Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av mxman »

Hei
Har sett på en sykkel på finn.no jeg kunne tenkt meg. Har sagt jeg skal komme på lørdag å se på den. Nå viser det seg at det er ganske mye heftelser på den. 195000 mens sykkelen koster 160 000. Hva er vanlig å gjøre i disse situasjonene, har ikke tatt det opp med selger. Forrige sykkel jeg kjøpte innfridde jeg lånet og betalte resten.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av barske »

Du kan få selger til å sende deg bekreftelse fra banken på hvor mye som gjenstår på lånet. Det som ligger i Brønnøysundsregisteret er som regel det opprinnelige lånebeløpet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av AJ »

Det er ikke sikkert det er gjenstående heftelser på den summen som står oppgitt. Dette kommer an på når heftelsen(e) ble tinglyst.
Siden tinglysingsdatoen har eieren ganske sikkert nedbetalt en del allerede.

Å innfri gjelden selgeren har på sykkelen, pluss et evt. mellomlegg kan være en god løsning så sant gjelden er skikkelig dokumentert og långiver skriftlig bekrefter at gjelden er innfridd når avtalt sum er betalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av Sakkle »

Sørg for at det står i kontrakten at heftelser skal slettes før salg. De fleste kjøpekontrakter du finner på nett har en avkryssingsboks boks eller noe for dette.

Sjekk med selger om restgjelda er større enn salgssummen og at han evt. er klar over at han må innfri differansen mellom restgjeld og salgssum før salg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av kjellv »

Det hjelper ikke det minste om det står i kontrakten at heftelser slettes før salg. Om det ikke er gjort og du har kjøpt sykkelen så har du fått heftelsene på kjøpet uansett hva som står i kontrakten. Selgeren kan putte pengene dine i lomma og feire med paraplydrinker noen uker :redface
Du må i direkte dialog med den som eier pantet, sørge for at du betaler inn restgjeld direkte til dem, og resten til selger. Det greieste og sikreste for deg er å overlate dette til din egen bank. Som AJ sier, restgjelden trenger ikke være så stor. De aller fleste betaler ned gjelda litt etter litt, men det er slett ikke alle. Men i brreg står opprinnelig pant oppført helt til siste krone er betalt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 16 okt 2018, 19:51 Det hjelper ikke det minste om det står i kontrakten at heftelser slettes før salg. Om det ikke er gjort og du har kjøpt sykkelen så har du fått heftelsene på kjøpet uansett hva som står i kontrakten. Selgeren kan putte pengene dine i lomma og feire med paraplydrinker noen uker :redface
Det tror jeg ingenting på... Det er jo et klart kontraktbrudd. Og man betaler da ikke til selger. Man betaler til banken hans.

Fra NAF sine sider:
Hva gjør du om det er heftelse på bilen?
Dersom det er registrert en heftelse på bilen, bør du som kjøper, i samarbeid med selger, gjøre følgende:

Skaffe en bekreftelse fra finansieringsinstitusjonen eller banken på størrelsen til lånet inklusiv renter og omkostninger, samt at gjelden vil bli slettet ved innløsning av lånet.

Beløpet som angis bør kjøperen betale direkte til kreditor (bank, finansieringsselskap etc), og resten av kjøpesummen til selger.

Det anbefales å få oppgjørsmåten nedtegnet i kontrakten
Som sagt: Snakk med selger og/eller hans kreditor. Dersom nåværende restgjeld er lavere enn kjøpesummen (og noe annet ville overraske meg) så er det ikke noe problem.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av kjellv »

Sakkle skrev: 16 okt 2018, 20:32
kjellv skrev: 16 okt 2018, 19:51 Det hjelper ikke det minste om det står i kontrakten at heftelser slettes før salg. Om det ikke er gjort og du har kjøpt sykkelen så har du fått heftelsene på kjøpet uansett hva som står i kontrakten. Selgeren kan putte pengene dine i lomma og feire med paraplydrinker noen uker :redface
Det tror jeg ingenting på... Det er jo et klart kontraktbrudd.
Det er dessverre alt for mange som har gått fem på her. Om selgeren er ute å kjøre økonomisk og får muligheten til dette kan gjerne et kontraktsbrudd være det minste problemet han har. Kjøpesummen kan fort bli borte mellom hendene hans, og finansieringsinstitusjonen som har pant i sykkelen har et sterkere krav i sykkelen enn du har. Derfor som jeg også skrev, kjøpesummen må først og fremst gå til restgjeld på sykkelen, og direkte til panthaver. Gjerne direkte mellom kjøpers bank til selgers panthaver.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 16 okt 2018, 21:32 Gjerne direkte mellom kjøpers bank til selgers panthaver.
Ja, der er vi enige. Og det vil vel forhåpentligvis eliminere problemet med evt. gjenstående heftelser.

Jeg mener min bank ventet på bekreftelse fra selgers bank på at heftelsene var slettet før de overførte en eneste krone.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av Lauri »

Pantet følger motorsykkelen og ikke eier. Ved eierskiftet forblir pantet i motorsykkelen. Det er som @kjellv formulerer det i retning av at: det er av teoretisk verdi at det i kontrakten står hva som skal gjøres med pantet og innbetalt kjøpesum. I praksis får kjøper et helv... stress dersom selger velger å ikke innfri lånet med dets omkostninger, men istedet investerer i paraplydrinker. Vedkommende kjøper må hurtig reklamere ovenfor selger og gjøre gjeldene et regresskrav. Glem det, alt for mye pes - og alt for tidkrevende - og i verste fall: pantet realiseres ved at banken "tar" sykkelen OG selger er ikke søkegod; vedkommende har ikke nåla i veggen. Dermed bærer motorsykkelkjøper et dobbelt tap: null sykkel og null kroner.

Derfor:
– gå i tett dialog med selger og få en verifisert bekreftelse (gjerne epostmelding fra banken; ikke selger) der det framkommer eksakt restgjeld inkludert renter, samt betalingsinformasjon. Gjør deretter avtale at beløpet betales direkte til banken for å sikre at heftelsen blir slettet. Dersom det blir gjenstående beløp så betales den resterende kjøpesummen direkte til selger.

Dersom kjøpesummen ikke dekker restgjelda, så må banken ta pant i andre eiendeler hos selger. Det er en langdryg prosess - og da spørs det om ikke man bør forlate den motorsykkelhandelen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Handling av sykkel (pant/kontrakt)

Legg inn av Kawagutten »

Det er riktig at mc`n bør selges i samsvar med långiver og de gir deg måten de vil ha salget gjennomført så ta en tlelefon til långiver før du betaler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar