Tidspunkt kjøretimer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Subsea79 »

Hei folk.
Etter flere timer på forumet gikk valget nå til å registrere meg.
Jeg har et spørsmål som jeg lurte på om noen her kunne hjelpe meg å fundere litt på.

Jeg har meldt meg opp til klasse A lappen, og såg for meg det skulle skje til våren (er 39 år, men nei, ikke 40 års krise :[-X )
Har nå fått beskjed fra kjøreskule at det er mulig å ta nesten all kjøring nå før jul (kanskje noe på nyåret), men at oppkjøring nok ikke finner sted før mai/juni.
Da er spørsmålet om dette er lurt? Tenker da om den kjøringen jeg foretar meg nå, vil "ligge i fingrene" når oppkjøring skal tas eller om det blir for lenge mellom. Tenkte i så fall ta en "oppfriskningstime" når det nærmer seg oppkjøring.

Noen som vil synse om dette?

P.S. har ikke mulighet til å øvelsekjøre privat.

På forhånd takk

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Gulars »

Hvis du gjør unna mye av kjøringen nå så bør du vel kunne ta oppkjøring før mai/juni? Det er en del du skal gjennom så jeg ville begynt så fort som mulig, for å få unna en del. Plutselig er våren der og du får kanskje ikke alle de timene du ønsker når du ønsker dem og så går tiden....... Bedre med lappen tidlig enn sent i sesongen. :) Mulig det går noen timer ekstra, men all kjøring er læring. Lykke til
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Subsea79 »

Hei, og takk for svar.
Ang. oppkjøringen var det mai/juni jeg ble fortalt det var mulig å begynne oppkjøring.
Har ikke reflektert så mye over dette, men tok det som god fisk. Mulig jeg bør sjekke litt mer rundt akkurat det.

Noen timer ekstra tar jeg lett, om prosessen kan gå fortere. :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av kjellv »

Teorien haster mest! Stress den og få tatt teorieksamen. Først når teorien er bestått vil kjøreskolen bestille oppkjøringstime til deg. Dette er ofte det folk må vente veldig lenge på. Det er få sensorer og kort sesong. Det er fort gjort å bli klar for oppkjøring i juni, mens første ledige oppkjøringstime er i september.. Det er surt!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 13 nov 2018, 10:48 Teorien haster mest! Stress den og få tatt teorieksamen. Først når teorien er bestått vil kjøreskolen bestille oppkjøringstime til deg. Dette er ofte det folk må vente veldig lenge på. Det er få sensorer og kort sesong. Det er fort gjort å bli klar for oppkjøring i juni, mens første ledige oppkjøringstime er i september.. Det er surt!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Enig.

Få gjort unna teorien og ta teoriprøven så fort som mulig. Da er du klar til å starte kjøringen så fort sesongen starter på nyåret. :thumleft

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Subsea79 »

Hei.
Teoriprøve er ferdig, så den er grei.
Skal ha et 3 timers kurs nå denne uken (obligatorisk?!), så er all teori ferdig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 13 nov 2018, 09:48 Hei, og takk for svar.
Ang. oppkjøringen var det mai/juni jeg ble fortalt det var mulig å begynne oppkjøring.
Har ikke reflektert så mye over dette, men tok det som god fisk. Mulig jeg bør sjekke litt mer rundt akkurat det.

Noen timer ekstra tar jeg lett, om prosessen kan gå fortere. :-)
Hvis du ikke bekymrer deg for noen timer ekstra, så kjør på med det samme med kjøretimer hvis du har mulighet for det. Så tar du noen oppfriskningstimer til våren før oppkjøringen. Det blir nok noe dyrere, men det går nok kjappere.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Grendel »

Kjør på med det samme, og belag deg på noen repetisjonstimer når våren kommer.
Husk at når du har bestått teorien så kan du booke time for oppkjøring. Kjøreskolen jeg hadde tok ut syklene 1 april. Gjør din kjøreskole det samme, så kan du belage booke (gjør det tidlig!) oppkjøring 2-3 uker etterpå(?). Dersom du stryker, så får du fire ukers karantene! Det er kjipt. Men holder du en dialog med kjørelærer om når du har bestilt oppkjøring så vil han kunne preparere deg inn mot din oppkjøring. Det kan vel enten bli en dobbeltime hver dag frem til oppkjøring eller en liten tur sammen i ny og ne.

Dette blir gøy!

Lykke til.
Det er kun 139 dager til 1 april.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av FredrikE24 »

Ta teorien, bestill oppkjøring på nett(kjøreskole fikser ikke lenger dette).
Dersom du har sykkel og noen å øvelseskjøre med, så begynner du nå og tar mest mulig obligatorisk.
Når våren kommer og sykkel er ute, så kjører du på med øvelseskjøring og siste finpuss.
Så har du lappen i hånd tidlig i sesongen.

Brukeravatar
Papi
Innlegg: 64
Registrert: 30 sep 2013, 22:55
Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Papi »

Køyr på med timar; det er ingenting å vente på. Motorsykkel er spesielt; når du får gjort mykje av køyretimane og trinn 3 spesielt, vil du ånde, og leve for sporvalg, og gjere det samstundes som du køyrer bil. Når det begynner å dabbe over nyttår, vil du sjå framover mot vår, og sjå ein og annan tørr asfaltflekk, og då vil den indre driven og motivasjonen begynne på att, og kunnskapen smått begynner å gjere seg til kjenne att. På det punktet kan du begynne å planleggje repetisjonstimar, og få køyrt og friska ting oppatt, og då vil ting gå ganske greitt i grunn.

Største problemet til folk når det gjeld motorsykkelkøyring, er å få frykta for å velte under krypekøyring under kontroll. Klarar du å få denne frykta under kontroll, er motorsykkel grei skuring; dreier seg like mykje om haldningar, såvel som ferdigheiter.

Vis skulen din at du er ein førarprøve verdig, så vert det mykje kjekkare for oss som trafikklærarar også når du består. Lukke til! :thumleft
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions

Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw

I <3 CAKE.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Tidspunkt kjøretimer

Legg inn av Subsea79 »

Takk for alle svar.
Her forstår jeg det bare er å kjøre på :thumleft

Svar