En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 20 okt 2018, 23:58
Bjerknez skrev: 20 okt 2018, 22:59 Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.

Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.

Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.

Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Om motoren teknisk sett er den samme trenger ikke si så mye. Uten at jeg kjenner til BMW sine sykler og motorer så veldig godt, vet jeg at motorene kan være spesialtilpasset de forskjellige modellene og ha veldig forskjellig karakteristikk. Slik som for Yamaha YZF-R1 og MT-10. Disse har samme motor, men er likevel veldig forskjellige.
Jeg kar kjørt R1200GS ved flere anledninger. Sist var Tore L sin fra Atna til Venabygd under forumtreffet i høst. Frisk og morsom sykkel det, ingenting å utsette på potensen i denne. Jeg ville naturligvis ikke sammenligne den med din, men du har også en helt annen sykkel og en helt annen motor.
Alt koker ned til hva man er vant med og hva man sammenligner med. Men jeg ville uansett valgt en 1290 super adventure anytime forran en GS. Mest grunnet utseende, lyd og motor.

Men vi er forskjellige og takk gud for det :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 00:11 Er ganske stor forskjell på gamle boxern og den siste som er delvis vannavkjølt... Som natt og dag vedr vibrasjoner, pigghet og girkasse... Men, for svær, dæv og upresis til at jeg vil ha en.. Og ikke sexy 😁
Kan hende, jeg har kun kjørt de luftavkjølte, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men den er ikke svær, bare høy. Lett i vekt, lett å handtere, og lettkjørt. Og om den er sexy, det avgjør øyet som ser.

Men, dævv og upresis? Det er en reise-enduro, ikke en r-sykkel. Til sitt bruk er den en helt superb "Go anywhere-bike". Og allikevel, med rett mann i salen, på vanlig norsk landevei, så henger den på en hvilken som helst plastikkracer. Mer enn presis nok, stiv og fin, bra dreiemoment, og med supre bremser.

Og hvis man på død og liv vil ha en sykkel som gjør at man føler seg som Rossi, med en smule kjappere styregeometri (hva man nå enn skal med det på vanlig vei) så kjøper man ikke en reise-enduro. De er til andre formål. Det blir jo helt feil å slakte GS fordi at det finnes andre sykler som egner seg bedre på bane. :scratch

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 20 okt 2018, 22:59 Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Er mer lyd i GS’en enn i våre sykler Bjerknez. Har prøvekjørt en GS selv, riktignok ikke lange turen. Hadde det ikke vært for vindskjermen hadde dette vært en prima sykkel. Savnet ingenting på den lille turen jeg hadde. Nå fikk jeg riktignok ikke presset den noe særlig men.

Fører har mye å si, har kjørt bak en stor GT på svingete landevei, og jeg måtte absolutt jobbe for å holde følge. Han tok meg litt ved en overraskelse kan du si. Og han greide å holde minst samme fart i svinger som jeg.

Ville nok ikke eid en GS selv, i hvertfall ikke med det første.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

GS'n er flott i sin sjanger, dog skal det sies at jeg kun har kjørt ny og gammel 1200GS og Rally, samt lille 800GS. "Arten" frister ikke til gjentagelse dersom jeg kan kjøre min egen, eller en av den sorten,(ZZR1400, K1300S, K1200S, VFR1200..).

Vedr 1250,kunne jeg kjørt den på tirsdag i 30min,men tok heller en tur på Speed sin Rally i over 1t 😁
Istedet for å sitte å glo mens min HP LE var til oppgradering av starterkrets (for liten dim på kabel mellom batteri og starter, samt nytt startrele som vel tåler mer Amp).

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 10:28 GS'n er flott i sin sjanger, dog skal det sies at jeg kun har kjørt ny og gammel 1200GS og Rally, samt lille 800GS. "Arten" frister ikke til gjentagelse dersom jeg kan kjøre min egen, eller en av den sorten,(ZZR1400, K1300S, K1200S, VFR1200..).
Helt grei betraktning det. Men da er det konseptet, type sykkel, som ikke passer deg. Det er noe annet enn å mene at GS, ny eller gammel, er dårlige greier ;)

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

GS er ikke dårlig. En milsluker du kan kjøre 100-150 mil med på en dagsetappe uten å bli sliten.
Etter 6 år med GSA er min fasit at den sluker mange mil med masse bagasje. På resten av mine kriterier havner den nedover på listen.

Og som jeg har nevnt før i denne tråden, teknisk kvalitet scorer ikke BMW høyt på. Alt for mye recall, og det tyder på at BMW ikke prøver produktene skikkelig ut før de lanserer. Det siste nå var løse spiler på felgene på 18 modellen, hvor man så klart får nye felger av BMW. Ja, det skulle jo bare mangle. Utfallet av løse spiler kan være tragisk på feil sted til feil tid. Så jeg lurer litt på hvor kvalitetskontrollen til BMW svikter...?
Men allikevel selger det som hakka møkk :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 21 okt 2018, 09:24
Bjerknez skrev: 20 okt 2018, 22:59 Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Er mer lyd i GS’en enn i våre sykler Bjerknez. Har prøvekjørt en GS selv, riktignok ikke lange turen. Hadde det ikke vært for vindskjermen hadde dette vært en prima sykkel. Savnet ingenting på den lille turen jeg hadde. Nå fikk jeg riktignok ikke presset den noe særlig men.

Fører har mye å si, har kjørt bak en stor GT på svingete landevei, og jeg måtte absolutt jobbe for å holde følge. Han tok meg litt ved en overraskelse kan du si. Og han greide å holde minst samme fart i svinger som jeg.

Ville nok ikke eid en GS selv, i hvertfall ikke med det første.
Noen ganger er ikke «mer lyd» bedre lyd. Den høres ut som en VW Boble. Eller vertfall minner meg om en med tanke på lyd. Jeg liker ikke den svære klumpete boxeren som stikker ut på hver side. Nå jar jeg ikke nevnt at S1000R er noen lydkonge heller, men det er en av grunnene til at jeg vurderer en Speed Triple RS. :knegg

1200RS var faktisk 8ngen dårlig sykkel. Jeg husker jeg likte den godt, men motoren var litt sånn mjeehhh.... vindskjerm kommer jeg heller sldri til å bli vant til. Da må det evt. Bli en sportstourer med kåpe. Dem tror jeg fungerer langt bedre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 20 okt 2018, 23:58
Bjerknez skrev: 20 okt 2018, 22:59 Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.

Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.

Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.

Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Om motoren teknisk sett er den samme trenger ikke si så mye. Uten at jeg kjenner til BMW sine sykler og motorer så veldig godt, vet jeg at motorene kan være spesialtilpasset de forskjellige modellene og ha veldig forskjellig karakteristikk. Slik som for Yamaha YZF-R1 og MT-10. Disse har samme motor, men er likevel veldig forskjellige.
Jeg kar kjørt R1200GS ved flere anledninger. Sist var Tore L sin fra Atna til Venabygd under forumtreffet i høst. Frisk og morsom sykkel det, ingenting å utsette på potensen i denne. Jeg ville naturligvis ikke sammenligne den med din, men du har også en helt annen sykkel og en helt annen motor.
Du kan ha rett i det kjellv. Men mener å huske at motor spesifikasjonene var helt like på papiret...

GS er utvilsomt et flott redskap for globetrotteren. Spennende blir den aldri i mine øyne, men nyttig er den helt sikkert. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 13:10 Det siste nå var løse spiler på felgene på 18 modellen, hvor man så klart får nye felger av BMW. Ja, det skulle jo bare mangle. Utfallet av løse spiler kan være tragisk på feil sted til feil tid. Så jeg lurer litt på hvor kvalitetskontrollen til BMW svikter...?
Men allikevel selger det som hakka møkk :D
Jeg syntes det er betryggende at BMW sender ut factory recalls. Det vitner om en produsent som tar sine produkter og kunder på alvor.

