maksturtall opp mot 12-13k og tilstrekkelig med hester. Se feks på CBR1100XX.

Jeg tror imidlertid det aldri har vært poenget med hverken R- og K-modellene til BMW. Ingen racermaskiner, men de gjør det meste ganske greit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 09 nov 2018, 20:26
Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 15:17
Jeg kjenner minst to personer som kjører GS og en av dem er OlavK her inne..
:scratch Kanskje du kjenner bare en som kjører GS? Så vidt jeg har fått med meg så har vel Olav K Triumph Tiger..
Ja, sandelig... da kjenner jeg ikke så mange som kjører GS allikevel :lol

Svar