Nå er ikke jeg kjent med problemet med disse spilene på 2018 modellene. Men jeg har et inntrykk av at den jevne GS-eier, som primært bruker sykkelen til touring på asfalt, ikke helt skjønner greia med slike eikehjul. De brukes jo nettopp fordi at de evner å flexe bittelitt, og på den måten fanger opp anslagsenergi ved kjøring i terreng eller på veldig dårlig vei. Der hvor en støpt felg får strukturelle skader, der flexer og overlever eikefelgen.

Men prisen man betaler for dette, er jo at eikene må etterstrammes fra tid til annen. I enduro-miljøer, så gjør man dette kanskje så ofte som hver dag, om man har kjørt lange harde etapper i ulendt terreng. Og når konstruksjonen er slik at felgen kan flekse, og eikene da naturligvis etterhvert vil løsne litt, ja så må de etterstrammes med 4 nm.

Det handler jo også litt om å være en kompetent eier.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av FredrikE24 »

Man har jo alle sine grunner til hvorfor man kjører MC og hva slags MC man velger å kjøre på.
Andre sykler blir jo ikke dårligere av den grunn.


GSen tiltaler meg veldig, og noen boblemotor er det vel ikke, er to sylindre for lite :) er jo et hav av muligheter rundt rigging på en GS, masse ekstrautstyr å få kjøpt, Kardang osv.

R1250GS er jo en facelift med en sprekere motor. Betydelig økning over hele registeret.

Nå er jeg BMW-entusiast vil jeg påstå, men det finnes allikevel BMW-modeller jeg absolutt ikke liker. R1100RS og RT feks. Helt borti natta. GSen derimot fra samme periode ser robust og brukandes ut. Ikke noe smykke akkurat, men tror ikke det er meningen. Likeså med motoreffekt.
Det er ikke så veldig mange år siden BMW for første gang krysset 100-grensa hva effekt angår. Dette med K1200RS i 1997. Samtidig hadde den gang R1100GS og den noe senere R1150GS mellom 60 og 80hk. Folk kjørte jo jorda rundt like fint allikevel, men den nye GSen er bare mye bedre.

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

TGR skrev: 21 okt 2018, 17:18
KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 13:10 Det siste nå var løse spiler på felgene på 18 modellen, hvor man så klart får nye felger av BMW. Ja, det skulle jo bare mangle. Utfallet av løse spiler kan være tragisk på feil sted til feil tid. Så jeg lurer litt på hvor kvalitetskontrollen til BMW svikter...?
Men allikevel selger det som hakka møkk :D
Jeg syntes det er betryggende at BMW sender ut factory recalls. Det vitner om en produsent som tar sine produkter og kunder på alvor.

Nå er ikke jeg kjent med problemet med disse spilene på 2018 modellene. Men jeg har et inntrykk av at den jevne GS-eier, som primært bruker sykkelen til touring på asfalt, ikke helt skjønner greia med slike eikehjul. De brukes jo nettopp fordi at de evner å flexe bittelitt, og på den måten fanger opp anslagsenergi ved kjøring i terreng eller på veldig dårlig vei. Der hvor en støpt felg får strukturelle skader, der flexer og overlever eikefelgen.

Men prisen man betaler for dette, er jo at eikene må etterstrammes fra tid til annen. I enduro-miljøer, så gjør man dette kanskje så ofte som hver dag, om man har kjørt lange harde etapper i ulendt terreng. Og når konstruksjonen er slik at felgen kan flekse, og eikene da naturligvis etterhvert vil løsne litt, ja så må de etterstrammes med 4 nm.

Det handler jo også litt om å være en kompetent eier.
Betryggende at det kommer recall, men ikke betryggende at det er så mange av dem. Det vitner ikke om kvalitet.
Det tar også sin tid å få dette utført på verksted, en tid som kunne vært brukt mer fornuftig enn å sitte i kaffebaren til verkstedet og vente på sykkelen får nye og kanskje like dårlige komponenter.
Mange er ikke kompetente til å vite hvordan en strammer spiler eller at det i det hele tatt skal sjekkes.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 18:27 Betryggende at det kommer recall, men ikke betryggende at det er så mange av dem. Det vitner ikke om kvalitet.
Det tar også sin tid å få dette utført på verksted, en tid som kunne vært brukt mer fornuftig enn å sitte i kaffebaren til verkstedet og vente på sykkelen får nye og kanskje like dårlige komponenter.
Mange er ikke kompetente til å vite hvordan en strammer spiler eller at det i det hele tatt skal sjekkes.
Ikke vanskelig å være enig med deg i dette. Men samtidig så forundrer det meg at det er flere i denne tråden som beskriver dette som et kjempeproblem... Hvor kommer dette plutselig fra? BMW er jo tvert i mot velrennomert og kjent for å levere kvalitet?

Jeg har hatt mange BMW'er, og jeg kjenner mange andre som også har hatt mange, men jeg har aldri hørt noen klage på mange feil, slik det beskrives i tråden her.

Og hvordan kan det ha seg at et gitt merke, og en gitt modell, kan ha oppnådd å være europas mest solgte mc, og testvinner i 6 år på rad, hvis det haglet med feil og dårlig kvalitet?

Jeg finner bare ikke logikken her...... :scratch

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

TGR skrev: 21 okt 2018, 00:30
ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 00:11 Er ganske stor forskjell på gamle boxern og den siste som er delvis vannavkjølt... Som natt og dag vedr vibrasjoner, pigghet og girkasse... Men, for svær, dæv og upresis til at jeg vil ha en.. Og ikke sexy 😁
Kan hende, jeg har kun kjørt de luftavkjølte, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men den er ikke svær, bare høy. Lett i vekt, lett å handtere, og lettkjørt. Og om den er sexy, det avgjør øyet som ser.

Men, dævv og upresis? Det er en reise-enduro, ikke en r-sykkel. Til sitt bruk er den en helt superb "Go anywhere-bike". Og allikevel, med rett mann i salen, på vanlig norsk landevei, så henger den på en hvilken som helst plastikkracer. Mer enn presis nok, stiv og fin, bra dreiemoment, og med supre bremser.

Og hvis man på død og liv vil ha en sykkel som gjør at man føler seg som Rossi, med en smule kjappere styregeometri (hva man nå enn skal med det på vanlig vei) så kjøper man ikke en reise-enduro. De er til andre formål. Det blir jo helt feil å slakte GS fordi at det finnes andre sykler som egner seg bedre på bane. :scratch
...på vei!
:prf

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 19:28 ...på vei!
:prf
Joda, hvis du tenker på "vei" type Isle of Man. :crazy:
Men vanlig landevei, i forsvarlige hastigheter med tanke på annen trafikk, folk, unger, dyr osv, nix.
Finnes ikke noe bedre allroundsykler enn GS.
Det finnes mer komfortable sykler, mindre komfortable sykler, raskere sykler, lettere sykler, penere sykler, and the list goes on and on...... Men det finnes ingen bedre allround sykkel.
Leste et sted at ca 70% av tunge mc på tur i europa er en GS.
Var i Kroatia i sommer, og det tøyt GS'er overalt, altså folk fra lenger nord i europa, på tur.
Det blir bare litt teit å hevde hardnakka at alle disse tar feil, og at det er en håndfull forumitter på Mcsiden.no som har fasit :lol

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

Renault Clio er Europas mest solgte bil... :-k
Jeg bare nevner det..

Svar